Ile kilogramów zabiorą na pokład samochody? Oto zestawienie ładowności 339 aut

Ile kilogramów zabiorą na pokład samochody? Oto zestawienie ładowności 339 aut

Na ile zapewnienia producentów odnośnie ładowności ich samochodów okazują się prawdziwe? Odpowiedź w naszym porównaniu fabrycznej ładowności z wartościami realnymi.

Ładownością samochodu nazywamy różnicę między masą własną auta (jego wadze „na pusto”, tj. w stanie gotowym do jazdy) a dopuszczalną masą całkowitą samochodu, czyli wartości granicznej, przy której załadowane auto jeszcze zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Obydwa parametry wyliczane są przed wprowadzeniem pojazdu do produkcji i odnotowane w każdym dowodzie rejestracyjnym. Wydaje się więc, że aby nie przeładować samochodu, wystarczy wykonać prosty rachunek (DMC minus masa własna) i mamy gotową liczbę kilogramów, jakie możemy zabrać na pokład. Niestety, w zdecydowanej większości aut pojęcie „masy własnej” ma wielorakie znaczenie. Nawet jeśli w badaniach homologacyjnych biorą udział samochody w „cięższych” (a zatem lepiej wyposażonych) wersjach, rzadko zdarza się, by konkretny egzemplarz ważył dokładnie tyle, co w katalogu. Wystarczy doposażyć do w kilka dodatkowych opcji, by jego waga wzrosła o kilkanaście/kilkadziesiąt kilogramów. W takim wypadku DMC nie rośnie proporcjonalnie do masy własnej, a pozostaje wartością stałą, w związku z czym ładowność ulega zmniejszeniu.

By przekonać się, ile rzeczywiście są w stanie zabrać na pokład popularne auta, przygotowaliśmy zestawienie ładowności 339 modeli z 8 segmentów. Pośród nich znalazły się samochody w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. W tym celu samodzielnie zmierzyliśmy masy własne aut (zatankowanych w 90%, bez osób na pokładzie), porównaliśmy je z danymi katalogowymi i ustaliliśmy rzeczywiste ładowności samochodów. Oto szczegółowe dane.

Auta mini

Średnia ładowność: 353 kg

Najmniej przewieziemy malutką (niecałe 3 m) Toyotą iQ, zaś najmniej ładownym, w pełni 4-osobowym autem został Abarth 500C. W teorii ważący 865 kg Ford Ka w praktyce ważył ponad tonę, w związku z czym najmocniej „stopniała” jego ładowność. Najbliżej fabrycznego wyniku był Suzuki Alto, a najmniej obaw przy pakowaniu mają kierowcy Fiatów Panda.

Auta mini – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Toyota iQ 1.0 VVT-i 370 kg 281 kg -89 kg -24
Abarth 500C 355 kg 283 kg -72 kg -20
Ford Ka 1.2 455 kg 315 kg  -140 kg   -31 
Toyota Aygo 1.0 VVT-i 360 kg 315 kg -45 kg -13
Peugeot 107 355 kg 318 kg -37 kg -10
Fiat 500 TwinAir 440 kg 346 kg -94 kg -21
VW Up! 1.0 (75 KM) 436 kg 360 kg -76 kg -17
Suzuki Alto 1.0 395 kg 362 kg  -33 kg   -8 
VW Up! 1.0 (60 KM) 436 kg 374 kg -62 kg -14
Skoda Citigo 1.0 436 kg 375 kg -61 kg -14
Kia Picanto 1.0 495 kg 378 kg -117 kg -24
Renault Twingo 1.2 16V 426 kg 381 kg -45 kg -11
Chevrolet Spark 1.0 491 kg 383 kg -108 kg -22
Kia Picanto 1.2 520 kg 403 kg -117 kg -23
Fiat Panda 0.9 500 kg 421 kg -79 kg -16
FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
Fiat „przekłamał” ładowność Pandy o niemalże 80 kg, ale 421 kg to i tak najlepszy wynik w segmencie najmniejszych aut.

Auta miejskie

Średnia ładowność: 433 kg

Ładowność samochodów miejskich jest mniejsza od fabrycznej o ok. 60-80 kg, czyli mniej więcej tyle, ile waży dorosły człowiek szczupłej postury. Rekordzista, Volkswagen Polo 1.6 TDI, zabierze o 35% mniej, niż ma wpisane w danych technicznych. Niektóre auta, m.in. Peugeot 208, okazały się lżejsze niż „na papierze”. Oklaski należą się jednak Fiatowi Punto Evo, który jako jedyny udźwignie ponad 500 kg.

Auta miejskie – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Audi A1 Sportback 2.0 TDI 425 kg 360 kg -65 kg -15
Mini Cooper S 450 kg 380 kg -70 kg -16
Audi A1 1.6 TDI 450 kg 386 kg -64 kg -14
Dacia Sandero 1.2 16V 495 kg 397 kg -98 kg -20
Toyota Yaris 1.33 VVT-i 455 kg 399 kg -56 kg -12
Citroen DS3 HDi 110 FAP 522 kg 404 kg -118 kg -23
Ford Fiesta 1.4 516 kg 404 kg -112 kg -22
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT 521 kg 404 kg -117 kg -22
Audi A1 1.4 TFSI S 450 kg 405 kg -45 kg -10
Citroen C3 Picasso 1.4 VTi 463 kg 408 kg -55 kg -12
Nissan Micra 1.2 440 kg 412 kg -28 kg -6
Citroen C3 Picasso HDi 90 450 kg 414 kg -36 kg -8
Mini Cooper D 480 kg 417 kg -63 kg -13
Citroen DS3 THP 150 432 kg 419 kg -13 kg -3
Renault Clio 1.2 16V 75 593 kg 421 kg -172 kg -29
VW Polo 1.6 TDI 645 kg 422 kg  -223 kg   -35 
Seat Ibiza 1.2 TSI 451 kg 423 kg -28 kg -6
Hyundai i10 1.2 500 kg 427 kg -73 kg -15
Audi A1 Sportback 1.2 TFSI 490 kg 430 kg -60 kg -12
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 530 kg 431 kg -99 kg -19
Hyundai i10 1.1 500 kg 434 kg -66 kg -13
Opel Corsa 1.4 453 kg 435 kg -18 kg -4
Skoda Fabia 1.2 TSI 530 kg 437 kg -93 kg -18
Seat Ibiza Cupra 486 kg 439 kg -47 kg -10
Opel Corsa 1.4 Twinport 527 kg 442 kg -85 kg -16
VW Polo 1.2 TSI 557 kg 442 kg -115 kg -21
Seat Ibiza ST 1.6 TDI 515 kg 443 kg -72 kg -14
VW Polo 1.2 TSI DSG 556 kg 445 kg -111 kg -20
Skoda Fabia 1.2 TSI 530 kg 446 kg -84 kg -16
VW Polo GTI 486 kg 449 kg -37 kg -8
Mini Clubman Cooper SD 500 kg 451 kg -49 kg -10
Mazda 2 1.5 520 kg 452 kg -68 kg -13
Hyundai ix20 Blue 1.6 530 kg 456 kg -74 kg -14
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB 16V 560 kg 459 kg -101 kg -18
Kia Rio 1.4 534 kg 460 kg -74 kg -14
Suzuki Swift 1.2 520 kg 462 kg -58 kg -11
Peugeot 207 SW HDi 90 471 kg 466 kg -5 kg -1
Peugeot 208 82 VTi 437 kg 466 kg  29 kg   7 
Peugeot 208 1.6 120 VTi 470 kg 475 kg 5 kg 1
Renault Clio Grandtour dCi 85 538 kg 475 kg -63 kg -12
Peugeot 207 1.6 120 VTi 468 kg 489 kg 21 kg 4
Fiat Punto Evo 1.4 560 kg 501 kg -59 kg -11
Zestawienie ładowności 01
Znów Fiat na szczycie. Producent „przedobrzył” z ładownością Punto Evo o 11%, ale żaden z rywali nie jest w stanie zabrać na pokład pół tony ładunku.

Auta kompaktowe

Średnia ładowność: 474 kg

W samochodach kompaktowych pół tony rzeczywistej ładowności nie robi już większego wrażenia. Najlepsi przewiozą jeszcze o nawet 50 kg więcej, a zwycięzca, Ford Focus III 2.0 TDCi – aż 604 kg. W zestawieniu słabo poszło kompaktom Renault i BMW, ponownie zaskoczyły Peugeoty ze swoimi wagami mniejszymi niż w katalogu (a co za tym idzie – większymi faktycznymi ładownościami).

Auta kompaktowe – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Opel Ampera 343 kg 281 kg -62 kg -18,1
Renault Megane CC dCi 130 391 kg 298 kg -93 kg -23,8
BMW 118i Cabrio 440 kg 332 kg -108 kg -24,5
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 505 kg 375 kg -130 kg -25,7
Renault Megane Grandtour 427 kg 387 kg -40 kg -9,4
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB 505 kg 390 kg -115 kg -22,8
Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI 500 kg 394 kg -106 kg -21,2
VW Beetle 1.2 TSI 481 kg 396 kg -85 kg -17,7
Toyota Auris Hybrid 415 kg 397 kg -18 kg -4,3
Peugeot 308 CC HDi 140 421 kg 398 kg -23 kg -5,5
Renault Megane Grandtour TCe 130 550 kg 402 kg -148 kg -26,9
Renault Megane Coupe TCe 130 533 kg 404 kg -129 kg -24,2
Renault Megane dCi 110 584 kg 404 kg  -180 kg   -30,8 
BMW 120i 500 kg 409 kg -91 kg -18,2
BMW 118d 530 kg 417 kg -113 kg -21,3
BMW 118i 530 kg 417 kg -113 kg -21,3
BMW 125i 530 kg 417 kg -113 kg -21,3
Citroen DS4 HDi 110 515 kg 420 kg -95 kg -18,4
Alfa Romeo Giulietta 1.4 16V TB 505 kg 422 kg -83 kg -16,4
BMW 120d 531 kg 423 kg -108 kg -20,3
Honda Insight 499 kg 423 kg -76 kg -15,2
Renault Megane Grandtour dCi 130 552 kg 425 kg -127 kg -23
Honda Civic 1.8 i-VTEC 447 kg 427 kg -20 kg -4,5
Renault Megane dCi 130 509 kg 430 kg -79 kg -15,5
Toyota Auris 1.33 VVT-i 470 kg 435 kg -35 kg -7,4
Citroen C4 HDi 150 490 kg 436 kg -54 kg -11
Toyota Auris 1.6 475 kg 437 kg -38 kg -8
Citroen C4 HDi 150 FAP 459 kg 439 kg -20 kg -4,4
Citroen C4 Aircross HDi 150 4WD 565 kg 440 kg -125 kg -22,1
VW Golf GTI Cabriolet 502 kg 443 kg -59 kg -11,8
VW Golf GTD 554 kg 456 kg -98 kg -17,7
Hyundai i30 1.6 CRDi 529 kg 459 kg -70 kg -13,2
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI 485 kg 461 kg -24 kg -4,9
Opel Astra 2.0 CDTI 461 kg 462 kg 1 kg 0,2
Renault Megane TCe 130 576 kg 463 kg -113 kg -19,6
Volvo V40 T4 511 kg 463 kg -48 kg -9,4
Kia Cee’d 1.6 CRDi 528 kg 464 kg -64 kg -12,1
Hyundai i30 Blue 1.6 527 kg 467 kg -60 kg -11,4
Opel Astra GTC 1.4 T 522 kg 471 kg -51 kg -9,8
Opel Astra 1.6 Turbo 550 kg 474 kg -76 kg -13,8
VW Golf Cabriolet 1.4 TSI 541 kg 474 kg -67 kg -12,4
Audi A3 Sportback 2.0 TDI 560 kg 476 kg -84 kg -15
Peugeot 308 HDi FAP 150 455 kg 476 kg 21 kg 4,6
Renault Megane TCe 115 582 kg 476 kg -106 kg -18,2
Honda Civic 2.2 i-DTEC 487 kg 485 kg -2 kg -0,4
Peugeot 308 e-HDi 110 442 kg 486 kg  44 kg   10 
VW Golf 1.4 TSI 494 kg 486 kg -8 kg -1,6
Mazda 3 2.2 CD 514 kg 487 kg -27 kg -5,3
Peugeot 308 HDi FAP 140 500 kg 488 kg -12 kg -2,4
Ford Focus Turnier 1.6 TDCi 608 kg 490 kg -118 kg -19,4
Opel Astra OPC 502 kg 490 kg -12 kg -2,4
VW Golf 1.2 TSI 591 kg 490 kg -101 kg -17,1
Audi S3 quattro S tronic 560 kg 491 kg -69 kg -12,3
Ford Focus Turnier 1.6 617 kg 496 kg -121 kg -19,6
VW Golf Variant 1.6 TDI 610 kg 500 kg -110 kg -18
Renault Megane Coupe R.S. 508 kg 501 kg -7 kg -1,4
Opel Astra ST 1.4 T 534 kg 504 kg -30 kg -5,6
Mazda 3 1.6 CRDi 575 kg 506 kg -69 kg -12
VW Jetta 2.0 TDI DSG 601 kg 510 kg -91 kg -15,1
Audi RS 3 Sportback 560 kg 513 kg -47 kg -8,4
Hyundai i30 CW 1.6 CRDi 519 kg 513 kg -6 kg -1,2
VW Golf Plus 1.4 TSI 586 kg 513 kg -73 kg -12,5
Mazda 3 1.6 590 kg 514 kg -76 kg -12,9
VW Golf 1.6 TDI 631 kg 514 kg -117 kg -18,5
Opel Astra ST 2.0 CDTI 541 kg 515 kg -26 kg -4,8
Kia Cee’d 1.6 CVVT 522 kg 520 kg -2 kg -0,4
Peugeot 308 150 THP 540 kg 520 kg -20 kg -3,7
Ford Focus 1.6 TDCi 631 kg 521 kg -110 kg -17,4
Opel Astra ST 1.7 CDTI 572 kg 524 kg -48 kg -8,4
VW Golf 2.0 TDI 643 kg 527 kg -116 kg -18
VW Golf Plus 2.0 TDI 639 kg 527 kg -112 kg -17,5
Ford Focus 1.6 EcoBoost 642 kg 528 kg -114 kg -17,8
Ford Focus ST Turnier 639 kg 529 kg -110 kg -17,2
Mercedes A 250 Sport 600 kg 531 kg -69 kg -11,5
VW Golf Variant 2.0 TDI 610 kg 532 kg -78 kg -12,8
VW Golf Variant 1.6 TDI 583 kg 537 kg -46 kg -7,9
Ford Focus 1.0 EcoBoost 699 kg 542 kg -157 kg -22,5
Skoda Octavia 1.2 TSI 675 kg 543 kg -132 kg -19,6
Ford Focus 2.0 TDCI 704 kg 604 kg -100 kg -14,2
Zestawienie ładowności 02
Focusy zajęły sporą część lepszej połowy tabeli. Mimo przekłamania o ok. 100-120 kg i tak zabiorą na pokład najwięcej w klasie.

