Dobra opona letnia musi zachowywać przyczepność zarówno podczas jazdy w deszczowych warunkach, jak i na suchym asfalcie. W teście stanęły opony w rozmiarze pasującym do większości aut klasy średniej. Jakie opony letnie w rozmiarze 225/50 R17 wybrać?
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa i doskonałe hamulce nie zapewnią wystarczającej ochrony, jeśli samochód w krytycznej sytuacji porusza się na tanich lub zużytych oponach. To właśnie one wyznaczają margines bezpieczeństwa samochodu i między innymi od nich zależy precyzja prowadzenia auta. Statystyki mówią jasno, że najwięcej tragicznych wypadków ma miejsce podczas ładnej pogody, kiedy asfalt jest suchy i prowokuje do brawurowej jazdy. Dobre ogumienie letnie musi zatem zapewnić maksimum przyczepności nawet w, pozornie, najlepszych warunkach do podróżowania. Gdy spadnie deszcz i przyczepność spadnie nawet o połowę, parametry opon nabierają jeszcze większego znaczenia.
Test opon w rozmiarze 225/50 R17
Tygodnik „Motor” od 12 lat przeprowadza własne testy opon na odpowiednio przystosowanych obiektach. Tym razem próby wykonano na torze w Niemczech. Do rywalizacji stanęło siedem opon w rozmiarze 225/50 R17. Najczęściej znajdują one zastosowanie w samochodach klasy średniej (m.in. Audi A4, BMW serii 3, Ford Mondeo, VW Passat), minivanach (Opel Zafira) lub sportowych (Audi A5). Pośród nich znalazły się cztery opony premium (Bridgestone, Continental, Dunlop i Nokian), dwie budżetowe (Dębica, Kleber) i jedna klasy średniej (Fulda). Test składał się z 12 prób, podczas których wykonano ponad 600 pomiarów parametrów odwzorowujących sytuację na drodze. Próby przeprowadzono na asfalcie, którego stan był codziennie kontrolowany. Podczas pomiarów na mokrym nawierzchnię zraszano z dokładnością do pół milimetra lub kilku milimetrów przy badaniu odporności na aquaplaning. Aby uzyskać jak najdokładniejsze wyniki, wykorzystano aparaturę V-Box z GPS-em o częstotliwości 100 Hz.
Marka | Cena 1 sztuki | Segment | Kraj produkcji |
---|---|---|---|
Bridgestone Driveguard | 558 zł | premium | Węgry |
Continental PremiumContact 6 | 504 zł | premium | Niemcy |
Dębica Presto UHP2 | 388 zł | budżetowy | Niemcy |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 460 zł | premium | Niemcy |
Fulda SportControl 2 | 427 zł | średni | Niemcy |
Kleber Dynaxer HP3 | 374 zł | budżetowy | Rumunia |
Nokian Line | 429 zł | premium | Rosja |
Pomiary na mokrej nawierzchni
Pierwsza część testu odbyła się na asfalcie o jednakowej chropowatości, zroszonym 1-milimetrową warstwą wody. Wykonano pomiar drogi hamowania ze 100 km/h, sprawdzono zachowanie podczas szybkiej jazdy na czas i zweryfikowano przyczepność boczną jeżdżąc po mokrym okręgu. Pomiary objęły również odporność na dwa rodzaje aquaplaningu. W pierwszym (poprzecznym) zbadano przeciążenie boczne podczas pokonywania zakrętu z kałużą (asfalt zroszony 5-milimetrową warstwą wody). W drugim (wzdłużnym) wyliczono prędkość, podczas której pojawia się poślizg na nawierzchni pokrytej wodą o głębokości 9 mm.
Pomiary na mokrej nawierzchni – wyniki
Droga hamowania ze 100 km/h | Jazda sportowa na czas po torze | Aquaplaning poprzeczny | Aquaplaning wzdłużny | Jazda po okręgu | |
---|---|---|---|---|---|
Continental | 68,4 m | 87,2 s | 3,31 m/s² | 87,4 km/h | 0,836 g |
Bridgestone | 73,9 m | 87,9 s | 3,67 m/s² | 91,1 km/h | 0,820 g |
Dunlop | 77,2 m | 88,5 s | 3,61 m/s² | 89,8 km/h | 0,813 g |
Nokian | 71,7 m | 88,5 s | 3,26 m/s² | 90,3 km/h | 0,790 g |
Dębica | 78,1 m | 89,6 s | 3,55 m/s² | 88,4 km/h | 0,789 g |
Fulda | 81,0 m | 89,9 s | 3,59 m/s² | 86,6 km/h | 0,785 g |
Kleber | 77,9 m | 95,0 s | 2,55 m/s² | 81,6 km/h | 0,738 g |
Pomiary na suchej nawierzchni
Podczas ładnej pogody ponownie sprawdzono długość drogi hamowania i zbadano przyczepność na torze o długości 1650 m, pokonanym w sportowym tempie. Oprócz tego dokładnie zweryfikowano własności jezdne każdej z opon, tj. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność przy nagłym ujęciu gazu, tendencję do nadsterowności lub podsterowności czy przewidywalność przy ostrej zmianie kierunku jazdy. Zwrócono również uwagę na hałas słyszany z wnętrza samochodu i na zewnątrz. Ostatni parametr to zmierzone na stanowisku bębnowym opory toczenia.
Pomiary na suchej nawierzchni – wyniki
Droga hamowania ze 100 km/h | Własności jezdne | Jazda po torze na czas | Komfort mechaniczny i akustyczny | Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | Opory toczenia | |
---|---|---|---|---|---|---|
Continental | 36,5 m | 6,939 pkt | 50,6 s | 7,500 pkt | 66,4/73,3 dB | 0,722 |
Bridgestone | 37,5 m | 7,125 pkt | 50,6 s | 6,500 pkt | 66,2/72,8 dB | 0,911 |
Dunlop | 37,3 m | 7,000 pkt | 50,5 s | 7,000 pkt | 65,9/72,8 dB | 0,805 |
Nokian | 38,2 m | 6,500 pkt | 51,4 s | 6,500 pkt | 64,9/72,1 dB | 0,873 |
Dębica | 38,2 m | 6,625 pkt | 50,3 s | 7,000 pkt | 65,6/72,5 dB | 0,807 |
Fulda | 37,9 m | 6,875 pkt | 50,5 s | 6,500 pkt | 65,3/72,4 dB | 0,804 |
Kleber | 38,5 m | 6,125 pkt | 51,2 s | 6,000 pkt | 65,073,1 dB | 0,786 |
Continental liderem, Kleber przegranym
Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6
Conti wygrał aż 6 wykonanych pomiarów i zasłużenie zwyciężył w całym porównaniu. Swoje zalety ujawnia głównie podczas deszczu. Na mokrej nawierzchni uzyskał najkrótszą drogę hamowania (raptem 3 m bliżej od drugiego Bridgestone’a!) i wykazał się najlepszą przyczepnością, co dało doskonałe rezultaty w jeździe na czas i po okręgu. Swoją klasę w hamowaniu potwierdził również na suchym asfalcie. W pozostałych pomiarach wypadł lepiej niż zadowalająco, tylko nieznacznie ustępując rywalom. Ciekawostka: z wnętrza samochodu jest to najcichsza opona, natomiast z zewnątrz wydziela już największy hałas.
Miejsce 2. – Bridgestone Driveguard
Bridgestone wyprzedził wszystkich w obu aquaplaningach, a przyczepnością na mokrym bardzo niewiele stracił do Continentala. Najwyżej oceniono jego własności jezdne podczas kontaktu z suchą nawierzchnią, nieźle poradził sobie w pozostałych konkurencjach. To jednak wciąż za mało, biorąc pod uwagę wysoką cenę zakupu (sztuka kosztuje 50 zł więcej od Continentala).
Miejsce 3. – Dunlop Sport Maxx RT2
Dunlop nie wygrał żadnej konkurencji, ale uzyskał świetny czas jazdy po suchym okręgu (przegrał tylko z Dębicą). Opona zapewnia też przyzwoitą drogę hamowania. W większości pomiarów nie zajęła może czołowych miejsc, ale różnice m.in. w komforcie akustycznym lub własnościach jezdnych są wręcz nieodczuwalne podczas codziennej jazdy. To pewny produkt, tańszy od Bridgestone’a o niemal 100 zł na sztuce.
Miejsce 4. – Nokian Line
Czwarty reprezentant segmentu premium odsłania swoje atuty na mokrym asfalcie. Ogumienie zapewniło niezłe prowadzenie przy jeździe sportowej i uzyskało wysoką prędkość w aquaplaningu wzdłużnym, a drogą hamowania ustąpiło tylko Continentalowi. Gdy jest sucho, właściwie przegrywa tylko z budżetowym Kleberem. Jest za to najcichsza z zewnątrz.
Miejsce 5. – Dębica Presto UHP2
Opona polskiej marki to typowy średniak w teście. Zupełnie niespodziewanie zaskoczyła sportowym prowadzeniem na suchym asfalcie – pokonała nawet Dunlopa. Zapewniła również optymalny poziom hałasu słyszalnego z wnętrza samochodu. W większości pomiarów zajęła jednak trzecie miejsce od końca, a najbardziej rozczarowała długą drogą hamowania niezależnie od warunków. Na szczęście nie kosztuje dużo (1552 zł za komplet).
Miejsce 6. – Fulda SportControl 2
To jedyne ogumienie segmentu średniego w porównaniu. Ceną za sztukę zbliża się do Nokiana, ale parametrami niebezpiecznie się od niego oddala, stąd jest oponą z najgorszym stosunkiem ceny do jakości. Różnicę szczególnie widać, zestawiając wartości dróg hamowania na mokrej nawierzchni. Gdy jest sucho, Fulda wyhamuje już nieco bliżej i będzie się lepiej prowadzić od Nokiana. Ostatecznie przegrała z Dębicą o zaledwie 0,5 pkt.
Miejsce 7. – Kleber Dynaxer HP3
Kleber to najtańsza opona w zestawieniu, ale i wyraźnie odstająca od konkurentów niemal pod każdym względem. Jest najgłośniejsza, podsterowna i nieprzewidywalna podczas jazdy w deszcz, zwłaszcza przy szybkim wjeździe w kałużę. Biorąc pod uwagę niewielką różnicę w cenie z Dębicą (56 zł przy komplecie), rozsądniejszy wydaje się wybór polskiej opony.
Punktacja i klasyfikacja końcowa
Producent, model | Suma punktów | |
---|---|---|
1 | Continental PremiumContact 6 | 197,8 pkt |
2 | Bridgestone Driveguard | 193,7 pkt |
3 | Dunlop Sport Maxx RT2 | 191,8 pkt |
4 | Nokian Line | 190,2 pkt |
5 | Dębica Presto UHP2 | 188,2 pkt |
6 | Fulda SportControl 2 | 187,3 pkt |
7 | Kleber Dynaxer HP3 | 180,7 pkt |