NowościNajbardziej i najmniej awaryjne 5-letnie kompakty według ADAC (2022)

Najbardziej i najmniej awaryjne 5-letnie kompakty według ADAC (2022)

Auta kompaktowe łączą funkcjonalność, niezłe wyposażenie, komfort jazdy i rozsądne koszty utrzymania. Które 5-letnie auta segmentu C zostały najwyżej i najniżej ocenione przez ADAC?

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie auta kompaktowe, a więc z rocznika 2017. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą kompaktów o niskiej, przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Renault Megane

Awaryjność dla rocznika 2017: 16,5 (przeciętna)

Renault Megane - przódOd lat mówi się o zmniejszonej awaryjności współczesnych modeli Renault. Wyniki raportu ADAC potwierdzają ten trend. Czwarta odsłona co prawda nie jest ideałem – zauważalne potknięcie modelu nastąpiło w latach 2015-2016, co może mieć związek z wprowadzeniem Megane IV i tzw. chorobami wieku dziecięcego. Model szybko jednak wyszedł na prostą i w znacznie mniejszym stopniu od „trójki” odstaje od rywali.

Za typowe źródła problemów Renault Megane eksperci ADAC uznali przewody układu chłodzenia (rocznik 2017), akumulatory (2003-2003, 2015-2017), rozruszniki (2003), wtryskiwacze (2010), czujniki położenia wału korbowego (2003, 2005) oraz paski rozrządu (2001-2003).

Peugeot 308

Awaryjność dla rocznika 2017: 14,1 (przeciętna)

Peugeot 308 II GT SWKolejny francuski model, który wyszedł na prostą. Starsze 308 potwierdzają smutną prawdę o trwałości francuskich aut sprzed lat. Od 2014 r. ocena modelu jednak stale rośnie, a w latach 2018-2019 awaryjność została uznana za niską. Ma to oczywiście związek z wprowadzeniem Peugeota 308 II, który mechanicznie jest zupełnie inną konstrukcją od poprzednika.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali paski osprzętu (głównie rocznik 2012), wtryskiwacze (2011-2012), akumulatory (2008-2009, 2012-2014), cewki zapłonowe (2008-2014) alternatory (2008-2010).

Fiat Tipo

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,2 (przeciętna)

FIAT Tipo II Sedan Lounge 1.4 16VPrzeciętna ocena w kwestii awaryjności ujmy Tipo nie przynosi. Po pierwsze – włoski kompakt znalazł się między znacznie droższymi w zakupie i serwisowaniu rywalami. Po drugie – na dobrą sprawę otarł się o awaryjność klasyfikowaną jako niska. Zresztą wystarczy spojrzeć na polskie drogi – nie brakuje na nich Tipo. Ten model Fiata jest chętnie użytkowany przez osoby świadczące przewóz osób. A nie od dziś wiadomo, że auto używane do zarabiania nie może sprawiać kosztownych problemów.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie roczniki 2016-2017).

Opel Astra

Awaryjność dla rocznika 2017: 10,2 (przeciętna)

Opel Astra KForma kompaktowego Opla rośnie. Awaryjność rocznika 2012 oceniono jako wysoką. W kolejnych latach było już lepiej, ale nie idealnie – ocena awaryjności wzrosła do „przeciętna”. Czy jest się czego obawiać? Astra jest niezwykle popularna na polskim rynku wtórnym i cieszy się dobrymi opiniami wśród mechaników. Zaopatrzenie w części zamienne nie budzi wątpliwości.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali elementy układy recyrkulacji spalin (2010-2012), węże układu chłodzenia (2004-2006) oraz stacyjki (2001-2002).

Toyota Auris

Awaryjność dla rocznika 2017: 8,4 (niska)

Toyota Auris II Prawie 50% stwierdzanych przez ADAC przypadków unieruchomienia pojazdu dotyczy akumulatora. Z jednej strony można powiedzieć, że nie jest to duży problem – w końcu można zaopatrzyć się w booster i w razie problemów samodzielnie odpalić pojazd. Problem pojawia się, gdy boostera akurat nie mamy lub jest on rozładowany albo nie jest już w stanie uruchomić pojazdu. Wtedy pozostaje wezwanie pomocy drogowej. I to właśnie  problemy z akumulatorami wpłynęły na ocenę Aurisa – awaryjność w latach 2012-2018 ADAC oceniał jako przeciętną i niską.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2011-2013, 2015, 2018-2019) oraz świece zapłonowe (2012).

Mercedes CLA

Awaryjność dla rocznika 2017: 8,1 (niska)

Mercedes CLACLA to tak naprawdę kompaktowa klasa A w wersji sedan lub kombi. Oba samochody dzielą platformę podwoziową, napęd czy elektronikę. Aby dodać CLA sportowego sznytu, model otrzymał drzwi bez ramek na szyby oraz płynnie opadającą linię dachu, która ograniczyła i tak przeciętną przestronność wnętrza. Warto zwrócić uwagę, że CLA wypadł nieco gorzej od bliźniaczej klasy A, co może wynikać z innego sposobu eksploatacji pojazdu.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2016).

Hyundai i30

Awaryjność dla rocznika 2017: 7,3 (niska)

HYUNDAI i30 III Premium 1.6CRDi W raportach ADAC notowania lubianego przez polskich kierowców modelu systematycznie rosły. Awaryjność roczników 2012-2013 uznano za wysoką, ale kolejna generacja okazała się solidniejsza. Sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku Aurisa – poważne problemy nie są raczej stwierdzane. Dość częste awarie akumulatora wpłynęły na wynik.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2008, 2012-2015, 2020), pompy paliwa (2009-2011), łańcuchy rozrządu (2008-2009) i świece zapłonowe (2010).

Ford Focus

Awaryjność dla rocznika 2017: 6,9 (niska)

Ford Focus III FLFocus od lat jest jednym z przebojów rynku wtórnego. Auto jest lubiane, podaż używanych egzemplarzy jest znaczna, części nie brakuje, a mechanicy znają konstrukcję Forda, więc nie próbują naprawiać ją metodą prób i błędów. Przy nowszych Focusach nie mają zresztą zbyt dużo pracy, bo raport ADAC potwierdza ich solidność.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali rozruszniki (rocznik 2013) akumulatory (2009-2014), alternatory (2006-2010), pompy paliwa (2001-2003).

Kia Cee’d

Awaryjność dla rocznika 2017: 6,5 (niska)

Kia Cee'd IIKoreański kompakt jest autorem jednego z najbardziej spektakularnych skoków w całym raporcie. Awaryjność egzemplarzy z rocznika 2012 ADAC uznało za bardzo wysoką. Ocena dla kolejnych roczników ulegała systematycznej poprawie, by dla lat 2017-2019. Kia Cee’d jest bliźniakiem Hyundaia i30, więc zakres problemów jest podobny.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (2012-2016), świece (2010, 2012), cewki zapłonowe (2011), pompy paliwa (2009-2011) i łańcuchy rozrządu (2009).

Volkswagen Golf

Awaryjność dla rocznika 2017: 6,3 (niska)

Volkswagen Golf VII 08

Nieco zaskakujący wynik. Samochód uznawany za wzorzec klasy kompaktowej wypadł nieco gorzej od technicznie bliźniaczych modeli, czyli Audi A3, Seata Leona, Skody Octavii i Volkswagena Beetle. Z drugiej jednak strony awaryjność uznana za niską ujmy nie przynosi i potwierdza, że technologia platformy MQB, powszechnie stosowana w większości modeli koncernu VAG, jest dopracowana.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Golfa eksperci ADAC uznali stacyjki (rocznik 2008) oraz cewki zapłonowe (rocznik 2005).

Skoda Octavia

Awaryjność dla rocznika 2017: 5,7 (niska)

Skoda Octavia III FL

Jeden z najbardziej cenionych przez polski rynek wtórny modeli potwierdził swoją solidność, ale warto zauważyć, że awaryjność Octavii z lat 2012-2013 ADAC ocenił jako przeciętną. Niekoniecznie musi być to problem, bo budowa Octavii jest doskonale znana mechanikom, niedrogich zamienników nie brakuje, a części używane uda się kupić na każdym szrocie. Warto pamiętać, że największym problemem starszych egzemplarzy może okazać się ogólne zużycie eksploatacyjne – Octavie są nierzadko sprzedawane, gdy dotychczasowi właściciele nie chcą ponosić kosztów ewentualnych napraw.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali wtryskiwacze (rocznik 2010) oraz stacyjki (rocznik 2007).

Mercedes klasy A

Awaryjność dla rocznika 2017: 5,4 (niska)

Kompakty - Mercedes Klasy ADla Mercedesa klasy A rok 2012 był rokiem przełomu. W kwietniu tego roku wygaszono produkcję modelu W169 będącym minivanem, a we wrześniu wprowadzono W176, czyli klasyczne auto kompaktowe. Choć koncepcja samochodu zmieniła się diametralnie, a zbudowano go na nowej, współdzielonej z klasą B platformie, konstrukcja nie okazała się zawodna. Wręcz przeciwnie. W zależności od rocznika awaryjność modelu W176 została oceniona jako bardzo niska lub niska.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy A eksperci ADAC uznali rozruszniki (roczniki 2001-2003, 2011), paski osprzętu (2001) oraz akumulatory (2011)

Mazda 3

Awaryjność dla rocznika 2017: 4,5 (niska)

Mazda 3 III (BM) 29

Chyba każdy kierowca słyszał o niezawodności japońskich samochodów. Wysokie notowania Mazdy 3 potwierdzają, że nie jest to tylko legenda. W większości badanych roczników awaryjność tego kompaktowego auta była niska. Kompaktowa Mazda dokłada do tego atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, solidne wykończenie oraz ponadprzeciętne właściwości jezdne.

Za typowe źródła problemów Mazdy 3 eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z roczników 2010-2011, 2013, 2019-2020) oraz magnetyczny włącznik rozrusznika (2006).

Audi A3

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,9 (niska)

Audi A3 8V - przód

Używane Audi A3 są cenione przez rynek wtórny. Niewiele aut oferuje tak dobre właściwości jezdne, wysoki komfort resorowania, świetnie wykończone wnętrze, szeroką paletę silników oraz dużą bazę zamienników i używanych części. Doskonałe wyniki w raporcie ADAC potwierdzają też, że A3 to ponadprzeciętnie trwały kompakt – wszystkie badane roczniki (2012-2019) oceniło jako mało lub bardzo mało awaryjne, co jest sygnałem, że zbudowanie nowszego modelu na platformie MQB nie wpłynęło na jego trwałość.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych problemów w Audi A3.

Seat Leon

Awaryjność dla rocznika 2012: 3,7 (niska)SEAT Leon 1.4 TSI Sportowo nacechowany, choć nieco gorzej wykończony krewny Golfa czy A3 wciąż cieszy oko i przekonuje przyjemnością prowadzenia. Plusem jest dostępność trzech wersji nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi z bardzo pojemnym bagażnikiem. Wyniki uzyskane w poszczególnych rocznikach okazały się bardzo spójne – awaryjność wszystkich ADAC oceniło jako niską.

Za typowe źródła problemów Seata Leona eksperci ADAC uznali łańcuchy rozrządu (głównie w autach z rocznika 2009), świece zapłonowe (2003), cewki zapłonowe (2006) oraz stacyjki (2007, 2009).

Skoda Rapid

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,6 (niska)

Skoda Rapid

Jedno z największych zaskoczeń w całym zestawieniu. Budżetowy model Skody wypadł zaskakująco dobrze – awaryjność wszystkich badanych roczników oceniono jako niską. To świetna wiadomość dla zainteresowanych zakupem używanego egzemplarza – w Polsce ich nie brakuje. Oczywiście warto mieć na uwadze, że intensywnie eksploatowane, poflotowe auto może być mocniej zużyte od egzemplarza z prywatnych rąk.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych usterek Skody Rapid.

Volkswagen Beetle

Awaryjność dla rocznika 2017: 3,4 (bardzo niska)

Volkswagen BeetlePod stylową karoserią współczesna interpretacja Garbusa kryje sprawdzoną mechanikę Golfa V/VI. W większości sprawdzanych przez ADAC roczników Beetle okazał się  jednym z najmniej zawodnych modeli w całym zestawieniu. Najwyraźniej procentuje mniej intensywny sposób eksploatacji oraz podejście wielu kierowców do samochodu – bliżej mu do motoryzacyjnego gadżetu niż narzędzia do ciężkiej pracy.

Za typowe źródła problemów uznali akumulatory (zwłaszcza w pojazdach z rocznika 2007).

BMW serii 1

Awaryjność dla rocznika 2017: 2,4 (bardzo niska)

BMW 116i F20 FL 1.5T 109KM 6MT WY0301W 05-2015

Ewenement – serwujący masę radości z jazdy ostatni kompakt z napędem na tylną oś oraz dostępnymi sześciocylindrowymi silnikami. Kto ma choć trochę benzyny we krwi, powinien pomyśleć o zakupie „jedynki”. Takie auta już nie wrócą. Zadbany egzemplarz nie będzie inwestycją wysokiego ryzyka. Wręcz przeciwnie. Z danych ADAC wynika, że awaryjność kompaktowego BMW jest niska (roczniki 2014, 2019) lub bardzo niska (2012-2013, 2015-2018).

Za typowe źródła problemów BMW serii 1 eksperci ADAC uznali cewki zapłonowe (zwłaszcza w rocznikach 2007-2009, 2013-2014), rozruszniki (2005-2006), nastawniki faz rozrządu (2005-2006) oraz łańcuchy rozrządu (2004-2008).

Zdjęcie otwierające: ADAC

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji