Alfa Romeo Brera stanowi doskonałą propozycję na samochód typu coupe do jazdy na co dzień. Jeśli ktoś zapragnie wiatru we włosach, powinien sięgnąć po ostatniego, jak na razie, Spidera. Oto opinie o tych dwóch sportowych Alfach.
Alfa Romeo Brera pojawiła się na rynku w 2005 r., czyli tym samym, co jej konstrukcyjny pierwowzór – Alfa Romeo 159. Po dwuletniej nieobecności Alfy w segmencie auta sportowych Brerę uznano za następcę niewielkiego coupe GTV. Ten samochód występował też w wersji ze składanym dachem, co odtworzono również w nowym modelu i zachowano kultową nazwę Spider. Choć technicznie Alfa 159 i Brera mają bardzo wiele wspólnego, opisywane auto jest o 25 cm krótsze, a pod względem rozstawu osi dzieli je aż 17 cm. Brerę charakteryzuje mocno ścięty tył z podnoszoną, zintegrowaną z szybą klapą dającą dostęp do 300-litrowego bagażnika. Na tle niektórych konkurentów auto posiada niewątpliwy atut w postaci dwóch dodatkowych miejsc za kierowcą i pasażerem: w Spiderze z nich zrezygnowano, tworząc niewielką przestrzeń ze schowkami na drobiazgi. Do napędu Brery i Spidera zaprzęgnięto najmocniejsze jednostki napędowe z Alfy 159, w tym 5-cylindrowe turbodiesle i benzynowe V6. Dla niektórych przewidziano możliwość zestawienia z automatyczną skrzynią biegów lub stałym napędem na 4 koła z mechanizmem Torsen.
Z uwagi na dość krótki okres produkcji i znikomą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy (ponad 21 tys. Brer i ponad 12 tys. Spiderów), sportowa Alfa Romeo dość szybko przechodzi z fazy typowego modelu z drugiej ręki do statusu youngtimera. W związku z tym należy spodziewać się wysokich (jak na włoską markę) wyjściowych cen i liczyć się z ograniczoną dostępnością aut. Czy kupując używaną Brerę lub Spidera nie porwiemy się trochę z przysłowiową motyką na słońce? Zobaczmy, jak wypada awaryjność tego nieszablonowego modelu.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – wnętrze
Kokpit niemal „żywcem” przeniesiono z Alfy Romeo 159. Nie oznacza to, że nie pasuje do charakteru Brery. Wręcz przeciwnie, zwraca uwagę skierowaną ku kierowcy konsolą środkową, osadzonymi we wnękach wskaźnikami, wskazówkami zegarów startującymi z pozycji pionowej i wyjątkowo krótkim lewarkiem biegów. Co istotne, poza drobnymi wpadkami (np. wycierające się przyciski na kierownicy) trudno mieć zastrzeżenia do jakości wykonania kokpitu. Kierowca o sportowych aspiracjach poczuje się tu jak w domu. Dzięki zwartej budowie kokpitu każdy przycisk znajduje się w zasięgu ręki, bez odrywania pleców od fotela. Całokształt psuje wielki ekran pośrodku, który obsługuje się okalającymi go przyciskami (nie jest dotykowy).
Do 4-osobowego wnętrza Brery prowadzą ogromne drzwi. Kierowca i pasażer z przodu zajmują miejsca na świetnie wyprofilowanych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami. Jak na sportowy wóz, widoczność – przynajmniej do przodu i na boki – nie wypada najgorzej. W Brerze przewidziano co prawda 2-osobowy tylny rząd, jednak trudno tam kogokolwiek posadzić z uwagi na niewystarczającą przestrzeń na nogi (na głowy – akceptowalnie). Warto wyróżnić bagażnik, który przy rozłożonych wszystkich siedzeniach zmieści przyzwoite 300 l.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – silniki
Obydwa modele można było kupić w pięciu wersjach silnikowych: trzech benzynowych i dwóch zasilanych olejem napędowym. Stosowano jednostki 4-, 5- i 6-cylindrowe. Gamę otwiera wprowadzony stosunkowo późno, bo w 2009 r. jedyny turbodoładowany silnik benzynowy, czyli 1.75 TBi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trafił on do wszystkich jednostek benzynowych, w tym do kolejnej, i jednocześnie najsłabszej benzynowej propozycji, czyli 2.2 JTS o mocy 185 KM. Na szczycie gamy znalazł się opracowany przez Holdena, ale zmodyfikowany przez Alfę potężny i paliwożerny 3.2 V6. Co ciekawe, początkowo występował tylko w zestawieniu ze stałym napędem 4×4, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen typu C. Dopiero w 2008 r. pojawiła się odmiana 3.2 z napędem wyłącznie na przód.
Jeśli chodzi o diesle, wybór ogranicza się do 5-cylindrowego 2.4 JTDM (200/210 KM) oraz znacznie rzadszego, bo oferowanego od 2009 r. 2.0 JTDM (R4). Wszystkie wyposażono w filtr cząstek stałych, lecz tylko mocniejszy opcjonalnie łączył się z automatyczną skrzynią biegów Q-tronic. Napęd rozrządu stanowi trwały pasek.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo precyzyjna skrzynia. Biegi wchodzą z przyjemnym kliknięciem”
„Mam Brerę z silnikiem 2.4 JTDM. To idealny kompromis pomiędzy dobrymi osiągami i rozsądnym spalaniem”
„Alfa swoje waży, a w zakrętach jeździ jak przyklejona. Można się zakochać”
„Dzięki fotelom z szerokim zakresem regulacji z przodu każdy znajdzie wygodną pozycję”
Wady
„1600 kg to mimo wszystko sporo jak na dynamiczne coupe. Trochę traci przez to na osiągach”
„Tylne miejsca niby są, ale to auto lepiej traktować jako dwuosobowe”
„Wahacze są nietrwałe i jednocześnie drogie. Swoje wymieniłem po 100 tys. km”
„Na wysokich obrotach silnik TBi łapie lekką zadyszkę”
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – awaryjność, typowe usterki
Mimo że wysokoprężne silniki Alfy Romeo uchodzą za naprawdę dopracowane, nie można wykluczyć ich możliwego doinwestowania związanego z dużym przebiegiem. Do wymiany lub regeneracji może nadawać się filtr DPF, średnią trwałością odznacza się sprzęgło i kolektor ssący, z którego odpadają klapki sterujące przepływem powietrza. Dodatkowo w 5-cylindrowych turbodieslach zdarzają się przypadki pękania głowic, a tą usterkę zwiastują ubytki płynu chłodniczego. Niestety, w Alfie Brerze/Spiderze stosowano niezbyt trwałe manualne skrzynie biegów M32 (1.75 TBi, 2.2 JTS), a ich typowe przypadłości szerzej opisujemy w tym materiale. Kolejne ryzyko stanowi zakup najczęściej spotykanego silnika benzynowego, czyli 2.2 JTS, zwłaszcza jeśli nie ma udokumentowanej wymiany łańcucha rozrządu. Oprócz tego w sportowych Alfach szwankuje wspomaganie kierownicy, a wskutek niskiego prześwitu wielu użytkownikom zdarzyło się od spodu już coś urwać.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wytłoczono bezpośrednio na nadwoziu przy prawym fotelu pasażera. Dostęp do niego uzyskamy po odchyleniu wykładziny.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – sytuacja rynkowa
W ogłoszeniach figuruje zaledwie kilkanaście Brer i kilka Spiderów. Przedział kwot za Brerę kształtuje się w okolicach 20-35 tys. zł, Spidera – 30-40 tys. zł. Przeważają odmiany benzynowe (głównie 2.2 JTS) i 2,4-litrowe turbodiesle. Najtrudniej trafić 2.0 JTDM i 1.75 TBi.
Używana Alfa Romeo Brera/Spider – podsumowanie
Alfa Romeo Brera udowadnia, że posiadanie emocjonującego auta nie wymaga rygorystycznych wyrzeczeń, jeśli chodzi o funkcjonalność. Samochód okazjonalnie przewiezie 4 osoby i zmieści wakacyjny ekwipunek dla dwóch osób. Jednocześnie wcale nie jest przesadnie awaryjny, a jeśli wybierzemy diesla – nawet oszczędny. Sporą część Alf sprzedają miłośnicy, co jest najlepszą rekomendacją wzorowego stanu technicznego.
Przeczytaj inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:
Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie
Używana Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) – opinie
10 używanych Alf Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?
Dł./szer./wys. | 441/183/137 (Spider 440/183/132) cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Pojemność bagażnika | 300-610 l; Spider 253 l |
Silnik | 1.75 TBi | 2.2 JTS | 3.2 JTS |
---|---|---|---|
Pojemność | 1742 cm³ | 2198 cm³ | 3195 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 200 KM | 185 KM | 260 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 230 Nm | 322 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s | 8,6 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 224 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 9.4 l/100 km | 11,4 l/100 km |
Silnik | 2.0 JTDM | 2.4 JTDM | 2.4 JTDM |
---|---|---|---|
Pojemność | 1956 cm³ | 2387 cm³ | 2387 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 170 KM | 200 KM | 210 KM |
Maks. moment | 360 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,3 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 218 km/h | 225 km/h | 231 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km |