Lexus wprowadził do oferty luksusowego vana, czym mocno zaskoczył. Czy faktycznie rozpieszcza on podróżnych najwyższym komfortem? Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd Lexusem LM.
Dotychczas wiele marek miało (lub nadal ma, choć sporadycznie) w swojej ofercie kompaktowe minivany lub też większe, typowo rodzinne vany. Do tego grona nie zaliczał się jednak Lexus, który kojarzył się głównie z solidnymi limuzynami, a od niedawna także z przyciągającymi oko SUV-ami. Europejskie przedstawicielstwo japońskiej marki postanowiło jednak to zmienić, wkraczając w świat samochodów, w których komfort podróżowania stawiany jest na pierwszym miejscu. I to od razu z przysłowiowej „grubej rury”, ponieważ ofertę Lexusa zasilił luksusowy van o nazwie LM.
Nie jest to jednak samochód z przeznaczeniem dla rodzin. Nie można go też klasyfikować jako osobowej odmiany dostawczego modelu, choć na pierwszy rzut oka może sprawiać takie wrażenie (albo po spojrzeniu na wymiary zewnętrzne). Lexus LM to auto stricte do przewozu osób, i to we wręcz „królewskich” warunkach. Z tego też powodu oferowany jest w superluksusowej wersji 4-osobowej z dwoma niezwykle wygodnymi fotelami w drugim rzędzie. Klienci mogą również wybrać odmianę 7-osobową (w zasadzie posiadającą 6 pełnoprawnych miejsc) o nieco niższym, ale nadal wysokim standardzie.
W Lexusie LM zaskakuje wiele rzeczy, o czym opowiemy w dalszej części materiału. Nie bez echa przechodzi też fakt, że to właśnie Polskę producent upatruje jako jeden z głównych europejskich rynków zbytu na LM-a: w następnym roku planuje tu sprzedać ok. 140 samochodów, czyli niemal 20% puli przewidzianej na cały Stary Kontynent. Niemałe zainteresowanie tym autem w Polsce przełożyło się zresztą na zorganizowanie pierwszych jazd Lexusem LM na terenie naszego kraju – konkretnie w Krakowie i okolicach Ojcowskiego Parku Narodowego. Najważniejsze pytanie brzmi: jak się jeździ tym samochodem – zarówno za kierownicą, jak i w drugim rzędzie siedzeń? Oto nasze wrażenia z pierwszego kontaktu z Lexusem LM.
Lexus LM – nadwozie, wymiary
Podczas prezentacji przedstawiciele Lexusa wielokrotnie podkreślali, że LM to samochód w 100% osobowy, nie posiadający odpowiednika do wożenia towarów, ani nawet tańszej wersji nastawionej na przewóz jak największej liczby osób. Powstał zresztą na platformie GA-K powiązanej m.in. z RX-em, która pozwoliła uzyskać nisko położony środek ciężkości i optymalną sztywność nadwozia. LM wyraźnie przyciąga oko ogromną atrapą chłodnicy, płynnie łączącą się ze zderzakiem (malowaną w kolor nadwozia, ze srebrnymi elementami ozdobnymi) oraz finezyjnymi światłami – zarówno przednimi, jak i tylnymi. Nie jest jednak zbyt proporcjonalnymi samochodem, i to mimo zastosowania aż 19-calowych felg, które sprawiają wrażenie zbyt małych na tle wielkiego, przeciętnie przeszklonego nadwozia.

Auto dostępne jest tylko w jednym wariancie wymiarowym. Na długość mierzy 5,13 m, a na szerokość – prawie 1,9 m. Imponuje z kolei wysokością na niemal 2-metry. Osie rozstawiono między sobą w odległości 3 metrów.

Lexus LM – wnętrze, bagażnik
Brak pokrewieństwa Lexusa LM z samochodami dostawczymi najlepiej widać po zajęciu w nim miejsca za kierownicą. Nie wymaga to „wspinania się” do samochodu, a subtelnego wsunięcia się na nieco wyżej umiejscowiony fotel. Kierujący ma do dyspozycji minimalistyczny kokpit z szeroką konsolą środkową, w której znalazło się miejsce na ładowarkę indukcyjną, uchwyty na napoje i pojemny, otwierany od obydwu stron schowek. Nad nią ulokowano przejrzysty, 14-calowy wyświetlacz z systemem multimedialnym (o niezbyt atrakcyjnej grafice) umożliwiającym podłączenie do telefonu poprzez Android Auto lub Apple CarPlay. Lexus postawił na dotykową obsługę klimatyzacji, ale na szczęście temperaturę można wyregulować tradycyjnym pokrętłem. Nieco przyzwyczajenia wymagają dotykowe panele na kierownicy, za pośrednictwem których wertuje się ustawienia wyświetlane na ekranie head-up.

Lexus proponuje LM-a z dwoma lub trzema rzędami siedzeń. W drugim zawsze znajdziemy osobno zamontowane fotele z mnóstwem możliwości regulacji – zarówno pochylenia oparcia, jak i wysuwanych od dołu podpórek pod łydki. Pomiędzy nimi umieszczono wyściełany miękkim materiałem podłokietnik kryjący obszerny schowek z wieloma gniazdami do zasilania urządzeń mobilnych – jest tam nawet port HDMI. Z kolei w skrytce przy ścianach ulokowano rozkładany stolik ze skórzanym wykończeniem blatu (dzięki temu nie ma śliskiej powierzchni). Siedzący z tyłu podróżni mogą indywidualnie (z poziomu sufitu) sterować roletami szyb, zasłonkami szklanego dachu, a także osłoną szyby wbudowanej w przegrodzie cechującej wersję 4-osobową. Pod spodem znajduje się aż 48-calowy wyświetlacz, którego można podzielić na dwie części (aby każdy pasażer mógł oglądać co innego). Pod nim znalazła się lodówka i jeszcze dwa dodatkowe schowki.
W tańszej o 130 tys. zł odmianie 7-osobowej zastosowano podobne fotele w drugim rzędzie, ale o zdecydowanie skromniejszym wachlarzu dostępnych masaży. Można je za to przesuwać celem zwiększenia miejsca w trzecim rzędzie. O dziwo w teorii może on pomieścić 3 osoby (ma nawet przystosowane do tego pasy bezpieczeństwa), ale w praktyce wygodnie tam będzie najwyżej dwójce podróżnych. Ostatni rząd można złożyć w nietypowy sposób, mianowicie składając oparcia foteli i odchylając je w stronę bocznych ścian. Uzyskujemy wtedy większy bagażnik (1191 l), ale o ograniczonych możliwościach transportowych.
Lexus LM – silnik, zużycie paliwa
Lexus LM oferowany jest wyłącznie z napędem hybrydowym opartym na 4-cylindrowym silniku benzynowym 2.5 współpracującym z dwoma elektrycznymi, po jednym odpowiedzialnym za wprawianie w ruch osobnej osi. Układ łącznie generuje 250 KM i teoretycznie powinien zapewniać zużycie paliwa na poziomie ok. 7-7,5 l/100 km. Podczas jazd testowych oscylowało ono w granicach 8-8,5 l/100 km, ale mogło wynikać m.in. z częstych podjazdów pod wzniesienia i „eksperymentowania” z różnymi trybami jazdy. Jest ich aż 5: Eco, Normal, Sport, Custom (konfigurowany indywidualnie) oraz nastawiony na maksymalny komfort osób w drugim rzędzie Rear Seat Comfort. Ten ostatni za priorytet bierze trzymanie w ryzach ciężkiego nadwozia oraz przenoszenie do środka jak najmniej wibracji. W praktyce jednak różnice pomiędzy nimi są niewiele odczuwalne dla kierowcy. Tyczą się głównie stopnia angażowania do napędu silnika spalinowego (często pracuje w ustawieniu Normal i Sport; Eco i Rear Seat Comfort preferują wykorzystywanie elektrycznej części napędu).

Lexus LM – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Zawieszeniu LM-a daleko do twardości znanej z kompaktowych minivanów czy chociażby aut dostawczych. To niezwykle „miękki” samochód, z gracją pokonujący progi zwalniające i umiejętnie tłumiący nawet spore drogowe nierówności. Gwałtowne hamowania kwituje jednak wyraźnym „nurkowaniem”. Układ kierowniczy nie pozwala kierującemu na zbytnie szaleństwa: auto wyraźnie się przechyla już przy niewielkich prędkościach (rzędu 40 km/h), co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę jego wysokość. Jest natomiast wybitnie ciche w środku – do tego stopnia, że podczas jazdy po mieście panuje niemal niczym nie zmącona cisza. Dopiero po osiągnięciu ok. 120 km/h można mówić o jakimkolwiek hałasie, choć precyzyjniejsze byłoby określenie „ledwo słyszalnych odgłosów z zewnątrz”.

Doskonałe wyciszony LM skutecznie też tłumi „wycie” bezstopniowej skrzyni, które jest naturalnym następstwem jej działania. 4-cylindrowy silnik spalinowy wchodzi jednak na wysokie obroty dopiero po mocniejszym wciśnięciu gazu: robi to z delikatną zwłoką. Podczas jazdy po mieście praktycznie go nie słychać. Układ faworyzuje część elektryczną i zapewnia wysoką płynność ruszania i przyspieszania. Załączenie jednostki spalinowej kwituje subtelną wibracją. Luksusowemu vanowi Lexusa nie brakuje mocy w praktycznie każdych warunkach – nawet gdy trzeba nagle wyprzedzić kolumnę ciężarówek na drodze szybkiego ruchu. Na tego typu trasach auto punktuje statecznością i bezpiecznym prowadzeniem.
Lexus LM – cena, wyposażenie
Lexus proponuje LM-a w wyłącznie dwóch konfiguracjach, których nie można w żaden sposób doposażyć – czy to drogą płatnych opcji, czy pakietów. Podstawowy wariant 7-miejscowy kosztuje 599 900 zł, natomiast za odmianę 4-miejscową trzeba zapłacić 729 900 zł. Obydwie mają kompletne wyposażenie, obejmujące takie opcje jak aktywny tempomat, kamera cofania z widokiem 360 stopni, adaptacyjne reflektory LED, najnowsze systemy bezpieczeństwa Lexusa (m.in. z systemem ochrony przed zderzeniowej), fotele 1. i 2. rzędu z podgrzewaniem, wentylacją, elektryczną regulacją z podpórką lędźwiową, elektryczne rolety bocznych szyb, automatyczna klimatyzacja (z przodu i z tyłu), 14-calowy wyświetlacz z systemem multimedialnym obsługującym Android Auto i Apple CarPlay, stoliki dla pasażerów drugiego rzędu i zawieszenie adaptacyjne AVS. W konfiguracji 4-osobowej znajdziemy dodatkowo takie opcje jak bezprzewodowa ładowarka z tyłu, wbudowana przegroda środkowa z szybą i 48-calowym ekranem, system nagłośnieniowy Mark Levinson z 23 głośnikami, schowek z lodówką, podgrzewane zagłówki w drugim rzędzie i fotele składane na płasko z rozbudowaną funkcją masażu.
Szczegółowy cennik nowego Lexusa LM
Lexus LM – PODSUMOWANIE
Siadając na tylnych fotelach Lexusa LM można przenieść się w inny świat – pełen luksusu i przepychu, ale też sprytnych rozwiązań i najnowocześniejszych technologii. To auto bezsprzecznie nastawione na „rozpieszczanie” osób podróżujących z tyłu, ale przy okazji przyjazne dla kierującego. Pozostaje jedynie kwestia przydatności go u osób prywatnych. Niewykluczone, że niektórzy wezmą go pod uwagę jako alternatywę dla limuzyny, chociaż bardziej prawdopodobne, że zasili on floty luksusowych hoteli i lotnisk.
Lexus LM – dane techniczne, osiągi, spalanie
DANE TECHNICZNE | LM 350h (4-os.) | LM 350h (7-os.) |
---|---|---|
Silnik | benzynowy + 2 elektryczne | benzynowy + 2 elektryczne |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/2487 cm³ | R4/16/2487 cm³ |
Moc maksymalna (benz.) | 190 KM/6000 | 190 KM/6000 |
Moc maksymalna (elektr./łączna) | 182+54 KM/250 KM | 182+54 KM/250 KM |
Maks. Moment obrotowy (benz.) | 239 Nm/4300-4500 | 239 Nm/4300-4500 |
Maks. Moment obrotowy (elektr./łączny) | 270+121 Nm/b.d. | 270+121 Nm/b.d. |
Napęd/skrzynia biegów | 4×4/automatyczna, bezstopniowa | 4×4/automatyczna, bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 5,13/1,89/1,95 m | 5,13/1,89/1,95 m |
Rozstaw osi | 3,0 m | 3,0 m |
Pojemność bagażnika | 752 l | 110-1191 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 60 l | 60 l |
Prześwit | 15,2 cm | 15,2 cm |
Masa własna | 2340-2355 kg | 2345-2355 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2870 kg | 2880 kg |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | ||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,7 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 7,1-7,4 l/100 km | 7,1-7,4 l/100 km |
CENA | ||
Cena | 729 900 zł | 599 900 zł |