PoradyPoradyObowiązkowe oświetlenie roweru. Czy lampka może migać?

Obowiązkowe oświetlenie roweru. Czy lampka może migać?

Niezwykle istotna z punktu widzenia rowerzysty jest jego widoczność na drodze. Nie bez przyczyny prawo reguluje, jakie rodzaje świateł muszą znajdować się w rowerze. Warto wiedzieć, czy światła mogą być migające oraz czy za używanie oświetlenia oślepiającego innych grozi mandat.

Rowery są coraz częściej widywane na polskich drogach. Wraz z nadejściem ciepłych dni możemy spodziewać się pojawienia dużej fali jednośladów. Ich użytkownicy powinni pamiętać o własnym bezpieczeństwie. Istotne jest też spełnienie wymogów prawnych, które dotyczą również rowerów. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym: pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. Na tym nie kończą się regulacje prawne dotyczące rowerów. Przepisy precyzują kwestię oświetlenia.

Jakie światła są obowiązkowe w rowerze?

Przednie swiatlo w rowerze - jakie
Przednie światło pozycyjne musi być zamontowane i używane po zmroku lub w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. Światło odblaskowe jest dozwolone, ale nie obowiązkowe.

W myśl artykułu 53. obowiązkowe oświetlenie roweru to:

  • z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające)
  • z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające)

Poświęcony warunkom technicznym pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia Artykuł 56 dodatkowo precyzuje, że:

  • światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;
  • powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;

Warto zauważyć, że tylne, czerwone światło odblaskowe jest zawsze wymagane. Nie zostało sprecyzowane jednak, jaką ma mieć postać. Oczywiście budzi to wątpliwości – np. czy wystarczy odblaskowa naklejka lub opaska na sztycy siodełka. Niektóre lampki mają wbudowane światło odblaskowe. W takiej sytuacji powinny być stale zamontowane na rowerze, jeżeli nie ma on innego odblasku z tyłu.Obowiazkowe wyposazenie roweru

Rowerzysta musi korzystać ze świateł pozycyjnych w czasie od zmierzchu do świtu, podczas jazdy w tunelu, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, przez które rozumie się m.in. mgłę, deszcz, opady śniegu czy duże zadymienie lub zakurzenie.

Wspomniany artykuł dopuszcza, by przednie i tylne światła pozycyjne roweru, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. Nie wskazano przy tym, czy kierowca musi mieć je przy sobie, np. gdy jedzie rowerem w środku słonecznego dnia. Nie daje to więc funkcjonariuszom możliwości pytania o oświetlenie w każdej sytuacji.

Jakie dodatkowe światła może mieć rower?

W myśl prawa rower może być dodatkowo wyposażony w:

  • z przodu – w światło odblaskowe barwy białej
  • na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło)
  • na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej
  • w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół
Tylne swiatlo w rowerze
Polskie prawo wymaga, by bez względu na sytuację rower miał tylne, czerwone światło odblaskowe. Światło pozycyjne można montować na czas korzystania z niego.

Mandat za oślepiające lampki w rowerze

Obecnie wielu rowerzystów montuje w swoich rowerach mocne i energooszczędne lampki LED-owe. Polskie prawo nie reguluje ich budowy, układu wiązki świetlnej czy jej mocy. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w Niemczech, o czym warto pamiętać, wybierając się tam na wycieczkę rowerową. Za Odrą po zmroku nie można używać migających świateł, a lampki nie dość, że muszą być przymocowane stabilnie do roweru i nie mogą oślepiać innych użytkowników drogi, to muszą mieć homologację potwierdzającą zgodność z rozporządzeniem STvZO. Zgodność z przepisami wymaga, by światło miało tzw. odcięcie, maksymalną moc 205 lumenów oraz minimalne oświetlenie przestrzeni 10 metrów przed rowerem z mocą minimum 10 lumenów na m².

Warto wiedzieć: Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Brak precyzyjnych regulacji w Polsce nie oznacza, że rowerzyści mogą czuć się bezkarni. Artykuł 3 kodeksu drogowego stanowi, że należy unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Używanie bardzo mocnego lub źle ustawionego oświetlenia, które oślepia innych użytkowników drogi może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub utrudnić ruch, więc może stać się podstawą nałożenia mandatu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji