Lexus RZ 450e (2022)

Lexus RZ 450e jest pierwszy modelem tej marki, który będzie dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Dowiedz się więcej na temat tego auta.

Przedstawiony wczoraj Lexus RZ 450e powstał na nowej platformie eTNGA przeznaczonej dla aut elektrycznych i jest blisko spokrewniony z Toyotą bZ4X oraz Subaru Solterra. Według zapowiedzi polscy klienci będą mogli rezerwować ten model od początku maja, a pierwsze auta zostaną dostarczone na przełomie roku. Sprawdźmy zatem, co ma do zaoferowania nowy „elektryk” Lexusa.

NASZ SKLEP

Lexus RZ 450e (2022)

Lexus RZ 450e – nadwozie, wymiary

Lexus RZ 450e mierzy 480,5 cm długości, 189,5 cm szerokości i 163,5 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 285,0 cm. Warto zauważyć, że pod względem stylistyki ten elektryczny crossover jest spójny z pozostałymi modelami marki, a jego wygląd (zwłaszcza przedniej części nadwozia) budzi mniej kontrowersji niż w przypadku wspomnianych wcześniej Toyoty i Subaru.

Lexus RZ 450e (2022)

Lexus RZ 450e – wnętrze, wyposażenie

Kokpit nowego Lexusa RZ 450e został zaprojektowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, co oznacza, że jest przyjazny w obsłudze i pozwala kierowcy skupić się na drodze. We wnętrzu japońskiego „elektryka” nie znajdziemy zbyt wielu fizycznych przycisków – większością funkcji steruje się z poziomu centralnego ekranu dotykowego o przekątnej 14 cali. Należy docenić, że u dołu wyświetlacza znalazło się menu klimatyzacji, a także pokrętła do regulacji temperatury.

Pisząc o wnętrzu nowego elektrycznego Lexusa trzeba jeszcze wspomnieć o dwóch ważnych nowościach. Pierwszą z nich jest fotochromatyczny dach panoramiczny (dostępny za dopłatą), który zwiększa przestronność kabiny i ją doświetla. Szkło zostało pokryte powłoką low-e (low-emissive), która w słoneczne dni odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne, natomiast gdy jest zimno, pomaga utrzymać ciepło w aucie. Dach ma ponadto funkcję elektrycznego przyciemniania, dzięki której może błyskawicznie stać się nieprzezroczysty, odcinając bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Drugą z nowości jest opcjonalne ogrzewanie promiennikowe. Przed kierowca i pasażerem, na wysokości ich kolan, umieszczono promienniki ciepła, które pomagają przyspieszyć nagrzewanie wnętrza. Pozwala to zmniejszyć obciążenie klimatyzacji, a co za tym idzie – obniżyć zużycie energii i uzyskać większy zasięg.

Lexus RZ 450e (2022)

Lexus RZ 450e – multimedia, systemy bezpieczeństwa

Lexus RZ 450e otrzymał najnowszy system multimedialny Lexus Link, który zadebiutował już w modelu NX. Oferuje on m.in. nawigację online z aktualnymi informacjami o zdarzeniach drogowych, wypadkach i warunkach na drodze, rozpoznawanie głosu oraz funkcję Lexus Concierge, która w trybie konwersacyjnym reaguje na polecenia podróżnych. Ponadto multimedia w RZ zapewniają bezprzewodowe Apple CarPlay (korzystanie z Android Auto wymaga podłączenia smartfona za pośrednictwem kabla USB).

Lexus RZ 450e (2022)

Opisywany crossover został także wyposażony w najnowszą, trzecią generację Lexus Safety System+, która obejmuje m.in. układ Proactive Driving Assist ze wspomaganiem kierowania oraz system monitorujący zachowanie kierowcy pod kątem oznak zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Kolejną nowością znaną z Lexusa NX są elektroniczne klamki z funkcją Safe Exit Assist, które dzięki połączeniu z układem monitorującym martwe pole pozwalają zapobiegać otwarciu drzwi w niebezpiecznej sytuacji, gdy z tyłu nadjeżdża inne auto lub rowerzysta.

Lexus RZ 450e – układ napędowy

W układzie napędowym nowego Lexusa RZ 450e zastosowano dwa silniki elektryczne – przedni o mocy 204 KM oraz tylny o mocy 109 KM. Ich łączna moc to 313 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 435 Nm. Producent chwali się, że taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s, a dzięki litowo-jonowej baterii 71,4 kWh pozwala przejechać ponad 400 km na pełnym ładowaniu (dane przed ostateczną homologacją).

Lexus obiecuje również, że dodatkowym atutem modelu RZ będzie świetne prowadzenie. To zasługa nie tylko optymalnego rozkładu mas (osobny silnik przy każdej osi) i nisko położonego środka ciężkości (akumulator zabudowany w podłodze), ale także opcjonalnego systemu One Motion Grip, czyli układu kierowniczego steer-by-wire z wolantem. Rozwiązanie to polega na tym, że kierownica nie ma mechanicznego połączenia z kołami, a za komunikację między nimi odpowiada elektronika. Dzięki temu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj