Kwota 20 tysięcy złotych wystarczy na zakup nieźle utrzymanego japońskiego kompakta, młodego auta miejskiego lub nawet SUV-a. Zaznaczamy, że atrakcyjne wersje nadwoziowe lub silnikowe mogą się różnić ceną.
Za określoną w tej części kwotę możemy przebierać w ok. 10-letnich autach kompaktowych, nieco młodszych miejskich lub „japończykach” klasy średniej/SUV-ach z pierwszej połowy lat dwutysięcznych. W znacznej części opisywanych samochodów budżet odnosi się do egzemplarzy z początkowych lat produkcji, co nie znaczy, że zawsze będą już „zajechane” i generujące koszty. Auta japońskich producentów często trafiają do prywatnych nabywców, którzy o nie dbają i nie robią takich przebiegów jak samochody francuskie lub niemieckie. Prawdziwą okazją jest Nissan Micra K13 – auto nudne, ale gwarantujące bezstresowe poruszanie się z punktu A do punktu B.
Oto 10 propozycji z Japonii do 20 tys. zł.
1 Mitsubishi Lancer VIII (roczniki 2007-2008)
Polecany silnik: 1.8 MIVEC
Standardowy Lancer jest kompaktem wyróżniającym się przestronnym wnętrzem i ponadprzeciętnym poziomem niezawodności. Na dobrą sprawę eksploatacja sporej części egzemplarzy ograniczała się do wymiany oleju i filtrów. Początkowo auto oferowano tylko jako sedan. Dwa lata po debiucie dołączył hatchback i jego ceny startują od 23 000 zł. Oprócz wyczynowego Evo, Lancera oferowano z trzema silnikami benzynowymi i trzema dieslami. W żądanym przedziale cenowym wybór ogranicza się do benzynowego 1.8 i diesla 2.0 Di-D, który w rzeczywistości jest awaryjną konstrukcją Volkswagena z pompowtryskiwaczami (2.0 TDI PD). W 2010 roku zastąpił go 1.8 Di-D. Lancer, podobnie jak inne „japończyki”, nieco rdzewieje, np. na połączeniach gwintowych nadwozia.
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne: silniki benzynowe
Silnik | 1.5 16V | 1.6 MIVEC | 1.8 MIVEC | 2.0 Turbo |
Pojemność | 1499 ccm | 1590 ccm | 1798 ccm | 1998 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 109 KM | 117 KM | 140 KM | 295 KM |
Maks. moment | 143 Nm | 154 Nm | 176 Nm | 366 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 10,7 s | 9,8 s | 5,4 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 191 km/h | 192 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne: silniki Diesla
Silnik | 1.8 DID | 1.8 DID | 2.0 DID |
Pojemność | 1798 ccm | 1798 ccm | 1968 ccm |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 150 KM | 140 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,1 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 204 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |
2 Honda Jazz III (roczniki 2009-2010)
Polecany silnik: 1.4 i-VTEC
Jazz ma wymiary auta miejskiego, ale w środku ilością miejsca zawstydza niektóre kompakty. Funkcjonalność zwiększa system Magic Seats, umożliwiający m.in. uniesienie siedziska tylnej kanapy. Jakość użytych w środku materiałów zasługuje na piątkę: w Jazzach niekiedy trudno odgadnąć przebieg, bo wnętrze wygląda jak nowe. Silniki? Tylko dwa benzynowe: 90-konny 1.2 i 100-konny 1.33. Oba całkiem żwawo napędzają auto i w razie potrzeby są naprawdę oszczędne. Zastosowano w nich łańcuch rozrządu i układ zmiennych wzniosów zaworów. Outsiderem jest hybrydowy wariant IMA. W nim silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy i jazda wyłącznie „na prądzie” nie jest możliwa. Sporo egzemplarzy jeździło u prywatnych właścicieli, dlatego w przypadku Hondy można liczyć na bardzo dobry stan utrzymania i względnie nieduży przebieg.
Honda Jazz III – dane techniczne
Silnik | 1.2 | 1.4 i-VTEC | 1.33 Hybrid |
Pojemność | 1198 ccm | 1339 ccm | 1339 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 90 KM | 100 KM | 102 KM |
Maks. moment | 114 Nm | 127 Nm | 121+78 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,4 s | 12,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 182 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |
3 Suzuki SX4 (roczniki 2009-2010)
Polecany silnik: 1.6 16V
Przez pokrewieństwo z bliźniaczym Fiatem Sedici w tym modelu można liczyć na tanie części zamienne. Suzuki nie wymaga częstych wizyt w warsztacie. Ma proste zawieszenie (układ McPhersona z przodu i belka z tyłu) i opcjonalnie nawet napęd na cztery koła (dołączany na tył) – wszystkie te elementy dzielnie się spisują, nawet na drogach słabej jakości. Pięciodrzwiowy SX4 nie zajmuje dużo miejsca, ale i nie zabierze na pokład dużo pakunków: bagażnik ma pojemność 270 l. W 2008 roku wprowadzono sedana, który jest w Polsce całkowitym rodzynkiem. W tym modelu można polecić każdy silnik, może poza rzadkim dieslem 1.6. W przypadku 1.9 DDiS kwota 20 tys. zł będzie się ograniczać do starszych roczników niż 2010. Większego 2.0 DDiS czasami trapi problem zużywającej się uszczelki pompy oleju.
Suzuki SX4 – dane techniczne
Silnik | 1.6 16V | 1.6 16V | 1.6 DDiS | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
Pojemność | 1586 ccm | 1586 ccm | 1560 ccm | 1910 ccm | 1956 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 107 KM | 120 KM | 90 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 156 Nm | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 10,1 s | 12,5 s | 10,5 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 175 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
4 Honda Accord VII (roczniki 2003-2004)
Polecany silnik: 2.0
Ta generacja Accorda „trzyma” cenę ze względu na wciąż nowoczesny wygląd – starsi o 1-2 lata poprzednicy są nawet dwa razy tańsi. Niestety, problem korozji nie omija także tego modelu, mimo że produkcję przeniesiono z powrotem do Japonii. Do wyboru dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi. Ta druga sprawia wrażenie wyjątkowo długiej. I rzeczywiście taka jest, z tym że nie odczuwa się tego w środku ani podczas pakowania bagażnika. Jeśli Honda, to w „benzynie”, a najlepiej 2.0/155 KM lub usportowiony Type-S (2.4/190 KM). Przez wysokoobrotowy charakter trzeba się przygotować na podwyższone zużycie oleju. Diesel 2.2 i-CTDi ma gorsze osiągi i wcale nie jest oszczędny.
Honda Accord VII – dane techniczne
Silnik | 2.0 | 2.4 | 2.2 i-CTDi |
Pojemność | 1998 ccm | 2354 ccm | 2204 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 155 KM | 190 KM | 140 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 223 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 7,6 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 220 km/h | 227 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 9,0 l/100 km | 5,4 l/100 km |
5 Mazda 2 III (roczniki 2008-2010)
Polecany silnik: 1.3 MZR
Pokrewieństwo z Fordem Fiestą daje gwarancję znalezienia części zamiennych, a zastosowanie udanych silników Diesla produkcji PSA – znikome spalanie przy zachowaniu wysokiej trwałości. Mowa o jednostkach 1.4 MZ-CD i 1.6 MZ-CD, które tak naprawdę znamy jako 1.4 i 1.6 HDi. Zdarzają się z nich wycieki oleju i problemy z filtrem DPF, ale niektóre auta sprzed 2010 roku go nie mają. Benzyniaki 1.3 i 1.5 MZR również zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. Czasami brudzi się w nich moduł przepustnicy, co skutkuje falującymi obrotami silnika. Radzimy unikać odmian trzydrzwiowych – później ich nie odsprzedamy.
Mazda 3 III – dane techniczne: silniki benzynowe
Silnik | 1.3 MZR | 1.3 MZR FL | 1.3 MZR | 1.5 MZR |
Pojemność | 1349 ccm | 1349 ccm | 1349 ccm | 1498 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 84 KM | 86 KM | 102 KM |
Maks. moment | 119 Nm | 121 Nm | 122 Nm | 133 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 13,6 s | 12,9 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 172 km/h | 172 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Mazda 2 III – dane techniczne: silniki Diesla
Silnik | 1.4 MZ-CD | 1.6 MZ-CD | 1.6 MZ-CD |
Pojemność | 1399 ccm | 1560 ccm | 1560 ccm |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 95 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 212 Nm | 205 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 12,0 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 170 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,2 /100 km |