NowościAktualnościTak przebiegnie Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Są ambitne plany

Tak przebiegnie Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Są ambitne plany

Warszawa w przyszłości zyska drugą obwodnicę. Poznaliśmy wstępne plany poprowadzenia Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Są bardzo obiecujące.

Warszawa co prawda nie może się jeszcze pochwalić pełnym „ringiem” obwodnic, ale i tak jest świetnie skomunikowana z resztą kraju, a także pomiędzy swoimi dzielnicami i z miejscowościami wchodzącymi w skład aglomeracji warszawskiej. Wiele w tej kwestii poprawiło oddanie do użytku Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli drogi ekspresowej S2 z ponad 2-kilometrowym tunelem. Do otoczenia miasta trasami szybkiego ruchu brakuje tylko fragmentu w północno-wschodniej części miasta. Aktualnie nad poprowadzeniem tam brakującego odcinka obwodnicy trwają prace przygotowawcze.

W międzyczasie jednak prowadzone są działania mające na celu rozpoczęcie budowy tzw. drugiej obwodnicy Warszawy, czyli Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Jej powstanie warunkuje ogromny ruch na obecnie funkcjonujących drogach ekspresowych (zwłaszcza w ciągu S8) i potrzeba wybudowania obwodnicy obsługującej przede wszystkim ruch tranzytowy (obecna skupia na sobie głównie ruch międzydzielnicowy). Wydzielenie dwóch tras szybkiego ruchu ma przy tym przełożyć się na skrócenie czasu podróży i poprawę jakości powietrza.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Oto możliwy wariant

Aktualnie nie można mówić o konkretach dotyczących ewentualnego przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Na razie więcej wiadomo o jej zachodnim fragmencie, ponieważ w ubiegłym roku podpisano dwie umowy na opracowanie dokumentacji (m.in. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, tzw. STEŚ) zawierającej wariantowe poprowadzenie tej części obwodnicy. Według wstępnych założeń ma ona przebiegać od północnej części drogi S7 w kierunku południowym – przez planowaną trasę S10 (w rejonie Nacpolska), następnie przecinając istniejącą autostradę A2, drogę ekspresową S8 i połączyć się z „ekspresówką” S7 w rejonie Tarczyna. OAW mogłaby tym samym „pójść” śladem istniejącej drogi krajowej nr 50. Na razie to jednak tylko propozycja przebiegu obwodnicy, a wytypowanie finalnego przebiegu nastąpi po opracowaniu prognoz ruchu, weryfikacji założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy i przeprowadzeniu licznych analiz wchodzących w skład prac projektowych.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – możliwy przebieg (MAPA)

Odnośnie wschodniego fragmentu OAW nie rozpoczęto jeszcze prac przygotowawczych, niemniej znany jest możliwy przebieg tej trasy. Prawdopodobnie rozpocznie się w południowej części drogi S7 (w Tarczynie) i przebiegnie przez Wisłę (w Górze Kalwarii), po czym przetnie trasę S17 (w okolicy Otwocka), autostradę A2 (koło Halinowa), „ekspresówkę” S8 na północ od Warszawy (niedaleko Radzymina) i połączy się z zachodnią częścią przy trasie S7 (między Płońskiem a Załuskami). Na konkrety przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, gdyż w pierwszej kolejności mają zostać dopełnione formalności związane z wytyczeniem przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (fot. GDDKiA).

Redakcja poleca:

Prawie 800 km ciągłej drogi ekspresowej. Przetnie całą Polskę!

Będzie trzypasmowa „ekspresówka”. O tej inwestycji aż huczy

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji