NowościAktualnościPółnocna Obwodnica Krakowa. Prace już na finiszu

Północna Obwodnica Krakowa. Prace już na finiszu

Lada moment Kraków zyska pełny ring obwodnic. Sprawdźmy, jak wygląda postęp prac nad najbardziej wyczekiwaną inwestycją, czyli Północną Obwodnicą Krakowa.

Kraków jest ważnym punktem na transportowej mapie Polski. Obok stolicy województwa małopolskiego przejeżdżają zarówno pojazdy kursujące między wschodnimi a zachodnimi regionami kraju, jak i ze środkowej i północnej Polski – w tym drugim przypadku głównie celem dostania się w góry. Nic zatem dziwnego, że mnóstwo kierowców z niecierpliwością wyczekuje momentu, gdy Kraków zyska pełny ring obwodnic drogami szybkiego ruchu. Obecnie można na nie liczyć we wschodnich, południowych i zachodnich regionach miasta, gdzie ruch poza centrum kieruje autostrada A4 i droga ekspresowa S7.

Do sfinalizowania pełnej obwodnicy Krakowa brakuje już tylko dwóch fragmentów dróg: „S7-ki” z Nowej Huty do miejscowości Widoma (tam połączy się z istniejącą S7) oraz trasy S52, która okrąży północne obszary miasta aż do wspomnianej „ekspresówki” S7 (dlatego też określana jest Północną Obwodnicą Krakowa). Jak wygląda postęp prac nad tymi wyczekiwanymi inwestycjami? Czy w tym roku Kraków zyska pełnoprawną obwodnicę?

Północna Obwodnica Krakowa. Kiedy kierowcy pojadą drogą S52?

Północna Obwodnica Krakowa będzie miała postać drogi ekspresowej S52 o długości 12,3 km. Obejmie m.in. 3 węzły drogowe (Zielonki, Węgrzce, Batowice) i 27 konstrukcji typu mosty, wiadukty czy estakady o łącznej długości 1861 m. Aktualnie ukończono 25 z nich: pozostały na nich jedynie prace wykończeniowe. Gotowy jest także jeden z dwóch planowanych tuneli, mianowicie krótszy (496 m) w Dziekanowicach, w którym położono już betonową nawierzchnię. W drugim tunelu w Zielonkach (653 m) jeszcze prowadzone są prace przekopowe, a jego przebicie zaplanowano na I kwartał 2024 roku. Oprócz tego postęp prac nad położeniem nawierzchni na całej drodze przekroczył już 50%. Oddano także gotowe wiadukty na węzłach Węgrzce i Batowice i połączono węzeł Zielonki z niedawno udostępnioną dla kierowców Trasą Wolbromską.

Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na prawie 1,9 mld zł. Oprócz nowoczesnej trasy ekspresowej obejmuje także wybudowanie 33 km dróg lokalnych, które ułatwią dotarcie do Północnej Obwodnicy Krakowa kierowcom z okolicznych osiedli i pobliskich miejscowości. W realizacji pozostał jeszcze m.in. montaż barier ochronnych oraz balustrad. Na chwilę obecną przewidywany termin udostępnienia trasy do ruchu jest jak najbardziej realny. Oznacza to, że z Północnej Obwodnicy Krakowa skorzystamy w II połowie 2024 r.

Północna Obwodnica Krakowa 01
Północna Obwodnica Krakowa z pewnością przejmie sporą część samochodów jadących w kierunku Tatr i tym samym nieco odciąży główne arterie miasta.

Pełna obwodnica Krakowa. Kiedy będzie gotowa?

W podobnym czasie powinno też nastąpić sfinalizowanie prac nad brakującym fragmentem drogi ekspresowej S7 (Nowa Huta-Widoma). To właśnie na nim powstaje najdłuższa w Polsce, bo 1,5-kilometrowa estakada w pobliżu węzła Mistrzejowice. Po otwarciu tego odcinka trasy S7 i Północnej Obwodnicy Krakowa, miasto jako kolejne w Polsce otrzyma pełen ring obwodnic drogami szybkiego ruchu.

Redakcja poleca:

Jak przebiegnie Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?

Ta droga ekspresowa przetnie całą Polskę. Prawie 800 km nowoczesnej trasy

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji