bmw-x1-xdrive25le

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: hybryda plug-in BMW o zasięgu 110 km, Tesla najpopularniejszym „elektrykiem” w Europie, Unia Europejska chce ograniczników prędkości, Chińczycy przejmują połowę smarta, McLaren z 500 tys. klocków Lego.

BMW X1 jako hybryda plug-in ze 110 km zasięgu „na prądzie”

W kwietniu BMW zaprezentuje w Chinach model X1 xDrive25Le – hybrydowy wariant plug-in, który za sprawą nowych akumulatorów litowo-jonowych (o znacznie większej gęstości energii) przejedzie „na prądzie” imponujące 110 km. Tym samym w cyklu NEDC jego średnie zużycie paliwa wyniesie zaledwie 1,3 l benzyny na 100 km.

BMW X1 xDrive25Le korzysta z 1,5-litrowego benzynowego silnika R3 turbo (napędza przednie koła) i jednostki elektrycznej (wprawiającej w ruch tylne koła) oraz 6-biegowego automatu. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 231 KM. Przyspieszenie modelu od 0 do 100 km/h wynosi 7,4 s. Czekamy na europejski debiut.

Targi Poznań Motor Show 2019: galeria zdjęć

Do niedzieli 31 marca potrwają targi motoryzacyjne w Poznaniu – największa tego rodzaju impreza w Polsce. Na gości czeka około 60 krajowych premier i oferta około 200 wystawców, którzy zaprezentują nie tylko auta osobowe, ale także motocykle i kampery.

W sobotę oraz w niedzielę targi będą czynne w godz. 10-18. Cena biletu w kasach MTP wynosi 35 zł w sobotę i 29 zł w niedzielę. Tymczasem prezentujemy galerię zdjęć z pierwszego dnia targów, adresowanego dla mediów:

Chińczycy kupują połowę udział w smarcie

Chiński koncern motoryzacyjny Geely kupił połowę udziałów w smarcie. Firma ma dalej dostarczać miejskie samochody – wyłącznie elektryczne, ale także większego kalibru (plany zakładają zaprojektowanie modelu z segmentu B).

Smart ForTwo
Smart ForTwo

Koncern Daimler, dotychczasowy właściciel smarta (a także Mercedesa), przez lata próbował zarabiać na produkcji mikrosamochodów tej marki – bez skutku. Niemieckie media donoszą, że przez ponad 20 lat nie uzyskano celu w postaci wyprodukowania 200 tys. smartów rocznie (w 2018 roku sprzedano niespełna 100 tys. sztuk). Firma badawcza Evercore ISI szacuje, że smart tracił 500-700 mln euro rocznie.

Najpopularniejsze modele nowych aut w Europie

IBRM Samar opublikował statystyki sprzedaż nowych samochodów na Starym Kontynencie w lutym 2019 roku (źródło: JATO):

1. Volkswagen Golf: 31 769 sztuk (-14%)
2. Renault Clio: 26 062 (+5%)
3. Volkswagen Polo: 22 610 (+17%)
4. Citroen C3: 19 788 (+6%)
5. Peugeot 208: 19 462 (-2%)
6. Ford Focus: 18 638 (+23%)
7. Volkswagen T-Roc: 17 791 (+140%)
8. Ford Fiesta; 17 170 (-13%)
9. Opel Corsa: 17 109 (+13%)
10. Volkswagen Tiguan: 16 880 (+3%)

Imponujący wzrost odnotował szczególnie VW T-Roc, który wskoczył na miejsce najpopularniejszego SUV-a/crossovera.

VOLKSWAGEN T-Roc
Volkswagen T-Roc

Najpopularniejszym autem elektrycznym w Europie w lutym był…

…nie, nie Nissan Leaf, ale Tesla Model 3. Firma analityczna JATO wskazują, że w ubiegłym miesiącu znalazła ona ponad 3,6 tys. nabywców. Inne dane mówią, że w ciągu zaledwie miesiąca w Norwegii sprzedano 4,6 tys. Modeli 3. Ile w tym efektu nowości, a ile trwałego trendu? Czas pokaże.

Sprzedaż nowych hybryd, hybryd plug-in i aut elektrycznych w lutym 2019 r. w Europie (źródło: JATO)
Sprzedaż nowych hybryd, hybryd plug-in i aut elektrycznych w lutym 2019 r. w Europie (źródło: JATO)

Skoda planuje zbudować w Europie nową fabrykę

Plotki głoszą, że zakłady powstaną w Serbii lub Turcji. Mają zostać otwarte pod koniec 2022 lub na początku 2023 roku i początkowo wytwarzać do 350 tys. aut rocznie, z możliwością zwiększenia wolumenu nawet dwukrotnie. Niewykluczone, że będą tam wytwarzane m.in. Skoda Karoq i Seat Ateca, obecnie produkowane w Czechach.

Skoda Scala
Skoda Scala

Nowe samochody z inteligentnymi ogranicznikami prędkości?

Przedstawiciele państw Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Komisji Europejskiej uzgodniły przepisy mające na celu zobowiązanie producentów aut do montowania w samochodach zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. W 2017 r. roku na drogach UE zginęło 25,3 tys. osób, a 135 tys. zostało poważnie rannych. Prawie połowę ofiar wypadków drogowych stanowili rowerzyści, piesi i inni niechronieni użytkownicy dróg.

Dążąc do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i obrażeń, 26 marca unijni prawodawcy zaakceptowali listę blisko 30 nowych obowiązkowych systemów bezpieczeństwa w samochodach osobowych. Jest wśród nich m.in. inteligentny ogranicznik prędkości (Intelligent Speed Assistance), dostosowujący prędkość zgodnie z mijanymi znakami drogowymi, tzw. czarna skrzynka – rejestrator danych w razie wypadku, a także układ antykolizyjny oraz asystent martwego pola. Większość systemów będzie musiała zostać zamontowana w pojazdach od maja 2022 roku (dla nowych modeli) oraz od maja 2024 r. (dla już istniejących).

Porozumienie ma charakter tymczasowy. Musi teraz zostać potwierdzone przez ambasadorów państw członkowskich oraz Komitet Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. Odpowiedni dokument zostanie następnie przekazany do ostatecznej akceptacji przez Parlament i Radę Unii Europejskiej (więcej informacji: IBRM Samar).

Lamborghini: chcieliśmy zaoferować manualną przekładnię, ale…

Dyrektor Lamborghini Stefano Domenicali w rozmowie z „Motor Trendem” wyznał, że włoscy inżynierowie przymierzał się do zaprojektowania manualnej przekładni dla Aventadora i Huracana. Jej produkcja byłaby jednak nieopłacalna – gdyby założył, że limitowana edycja 200 Aventadorów z „manualem” sprzedała się z dodatkowym narzutem 25 tys. dolarów, przyniosłoby to firmie 5 mln dol. Tymczasem koszty opracowania takiej skrzyni są znacznie wyższe.

Dla porównania, Porsche jest w lepszej sytuacji – w 911 GT3 RS oferuje przekładnię przejętą z wyścigowych 911, a jej wybór decyduje się ponad 50% nabywców modelu.

Lamborghini Huracan Evo Spyder
Lamborghini Huracan Evo Spyder

Porsche: abonament zamiast zakupu

Porsche szuka rozwiązania problemu, jaki dotyka limitowane edycje aut tej marki – kupują je pośrednicy, a wkrótce sprzedają z ogromnym zyskiem. Tak było z 911 R, które jako nowe kosztowało w USA niecałe 200 tys. dolarów, tuż po debiucie można było spotkać egzemplarze wystawione za 1 milion dolarów (!), a teraz ceny używanych „erek” wynoszą mniej niż 300 tys. dolarów. Sposobem na walkę ze spekulantami miałoby być wprowadzenie leasingu – tak aby limitowane Porsche jeździły, a nie były kupowane w celach zarobkowych.

Porsche 911 R, - limitowane do 991 egzemplarzy.
Porsche 911 R, – limitowane do 991 egzemplarzy.

Porsche: hamulce ceramiczne NIE nadają się na tor…

…powiedział dziennikarzom pracujący w Porsche technik Paul Watson podczas prezentacji 911 992. „Tak, ceramiczne tarcze mogą ulec degradacji w trakcie ostrych hamowań. Przyrost ciepła spowoduje degradację włókien węglowych, więc kierowcom użytkującym swoje auta na torze polecamy tarcze żeliwne” – brzmi jego komentarz dla „Which Car”. Watson dodał, że ceramiczne tarcze nie są niezniszczalne, ale mają inny atut – „nie powodują osadzania się pyłu hamulcowego”. W sam raz dla tych, którzy nie lubią czyszczenia felg.

hamulce PCCB w Porsche 911 GT3 RS
Hamulce karbonowo-ceramiczne są mylnie uważane jako najlepsze do jazdy torowej. Ich atutami są niższa w porównaniu z tradycyjnymi masa oraz wyższa żywotność, wadą – m.in. cena, wymagają bowiem ok. 40 tys. zł dopłaty (na zdjęciu: hamulce karbonowo-ceramiczne PCCB w Porsche 911 GT3 RS).

Jak prawdziwy: McLaren Senna z klocków Lego

Podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood firma McLaren pokaże pełnowymiarowy egzemplarz modelu Senna z klocków Lego. Jego budowa trwała około 5000 godzin. Replika waży 1700 kg, o około 500 kg więcej niż „prawdziwy” Senna, i składa się z blisko 468 tys. klocków, a także szeregu elementów autentycznych, jak np. fotel lub opony. Przypomnijmy, że niedawno podobny projekt zrealizowała firma Bugatti (zobacz zdjęcia Chirona z klocków Lego).

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here