NowościAktualnościVolkswagen ID.5 – 10 ciekawostek o elektrycznym SUV-ie coupe

Volkswagen ID.5 – 10 ciekawostek o elektrycznym SUV-ie coupe

Na początku listopada miała miejsce światowa premiera Volkswagena ID.5. Przedstawiamy najważniejsze informacje o tym elektrycznym SUV-ie coupe.

Volkswagen ID.5 to pierwszy w gamie tego producenta SUV w stylu coupe z napędem elektrycznym. Jego rynkowy debiut nastąpi w przyszłym roku, a klienci będą mieli do wyboru trzy wersje silnikowe. Flagowy model z rodziny ID otrzymał sporo ciekawych rozwiązań, które warto poznać nim pierwsze auta pojawią się w salonach sprzedaży. Poniżej w 10 punktach przedstawiamy wszystko to, co powinniście wiedzieć o nowym Volkswagenie ID.5.

1 Platforma MEB

Podobnie jak pozostałe modele z rodziny ID, nowy Volkswagen ID.5 powstał na płycie MEB. Zastosowanie tej platformy umożliwiło stylistom zaprojektowanie atrakcyjnie wyglądającego nadwozia z krótkimi zwisami, natomiast jej modułowość pozwoliła na opracowanie kilku wariantów napędu, korzystających z jednego lub dwóch silników elektrycznych.

2 Właściwości aerodynamiczne

Dynamiczna sylwetka ID.5 z opadającą linią dachu nie tylko dobrze się prezentuje, ale także zapewnia niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26 (w ID.5 GTX – 0,27). Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne przekładają się na lepszą wydajność elektrycznego napędu, a co za tym idzie – większy zasięg na jednym ładowaniu.

Biorąc pod uwagę, że Volkswagen ID.5 we wszystkich wersjach będzie oferowany z baterią o użytecznej pojemności 77 kWh, można się spodziewać rzeczywistego zasięgu przekraczającego 400 km. To bardzo istotna informacja, ponieważ jak wynika z badania przeprowadzonego na początku tego roku przez pracownię InsightOut Lab, właśnie takiego zasięgu oczekuje największa grupa respondentów (36%).

3 Wnętrze i bagażnik

Pomimo obniżającej się linii dachu konstruktorom udało się wygospodarować wyjątkowo przestronną kabinę, na poziomie SUV-ów pozycjonowanych o klasę wyżej. Podróżujący z tyłu mają zaledwie o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w modelu ID.4, co w praktyce jest różnicą niemal nieodczuwalną. Uzyskanie takiego efektu było możliwe dzięki oparciu konstrukcji auta na platformie MEB ze stosunkowo dużym rozstawem osi (2766 mm). Powodów do narzekań nie budzą także możliwości transportowe ID.5 – jego bagażnik ma 549 litrów pojemności.

4 Gama silnikowa

Volkswagen ID.5 będzie dostępny w trzech wersjach silnikowych. Jak już zostało wspomniane, każda z nich zostanie wyposażona w baterię o pojemności 77 kWh netto. Niemiecki producent nie zdradził jeszcze parametrów poszczególnych odmian, wiemy tylko, że w dwóch słabszych jednostka napędowa będzie umieszczona z tyłu, natomiast sportowy wariant GTX otrzyma dwa silniki i napęd na wszystkie koła.

5 Sportowa odmiana GTX

Najmocniejsza wersja w gamie nowego ID.5 nosi oznaczenie GTX  i tak jak bliźniacze ID.4 GTX korzysta z dwóch silników elektrycznych (po jednym przy każdej osi), których maksymalna moc systemowa wynosi 299 KM. Dodatkowymi wyróżnikami tej odmiany są m.in. przeprojektowany przedni zderzak oraz listwa wokół krawędzi dachu w kolorze antracytowym. Do wyposażenia seryjnego Volkswagena ID.5 GTX należą matrycowe reflektory IQ.Light z funkcją świateł drogowych oraz tylne lampy LED z efektem 3D, a na liście opcji znajdziemy adaptacyjne zawieszenie DCC.

6 Szybkie ładowanie

Volkswagen ID.5 może być ładowany prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW oraz prądem stałym (DC) o mocy do 135 kW. W znalezieniu dogodnego punktu ładowania pomoże aplikacja We Charge, która udostępnia ok. 250 000 ładowarek w całej Europie. Warto jeszcze dodać, że ID.5 może być również zasilany ze zwykłego, domowego gniazdka. Podkreślamy ten fakt, ponieważ jak wykazało badanie InsightOut Lab z marca tego roku, dla ponad 1/3 ankietowanych istotną cechą auta elektrycznego jest możliwość ładowania w domu.

7 Najnowsze oprogramowanie

Volkswagen ID.5 korzysta z oprogramowania ID.Software 3.0, które m.in. zawiera zmodyfikowany system obsługi głosowej, a także pozwala na zdalne aktualizacje i wprowadzanie nowych funkcji. Dzięki temu system naturalnego sterowania głosem („Cześć ID.”) wszedł na kolejny poziom – potrafi się uczyć i ma dostęp online do danych zgromadzonych w chmurze.

8 Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Na pokładzie Volkswagena ID.5 nie zabraknie również innowacyjnych asystentów, spośród których na szczególne wyróżnienie zasługuje pozwalający na częściowo autonomiczną jazdę system Travel Assist. W najnowszej odsłonie wykorzystuje on dane inteligencji zbiorowej, co pozwala jeszcze bardziej zwiększa komfort i bezpieczeństwo podróży. Należy wspomnieć też o opcjonalnym systemie Park Assist Plus, który dzięki funkcji pamięci może wykonywać zapisane przez nas manewry.

9 System komunikacji Car2X

Poziom bezpieczeństwa jazdy dodatkowo podnosi system Car2X, który po raz pierwszy został wprowadzony w Golfie VIII. Nowy ID.5 potrafi odbierać informacje przekazywane przez inne auta marki Volkswagen oraz sygnały z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m, dzięki czemu w ułamku sekundy może ostrzec kierowcę o niebezpieczeństwie, wypadku czy korku. Aby nadać tym komunikatom formę wizualną, system Car2X wykorzystuje pas świetlny ID.Light w kokpicie.

10 Usługi We Connect

Użytkownik Volkswagena ID.5 otrzymuje dostęp do usługi We Connect, w ramach której może korzystać z bieżących informacji na temat natężenia ruchu drogowego, aktualizacji map nawigacyjnych czy radia internetowego, jak również z wielu innych funkcji. Ponadto specjalna aplikacja na smartfony (dostępna w Apple Store oraz Play Store) pozwala połączyć się z samochodem, umożliwiając tym samym m.in. zdalne sterowanie klimatyzacją czy sprawdzenie statusu ładowania.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji