NowościAktualnościJuż są planowane kolejne strefy czystego transportu! Gdzie nie wjadą stare auta?

Już są planowane kolejne strefy czystego transportu! Gdzie nie wjadą stare auta?

Wzorem Krakowa i Warszawy, kolejne polskie miasta planują utworzyć swoje strefy czystego transportu. Gdzie niebawem nie wjedziemy starszymi samochodami?

W listopadzie 2022 r. dokonał się przełom, bowiem powołano do życia pierwszą w Polsce strefę czystego transportu – czyli wydzielono obszar, do którego nie będą mogły wjechać samochody niespełniające narzuconych norm emisji spalin. Najpierw tą decyzję zatwierdziły władze Krakowa, a w styczniu 2023 r. na podobny krok zdecydowano się w Warszawie. Spotkało się to ze skrajnie różnymi opiniami: część osób była zachwycona zmianami mającymi na celu poprawę jakości powierza w mieście, inni dali upust negatywnym emocjom twierdząc, że utworzenie SCT narusza wolność obywatelską i zmusza do kupna nowszego auta tylko dlatego, by spełniał wymogi strefy.

Strefy czystego transportu: gdzie będą nowe SCT?

Wszystko jednak wskazuje na to, że strefy czystego transportu w Krakowie i Warszawie to dopiero preludium do masowego wprowadzania podobnych obszarów w innych polskich miastach. Powołanie do życia SCT rozważane jest w przynajmniej trzech miejscach – we Wrocławiu, w Gliwicach oraz w Toruniu. Biorąc pod uwagę położenie Gliwic w konurbacji górnośląskiej, niewykluczone, że w ślad za tym miastem pójdą Katowice, gdzie regularnie odnotowywany jest zły stan jakości powietrza. Mówi się też o tym, że pod naciskami społeczeństwa strefa czystego transportu mogłaby także zostać otwarta w Trójmieście.

Mieszkańcy Wrocławia, Gliwic i Torunia na razie nie muszą się nastawiać na zmiany, ponieważ władze tych miast jeszcze nie potwierdziły, czy (a jak tak, to kiedy) utworzą w nich strefy czystego transportu. Działania jednak zostały podjęte, choć ich zrealizowanie też nie nastąpi od razu. Przypominamy, że pierwszy etap funkcjonowania SCT w Krakowie i Warszawie rozpocznie się w lipcu 2024 roku, a kolejny – w 2026 roku. Odnośnie stolicy znane są już wytyczne dla aż 5. etapów, z czego ostatni (wprowadzony w 2032 roku) dopuści wjazd minimum 17-letnich samochodów z silnikami benzynowymi i 11-letnich aut z silnikami Diesla.

Redakcja poleca:

Strefa czystego transportu (Kraków). Jakie auta nie wjadą do Krakowa?

Strefa czystego transportu (Warszawa). Jakie auta nie wjadą do stolicy?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. Najwyższy czas aby posiadacze aut niespełniających norm zaczęli płacić podatki tam gdzie nie ma stref ,a jest ich pewnie z 60-70%,reszta i tak podatków nie płaci . Tak to za wasze pieniądze takie udogodnienia wymyślają. Jak się uni to nie podoba ,to niech dofinansuje zmianę auta dla takich kierowców a potem wymaga.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji