NowościAktualnościRuszyło się na zakopiance. Drogę czekają wielkie zmiany

Ruszyło się na zakopiance. Drogę czekają wielkie zmiany

Wiecznie zakorkowana droga do Zakopanego doczeka się gruntownej przebudowy. Jak zmieni się popularna zakopianka i kiedy to nastąpi?

Wielu kierowcom nie trzeba przedstawiać tzw. zakopianki. To potoczna nazwa drogi prowadzącej z Krakowa do Zakopanego, dawniej składająca się z dróg krajowych nr 7 i 47. Obecnie w sporej większości ma postać drogi ekspresowej S7: kierowcy z drogi szybkiego ruchu mogą skorzystać na odcinku od okolic Krakowa do Rabki-Zdrój, w międzyczasie przejeżdżając m.in. przez słynny tunel na zakopiance obok miejscowości Naprawa i Skomielna Biała.

Nie zmienia to faktu, że zakopianka wciąż jest drogą mocno zakorkowaną. Na odcinku Rdzawka (koło Rabki Zdrój) – Nowy Targ i dalej do Zakopanego wciąż ma postać zwykłej „krajówki” (DK47) z jednym pasem ruchu w każdą stronę. Brak systematycznej przebudowy zbiegł się w czasie ze stale rosnącym ruchem na tej trasie: według szacunków wzrósł on aż o 45% od 2015 do 2021 roku, biorąc pod uwagę samochody osobowe. W przypadku ciężarówek wzrost jest jeszcze większy, bo 73-procentowy. W efekcie dzisiaj zakopianką przejeżdża ponad 22 tysiące samochodów osobowych i ponad 2 tysiące ciężarówek na dobę. Nic dziwnego, że w takich warunkach trudno o zachowanie dobrej przepustowości, szczególnie w sezonie zimowym i letnim.

Zakopianka. Gdzie będzie przebudowa DK47?

Na szczęście kłopoty mieszkańców Podhala i jeżdżących tam turystów nie będą trwać wiecznie. GDDKiA planuje bowiem gruntownie przebudować zakopiankę na ostatnim, wręcz kluczowym odcinku od Nowego Targu do Zakopanego. Prace już dobiegają końca na fragmencie Rdzawka-Nowy Targ. Już niedługo, bo w 2024 roku kierowcy pojadą drogą nr 47 po nowym śladzie, a trasa przybierze postać drogi dwupasmowej w obydwu kierunkach: tym samym cała droga od Krakowa do Nowego Targu będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

DK47 (Nowy Targ-Zakopane). Kiedy oddanie zakopianki po remoncie?

Zmiany czekają też DK47 od Nowego Targu do Zakopanego. Drogowcy planują ją przebudować, wprowadzając rozwiązania mające upłynnić na niej ruch. Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z modernizacją skrzyżowań i dobudowaniem tzw. prawo- i lewoskrętów. Nie wyklucza się również dobudowy dodatkowego pasu ruchu na wybranych fragmentach tej drogi. Prace są prowadzone na dwóch etapach: Nowy Targ-Szaflary oraz Szaflary-Zakopane. Dla obydwu wybrano już najkorzystniejsze oferty koncepcji poprawy przepustowości i wytypowano firmy, które zajmą się przebudową zakopianki. Prace formalne powinny w tym przypadku potrwać do ok. 2028 roku. Wtedy najprawdopodobniej na plac budowy wjadą maszyny.

Polecamy również:

Szybciej w góry. Koło zakopianki powstanie nowa obwodnica!

Będzie luźniej na zakopiance. Rusza przebudowa DK7

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji