Elektryczny Aston Martin DB6 Volante - prototyp (Aston Martin Heritage EV Concept)

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: elektryczny Aston Martin DB6, Volkswagen planuje alians z Fordem, polskie ceny nowych Toyot – RAV4 i Corolli, Lotos otworzy stacje wodoru w Polsce, Honda pracuje nad przełomowymi akumulatorami do aut elektrycznych.

Elektryczny Aston Martin DB6

W filmie „Wyścig z czasem” z 2011 roku reżyser – Andrew Niccol – prezentuje interesującą wizję przyszłości: po ulicach poruszały się piękne, stylowe, klasyczne samochody, które wszyscy znamy, ale… z napędem elektrycznym. To wizja, która już się dzieje. Po elektrycznym Jaguarze E-Type (więcej informacji) czas na Astona Martina. Oddział Aston Martin Works zbudował elektryczny egzemplarz kabrioletu DB6 Volante z lat 70., który przedstawia, jako pierwszą na świecie „odwracalną” przeróbkę samochodu spalinowego na elektryczny. Oznacza to, że właściciele DB6 będą mogli szybko powrócić do tradycyjnego napędu, przeróbka nie wymaga bowiem znacznej ingerencji w konstrukcję auta.

Elektryczny DB6 Volante korzysta z „kasetowej” koncepcji napędu elektrycznego z zapowiadanego modelu Rapide E. Kaseta korzysta z mocowań „starego” zespołu napędowego i obejmuje również okablowanie, które dostarcza energię elektryczną. Pracę całego układu można obserwować na ekranie ukrytym w kokpicie samochodu. Producent na razie milczy na temat detali. Zapowiada jednak, że przeróbka zostanie wprowadzona do oferty już w 2019 roku. Dzięki temu właściciele klasycznych Astonów Martinów będą mogli bez przeszkód podróżować nimi nawet po strefach zamkniętych dla ruchu pojazdów spalinowych.

Pierwsze tytanowe felgi wydrukowane w 3D

Firma HRE we współpracy z GE Additive – oddziałem giganta GE – zaprezentowała pierwsze na świecie, prototypowe felgi z tytanu, wykonane metodą druku 3D (obręcz felgi wyprodukowano z włókien węglowych). W przyszłości technologia ta ma pozwolić na łączenie tego materiału z zaletami druku 3D, na czele z efektywnością produkcji. Przedstawiciele HRE deklarują, że w przypadku kutych felg aluminiowych 80% materiału służącego do ich produkcji trafia do powtórnego przetworzenia. W przypadku „drukowanych” obręczy jest odwrotnie – do recyklingu kwalifikuje się zaledwie 5% materiału. Poza tym druk 3D zapewnia znacznie większa swobodę w zakresie wzornictwa. Co więcej, tytan ma szereg atutów jako materiał konstrukcyjny: jest wytrzymalszy od aluminium, ekstremalnie lekki i odporny na korozję.

Toyota i PSA kończą wspólną produkcję aut osobowych

Toyota oraz koncern PSA (Citroen i Peugeot) potwierdziły, że w 2021 r. zakończą współpracę przy budowie wspólnych aut osobowych. W ramach umowy fabryka w czeskim Kolinie, w której obecnie powstają technicznie spokrewnione modele Citroen C1, Peugeot 108 oraz Toyota Aygo, przejdzie w ręce firmy z Japonii. Jego przedstawiciele deklarują, że na razie zamierzają utrzymać produkcję wszystkich trzech aut. Równocześnie wszystkie trzy marki zamierzają poszerzyć swoją współpracę w zakresie wytwarzania pojazdów dostawczych.

Toyota Aygo (2018)
Aktualna generacja Toyoty Aygo po liftingu (2018)

BMW: wymuszony tryb elektryczny

Klaus Froehlich, członek zarządu BMW, poinformował podczas salonu w Los Angeles, że hybrydy plug-in niemieckiej marki – takie jak najnowsze BMW X5 xDrive45e – mogą automatycznie przełączać się w tryb elektryczny podczas jazdy po mieście. Dane o lokalizacji pobierają z internetu i systemu nawigacji. Cel: ograniczenie emisji spalin.

Według deklaracji producenta (dane WLTP wyliczone jeszcze na bazie procedury NEDC) zasięg X5 xDrive45e „na prądzie” ma wynosić aż 80 km.

BMW X5 xDrive45e (2019)
BMW X5 xDrive45e (2019)

USA: Ford ogranicza produkcję, ale nie zwalnia

W przyszłym roku Ford zmniejszy liczbę zmian w swoich fabrykach, ale nie będzie wiązać się to ze zwolnieniami. Część pracowników zostanie skierowana do pobliskich zakładów. Pięćset osób zatrudnionych w Louisville, gdzie wytwarzane są Ford Escape i Lincoln MKC, zostanie skierowana do pracy w fabryce Kentucky (powstają tam duże SUV-y i picku-upy). Z kolei część pracowników zakładów we Flat Rock w Michigan, z których wyjeżdżają Ford Mustang i Lincoln Continental, trafią do położonej fabryki Livonia Transmission, zajmującej się produkcją skrzyń biegów. Przedstawiciele amerykańskiego koncernu informują, że to efekt zwiększonego popytu na popularne duże SUV-y – Forda Expedition i Lincolna Navigatora. Ich produkcja w 2019 r. ma zostać zwiększona o 25%.

Produkcja Forda Mustanga
Produkcja Forda Mustanga w fabryce w stanie Michigan

Nowe Toyoty RAV4 i Corolla – ceny w Polsce

Toyota ogłosiła polskie ceny nowych generacji „RAV-czwórki” oraz Corolli. Najnowsza odsłona RAV4 (więcej informacji) póki co będzie oferowane z hybrydowym napędem o mocy 218 KM (benzynowa jednostka 2.5 R4 i 120-konny silnik elektryczny oraz przekładnia e-CVT; 0-100 km/h w 8,4 s). Premierowa oferta obejmuje wyłącznie odmianę z napędem na przednią oś w dwóch wersjach wyposażenia: Selection (159 900 zł) oraz Executive (169 900 zł. Dokładna specyfikacja została opublikowana w katalogu IBRM Samar. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w lutym 2019 r.

W pierwszym kwartale przyszłego roku ma być dostępna również nowa Corolla (więcej informacji). Jej ceny będą startować od 77 900 zł za sedana z wolnossącym, benzynowym silnikiem 1.6 (132 KM) w wersji Comfort. Najtańsza hybryda z tym samym nadwoziem (benzynowa jednostka 1.8, łączna moc 122 KM) ma kosztować 93 900 zł. W nadwoziach hatchback i sedan podstawowym silnikiem będzie benzynowy motor 1.2 turbo o mocy 116 KM. Wersja hatchback wyceniona została na minimum 75 900 zł, a kombi – o 3000 lub 4000 zł więcej, zależnie od rodzaju napędu. Kompletny cennik wraz ze specyfikacją można znaleźć na stronach IBRM Samar.

Toyota Corolla (2019)
Już nie Auris i Corolla, ale sama Corolla – nowa generacja kompaktowej Toyoty w wersjach Touring Sports (kombi), hatchback oraz sedan.

Testy Euro NCAP: Jeep Wrangler z jedną gwiazdką, Fiat Panda bez gwiazdek

Brak systemów wsparcia sprawił, że nowy Wrangler mocno „oberwał” w najnowszej edycji testów bezpieczeństwa niezależnej organizacji Euro NCAP (ocena: 32%). Również w pozostałych kategoriach nie wypadł najlepiej (ochrona dorosłych: 50%, ochrona dzieci: 69%, ochrona pieszych: 49%). Ogólnie oceniono go na 1 gwiazdkę w 5-stopniowej skali.

Jeszcze gorzej wypadła produkowana od 2011 r. Panda. Wkrótce po uruchomieniu produkcji otrzymała 4 na 5 gwiazdek. Teraz organizacja przetestowała ją wedle aktualnych standardów. Wynik: 0 gwiazdek (ochrona dorosłych: 45%, ochrona dzieci: 16%, ochrona pieszych: 47%, ocena dostępnych systemów bezpieczeństwa: 7%).

Lotos zainwestuje w stacje wodoru

Do końca 2021 r. Lotos otworzy na swoich stancjach pierwsze dwa punkty tankowania wodoru: w Gdańsku oraz w Warszawie. To część tzw. Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach Lotos. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r. Kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Wartość całego projektu wynosi 10 mln euro (więcej informacji: IBRM Samar).

Lotos - stacje wodoru

Nowy supersamochód Porsche celuje w wynik 6:30 min na Nurburgringu

Dla jednych to marketing, dla innych „zestaw obowiązkowy” – Porsche traktuje czas potrzeby do pokonania północnej pętli kultowego toru Nurburgring jako jeden z egzaminów potwierdzających osiągi swoich aut. Frank-Steffen Walliser, szef oddziału Porsche Motorsport, zdradził „Top Gearowi”, że celem kolejnego supersamochodu niemieckiej marki jest uzyskanie wyniku na poziomie 6 min i 30 s. Przypomnijmy, że ostatni taki model – Porsche 918 Spyder (887 KM) – „wykręcił” tam w 2013 r. czas 6:57 min. Najlepsze seryjne Porsche – 700-konne 911 GT2 RS – może pochwalić się wynikiem 6:48 min.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder, limitowane do 918 sztuk (2013-2015)

Volkswagen chce zwiększyć marżę i rozważa współpracę z Fordem

Do 2023 r. koncern VW planuje zainwestować 11 mld euro w elektromobilność, cyfryzację i techniki jazdy autonomicznej. Jednocześnie firma chce ograniczyć swoją gamę – w Europie liczba dostępnych wersji napędowych ma spaść o 25%. Cel: zwiększenie marży operacyjnej z obecnych 4% do 6% w 2022 r.

Produkcja VW Tiguana w Wolfsburgu
Produkcja VW Tiguana w Wolfsburgu

W międzyczasie Volkswagen prowadzi rozmowy z Fordem na temat potencjalnego aliansu. Współpraca miałaby obejmować nie tylko wspólne zaprojektowanie nowego pick-upa, ale także obszary napędu elektrycznego i technik jazdy autonomicznej. Niewykluczone, że niemiecki koncern produkowałby swoje modele na rynek USA w niewykorzystanych północnoamerykańskich fabrykach Forda – powiedział Herbert Diess, dyrektor generalny koncernu VW. Szczegółowy aliansu mają zostać ujawnione w styczniu 2019 r.

Bloomberg: kolejna generacja spalinowych silników VW ma być ostatnią

Według źródeł agencji Bloomberg przedstawiciele koncernu Volkswagena wierzą, że napędy elektryczne to przyszłość. Z tego względu zakłada się, że kolejna generacja jednostek benzynowych i wysokoprężnych silników VW, które mają trafić na rynek w 2026 r., będzie… ostatnią. Jak wyjaśnił główny strateg koncernu Michael Jost, „Stopniowo ograniczamy silniki spalinowe do absolutnego minimum. Nasi koledzy pracują nad ostatnią platformą dla pojazdów, które nie są neutralne pod względem emisji CO2″. Pod koniec przyszłego roku ma zadebiutować pierwszy masowy elektryczny model Volkswagena z linii ID – hatchback ID Neo. Jost sugeruje jednak, że modele spalinowe wciąż mogą być dostępne w sprzedaży nawet po 2050 r. Nie wszystkie rynki bowiem będą oferować warunki do eksploatacji aut elektrycznych.

Gama prototypowych modeli VW z napędem elektrycznym z rodziny ID
Gama prototypowych modeli VW z napędem elektrycznym z rodziny ID

Honda: akumulatory fluorowo-jonowe mogą być przełomem

Producenci pracują nad lepszą alternatywą dla akumulatorów litowo-jonowych – a wśród nich inżynierowie Hondy we współpracy z naukowcami z Kalifornijskiego Instytutu Technicznego oraz NASA, którzy rozwijają technikę akumulatorów fluorowo-jonowych. Ich atutem jest gęstość energii nawet 10-krotnie większa niż stosowanych obecnie baterii litowo-jonowych. Oznacza to, że nowe akumulatory mogą być znacznie lżejsze i pojemniejsze. Ponadto mają wyróżniać się wyższym stopniem bezpieczeństwa (brak problemów z przegrzewaniem). Dotychczas ich potencjał ograniczały wymogi temperaturowe – baterie potrzebowały temperatury przekraczającej 150 st. Celsjusza. Naukowcom udało się jednak stworzyć ogniwa funkcjonujące w temperaturze pokojowej. Honda twierdzi, że przełom został osiągnięty dzięki zastosowaniu „chemicznie stabilnego elektrolitu przewodzącego płynny fluor o wysokim przewodnictwie jonowym i szerokim napięciu roboczym„. Niestety nie ujawniono dat ani informacji na temat wprowadzenia nowej techniki do produkcji.

USA zrezygnują z dotacji aut na prąd

Chcemy skończyć ze wszystkimi tymi subsydiami” – powiedział Larry Kudlow, doradca ds. gospodarczych Białego Domu, o planach likwidacji dopłat do aut na prąd. Zgodnie z przepisami wprowadzonymi za rządów prezydenta Obamy Amerykanie nabywcy samochodów na prąd mogą odliczyć 7500$ od podatku dochodowego, o ile kupili pojazdy firm, które nie sprzedały jeszcze 200 tys. takich aut. Po osiągnięciu tego progu ulgi są stopniowo wygaszane w kolejnym roku kalendarzowym. Prawo do takiej federalnej ulgi podatkowej pierwsi stracą użytkownicy Tesli. Firma Elona Muska w połowie roku ogłosiła, że sprzedała już w USA 200 tys. samochodów elektrycznych. Z tego względu od stycznia 2019 r. nabywcy Tesli będą mogli odliczyć 3750$, od lipca – niespełna 1900$, a od 2020 r. stracą prawo do ulgi (źródło: Andrzej Kublik, „Gazeta Wyborcza”).

Do obejrzenia: Porsche 959 okiem Douga DeMuro

Popularny amerykański YouTuber tym razem zaprezentował jeden z kultowych supersamochodów lat 80. – Porsche 959. Warto obejrzeć jego recenzję i poznać szereg „smaczków”, choćby takich jak bieg terenowy, hydraulicznie podnoszone zawieszenie czy ujmujące fragmenty instrukcji obsługi (np. „Nawet Porsche podlega prawom fizyki”).

Uwaga: film jest w języku angielskim.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here