Dopłacając kilkadziesiąt złotych do twardszych sprężyn tylnego zawieszenia samochodu eliminujemy ryzyko nadmiernego obniżenia auta przy dużym obciążeniu. Ile kosztują zwykłe, a ile wzmocnione sprężyny zawieszenia?
Niektóre popularne modele aut, np. Skoda Octavia II lub Hyundai i30 I cierpią na problem nadmiernego obniżania się tyłu przy dużym załadunku bagażnika. Jazda pod znacznym obciążeniem nie wróży dobrze dla kondycji samochodu, zwłaszcza jeśli poruszamy się po progach zwalniających. Dociążone auto ma mniejszy prześwit, stąd istnieje ryzyko zniszczenia plastikowych osłon w okolicach silnika, naruszenia układu wydechowego i przewodów hamulcowych. Cierpią też na tym odboje amortyzatorów i same sprężyny.
Rozwiązaniem nadmiernie osiadającego tyłu auta jest zakup wzmocnionych sprężyn tylnego zawieszenia. Takowe są w ofercie wielu producentów części zamiennych do samochodów i, wbrew pozorom, nie kosztują dużo więcej. W przypadku popularnych aut jest to kwestia dopłaty kilkudziesięciu złotych za parę. Dzięki wykonaniu z grubszego drutu sprężynowego są one odpowiednio twardsze i z reguły niższe od standardowych sprężyn amortyzatorów.
W poniższej tabeli przedstawiamy orientacyjne ceny zwykłych i wzmocnionych sprężyn tylnego zawieszenia dla 24 aut cieszących się zainteresowaniem na rynku wtórnym.
Marka, model | Lata produkcji | Sprężyna zwykła | Sprężyna wzmocniona |
---|---|---|---|
Audi A4 B7 | 2004-2008 | 190 zł | 220 zł |
BMW serii 3 (E90) | 2005-2012 | 180 zł | 210 zł |
BMW serii 5 (E60) | 2003-2010 | 130 zł | 170 zł |
Citroen Berlingo II | 2008-2018 | 205 zł | 195 zł |
Dacia Logan I MCV | 2004-2012 | 145 zł | 170 zł |
Fiat Croma | 2005-2011 | 215 zł | 215 zł |
Ford Focus II | 2004-2011 | 190 zł | 250 zł |
Ford S-Max I | 2006-2015 | 185 zł | 270 zł |
Honda Accord VIII | 2008-2015 | 180 zł | 210 zł |
Hyundai i30 I | 2007-2012 | 200 zł | 250 zł |
Kia Cee’d I | 2006-2012 | 160 zł | 200 zł |
Mazda 6 I | 2002-2007 | 195 zł | 195 zł |
Mazda CX-5 I | 2012-2017 | 205 zł | 215 zł |
Mercedes klasy E (W211) | 2002-2009 | 160 zł | 185 zł |
Mitsubishi Outlander II | 2006-2013 | 235 zł | 255 zł |
Nissan Almera II | 2000-2006 | 160 zł | 200 zł |
Nissan X-Trail I | 2001-2007 | 230 zł | 350 zł |
Opel Astra H | 2004-2014 | 120 zł | 160 zł |
Opel Insignia A | 2008-2017 | 320 zł | 320 zł |
Peugeot 307 | 2001-2008 | 110 zł | 140 zł |
Renault Megane II | 2002-2008 | 125 zł | 160 zł |
Skoda Octavia II | 2004-2013 | 150 zł | 180 zł |
Volvo V70 II | 2000-2007 | 210 zł | 200 zł |
Volkswagen Passat B6 | 2005-2010 | 200 zł | 230 zł |
W jakich autach można spodziewać się twardszych sprężyn zawieszenia?
Wzmocnione sprężyny czasami stanowią fabryczne wyposażenie niektórych aut. Najczęściej możemy się je znaleźć w samochodach:
- typu kombi;
- z konfiguracją 7-osobową;
- z napędem 4×4;
- wyposażonych w szklany dach;
- z hakiem;
- z instalacją gazową;
- przystosowanych do szerszych opon;
- przystosowanych do dróg słabej jakości.
Ile kosztuje wymiana tylnych sprężyn zawieszenia? Regeneracja sprężyn
Koszt wymiany sprężyn kształtuje się w granicach 100-200 zł za parę. Operacja trwa około 2 godzin. W przypadku gdy do naszego samochodu nie są nigdzie oferowane twardsze produkty, można się pokusić o regenerację starych sprężyn, czyli usztywnienie ich poprzez rozciągnięcie w wysokiej temperaturze i zahartowanie. Taka usługa kosztuje przeważnie około kilkudziesięciu złotych za sztukę (ok. 100-150 zł/para).