Porównanie opony całorocznej z drogą i tanią zimówką - otwierające

Polacy coraz częściej rozważają zakup markowej opony wielosezonowej, takiej jak opona całoroczna Goodyear Vector 4 Seasons. W teście tygodnika „Motor” sprawdzono jej skuteczność na śniegu i w warunkach letnich i porównano z oponami zimowymi.

Pojawienie się na rynku opony całorocznej Michelin CrossClimate całkowicie zmieniło postrzeganie ogumienia wielosezonowego. Wcześniej takie opony uznawano za dobre tylko „na lato”, a w śliskich i śnieżnych warunkach wymagające sporej wprawy od kierującego. Ich wybór nie uzasadniała także wysoka cena zakupu. Nowy produkt Michelina udowodnił, że można skonstruować oponę odpowiednią na każdą porę roku i na każdy rodzaj nawierzchni. W ślad za prekursorem poszły inne firmy oponiarskie, jak np. Goodyear. Również on wypuścił swoją oponę wielosezonową – model Vector 4 Seasons Gen-2. I to właśnie ona wzięła udział w teście tygodnika „Motor”, badającym skuteczność na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu. Zestawiono ją w dwiema zimówkami tego samego koncernu: oponą premium Ultra Grip 9 i budżetową Dębicą Frigo 2. Testowane opony miały popularny rozmiar 185/65 R15, odpowiadający większości aut miejskich i kompaktowych.

Pomiary na śniegu

W śnieżnych warunkach zmierzono drogę hamowania z 40 km/h, sprawdzono poślizg i przyspieszenie na śniegu oraz wykonano przejazd po torze o długości 1285 m. We wszystkich kategoriach zwyciężyła budżetowa Dębica. Opona polskiej marki bezapelacyjnie najlepiej hamuje i „trzyma się” zaśnieżonej drogi. Droższe ogumienie również wypada nieźle, ale w niej zadbano o skuteczność w każdych warunkach, dlatego na śniegu musi uznać wyższość Dębicy. Produkt wielosezonowy tylko nieznacznie ustępuje Goodyearowi premium – różnice w przejazdach i hamowaniu są minimalne.

Wyniki na śniegu

Hamowanie ze 40 km/h Przyspieszenie z ASR Trakcja z poślizgiem 60% Jazda na czas
Tania zimówka 19,4 m 0,210 g 302,0 daN 80,0 s
Całoroczna 20,4 m 0,189 g 290,4 daN 82,7 s
Droga zimówka 19,9 m 0,196 g 294,1 daN 81,5 s

Pomiary na mokrym asfalcie

To największe wyzwanie dla każdej opony. I tutaj poległa Dębica, szczególnie biorąc pod uwagę znacznie dłuższą drogę hamowania. Wykazuje się też mniejszą odpornością na aquaplaning i ma tendencję do wypadania na łukach. Wyniki opony zimowej premium i wielosezonowej są porównywalne, z lekkim wskazaniem na Vectora 4 Seasons. Droga zimówka radzi sobie nieco lepiej podczas szybkiej jazdy po kałużach.

Wyniki na mokrym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h Aquaplaning poprzeczny Aquaplaning wzdłużny Trzymanie boczne na mokrym okręgu
Tania zimówka 75,8 m 3,53 m/s2 71,4 km/h 0,533 g
Całoroczna 58,5 m 3,62 m/s2 77,9 km/h 0,670 g
Droga zimówka 58,9 m 4,26 m/s2 79,9 km/h 0,677 g

Pomiary na suchym asfalcie

Dopiero tu widać przewagę opony całorocznej Goodyeara – hamuje zauważalnie lepiej, zapewnia stabilny kontakt z nawierzchnią i jest też najcichsza. Droga zimówka nieźle zaprezentowała się podczas jazdy po suchym torze, ale przegrała po naciśnięciu pedału hamulca. Budżetowa opona Dębicy nie miała tu szans. Jest najgłośniejsza, najmniej pewna na suchej nawierzchni, ale za to ma najmniejsze opory toczenia.

Wyniki na suchym asfalcie

Hamowanie ze 100 km/h Głośność przy 80 km/h Jazda na czas po suchym torze Opory toczenia
Tania zimówka 47,6 m 72,8 dB 56,7 s 0,831
Całoroczna 45,2 m 71,4 dB 54,8 s 0,848
Droga zimówka 47,3 m 71,9 dB 55,1 s 0,842

Podsumowanie

Wykonanie wszechstronnej opony jest bardzo trudną sztuką. Goodyearowi to się udało – jego produkt z kategorii wielosezonowych doskonale spisuje się latem i niewiele ustępuje na śniegu zimówce z wyższej półki. Cechuje się sztywnym bieżnikiem z mniejszą liczbą nacięć, dzięki czemu nie odkształca się podczas hamowania na rozgrzanej nawierzchni. Projektując Dębicę skupiono się w całości na jej skuteczności na śniegu, dlatego kiepsko się sprawdza podczas deszczu lub na suchym asfalcie.

Porównanie opony całorocznej z drogą i tanią zimówką – klasyfikacja końcowa

Maks. liczba punktów Tania zimowa Dębica Całoroczna Goodyear Droga zimowa Goodyear
Cena kompletu 920 zł 1 084 zł 1 052 zł
Śnieg
Hamowanie z 40 km/h 40,0 40,0 37,9 38,9
Trakcja z poślizgiem 60% 20,0 20,0 19,2 19,5
Przyspieszenie z ASR 20,0 20,0 17,9 18,6
Jazda na czas 20,0 20,0 19,4 19,6
Suma 100,0 100,0 94,4 96,6
Mokry asfalt
Hamowanie ze 100 km/h 50,0 36,2 50,0 49,7
Aquaplaning wzdłużny 20,0 17,9 19,5 20,0
Aquaplaning poprzeczny 10,0 8,3 8,5 10,0
Trzymanie boczne na mokrym okręgu 20,0 16,4 19,8 20,0
Suma 100,0 78,8 97,8 99,7
Suchy asfalt
Hamowanie ze 100 km/h 60,0 57,1 60,0 57,4
Jazda po torze na czas 20,0 19,4 20,0 19,9
Hałas przy 80 km/h 10,0 9,8 10,0 9,9
Opory toczenia 10,0 10,0 9,8 9,9
Suma 100,0 96,3 99,8 97,1
Wynik końcowy 300,0 275,1 292,0 293,4
Klasyfikacja   3 2 1

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here