PoradyPoradyDOL. Ten typ drogi w Polsce kusi do przekraczania prędkości. Ale to...

DOL. Ten typ drogi w Polsce kusi do przekraczania prędkości. Ale to zły pomysł!

Mimo że wygląda niemal jak autostrada, nie służy do szybkiej jazdy. DOL, czyli drogowy odcinek lotniskowy, w określonych sytuacjach stanowi alternatywę dla lotnisk i lądowisk.

Statki powietrzne do wzbicia się w przestworza mogą potrzebować określonej infrastruktury. Najmniej wymagające w tej kwestii są śmigłowce, które potrafią wystartować czy wylądować na w miarę równym i twardym placu. Samoloty, im większe i cięższe, tym bardziej wymagające w kwestii miejsca do startu i lądowania. Część z nich jest projektowana z myślą o operacjach wykonywanych z gruntowych lotnisk.

Nie dotyczy to jednak wszystkich samolotów. Specjalnie z myślą o wojskowych statkach powietrznych tworzone są tzw. drogowe odcinki lotniskowe. To bardzo szeroki i równy pas asfaltu, który wiedzie głównie przez las. Na obu krańcach drogi startowej znajdują się szerokie place – stojanki, które poza zawracaniem mogą służyć do obsługi samolotów – w tym tankowania i uzbrajania. DOL pozwalają na m.in. rozproszenie sił, które mogłyby zostać łatwo zniszczone na klasycznym lotnisku.

Co to jest DOLDOL są w użytku nie tylko podczas wojny. W okresie pokoju mogą być na nich organizowane ćwiczenia. Na ich czas zarządcy drogi oficjalnie zamykają fragment obejmujący DOL i wyznaczają objazdy. Stało się tak chociażby na drodze wojewódzkiej 604 na odcinku Robaczewo-Wielbark, której projekt rozbudowy wykonała firma Europrojekt Gdańsk S.A. Tamtejszy pas startowy ma 2,5 km długości i szerokość 30 m. Dla lepszego zobrazowania sytuacji dodajmy, że wymagana szerokość pasa zwykłej drogi wojewódzkiej powinna wynosić 3,5 m (czyli 7 m dla drogi + ewentualne pobocza). DOL jest więc czterokrotnie szerszy. Kusi do szybkiej jazdy? Być może. Ale policja doskonale o tym wie, więc nierzadko kontroluje prędkość.

W czasie pokoju DOL mogą być używane także do lądowania awaryjnego. Ze względu na brak infrastruktury czy zabezpieczenia przeciwpożarowego nie należy się oczywiście spodziewać na nich samolotów pasażerskich, tylko małych maszyn general aviaton, które w przypadku awarii jedynego silnika mogą nie być w stanie dotrzeć do lotniska czy lądowiska. Mapę DOL z ich opisami można znaleźć na stronie dlapilota.pl.

Zdjęcia: Europrojekt Gdańsk S.A.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji