PoradyNajlepsze diesle i benzynowe silniki Seata

Najlepsze diesle i benzynowe silniki Seata

Należący do Volkswagena Seat czepie pełnymi garściami z niemieckiej technologii. Warto znać najlepsze diesle i benzynowe silniki Seata, bo można je dosyć łatwo znaleźć na rynku wtórnym.

Używane Seaty stoją w Polsce na drugim planie – potencjalni nabywcy wolą Audi, Volkswageny i Skody. Mimo że wszystkie te auta dzielą kluczowe rozwiązania, wiele osób poszukując Seata zadaje sobie pytanie o najlepsze benzynowe motory i diesle tej hiszpańskiej marki. Mimo że wyróżnikiem Seatów miał być ich sportowy charakter, na rynku wtórnym nie brakuje samochodów w słabych wersjach silnikowych. Paradoksalnie to zaleta, bo wybrane warianty silników 1.2/1.4/1.8/2.0 TSI okazywały się mniej trwałe od prostych 1.4 czy 1.6 lub starszego 2.0 TFSI. Z kolei diesle 1.9 TDI były znacznie bardziej wytrzymalsze od 2.0 TDI PD.

Poniżej prezentujemy solidne i możliwie tanie w naprawach silniki. W zestawieniu nie zabrakło też jednostek, które mają niedociągnięcia. Dlaczego? Uważamy, że zawężanie się do poszukiwania aut z jednym czy dwoma konkretnymi silnikami mija się z celem. Mimo wszystko ważniejszy jest ogólny stan i wyposażenie. Samych awarii osprzętu nie sposób uniknąć przy rosnącej presji na poprawę czystości spalin, obniżenie zużycia paliwa czy podnoszenie mocy.

Silnik Seat 1.0 MPI (EA211) – zalety, wady, opinie

Seat 1,0 MPI - opinie
Pojemność skokowa: 999  cm³, Moc: 60-80 KM, Moment obrotowy: 93-95 Nm, Lata produkcji: od 2011 r.

Podstawowe źródło mocy w najmniejszych modelach Seata. Silnik jest dostępny w wersjach rozwijających 60 i 75 KM oraz 95 Nm. Można śmiało wybierać słabszą z nich, bo różnice w mocy są efektem zmian w oprogramowaniu komputera sterującego silnikiem – do uwolnienia brakujących 15 KM wystarczy tuning elektroniczny. Silnik 1.0 MPI wystarcza do spokojnej jazdy, spalając przy niej ok. 5 l/100 km. Pośredni wtrysk paliwa oraz hydrauliczne popychacze zaworowe ułatwiają montaż instalacji gazowej (na rynku nie brakuje aut z fabrycznie montowanym systemem zasilania w LPG). Benzynowy silnik 1.0 MPI dobrze znosi upływ kilometrów. Na rynku nie brakuje już aut z przebiegiem istotnie przekraczającym 200 tys. km. Spalanie oleju pojawia się sporadycznie, a między kolejnymi wymianami środka smarnego trzeba dolać kilka „setek” lub poziom oleju na bagnecie nie spada poniżej stanu minimalnego. Największym problemem silnika 1.0 MPI okazały się łączone z nim, 5-biegowe skrzynie. W niektórych autach wyprodukowanych przed 2014 r. przełożenia (w szczególności „jedynka” i „wsteczny”) wchodzą z oporem i haczeniem, a czasami wręcz zgrzytają. Dotyczył głównie samochodów z pierwszych lat produkcji.

Występowanie silnika 1.0 MPI w Seacie: Mii, Ibiza

Silnik Seat 1.0 TSI (EA211) – zalety, wady, opinie

Skoda 1.0 TSI
Pojemność skokowa: 999 cm³, Moc: 82-115 KM, Moment obrotowy: 160-200 Nm, Lata produkcji: od 2014 r.

Silnik 1.0 TSI to rozwinięcie 1.0 MPI – aby wykrzesać wyższe moce, sięgnięto po turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Jak na razie trwałość nie budzi zastrzeżeń. Znana ze starszych motorów TSI przypadłość w postaci spalania dużych ilości oleju na razie nie występuje w 1.0 TSI. Obserwowane ubytki wynoszą zwykle do 0,5 l/10 000 km. Motor 1.0 TSI wyparł jednostki 1.2 TSI ze słabym łańcuchem rozrządu. Dość małej pojemności nie trzeba się obawiać – za sprawą wysokiego momentu obrotowego silnik zdaje egzamin nie tylko w Ibizie, ale i Leonie. Cechą wspólną silników 1.0 MPI/TSI jest paskowy napęd rozrządu. W zależności od modelu, a także marki interwał jego wymiany firmy należące do Grupy Volkswagena określały na ponad 200 tys. km, zalecając jedynie wcześniejsze kontrole jego stanu (wprowadzając silnik mówiono wręcz, że żywotność paska odpowiada zakładanemu okresowi eksploatacji pojazdu). Biorąc pod uwagę, że markowy zamiennik paska wraz z rolką i napinaczem można kupić za ok. 400 zł, profilaktycznie warto skrócić okres między wymianami. Pompa cieczy chłodzącej jest napędzana paskiem wyprowadzonym od wałka zaworów wydechowych. Jako zamiennik kosztuje 250-400 zł. Większość wibracji towarzyszących pracy trzycylindrowego silnika absorbują poduszki. Za zamienniki poduszek silnika trzeba zapłacić 250-270 zł.

Występowanie silnika 1.0 MPI w Seacie: Ibiza, Leon, Arona, Ateca

Silnik Seat 1.4 16V – zalety, wady, opinie

Seat 1.4 16V - opinie
Pojemność skokowa: 1390 cm³, Moc: 75-101 KM, Moment obrotowy: 126-132 Nm, Lata produkcji: 1999-2015

W Ibizie podstawowym źródłem mocy był produkowany przez Skodę, trzycylindrowy, wolnossący silnik 1.2. Nie polecamy go. Niewiele więcej paliwa domaga się dużo bardziej kulturalny i trwalszy 1.4 16V. Silnik zaliczył drobną wpadkę na początku produkcji – w 75-konnej wersji potrafiła zamarzać gromadząca wodę odma, co prowadziło do wypchnięcia oleju przez otwór na bagnet olejowy. Silniki zostały udoskonalone lub poprawione w ramach akcji serwisowej. Od tego czasu motory 1.4 16V bez większych zastrzeżeń napędzają mniejsze Seaty. W niektórych motorach występuje tzw. piston slap, czyli stukanie tłoków przed osiągnięciem temperatury roboczej. Nie można zapominać o częstych kontrolach poziomu oleju – w autach z wyższymi przebiegami zaczyna być spalany. Awarie dotyczą także czujników, np. temperatury cieczy. Poziom mocy (75, 80, 86 czy 101 KM) nie wpływa istotnie na dynamikę w codziennym użytkowaniu. Wszystkie motory oferowały bowiem 126-132 Nm rozwijanych przy dosyć wysokich obrotach – by pojechać dynamicznie, trzeba z nich korzystać. Dla wielu osób plusem może być dobra współpraca silnika z instalacją gazową.

Występowanie silnika 1.4 16V w Seacie: Arosa, Ibiza, Cordoba, Leon, Toledo

Silnik Seat 1.4 TSI (EA211) – zalety, wady, opinie

Seat 1.4 TSI - opinie
Pojemność skokowa: 1395 cm³, Moc: 110-150 KM, Moment obrotowy: 200-250 Nm, Lata produkcji: 2012-2020

Spalanie dużych ilości oleju, problemy z niską trwałością napinacza i łańcucha rozrządu, a nawet pękanie tłoków sprawiło, że silniki 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111 nadszarpnęły wizerunek benzynowych jednostek koncernu Volkswagena, które były oferowane także przez Seata. Nie należy ich mylić z zupełnie nowymi jednostkami 1.2/1.4 TSI EA211. Polecamy większy silnik – jeździ lepiej od 1.2, a pali praktycznie tyle samo. Silnik 1.4 TSI występuje w wersjach różniących się mocą, co wynika w dużej mierze z ustawień sterownika – chiptuning pozwoli uwolnić spore pokłady mocy w słabszych wersjach. Nowa odsłona motorów 1.4 TSI okazała się solidna. Występujące przy tym problemy ograniczają się do przypadkowych awarii elementów osprzętu (np. czujników), czasem spalania oleju (nie jest ono jednak tak potężne, jak w nieudanych pod tym względem silnikach 1.8/2.0 TSI). Eksploatując auto z silnikiem 1.2/1.4 TSI nie można zapominać, że ma on paskowy, podlegający wymianie napęd rozrządu. Olej warto wymieniać dość często. 30 tys. km między wymianami może okazać się niszczące np. dla wariatora faz rozrządu i turbosprężarki. Warto również pamiętać o identyfikacji silnika na podstawie numeru VIN – np. w czwartej odsłonie Ibizy spotkamy nieudane silniki TSI z rodziny EA111 oraz wprowadzone w 2015 r. EA211. Różnicą możliwą do znalezienia w dowodzie rejestracyjnym są pojemności, wynoszące odpowiednio 1390 cm³ oraz 1395 cm³).

Występowanie silnika 1.4 TSI w Seacie: Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra, Ateca

Silnik Seat 1.6 8V – zalety, wady, opinie

Seat 1.6 MPI - opinie
Pojemność skokowa: 1595 cm³, Moc: 100-102 KM, Moment obrotowy: 140-148 Nm, Lata produkcji: 1995-2010

Wolnossące 1.6 8V to kultowa jednostka dla miłośników instalacji gazowych. Niewiele motorów tak dobrze współpracuje z alternatywnym paliwem, co wraz z prostą budową i obszerną bazą zamienników przekłada się na symboliczne koszty utrzymania pojazdu. Nie bez znaczenia jest przy tym późniejsza łatwość odsprzedaży – większość kierowców przykłada największą wagę do kosztów utrzymania pojazdu, a nie jego osiągów, więc chętny na Seata z motorem 1.6 8V pod maską zawsze się znajdzie. Lista typowych usterek silnika 1.6 jest krótka. Można do nich zaliczyć wycieki oleju, przepalone cewki czy zabrudzone przepustnice. W trakcie oględzin i jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na kolor spalin. Niektóre silniki 1.6 8V mają zużyte pierścienie tłokowe – koszt naprawy będzie wyższy niż montaż używanego motoru. Z listy zakupowej nie należy skreślać także spotykanej w Ibizie jednostki 1.6 16V. Także jest udana i dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi, ale zdarzają się w nich awarie cewek czy zabrudzenie przepustnicy. Żadnego z tych silników nie należy mylić z 1.6 FSI – wolnossącej jednostki z bezpośrednim wtryskiem, której w gaz raczej nie wyposażymy.

Występowanie silnika 1.6 8V w Seacie: Ibiza, Cordoba, Leon, Toledo, Altea, Exeo

Silnik Seat 1.8T (1.8 Turbo) – zalety, wady, opinie

Seat - 1.8 T - opinie
Pojemność skokowa: 1781 cm³, Moc: 150-225 KM, Moment obrotowy: 210-280 Nm, Lata produkcji: 1995-2010

Równie legendarny silnik, co 1.6 8V – nie dość, że znosi jazdę na LPG, to zapewnia dużo lepsze osiągi, a do tego okazuje się podatny na tuning. Zaprojektowany przez Audi motor 1.8 T w Exeo był dostępny aż do 2010 r. (wraz z Octavią to najmłodsze auta, w których znajdziemy te silniki). Podaż tak skonfigurowanych aut na rynku wtórnym jest ograniczona, ale zadbane z udokumentowanym przebiegiem sprzedają się szybko, mimo że ich ceny są zwykle dalekie od atrakcyjnych. Z drugiej strony trudno się dziwić – Seat chętnie montował te jednostki do efektownych i przyjemnych w prowadzeniu wersji Cupra, które mają zadatki na youngtimery. Wysoka trwałość dobre zaopatrzenie w części zamienne ogranicza wydatki serwisowe. Za słabe punkty silnika 1.8 T można uznać termostat czy przeciętną żywotność cewek oraz łańcucha spinającego wałki rozrządu. Warto pamiętać, że główny napęd rozrządu jest realizowany przez pasek, który podlega okresowej wymianie. Warsztaty doskonale znają silnik 1.8 Turbo, więc będą w stanie oszacować koszty niezbędnych czynności serwisowych.

Występowanie silnika 1.8 T w Seacie: Ibiza, Cordoba, Leon, Toledo, Exeo

Reakcja poleca: Najlepsze silniki benzynowe ostatnich 25 lat. Kup, a nie będziesz żałował!

Silnik Seat 2.0 TFSI (EA113) – zalety, wady, opinie

Seat 2.0 TFSI - opinie
Pojemność skokowa: 1984 cm³, Moc: 185-265 KM, Moment obrotowy: 270-350 Nm, Lata produkcji: 2004-2012

Nie każdy wie, że dwulitrowe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa można podzielić na lepsze i gorsze! Pierwsza odsłona doładowanej dwulitrówki z bezpośrednim wtryskiem zadebiutowała w 2004 r. i należy do rodziny EA113, co oznacza, że jest dalekim krewnym udanej jednostki 1.8 T i wolnossącego 2.0 FSI. W przypadku silnika EA113 pewną niedogodnością jest zalecenie stosowania paliwa Pb98, które podnosi koszty eksploatacji. Silnik EA113 ma napęd rozrządu realizowany paskiem. Biorąc pod uwagę problemy kolejnych jednostek VW z hałasującymi i rozciągającymi się łańcuchami, to zaleta. Silnik 2.0 FSI Turbo EA113, znany też jaki T-FSI czy TFSI oczywiście nie jest pozbawiony wad. W jego przypadku możliwe są awarie wysokociśnieniowej pompy paliwa lub wytarcie krzywek wałka rozrządu. Przy wysokich przebiegach konieczne może być też usunięcie osadów zalegających w kanałach dolotowych. Koszt usunięcia tych mankamentów i tak pozostanie niższy od doprowadzenia do ładu nowszego silnika z problemem olejowym (poza remontem generalnym całego silnika, konieczne może być usuwanie depozytów olejowych z wnętrza jednostki czy wydechu). Uwaga! Nie sposób stworzyć przejrzystego i zwięzłego przewodnika po datach zastąpienia silnika 2.0 TFSI EA113 jednostką EA888. Proces był płynny i zależał nie tylko od modelu, ale również jego wersji. By poznać pełną informację na temat silnika, trzeba rozkodować VIN lub poszukać wlepki informacyjnej w bagażniku.

Występowanie silnika 2.0 TFSI w Seacie: Leon, Altea, Exeo

Silnik Seat 1.6 TDI (EA189) – zalety, wady, opinie

Diesel Seat - 1.6 TDI - opinie
Pojemność skokowa: 1598 m³, Moc: 75-105KM, Moment obrotowy: 195-250 Nm, Lata produkcji: 2009-2015

Diesel 1.6 TDI zapewnia porównywalną dynamikę z 1.9 TDI, ale jest bardziej oszczędny, a dzięki zasilaniu Common Rail i hydraulicznym poduszkom mocującym pracuje ciszej i z mniejszymi wibracjami. Osprzęt jest dosyć skomplikowany (Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, EGR, filtr sadzy), ale mimo tego diesel 1.6 TDI nie rozczarowuje trwałością. Zapewne jest to zasługa niezbyt niewyżyłowanej konstrukcji – np. w układzie wtryskowym diesla 1.6 TDI EA189 panuje ciśnienie 1600 barów, podczas gdy w nowszym 1.6 TDI EA288 – 2000 barów. Rezerwy sprawiają, że chiptuning przynosi niezłe przyrosty mocy i momentu. W Seatach z silnikami 1.6 TDI EA189 umiarkowaną trwałość mają DPF oraz koło dwumasowe. Użytkownicy takich aut przypominają również o konieczności tankowania dobrej jakości paliwa i skróconych wymianach jego filtra – książkowe 180 tys. km to zdecydowanie za dużo. Wspomniany diesel 1.6 TDI EA288 zadebiutował w 2012 r. Był przewidziany dla modeli opartych o płytę MQB, ale sukcesywnie montowano go także do starszych konstrukcyjnie aut (np. w Toledo pojawił się w 2015 r.). Uchodzi za mniej „pancerny” od prostszego EA189.

Występowanie silnika 1.6 TDI w Seacie: Ibiza, Leon, Altea, Toledo

Silnik Seat 1.9 TDI – zalety, wady, opinie

Najmocniejsza wersja 1.9 TDI
Pojemność skokowa: 1896 m³, Moc: 90-160 KM, Moment obrotowy: 202-330 Nm, Lata produkcji: 1996-2010

Prawdziwa ikona, która w Seacie doczekała się najmocniejszej, 160-konnej wersji. Diesel 1.9 TDI jest powszechnie uważany za dynamiczny, pancerny i tani w naprawach i potrafi spalić prawie wszystko. Duży wkład w budowanie legendy miały 90- i 110-konne jednostki 1.9 TDI VP z pompą wtryskową. Seat oferował je m.in. w Toledo – i to aż do 2005 r. Poza 1.9 TDI VP wybitnie trwałe są też wolnossące diesle 1.9 SDI. Seat sukcesywnie od 2000 r. wprowadzał nowocześniejsze jednostki 1.9 TDI PD z pompowtryskiwaczami. Nie warto na siłę szukać starszych, prostszych silników. Dostępne auta mają nie tylko 20 lat, ale również monstrualny przebieg (nierzadko ponad 0,5-0,7 mln km) i nawarstwiające się latami zaniedbania. Z tych samych powodów z dystansem warto już podchodzić do bardziej hałaśliwych i twardziej pracujących 1.9 TDI PD z pompowtryskiwaczami. Znalezienie zadbanego auta jest coraz trudniejsze. Okazje nie występują. Zwłaszcza wśród tanich samochodów bez historii serwisowej można trafić na egzemplarze, których realne przebiegi przekraczają 0,5 mln km, co oznacza, że konieczna będzie regeneracja turbosprężarki czy pompowtryskiwaczy. Decydując się na zakup auta z dieslem wyprodukowanym po 2005 r. (np. oznaczonego kodem BXE) warto zastanowić się nad profilaktyczną wymianą panewek. Fabryczne nie są wzorem trwałości, a jej obrócenie niszczy silnik.

Występowanie silnika 1.9 TDI w Seacie: Ibiza, Cordoba, Leon, Altea, Toledo, Alhambra

Silnik Seat 2.0 TDI CR (EA189) – zalety, wady, opinie

Diesel Seat 2.0 TDI - opinie
Pojemność skokowa: 1968 cm³, Moc: 120-170 KM, Moment obrotowy: 290-350 Nm, Lata produkcji: 2007-2013

Wprowadzana od przełomu 2007 i 2008 r. jednostka zastąpiła felerne 2.0 TDI PD (EA188), w których zawodziły pompowtryskiwacze, pękały głowice i dochodziło do zatarcia spowodowanego zanikiem smarowania (wycierał się napęd pompy oleju). Dzięki zasilaniu Common Rail nowszy silnik legitymuje się wyższą kulturą pracy od poprzednika. Jest przy tym oszczędny i dynamiczny – w mniejszych modelach Seata, jak Ibiza czy Leon, zapewnia sportowe wręcz wrażenia z jazdy. Na niskie przebiegi dostępnych aut nie ma co liczyć – rzeczywiste nierzadko przekraczają 300 tys. km. Po zakupie silnik może wymagać większej kontroli serwisowej – w tym sprawdzenia napędu pompy oleju (wyciera się, ale nie w takim stopniu co w 2.0 TDI PD), a niewykluczone, że także wymiany EGR, DPF, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego. Największym ciosem dla kieszeni może okazać się defekt wtryskiwaczy, które są piezoelektryczne, więc w grę wchodzi raczej ich wymiana niż regeneracja. Użytkownicy Seatów z dieslami 2.0 TDI CR zalecają częste wymiany filtra paliwa i tankowanie dobrej jakości oleju napędowego. Rozwinięciem diesla 2.0 TDI CR EA189 jest 2.0 TDI CR EA288. To również udana jednostka, ale z powodu bardziej skomplikowanego osprzętu, może okazać się droższa w serwisowaniu i bardziej problematyczna (są doniesienia np. o problemach z interoolerem).

Występowanie silnika 2.0 TDI w Seacie: Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Exeo, Alhambra

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji