TestyTestFiat Ducato po liftingu - pierwsza jazda

Fiat Ducato po liftingu – pierwsza jazda

Ewolucja aut użytkowych przebiega w znacznym tempie. Najlepszym tego przykładem jest zmodernizowany Fiat Ducato, który otrzymał wiele systemów wspomagających kierowcę.

Z generacji na generację samochody są coraz bardziej dopracowane i zaawansowane technologicznie. Przekłada się to na wyższy poziom bezpieczeństwa, rosnącą łatwość prowadzenia, coraz większy komfort, niższe zużycie paliwa i szeroko rozumiany komfort – zarówno akustyczny, jak i wybierania nierówności czy zapewniany przez łatwą w obsłudze i sprawnie działającą nawigację z funkcją omijania korków.

Fiat Ducato - tyl
W tak dużym samochodzie kamera cofania oraz cyfrowe lusterko istotnie ułatwiają manewrowanie.

Taki postęp dokonuje się nie tylko w samochodach osobowych. Ewoluują również pojazdy dostawcze. Doskonałym przykładem postępujących zmian jest zmodernizowane w połowie ubiegłego roku Ducato. Fiat Professional z dumą ogłosił, że jest to jego pierwszy duży samochód dostawczy z trybem autonomicznej jazdy na poziomie 2, co oznacza, że odpowiednio skonfigurowane Ducato jest w stanie kontrolować odstęp od poprzedzającego pojazdu, a także tor jazdy. Warto dodać, że Ducato będzie wytwarzane nie tylko we Włoszech. Od kwietnia 2022 roku Ducato wraz z bliźniaczymi modelami (czyli Citroenem Jumperem, Oplem Movano i Peugeotem Boxerem) będzie dostarczane także przez gliwicką fabrykę koncernu Stellantis.

Ułatwi to sprostanie zapotrzebowaniu na Ducato – na wielu rynkach od lat kolejne generacje Ducato znajdują się na czele statystyk sprzedaży. Model jest wybierany nie tylko jako narzędzie pracy przez przedsiębiorców. Ducato to także najpopularniejsza i wielokrotnie nagradzana baza do budowania kamperów. Przemyślana strategie produktowa sprawiła, że obecna, trzecia generacja Ducato jest samochodem zarówno sprawdzonym, jak i nowoczesnym. Auto zadebiutowało w 2006 r., po czym było modernizowane w 2011 i 2014 r. Ostatni lifting z połowy 2021 r. przyniósł przede wszystkim zmiany w obrębie multimediów i systemów wsparcia kierowcy.

Nowy Fiat Ducato – wyposażenie

Fiat Ducato - nawigacja
Ekran systemu multimedialnego ma bardzo wysoką rozdzielczość. Wskazania nawigacji są czytelne.

Bogato skonfigurowane Ducato nie odstaje w tym zakresie od nowoczesnego samochodu osobowego. Może bowiem zostać wyposażone chociażby w system bezkluczykowego dostępu, reflektory Full LED, „animowane” kierunkowskazy, cyfrowy panel wskaźników czy ułatwiającą omijanie korków nawigację z usługami TomTom oraz łączący się ze smartfonami system multimedialny (Android Auto oraz bezprzewodowy CarPlay). Lista dostępnych w Ducato systemów wsparcia kierowcy obejmuje ESP z kompensacją wiatru bocznego i kontrolą przyczepy, asystenta parkowania równoległego i prostopadłego, funkcję rozpoznawania znaków czy awaryjnego hamowania przed przeszkodami, a nawet wspomniany aktywny tempomat i asystenta pasa ruchu.

Fiat Ducato - fotele
Wyprofilowanie foteli nie budzi zastrzeżeń, ale osoba jadąca pośrodku nie może narzekać na nadmiar przestrzeni.

System multimedialny Uconnect oraz aplikacja Fiat utorowało drogę do zdalnego zarządzania samochodem. Usługa „My Remote” umożliwia – nawet, gdy jest się z dala od pojazdu – blokowanie i odblokowywanie drzwi, sprawdzanie jego położenia oraz ustawianie alarmów w razie przekroczenia prędkości, wyznaczonego obszaru czy czasu. Z kolei „My Assistant”, zapewniając geolokalizowane wsparcie w razie wypadku lub awarii. Dodatkowo, co miesiąc wysyłany jest raport o stanie Ducato wraz ze wskazówkami, jak najlepiej o niego zadbać.

Przedsiębiorców ucieszy też dostępność narzędzia „My Fleet Manager”. Zostało stworzone, by uprościć zarządzanie flotą przy zachowaniu maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa, dzięki zaawansowanym narzędziom do monitorowania, planowania i analizowania eksploatacji własnych samochodów, jak również pakiet rozwiązań z zakresu mobilności oferowanych przez „Free2Move” dla samochodów Grupy Stellantis.

Nowy Fiat Ducato – wnętrze

Fiat Ducato - deska rozdzielcza
Pozycja za kierownicą Ducato jest wygodna. Ergonomia nie budzi zastrzeżeń.

W ramach modernizacji przeprojektowano deskę rozdzielczą, zamontowano nowe panele drzwiowe oraz odświeżony panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Kabina jest na tyle szeroka, że mogą w niej podróżować trzy osoby, przy czym jadąca pośrodku ma dość mało miejsca na nogi z powodu ukształtowania kokpitu. Kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, ale wiele osób będzie w stanie znaleźć wygodną pozycję za nią. Fiat zrezygnował z hydraulicznego wspomagania na rzecz elektrycznego. W efekcie manewrowanie Ducato stało się łatwiejsze – do obracania kierownicą nie trzeba używać dużej siły. Co istotne – komunikatywność i precyzja układu pozostały na dobrym poziomie. Modernizacja przyniosła lepsze wyciszenie wnętrza.

Nowy Fiat Ducato – silniki i skrzynie biegów

Dotychczas źródłem mocy był diesel 2.3 MultiJet. Jego miejsce zajęła jednostka 2.2 MultiJet – równie mocna, ale bardziej oszczędna i emitująca czystsze spaliny. To wszystko przy zachowaniu wysokiej trwałości – nawet w informacji prasowej Fiat mówi o „niezawodności przy przebiegu do 300 000 km”. Kto będzie regularnie serwisował samochód zapewne pojeździ znacznie dłużej. Kto planuje eksploatację pojazdu przede wszystkim w cyklu miejskim, może zdecydować się na elektryczne Ducato. Przy obecnych cenach paliw, dotacjach oraz rosnących obostrzeniach dla klasycznych pojazdów elektryczny „dostawczak” ma coraz więcej ekonomicznego uzasadnienia.

Fiat Ducato - silnik
Nowy diesel jest oszczędny, elastyczny oraz niezbyt hałaśliwy nawet podczas przyspieszania.

Diesel 2.2 MultiJet w wersjach o mocy 120, 140, 160 i 180 KM może zostać sparowany z 6-biegową, ręczną skrzynią. Z kolei dla wariantów generujących 140, 160 i 180 KM przewidziano 9-biegowy automat o nazwie 9Speed. Działa płynnie i sprawnie żongluje przełożeniami. Jedyne chwile zawahania odnotowaliśmy, gdy system stop-start wyłączył silnik na czas postoju pod światłami, a chcieliśmy sprawnie ruszyć, by móc zmienić pas. To zjawisko można jednak zniwelować – albo wyłączeniem systemu albo obserwowaniem sygnalizacji i „wzbudzeniem” silnika z wyprzedzenie poprzez dotknięcie gazu.

Do dyspozycji są tryby jazdy Eco, Normal i Power. Co istotne, nawet najbardziej oszczędny z nich nie ogranicza istotnie osiągów Ducato, ani nie powoduje zmian biegów w sposób utrzymujący skrajnie niskie obroty – nie występuje więc znane z części aut osobowych dławienie się samochodu w trybie Eco.

Fiat Ducato - skrzynia biegow
9-biegowa skrzynia istotnie ułatwia jazdę po mieście – kierowca może skupić się na obserwacji drogi.

Automatyczna skrzynia znacząco ułatwia jazdę w ruchu miejskim. Kolejnym istotnym ułatwieniem jest tylna kamera. Ducato posiada aż dwie! Jedna włącza się podczas cofania i przekazuje obraz na ekran systemu multimedialnego. Druga jest stale włączona, ponieważ wysyła dane do wyświetlacza pełniącego rolę lusterka wstecznego. Ma on bardzo wysoką rozdzielczość i może zostać ustawiony pod kilkoma kątami, które reguluje się przyciskami na obudowie lusterka.

Nowy Fiat Ducato (2022) – wyposażenie, cena

Fiat Ducato - panel wskaznikow
Cyfrowy panel wskaźników jest przejrzysty, a sposób prezentowania informacji można spersonalizować.

Ceny Ducato startują z poziomu 87 100 zł za 120-konnego diesla w nadwoziu L1H1, czyli najkrótszym i najniższym. Dostępne konfiguracje samochodu wraz ze sposobami finansowania tworzą setki kombinacji, co stanowi świetną odpowiedź na potrzeby klientów chcących precyzyjnie dopasować auto do własnych potrzeb. Dodatki można zamawiać osobno lub w pakietach, co okazuje się tańsze. Warto zainteresować się wycenionym na 6500 zł netto pakietem Easy. Poza ręczną klimatyzacją obejmuje on podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka, kamerę cofania oraz system multimedialny z 7-calowym ekranem, Bluetooth oraz obsługą CarPlay i Android Auto. Tak doposażone auto zyskuje na komforcie, staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze w manewrowaniu, a po podłączeniu smartfona kierowca do dyspozycji będzie miał także nawigację.

Nowy Fiat Ducato – PODSUMOWANIE

Modernizacja zmieniła i tak udanego Fiata Ducato na lepsze. Dzięki nowym systemom elektronicznym samochód stał się wygodniejszy i bezpieczniejszy w codziennej eksploatacji. Oczywiście pozostaje trzymać kciuki, by przedsiębiorcy chcieli zadbać o swoich pracowników i dobrali chociaż kilka pakietów wyposażenia. Ewolucję modelu zamiast rewolucji także trzeba postrzegać w kategoriach korzyści – części zamiennych nie zabraknie, a serwisów znających konstrukcję Ducato nie brakuje.

Fiat Ducato – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 2184 cm³), moc systemowa 180 KM, moment obrotowy 450 Nm, prędkość maksymalna 161 km/h, średnie zużycie paliwa 9 l/100 km (WLTP)

Fiat Ducato Maxi Furgon – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Fiat Ducato Maxi Furgon
Silnik wysokoprężny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/2184 cm³
Moc maksymalna 180 KM przy 3500 obr./min
Maks. moment obrotowy 450 Nm przy 1500-1750 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, 9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 6,0/2,05/2,53 m
Rozstaw osi 4,03 m
Średnica zawracania 13,6 m
Masa własna 2083 kg
Dopuszczalna masa całkowita 3500 kg
Pojemność skrzyni ładunkowej 13,0 m3
Pojemność zbiornika paliwa 90 l (ON)
Opony 225/75 R16
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 161 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 9 l/100 km
CENA
Furgon L1H1 od 87 100 zł (netto)
Wersja Maxi L3H2, 180 KM, AT9 od 117 200 zł (netto)

Nowy Fiat Ducato – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji