Ewolucja aut użytkowych przebiega w znacznym tempie. Najlepszym tego przykładem jest zmodernizowany Fiat Ducato, który otrzymał wiele systemów wspomagających kierowcę.
Z generacji na generację samochody są coraz bardziej dopracowane i zaawansowane technologicznie. Przekłada się to na wyższy poziom bezpieczeństwa, rosnącą łatwość prowadzenia, coraz większy komfort, niższe zużycie paliwa i szeroko rozumiany komfort – zarówno akustyczny, jak i wybierania nierówności czy zapewniany przez łatwą w obsłudze i sprawnie działającą nawigację z funkcją omijania korków.

Taki postęp dokonuje się nie tylko w samochodach osobowych. Ewoluują również pojazdy dostawcze. Doskonałym przykładem postępujących zmian jest zmodernizowane w połowie ubiegłego roku Ducato. Fiat Professional z dumą ogłosił, że jest to jego pierwszy duży samochód dostawczy z trybem autonomicznej jazdy na poziomie 2, co oznacza, że odpowiednio skonfigurowane Ducato jest w stanie kontrolować odstęp od poprzedzającego pojazdu, a także tor jazdy. Warto dodać, że Ducato będzie wytwarzane nie tylko we Włoszech. Od kwietnia 2022 roku Ducato wraz z bliźniaczymi modelami (czyli Citroenem Jumperem, Oplem Movano i Peugeotem Boxerem) będzie dostarczane także przez gliwicką fabrykę koncernu Stellantis.
Ułatwi to sprostanie zapotrzebowaniu na Ducato – na wielu rynkach od lat kolejne generacje Ducato znajdują się na czele statystyk sprzedaży. Model jest wybierany nie tylko jako narzędzie pracy przez przedsiębiorców. Ducato to także najpopularniejsza i wielokrotnie nagradzana baza do budowania kamperów. Przemyślana strategie produktowa sprawiła, że obecna, trzecia generacja Ducato jest samochodem zarówno sprawdzonym, jak i nowoczesnym. Auto zadebiutowało w 2006 r., po czym było modernizowane w 2011 i 2014 r. Ostatni lifting z połowy 2021 r. przyniósł przede wszystkim zmiany w obrębie multimediów i systemów wsparcia kierowcy.
Nowy Fiat Ducato – wyposażenie

Bogato skonfigurowane Ducato nie odstaje w tym zakresie od nowoczesnego samochodu osobowego. Może bowiem zostać wyposażone chociażby w system bezkluczykowego dostępu, reflektory Full LED, „animowane” kierunkowskazy, cyfrowy panel wskaźników czy ułatwiającą omijanie korków nawigację z usługami TomTom oraz łączący się ze smartfonami system multimedialny (Android Auto oraz bezprzewodowy CarPlay). Lista dostępnych w Ducato systemów wsparcia kierowcy obejmuje ESP z kompensacją wiatru bocznego i kontrolą przyczepy, asystenta parkowania równoległego i prostopadłego, funkcję rozpoznawania znaków czy awaryjnego hamowania przed przeszkodami, a nawet wspomniany aktywny tempomat i asystenta pasa ruchu.

System multimedialny Uconnect oraz aplikacja Fiat utorowało drogę do zdalnego zarządzania samochodem. Usługa „My Remote” umożliwia – nawet, gdy jest się z dala od pojazdu – blokowanie i odblokowywanie drzwi, sprawdzanie jego położenia oraz ustawianie alarmów w razie przekroczenia prędkości, wyznaczonego obszaru czy czasu. Z kolei „My Assistant”, zapewniając geolokalizowane wsparcie w razie wypadku lub awarii. Dodatkowo, co miesiąc wysyłany jest raport o stanie Ducato wraz ze wskazówkami, jak najlepiej o niego zadbać.
Przedsiębiorców ucieszy też dostępność narzędzia „My Fleet Manager”. Zostało stworzone, by uprościć zarządzanie flotą przy zachowaniu maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa, dzięki zaawansowanym narzędziom do monitorowania, planowania i analizowania eksploatacji własnych samochodów, jak również pakiet rozwiązań z zakresu mobilności oferowanych przez „Free2Move” dla samochodów Grupy Stellantis.
Nowy Fiat Ducato – wnętrze

W ramach modernizacji przeprojektowano deskę rozdzielczą, zamontowano nowe panele drzwiowe oraz odświeżony panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Kabina jest na tyle szeroka, że mogą w niej podróżować trzy osoby, przy czym jadąca pośrodku ma dość mało miejsca na nogi z powodu ukształtowania kokpitu. Kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, ale wiele osób będzie w stanie znaleźć wygodną pozycję za nią. Fiat zrezygnował z hydraulicznego wspomagania na rzecz elektrycznego. W efekcie manewrowanie Ducato stało się łatwiejsze – do obracania kierownicą nie trzeba używać dużej siły. Co istotne – komunikatywność i precyzja układu pozostały na dobrym poziomie. Modernizacja przyniosła lepsze wyciszenie wnętrza.
Nowy Fiat Ducato – silniki i skrzynie biegów
Dotychczas źródłem mocy był diesel 2.3 MultiJet. Jego miejsce zajęła jednostka 2.2 MultiJet – równie mocna, ale bardziej oszczędna i emitująca czystsze spaliny. To wszystko przy zachowaniu wysokiej trwałości – nawet w informacji prasowej Fiat mówi o „niezawodności przy przebiegu do 300 000 km”. Kto będzie regularnie serwisował samochód zapewne pojeździ znacznie dłużej. Kto planuje eksploatację pojazdu przede wszystkim w cyklu miejskim, może zdecydować się na elektryczne Ducato. Przy obecnych cenach paliw, dotacjach oraz rosnących obostrzeniach dla klasycznych pojazdów elektryczny „dostawczak” ma coraz więcej ekonomicznego uzasadnienia.

Diesel 2.2 MultiJet w wersjach o mocy 120, 140, 160 i 180 KM może zostać sparowany z 6-biegową, ręczną skrzynią. Z kolei dla wariantów generujących 140, 160 i 180 KM przewidziano 9-biegowy automat o nazwie 9Speed. Działa płynnie i sprawnie żongluje przełożeniami. Jedyne chwile zawahania odnotowaliśmy, gdy system stop-start wyłączył silnik na czas postoju pod światłami, a chcieliśmy sprawnie ruszyć, by móc zmienić pas. To zjawisko można jednak zniwelować – albo wyłączeniem systemu albo obserwowaniem sygnalizacji i „wzbudzeniem” silnika z wyprzedzenie poprzez dotknięcie gazu.
Do dyspozycji są tryby jazdy Eco, Normal i Power. Co istotne, nawet najbardziej oszczędny z nich nie ogranicza istotnie osiągów Ducato, ani nie powoduje zmian biegów w sposób utrzymujący skrajnie niskie obroty – nie występuje więc znane z części aut osobowych dławienie się samochodu w trybie Eco.

Automatyczna skrzynia znacząco ułatwia jazdę w ruchu miejskim. Kolejnym istotnym ułatwieniem jest tylna kamera. Ducato posiada aż dwie! Jedna włącza się podczas cofania i przekazuje obraz na ekran systemu multimedialnego. Druga jest stale włączona, ponieważ wysyła dane do wyświetlacza pełniącego rolę lusterka wstecznego. Ma on bardzo wysoką rozdzielczość i może zostać ustawiony pod kilkoma kątami, które reguluje się przyciskami na obudowie lusterka.
Nowy Fiat Ducato (2022) – wyposażenie, cena

Ceny Ducato startują z poziomu 87 100 zł za 120-konnego diesla w nadwoziu L1H1, czyli najkrótszym i najniższym. Dostępne konfiguracje samochodu wraz ze sposobami finansowania tworzą setki kombinacji, co stanowi świetną odpowiedź na potrzeby klientów chcących precyzyjnie dopasować auto do własnych potrzeb. Dodatki można zamawiać osobno lub w pakietach, co okazuje się tańsze. Warto zainteresować się wycenionym na 6500 zł netto pakietem Easy. Poza ręczną klimatyzacją obejmuje on podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka, kamerę cofania oraz system multimedialny z 7-calowym ekranem, Bluetooth oraz obsługą CarPlay i Android Auto. Tak doposażone auto zyskuje na komforcie, staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze w manewrowaniu, a po podłączeniu smartfona kierowca do dyspozycji będzie miał także nawigację.
Nowy Fiat Ducato – PODSUMOWANIE
Modernizacja zmieniła i tak udanego Fiata Ducato na lepsze. Dzięki nowym systemom elektronicznym samochód stał się wygodniejszy i bezpieczniejszy w codziennej eksploatacji. Oczywiście pozostaje trzymać kciuki, by przedsiębiorcy chcieli zadbać o swoich pracowników i dobrali chociaż kilka pakietów wyposażenia. Ewolucję modelu zamiast rewolucji także trzeba postrzegać w kategoriach korzyści – części zamiennych nie zabraknie, a serwisów znających konstrukcję Ducato nie brakuje.
Fiat Ducato – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 2184 cm³), moc systemowa 180 KM, moment obrotowy 450 Nm, prędkość maksymalna 161 km/h, średnie zużycie paliwa 9 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat Ducato Maxi Furgon |
---|---|
Silnik | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/2184 cm³ |
Moc maksymalna | 180 KM przy 3500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm przy 1500-1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 9-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 6,0/2,05/2,53 m |
Rozstaw osi | 4,03 m |
Średnica zawracania | 13,6 m |
Masa własna | 2083 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 3500 kg |
Pojemność skrzyni ładunkowej | 13,0 m3 |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l (ON) |
Opony | 225/75 R16 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 161 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 9 l/100 km |
CENA | |
Furgon L1H1 | od 87 100 zł (netto) |
Wersja Maxi L3H2, 180 KM, AT9 | od 117 200 zł (netto) |