Ruchliwą drogę z Krakowa do Zakopanego czeka kolejny przełom – w ramach rozbudowy zyska m.in. kolejny tunel. Sprawdźmy, co się zmieni na słynnej zakopiance.
Podróż ze środkowej lub górnej części Polski w góry – zwłaszcza w Tatry – niemal zawsze wiąże się z „odstaniem swego” w korkach na zakopiance, czyli trasie łączącej Kraków z Zakopanem (obejmującej fragmenty dróg krajowych nr 7 i 47). Oddane do użytku potężne inwestycje, m.in. przedłużenie odcinka drogi ekspresowej S7 i otwarcie tunelu nieco rozładowały ruch na zakopiance, ale „ciasno” wciąż jest w bliskich okolicach Zakopanego i bezpośrednio za Krakowem. Istnieje szansa, że już niedługo korki staną się mniejsze (lub całkiem znikną) na tym drugim fragmencie, ponieważ GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę DK7 w podkrakowskim Libertowie. Zmiany mają rozładować ruch na coraz częściej użytkowanej drodze i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych – odczują je zatem nie tylko turyści, ale i mieszkańcy.
Zakopianka – nowy tunel stanie się faktem
W ramach planowanych modernizacji zakopianka zyska kolejny tunel – znacznie krótszy od niedawno oddanego, wchodzącego w skład trasy S7 przed Rabką-Zdrój – ale zawsze. Będzie miał długość 52 m i powstanie w Libertowie, umożliwiając przejazd między wschodnią a zachodnią częścią miejscowości po zlikwidowaniu jednego ze skrzyżowań na DK7 (z ulicami Góra Libertowska i Świetlista). Po ukończeniu prac w tym miejscu będzie można skręcić tylko w prawo, z kolei piesi będą mogli skorzystać z kładki. Powstaną one także w Gaju (przy ul. Parkowej), czyli tam, gdzie zostanie zlikwidowane inne skrzyżowanie z zakopianką (wjazd na DK7 stanie się niemożliwy także z ulicy Wesołej w Libertowie). Kolejna kładka pojawi się jeszcze przy skrzyżowaniu ruchliwej drogi z ulicami Rumianą i Przylesie w Libertowie.
Zakopianka – korki będą mniejsze dzięki nowym inwestycjom
Likwidację lub ograniczenie manewrów na skrzyżowaniach ma zrekompensować rozbudowa sieci dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 połączonych ze sobą rondami z odnogami prowadzącymi do zakopianki. W okolicy pojawią się nowe ekrany akustyczne i ciągi pieszo-rowerowe. Rozpoczęto już załatwianie formalności związanych z przebudową węzła Kraków Południe, a konkretnie budową estakady przekierowującej ruch tranzytowy z autostrady A4 na południe.
Aktualnie na zakopiance trwają prace nad budową nowego węzła w Gaju, Myślenicach i Krzyszkowicach. W tej ostatniej miejscowości włodarze przewidują wybudowanie następnego tunelu z wydzielonym przejściem dla pieszych.
Redakcja poleca:
Czy w Tatry w przyszłości pojedziemy tylko samochodem elektrycznym?