Auta klasy średniej

Średnia ładowność: 498 kg

Limuzyny i kombi klasy średniej wypadły tylko niewiele lepiej od kompaktów. Rzeczywistą ładowność powyżej 600 kg uzyskały tylko dwa modele – Chevrolet Malibu i Ford Mondeo Turnier (kombi) z silnikiem 2.0 TDCi. W jego przypadku nieźle prezentuje się również ładowność liftbacków. Bardzo ciekawą zależność można zauważyć w Oplu Insignii: liftback 2.0 CDTI naprawdę „udźwignie” o 279 kg mniej niż w danych technicznych, natomiast wynik Insignii ST 2.0 CDTI idealnie pokrył się z katalogowym.

Auta klasy średniej – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Audi A5 Cabriolet 3.2 FSI quattro 500 kg 379 kg -121 kg -24
Opel Insignia 2.0 CDTI 687 kg 408 kg  -279 kg   -41 
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 500 kg 413 kg -87 kg -17
BMW 325i 520 kg 413 kg -107 kg -21
BMW 320d Touring Blue Performance 550 kg 417 kg -133 kg -24
BMW 320d Efficient Dynamics 520 kg 431 kg -89 kg -17
Mercedes C 250 BlueEfficiency Coupe 545 kg 431 kg -114 kg -21
Audi RS 5 500 kg 435 kg -65 kg -13
Renault Laguna Grandtour dCi 150 624 kg 439 kg -185 kg -30
BMW 320d 550 kg 440 kg -110 kg -20
Mercedes C 63 AMG T Performance 480 kg 443 kg -37 kg -8
BMW 320i Touring 540 kg 444 kg -96 kg -18
BMW 335i 520 kg 452 kg -68 kg -13
Kia Optima 1.7 CRDi 566 kg 457 kg -109 kg -19
Citroen DS5 e-HDi 110 502 kg 459 kg -43 kg -9
Audi A4 2.0 TFSI q 550 kg 460 kg -90 kg -16
Volvo S60 2.0T 472 kg 460 kg -12 kg -3
VW Passat CC 2.0 TDI 4M 605 kg 460 kg -145 kg -24
Volvo S60 T6 AWD 482 kg 462 kg -20 kg -4
Audi S4 550 kg 464 kg -86 kg -16
BMW 320d Touring 540 kg 465 kg -75 kg -14
BMW 318d Touring 540 kg 469 kg -71 kg -13
Mercedes C 250 CGI 580 kg 470 kg -110 kg -19
Volvo V60 D3 518 kg 470 kg -48 kg -9
Audi A4 1.8 TFSI 550 kg 473 kg -77 kg -14
Mercedes C 200 BlueEfficiency 590 kg 480 kg -110 kg -19
Audi RS 4 Avant 550 kg 481 kg -69 kg -13
Mercedes C 180 BlueEfficiency 515 kg 484 kg -31 kg -6
Renault Laguna dCi 150 603 kg 485 kg -118 kg -20
Seat Exeo 1.8 TSI 619 kg 485 kg -134 kg -22
Audi A4 Avant 2.0 TDI 560 kg 489 kg -71 kg -13
VW CC 2.0 TDI BMT 561 kg 490 kg -71 kg -13
Audi A4 Avant 3.0 TDI q 570 kg 491 kg -79 kg -14
Peugeot 508 HDi FAP 140 522 kg 492 kg -30 kg -6
Opel Insignia ST 2.0 CDTI 632 kg 493 kg -139 kg -22
Mercedes C 220 CDI BlueEfficiency 580 kg 495 kg -85 kg -15
Skoda Superb 2.0 TSI 563 kg 499 kg -64 kg -11
Audi A5 Sportback 2.0 TDI 530 kg 502 kg -28 kg -5
Hyundai i40 CW 1.7 CRDi 625 kg 503 kg -122 kg -20
Opel Insignia 2.0 Turbo 597 kg 503 kg -94 kg -16
Mercedes C 350 BlueEfficiency 590 kg 504 kg -86 kg -15
Opel Insignia 2.0 CDTI 536 kg 505 kg -31 kg -6
VW Passat Variant 2.0 TDI 684 kg 506 kg -178 kg -26
Mercedes C 180 CGI BlueEficciency 615 kg 507 kg -108 kg -18
Audi A4 2.0 TDI 530 kg 511 kg -19 kg -4
Hyundai i40 1.7 CRDi 598 kg 513 kg -85 kg -14
Peugeot 508 SW 155 THP 559 kg 517 kg -42 kg -8
VW Passat Variant 2.0 TDI 587 kg 517 kg -70 kg -12
Mercedes C 220 CDI T BlueEfficiency 615 kg 521 kg -94 kg -15
Suzuki Kizashi 2.4 4×2 580 kg 521 kg -59 kg -10
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 638 kg 525 kg -113 kg -18
VW Passat 1.8 TSI 608 kg 528 kg -80 kg -13
Skoda Superb Combi 3.6 4×4 636 kg 536 kg -100 kg -16
Mazda 6 Kombi 2.0 DISI 610 kg 539 kg -71 kg -12
VW Passat Variant 1.8 TSI 654 kg 544 kg -110 kg -17
Peugeot 508 SW HDi 205 AT 575 kg 545 kg -30 kg -5
VW Passat 2.0 TSI 595 kg 547 kg -48 kg -8
Skoda Superb Combi 1.8 TSI 638 kg 548 kg -90 kg -14
VW Passat BlueTDI DSG 634 kg 549 kg -85 kg -13
Toyota Avensis Combi 2.2 D-4D 595 kg 550 kg -45 kg -8
Ford Mondeo 2.0 TDCi 698 kg 552 kg -146 kg -21
Ford Mondeo 2.0 SCTi 706 kg 553 kg -153 kg -22
Mazda 6 2.2 CD 630 kg 556 kg -74 kg -12
VW Passat 2.0 TDI BMT 614 kg 562 kg -52 kg -8
Ford Mondeo Turnier 1.6 EcoB. 724 kg 569 kg -155 kg -21
Opel Insignia ST 2.0 CDTI 572 kg 571 kg  -1 kg   0 
Skoda Superb 2.0 TDI 638 kg 571 kg -67 kg -11
Citroen C5 Tourer HDi 140 621 kg 581 kg -40 kg -6
VW Passat 2.0 TDI BMT DSG 645 kg 586 kg -59 kg -9
Chevrolet Malibu 2.0 640 kg 609 kg -31 kg -5
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi 790 kg 663 kg -127 kg -16
FORD Mondeo IV Kombi 2.0TDCi 140KM 6AT Durashift WE5077N 06-2008
Do przepastnego bagażnika Forda Mondeo kombi można śmiało pakować rozmaite pakunki: ich waga z pasażerami może wynosić aż 663 kg.

SUV-y i crossovery

Średnia ładowność: 451 kg

Kolejna nietypowa zależność: Dacia Duster 4×4 z turbodieslem mają identyczną ładowność rzeczywistą, z tym że model benzynowy waży o ponad 100 kg więcej niż podaje producent, a Duster 1.5 dCi – o ponad 60 kg mniej. Słabo zaprezentowały się SUV-y Mini i BMW, dobrze wypadły modele niemieckie i Land Rovery, w tym Freelander z bezsprzecznie największą ładownością w klasie.

SUV-y i crossovery – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Mini Countryman Cooper SD ALL4 460 kg 372 kg -88 kg -19
Mini Countryman Cooper D ALL4 470 kg 375 kg -95 kg -20
Mini Countryman Cooper D 470 kg 379 kg -91 kg -19
Mini Countryman Cooper S ALL4 460 kg 388 kg -72 kg -16
Suzuki SX4 2.0 DDiS 4×4 455 kg 400 kg -55 kg -12
Honda CR-V 2.2 i-DTEC 513 kg 414 kg -99 kg -19
BMW X3 xDrive20d 575 kg 417 kg  -158 kg   -27 
Nissan Juke 4×2 1.5 dCi 505 kg 434 kg -71 kg -14
Nissan Juke 1.6 505 kg 438 kg -67 kg -13
Opel Antara 2.2 CDTI 4×4 509 kg 439 kg -70 kg -14
Ford Kuga 2.0 TDCi 4×4 591 kg 442 kg -149 kg -25
Audi Q3 2.0 TDI quattro 600 kg 444 kg -156 kg -26
Dacia Duster 1.6 16V 4WD 550 kg 444 kg -106 kg -19
Dacia Duster dCi 110 4×4 383 kg 444 kg  61 kg   16 
Ford Kuga 2.0 TDCi 4×4 591 kg 444 kg -147 kg -25
Renault Koleos dCi 175 4×4 595 kg 444 kg -151 kg -25
BMW X3 xDrive35i 560 kg 446 kg -114 kg -20
Subaru Forester 2.0 D 445 kg 451 kg 6 kg 1
BMW X1 xDrive 18d 505 kg 454 kg -51 kg -10
BMW X1 xDrive 20d 555 kg 461 kg -94 kg -17
Mercedes GLK 220 CDI 4Matic 550 kg 462 kg -88 kg -16
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD 535 kg 463 kg -72 kg -13
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD 550 kg 465 kg -85 kg -15
Peugeot 4008 HDi 150 4×4 565 kg 469 kg -96 kg -17
BMW X1 sDrive 18d 560 kg 470 kg -90 kg -16
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD 517 kg 471 kg -46 kg -9
BMW X1 sDrive 18i 560 kg 473 kg -87 kg -16
VW Tiguan 2.0 TDI BlueMotion 614 kg 476 kg -138 kg -22
Hyundai ix35 CRDi 4WD 615 kg 478 kg -137 kg -22
Nissan Qashqai 2.0 dCi 4×4 585 kg 478 kg -107 kg -18
Dacia Duster 1.6 16V 4×2 550 kg 481 kg -69 kg -13
Range Rover Evoque SD4 525 kg 485 kg -40 kg -8
Subaru XV 2.0D 525 kg 491 kg -34 kg -6
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 539 kg 493 kg -46 kg -9
Land Rover Freelander 2.2 TD4 622 kg 628 kg 6 kg 1
Zestawienie ładowności 08
Land Rover Freelander mocno „odjechał” rywalom. W dodatku jego prawdziwa ładowność jest wyższa od deklarowanej.

SUV-y i pick-upy

Średnia ładowność: 567 kg

Największe możliwości przewozowe dużych SUV-ów i pick-upów jednocześnie oznaczają najdalsze odchylenia od danych fabrycznych. Toyota Land Cruiser V8 naprawdę zabierze na pokład o 270 kg mniej niż w katalogu, czyli 467 kg (wartość typowego auta kompaktowego). Do większości bez obaw „załadujemy” pół tony, a do najlepszych – ponad 600 kg. Znów wygrał Land Rover i ponownie jego wynik był bliski fabrycznego.

SUV-y i pick-upy – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Toyota Land Cruiser V8 735 kg 467 kg  -268 kg   -37 
Range Rover 4.4 TDV8 595 kg 437 kg -158 kg -27
VW Touareg V8 TDI 698 kg 503 kg -195 kg -28
BMW X5 M 600 kg 521 kg -79 kg -13
Lexus RX 450h 590 kg 521 kg -69 kg -12
Mazda CX-7 2.2 MZR-CD 630 kg 526 kg -104 kg -17
BMW X6 M 600 kg 534 kg -66 kg -11
VW Touareg Hybrid 670 kg 535 kg -135 kg -20
Range Rover 3.0 TDV6 670 kg 555 kg -115 kg -17
VW Touareg V6 TDI BE 761 kg 584 kg -177 kg -23
Porsche Cayenne Turbo 732 kg 588 kg -144 kg -20
BMW X5 xDrive35i 765 kg 591 kg -174 kg -23
BMW X5 xDrive30d 765 kg 597 kg -168 kg -22
BMW X5 xDrive40d 765 kg 606 kg -159 kg -21
VW Touareg 3.0 V6 TDI BE 756 kg 610 kg -146 kg -19
Mercedes GL 450 CDI 4Matic 740 kg 611 kg -129 kg -17
Mercedes ML 350 CDI 645 kg 619 kg -26 kg -4
Audi Q7 3.0 TDI quattro 725 kg 625 kg -100 kg -14
Land Rover Discovery 4 3.0 SDV6 665 kg 641 kg  -24 kg   -4 
LAND ROVER Discovery 4 SDV6 3.0d 256KM 8AT WF8879F 12-2011
Land Rover Discovery 4 może się pochwalić największą ładownością w całym zestawieniu (641 kg).

Minivany

Średnia ładowność: 523 kg

Wbrew pozorom, minivany również łatwo przeładować: często dane katalogowe różnią się od rzeczywistych o 15-25%, czyli nawet o 100 kg. Pół tony jest osiągalne dla większości testowanych modeli. Zaskakująco mało zabierze na pokład Opel Meriva i Renault Scenic. Na plus wyróżniły się rodzinne Volkswageny oraz Opel Zafira z rezultatem zbliżonym do fabrycznego.

Minivany – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Opel Meriva 1.3 CDTi 404 kg 359 kg -45 kg -11
Renault Scenic TCe 130 574 kg 417 kg -157 kg -27
Nissan Note 1.6 473 kg 430 kg -43 kg -9
Toyota Verso-S 1.4 D-4D 465 kg 430 kg -35 kg -8
Renault Scenic dCi 130 FAP 553 kg 433 kg -120 kg -22
Nissan Cube 1.6 510 kg 436 kg -74 kg -15
Renault Grand Modus TCe 100 445 kg 436 kg -9 kg -2
Toyota Verso-S 1.33 465 kg 436 kg -29 kg -6
Ford C-Max 1.6 EcoBoost 590 kg 437 kg -153 kg -26
Skoda Roomster 1.2 TSI 530 kg 447 kg -83 kg -16
Kia Venga 1.6 CVVT 530 kg 455 kg -75 kg -14
Kia Venga 1.4 CVVT 388 kg 460 kg 72 kg 19
Peugeot 3008 HDi FAP 150 551 kg 500 kg -51 kg -9
Opel Meriva 1.4 Ecotec 637 kg 509 kg -128 kg -20
Renault Kangoo 1.6 16V 605 kg 519 kg -86 kg -14
Opel Meriva 1.4 EcoFLEX 617 kg 527 kg -90 kg -15
Mercedes B 200 BlueEfficiency 563 kg 537 kg -26 kg -5
Peugeot 3008 HDi FAP 110 614 kg 543 kg -71 kg -12
VW Touran 1.4 TSI 713 kg 548 kg -165 kg -23
VW Sharan 2.0 TDI BlueMotion 763 kg 564 kg -199 kg -26
Toyota RAV4 2.2 D-4D 595 kg 567 kg -28 kg -5
Renault Grand Scenic dCi 160 630 kg 573 kg -57 kg -9
Toyota RAV4 2.2 D-4D 4×4 595 kg 573 kg -22 kg -4
Seat Altea XL 1.8 TSI 619 kg 574 kg -45 kg -7
Ford Grand C-Max 2.0 TDCi 725 kg 578 kg -147 kg -20
Renault Grand Scenic dCi 110 660 kg 582 kg -78 kg -12
Ford Grand C-Max 1.6 TDCi 771 kg 588 kg  -183 kg   -24 
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 599 kg 591 kg  -8 kg   -1 
Mazda 5 2.0 DISI i-stop 624 kg 594 kg -30 kg -5
VW Touran 2.0 TDI 728 kg 597 kg -131 kg -18
Peugeot 5008 HDi FAP 150 717 kg 608 kg -109 kg -15
Dacia Lodgy dCi 110 eco 664 kg 610 kg -54 kg -8
VW Touran 1.6 TDI 716 kg 611 kg -105 kg -15
VW Caddy 2.0 TDI DSG 777 kg 614 kg -163 kg -21
VW Touran 1.6 TDI BlueMotion 711 kg 630 kg -81 kg -11
Zestawienie ładowności 05
Pakowny Touran przewiezie bardzo dużo bagażu niezależnie od wersji silnikowej.

Auta sportowe

Średnia ładowność: 280 kg

Segment rozpatrywany bardziej w ramach ciekawostki. Najlepsi tym razem przewiozą tyle kilogramów co samochody klasy mini, ale biorąc pod uwagę, że większość aut sportowych zmieści 2 osoby, jest to naprawdę sporo. Spory zapas daje swoim użytkownikom Mercedes SL, Porsche 911 i Audi TT. W praktyce bardzo ciężko je przeładować z uwagi na skromne bagażniki.

Auta sportowe – różnice między teoretyczną a rzeczywistą ładownością
Marka Model Teoretyczna ładowność Rzeczywista ładowność Różnica Różnica %
Alfa Romeo 4C 1.75 255 kg 162 kg -93 kg -36
Renault Wind TCe 100 213 kg 185 kg -28 kg -13
Renault Wind 1.6 16V 130 210 kg 199 kg -11 kg -5
Mercedes SLS AMG Roadster 300 kg 208 kg -92 kg -31
Porsche Boxster S 295 kg 214 kg -81 kg -27
Mini Roadster Cooper S 290 kg 225 kg -65 kg -22
Porsche 911 GT3 285 kg 230 kg -55 kg -19
Mazda MX-5 Roadster 2.0 295 kg 233 kg -62 kg -21
Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro 300 kg 238 kg -62 kg -21
Corvette ZR 1 234 kg 238 kg 4 kg 2
BMW Z4 sDrive35i 310 kg 240 kg -70 kg -23
Audi TTS Roadster 300 kg 244 kg -56 kg -19
Audi R8 4.2 FSI quattro 300 kg 251 kg -49 kg -16
Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro 375 kg 251 kg -124 kg -33
Audi R8 5.2 FSI quattro 300 kg 253 kg -47 kg -16
Audi R8 GT Spyder 300 kg 255 kg -45 kg -15
Mercedes SLS AMG 315 kg 258 kg -57 kg -18
BMW Z4 sDrive35iS 330 kg 260 kg -70 kg -21
Ferrari 458 Italia 300 kg 271 kg -29 kg -10
Nissan 370Z Roadster 361 kg 283 kg -78 kg -22
Porsche Boxster S PDK 250 kg 285 kg  35 kg   14 
Porsche 911 GT3 RS 4.0 320 kg 292 kg -28 kg -9
Porsche 911 Carrera GTS 405 kg 300 kg -105 kg -26
Mercedes SL 500 BlueEfficiency 455 kg 301 kg -154 kg -34
Jaguar XKR-S 5.0 396 kg 305 kg -91 kg -23
Lamborghini Aventador LP 700-4 525 kg 305 kg  -220 kg   -42 
Mercedes SLK 350 BlueEfficiency 390 kg 305 kg -85 kg -22
BMW 650i Cabrio 450 kg 312 kg -138 kg -31
Jaguar XK 5.0 431 kg 313 kg -118 kg -27
Lamborghini Gallardo LP 570-4 SL 370 kg 313 kg -57 kg -15
Jaguar XKR-S 396 kg 316 kg -80 kg -20
Audi TT RS plus Roadster 357 kg 320 kg -37 kg -10
Mercedes SL 63 AMG 378 kg 320 kg -58 kg -15
BMW 650i Coupe 510 kg 326 kg -184 kg -36
Mercedes SL 500 370 kg 327 kg -43 kg -12
Porsche 911 Carrera S Cabrio 420 kg 333 kg -87 kg -21
BMW 335i Cabrio 430 kg 340 kg -90 kg -21
Jaguar XK 5.0 V8 Cabrio 499 kg 341 kg -158 kg -32
Porsche 911 Turbo S 325 kg 341 kg 16 kg 5
Audi TT RS 400 kg 342 kg -58 kg -15
Audi TT Coupe 2.0 TFSI S tronic 400 kg 347 kg -53 kg -13
Porsche 911 Turbo 440 kg 348 kg -92 kg -21
Mercedes SL 350 BlueEfficiency 455 kg 351 kg -104 kg -23
Zestawienie ładowności 03
Mercedes SL potrafi przewieźć ponad 350 kg ładunku. Zostaje zatem duża rezerwa, nawet jeśli autem jadą dwie osoby ważące po 100 kg.
Polecamy uwadze inne nasze zestawienia:

Zestawienie prześwitów w 7 segmentach

Zestawienie długości drogi hamowania w 9 segmentach

Rzeczywiste spalanie nowych samochodów: część I

Rzeczywiste spalanie nowych samochodów: część II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji