PoradyPoradyGruzem nie wjedziesz do Warszawy. Miasto szykuje duże zmiany

Gruzem nie wjedziesz do Warszawy. Miasto szykuje duże zmiany

Klamka zapadła. W Warszawie powstanie strefa czystego transportu. Dzięki niej warszawskie powietrze ma być czystsze i zdrowsze dla mieszkańców.

Stołeczny ratusz tłumaczy, że ma obowiązek to zrobić. Wyznaczenie najpóźniej do 2026 roku Strefy Czystego Transportu wynika z realizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego.

Czym jest SCT? To wydzielony i odpowiednio oznakowany obszar, który obejmuje drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin lub wyprodukowane w określonym przedziale czasu.

Strefa czystego transportu - WarszawaWedług projektu, który teraz jest poddawany konsultacjom społecznym, warszawska strefa czystego transportu ma objąć większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie wdrażana w pięciu etapach.

  1. Etap – od lipca 2024 SCT ma być otwarta dla aut benzynowych, które spełniają normę Euro 2 (max. 27 lat) i diesli z normą Euro 4 (max. 18 lat)
  2. Etap – od 2026 roku – Euro 3 dla benzynowych (max. 25 lat), a diesli Euro 5 (max. 16 lat)
  3. Etap – od 2028 roku – Euro 4 dla benzynowych (max. 22 lata), a dla diesli Euro 6 (max. 13 lat)
  4. Etap – od 2030 roku, Euro 5 dla benzynowych (max. 20 lat), a dla diesli Euro 6dT (max. 11 lat)
  5. Etap – od 2032 roku, Euro 6 dla benzynowych (max. 17 lat), a dla diesli Euro 6d (max. 11 lat)

Strefa czystego transportu w WarszawiePierwszy etap miałby ruszyć połowie w 2024 roku. Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększałyby się wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się po strefie. Wstępny harmonogram został zaprezentowany na grafice. W skrócie można stwierdzić, że jest dość liberalny dla samochodów z silnikami benzynowymi, a surowszy dla diesli, które zdaniem władz miasta emitują więcej szkodliwych substancji.

Granicami strefy mają być główne ulice, które nie będą jednak częścią strefy – czyli będzie można po nich jeździć każdym samochodem. Będą to al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna i tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Strefa czystego transportu w Warszawie mapaWarszawski ratusz twierdzi, że 87% mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76% chce powstania strefy czystego transportu. Wynika to z badań opinii przeprowadzonych w grudniu 2022 roku.

Wprowadzenie strefy będzie wiązało się z wydawaniem naklejek. Z dodatkowym kosztem będzie się wiązać uruchomienie elektronicznego systemu kontroli – szacuje się, że jego wdrożenie nie przekroczy progu 1 mln zł.

Projekt ustawy, z którym można zapoznać się tutaj, przewiduje wyłączenia dla jednośladów, aut zabytkowych oraz pojazdów specjalnych. Ze względu na ewentualne losowe zdarzenia np. o charakterze zdrowotnym, postanowiono dopuścić do wjazdu do Strefy każdy pojazd samochodowy maksymalnie cztery dni w ciągu roku kalendarzowego, bez konieczności dalszego uzasadnienia, jedynie pod warunkiem uprzedniego zgłoszenia zamiaru wjazdu do Strefy.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. Dlaczego zapomniano o osobach niepełnosprawnych, których nie stać na nowy samochód i muszą jeździć tym co posiadają? Głupota sięga zenitu a ja rządzących Warszawą miałem za rozsądnych ludzi, już mojego głosu w wyborach oni nie otrzymają…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji