Redakcja niemieckiego tygodnika Auto Bild przetestowała ponad 50 samochodów elektrycznych na autostradzie. Sprawdź, które modele oferują największy zasięg przy 130 km/h.
Deklarowane przez producentów zasięgi aut elektrycznych (zgodne z normą WLTP) są bardzo optymistyczne i dla coraz większej liczby modeli nawet w cyklu mieszanym wynoszą ponad 400 czy 500 kilometrów. Tymczasem rzeczywistość bywa zwykle odmienna i w normalnych warunkach użytkownikom trudno jest osiągać rezultaty zbliżone do danych fabrycznych.
Wszystko dlatego, że zasięg „elektryka” zależy od bardzo wielu czynników, takich jak np. styl jazdy, ustawienia klimatyzacji, temperatura powietrza czy kierunek i siła wiatru. W mieście, gdzie samochód porusza się z niższymi prędkościami i ma okazję częściej korzystać z rekuperacji, udaje się przejechać większy dystans na jednym ładowaniu. Natomiast w trasie odzyskiwanie energii jest ograniczone, a prędkości znacznie wyższe, co sprawia, że zasięg „topnieje w oczach”. Przekonaliśmy się o tym kilka lat temu podczas testu Hyundaia Kona Electric:
Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?
Niemieccy dziennikarze z tygodnika Auto Bild postanowili sprawdzić, jaki jest faktyczny zasięg aut elektrycznych przy prędkości 130 km/h. Wyniki ich testów prezentujemy poniżej. Analizując tabelę należy zwrócić uwagę, że próby nie były przeprowadzane w identycznych warunkach, przez co wyników nie można ze sobą bezpośrednio porównywać.
L.p. | Samochód | Pojemność baterii (netto) | Zasięg przy 130 km/h | Temperatura |
---|---|---|---|---|
1 | Mercedes EQS 450+ | 107,8 kWh | 482 km | 15°C |
2 | Mercedes EQS 580 4Matic | 107,8 kWh | 444 km | 14°C |
3 | BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 434 km | 16°C |
4 | BMW iX M60 | 105,2 kWh | 430 km | 27°C |
5 | Genesis Electrified G80 | 87,2 kWh | 427 km | 21°C |
6 | Mercedes EQE 350+ | 90,6 kWh | 423 km | 22°C |
7 | BMW i7 xDrive60 | 101,7 kWh | 388 km | 5°C |
8 | Skoda Enyaq Coupe RS iV | 77 kWh | 380 km | 30°C |
9 | Nissan Ariya 87 kWh 2WD | 87 kWh | 378 km | 17°C |
10 | Polestar 2 Long Range Single Motor | 75 kWh | 374 km | 27°C |
11 | Audi RS e-tron GT | 83,7 kWh | 367 km | 24°C |
12 | Ford Mustang Mach-E AWD | 88 kWh | 367 km | 26°C |
13 | Tesla Model 3 | 60 kWh | 363 km | 22°C |
14 | Tesla Model Y Long Range | 77 kWh | 361 km | 12°C |
15 | Porsche Taycan 4S | 83,7 kWh | 352 km | 25°C |
16 | Nio ET7 | 100 kWh | 345 km | -1°C |
17 | Volkswagen ID.5 Pro Performance | 77 kWh | 340 km | 27°C |
18 | Tesla Model 3 Performance | 80 kWh | 337 km | 4°C |
19 | Ford Mustang Mach-E GT | 91 kWh | 337 km | 20°C |
20 | Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo | 83,7 kWh | 336 km | 12°C |
21 | Hyundai Kona Electric | 64 kWh | 336 km | 15°C |
22 | Volkswagen ID.4 GTX | 77 kWh | 332 km | 18°C |
23 | Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus | 77,4 kWh | 330 km | 22°C |
24 | Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ | 90,6 kWh | 328 km | 17°C |
25 | Volkswagen ID.4 Pro | 77 kWh | 328 km | b.d. |
26 | Audi Q4 e-tron 40 | 77 kWh | 326 km | 32°C |
27 | Kia Niro EV | 64,8 kWh | 326 km | 27°C |
28 | Skoda Enyaq iV 80 | 77 kWh | 318 km | b.d. |
29 | Kia EV6 AWD | 77,4 kWh | 305 km | 13°C |
30 | Volkswagen ID. Buzz | 77 kWh | 301 km | 17°C |
31 | BMW i4 M50 | 80,7 kWh | 299 km | 4°C |
32 | Renault Zoe R135 | 52 kWh | 292 km | 16°C |
33 | Hyundai Ioniq 5 4WD | 72,6 kWh | 290 km | b.d. |
34 | Genesis Electrified GV70 | 77,4 kWh | 286 km | 14°C |
35 | Kia e-Soul | 64 kWh | 280 km | b.d. |
36 | Mercedes EQV 300 | 90 kWh | 273 km | 18°C |
37 | MG ZS EV | 69,9 kWh | 272 km | -3°C |
38 | Renault Megane E-Tech EV60 | 60 kWh | 268 km | 15°C |
39 | Aiways U5 | 63 kWh | 266 km | -3°C |
40 | Hyundai Ioniq 5 2WD | 72,6 kWh | 261 km | b.d. |
41 | Polestar 2 Long Range Dual Motor | 75 kWh | 258 km | b.d. |
42 | Opel Zafira-e Life | 75 kWh | 250 km | 18°C |
43 | Subaru Solterra AWD | 71,5 kWh | 244 km | 5°C |
44 | Volvo XC40 Recharge Single Motor | 67 kWh | 227 km | 4°C |
45 | Cupra Born | 58 kWh | 226 km | 2,5°C |
46 | Mercedes EQA 250 | 66,5 kWh | 222 km | 4°C |
47 | Toyota bZ4X XMODE | 71,5 kWh | 217 km | 4°C |
48 | Volkswagen ID.3 Pro | 58 kWh | 216 km | 1°C |
49 | SsangYong Korando e-Motion | 61,5 kWh | 203 km | 10°C |
50 | Mercedes EQV 350 4Matic | 66,5 kWh | 200 km | 5°C |
51 | MG 5 | 50,3 kWh | 178 km | -3°C |
52 | Opel Combo-e Life | 50 kWh | 171 km | 5°C |
53 | Peugeot e-Rifter | 50 kWh | 164 km | 6°C |
54 | Honda e | 35,5 kWh | 153 km | 13°C |
55 | Mazda MX-30 | 35,5 kWh | 140 km | 6°C |
Redakcja poleca:
Ile przejeżdżają „elektryki”? Fabryczne zasięgi ponad 150 aut