NowościAktualnościNowy wiek zabytków. Tych aut już nie zarejestrujesz na żółte tablice

Nowy wiek zabytków. Tych aut już nie zarejestrujesz na żółte tablice

Od 1 maja 2023 roku obowiązują nowe kryteria zakwalifikowania pojazdu do grona zabytków. Kluczowa zmiana dotyczy minimalnego wieku na żółte tablice. Sprawdź, co się zmieniło.

W ostatnich miesiącach dwa polskie miasta – Kraków i Warszawa – ogłosiły wprowadzenie w niedługim czasie tzw. stref czystego transportu, czyli specjalnych obszarów do których nie będą mogły wjechać samochody niespełniające założonych norm emisji spalin. Restrykcyjne przepisy zawierają jednak szereg wyłączeń, wskutek których po tych miastach nadal będą mogły jeździć starsze pojazdy. Jednym z nich jest umożliwienie wjazdu do SCT pojazdom zabytkowym. Ta prawna „furtka” otworzyła oczy wielu kierowcom i w ostatnim czasie nastąpił prawdziwy boom na żółte tablice – szczególnie w województwie małopolskim i mazowieckim.

Żółte tablice rejestracyjne – co się zmieniło?

Być może właśnie z tego powodu podjęto decyzję o zmianie kryteriów kwalifikujących pojazdy do ewidencji zabytków. Warto przypomnieć, że w świetle przepisów na żółte tablice można było zarejestrować pojazd mający minimum 30 lat, a więc wyprodukowany do 1993 roku (w chwili pisania tego artykułu). To oznacza, że pełnoprawnym zabytkiem mógł stać się np. Opel Astra F, Fiat Cinquecento, Volkswagen Golf III lub BMW serii 3 E36. Drugim istotnym warunkiem wpisania pojazdu do ewidencji zabytków był czas od zakończenia produkcji – było to 15 lat. Oprócz tego pojazd zabytkowy musiał mieć minimum 75% oryginalnych części i uzyskać pozytywną opinię rzeczoznawcy oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Rejestracja na zabytek – nowy minimalny wiek to nie koniec zmian

Te wymogi straciły jednak na znaczeniu w pewnej części Polski. 1 maja 2023 roku Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków zmienił warunki kwalifikujące pojazd do grona zabytków na terenie województwa mazowieckiego. Od tego czasu minimalny wiek pojazdu wynosi już nie 30, a 35 lat – wobec tego zabytkami staną się pojazdy wyprodukowane przed 1988 rokiem. Korekty dotyczą również czasu, jaki minął od zakończenia produkcji konkretnego modelu lub typu pojazdu: wydłużono go z 15 do 20 lat. Nie zmieniła się natomiast kwestia oryginalności pojazdu, ponieważ nadal musi posiadać minimum 75% oryginalnych części, w tym główne podzespoły.

Przy okazji zmiany tych kwestii podano także inne kryteria, jakie musi spełnić pojazd, by został zakwalifikowany do ewidencji zabytków województwa mazowieckiego. Według nich pojazd zabytkowy:

  • nie może należeć do produkcji masowej;
  • stanowi świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia i jego zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;
  • świadczy o kulturze materialnej, charakterystycznej dla dawnych i nowych form gospodarki, a także dokumentuje poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego;
  • rzadko występuje na rynku krajowym i zagranicznym;
  • ma unikalne rozwiązania konstrukcyjne i techniczne, innowacyjne dla okresu powstawania pojazdu;
  • składa się z oryginalnie wykonanych części lub został odrestaurowany na bazie oryginalnych części i dokumentów;
  • jest powiązany z ważnymi wydarzeniami historycznymi, osobistościami lub osiągnięciami sportowymi;
  • dokumentuje etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej;
  • wprowadzane w nim zmiany wykonywane są zgodnie z technologią okresu produkcji.
Żółte tablice rejestracyjne wiek 01
Przytoczone wyżej zmiany tyczą się wyłącznie pojazdów zabytkowych z województwa mazowieckiego. W innych regionach kraju przepisy pozostają bez zmian.

Dlaczego warto zarejestrować auto na zabytek?

Poza przywilejem wjazdu do strefy czystego transportu, posiadanie pojazdu zabytkowego oznacza brak konieczności wykonywania corocznych badań technicznych i możliwość wykupienia polisy OC na krótszy okres (np. na sezon letni, gdy auto jest faktycznie użytkowane). Inna sprawa, że same stawki ubezpieczeń również są bardzo atrakcyjne – niektóre firmy ubezpieczeniowe dysponują korzystnymi ofertami dla posiadaczy pojazdów zabytkowych.

Polecamy również:

Rejestracja na zabytek. Jak to zrobić krok po kroku?

Więcej na temat żółtych tablic rejestracyjnych

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji