Odcinkowy pomiar prędkości

W Europie wypadki drogowe pozostają główną przyczyną śmierci osób młodych i w średnim wieku. Nie powinno więc dziwić, że poszczególne kraje starają się poskramiać zapędy amatorów zbyt szybkiej jazdy.

Trajectcontrole, Section Control, Abschnittskontrolle, Radar tronçon, Safety Tutor/Tutor, Vergilius, SPECS to nazwy systemów odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), jakie spotkamy w Holandii, Belgii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Francji, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Zdaniem specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego odcinkowy pomiar prędkości jest najskuteczniejszym narzędziem zapobiegającym przekraczaniu prędkości. Wymusza bowiem utrzymanie średniej prędkości przejazdu dłuższego odcinka trasy zgodnie z ograniczeniem i poprawia płynność jazdy – rzadziej dochodzi bowiem do obserwowanej przy fotoradarach sytuacji nagłego hamowania i zwiększania prędkości po minięciu urządzenia kontrolnego.

Warto wiedzieć: Odcinkowy pomiar prędkości – LOKALIZACJE

O ile w Polsce odcinkowy pomiar prędkości obejmuje swoim działaniem mniej niż 80 km dróg, głównie jednojezdniowych, to we Włoszech działanie systemów Tutor i Vergilius obejmowało ponad 3000 km autostrad. Rok po uruchomieniu Tutora na odcinkach objętych jego działaniem zaobserwowano spadek liczby wypadków o 22%, ofiar śmiertelnych o 50%, a rannych o 34%. W Polsce, badanie NIK wykazało, że liczba wypadków na odcinkach dróg, na których w latach 2015-2016 uruchomiono urządzenia do OPP, zmniejszyła się o 64 (ze 112 do 48), a ofiar śmiertelnych o 27 (z 38 do 11). To w przeliczeniu na oszacowane koszty jednego wypadku i ofiar śmiertelnych dało efekt korzyści społecznych w wysokości ok. 120,6 mln zł. NIK podał też, że urządzenia do OPP były skuteczniejszym niż fotoradary narzędziem zapewniającym dyscyplinowanie kierujących pojazdami. Blisko 84% kierowców jechało z dozwoloną prędkością na odcinkach, gdzie funkcjonował odcinkowy pomiar, a w miejscu usytuowania fotoradarów odsetek ten wynosił niespełna 77%.

Drogę do stworzenia systemu odcinkowego pomiaru prędkości utorował rozwój systemu automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdów (ANPR, od automatic number-plate recognition). Początkowo był on wykorzystywany przez policję w Wielkiej Brytanii. Stale udoskonalane rozwiązanie z czasem zaczęło być też stosowane w innych krajach, pozwalając na sprawne wyłapywanie pojazdów kradzionych czy bez ważnego ubezpieczenia, a także do poboru opłat drogowych czy procedur służących bezpieczeństwu – np. do weryfikacji pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tuneli.

Redakcja poleca: Odcinkowy pomiar prędkości. Ryzyko mandatu jest bardzo małe!

W podobny sposób działa odcinkowy pomiar prędkości. Wykonuje on zdjęcia pojazdów na początku i końcu pomiarowego odcinka oraz odczytuje numery rejestracyjne, by znając czas pokonania kontrolowanego dystansu obliczyć średnią prędkość. Urządzenia mogą mieć też inne możliwości – włoski system Vergilius mierzy też chwilową prędkość, czyli działa również jak typowy fotoradar.

Na polskich autostradach system odcinkowego pomiaru prędkości funkcjonował między 22 i 30 czerwca 2011 r. Wówczas w ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa na 16-kilometrowym za jazdę odcinku A1 pomiędzy Swarożynem a Pelplinem mandaty wystawiono 28 kierowcom. Obecnie podlegająca pod CANARD sieć urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości pracuje w 29 punktach. GDDKiA prowadzi rozmowy mające na celu uruchomienie urządzeń także na autostradach, gdzie wielu kierowców czuje się bezkarnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here