UżywaneOpinieUżywany Lexus RX IV (2015-2022) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Lexus RX IV (2015-2022) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeśli ktoś szuka luksusowego SUV-a z drugiej ręki, ale jednocześnie chce wyróżnić się z tłumu i pokazać innym swój status społeczny, powinien zwrócić uwagę na Lexusa RX IV. Jakie są opinie o używanym Lexusie RX IV?

Lexus RX IV co prawda oferuje taki sam poziom prestiżu, luksusu, komfortu i jakości wykonania jak niemieckie odpowiedniki, ale serwuje to w zupełnie inny sposób. To auto dla tych, którzy chcą czegoś innego, czegoś, co jest ekskluzywne i wyraziste, ale w dobrym stylu i na pewno w żadnym wypadku nie ostentacyjne. Japoński producent być może nie oferuje takich gadżetów jak BMW X5 czy Mercedes GLE, ale pod względem jakości wykonania i niezawodności konkurencja zostaje w tyle. To nie jest auto dla tych, którzy lubią przepych i sportowe doznania z jazdy, ale jeśli ktoś preferuje elegancję i komfort, również podczas jazdy oraz przedkłada to nad osiągi i emocje, będzie zachwycony podczas jazdy Lexusem RX IV.

Lexus RX IV - tył
Nie sposób pomylić Lexusa RX z żadnym innym autem. W przedłużonym wariancie L (fot.) dostępny był 3. rząd siedzeń.

Używany Lexus RX IV – wymiary, nadwozie

Charakterystyczna sylwetka RX-a jest rozpoznawalna i sprawia, że trudno pomylić tego SUV-a z jakimkolwiek innym przedstawicielem tego segmentu. Mnóstwo ostrych, wyrazistych kształtów i przetłoczeń, ogromna ilość stylistycznych smaczków i odważnych elementów. Wszystko skupia się w przedniej części, gdzie zastosowano olbrzymi (chyba największy podczas premiery) grill z dwoma wcięciami po bokach, przypominający nieco klepsydrę. Po bokach mamy smukłe światła z charakterystycznymi elementami LED. Zderzak niemal nie istnieje ze względu na wspomniany grill, jedynie po bokach zastosowano niewielkie światła przeciwmgłowe, które pełnią rolę również doświetlania zakrętów. Bok to feria załamań i przetłoczeń, z charakterystycznymi nadkolami o trapezoidalnym kształcie. Również słupek C-D jest znakiem rozpoznawczym RX-a – odcina się wizualnie od dachu i sprawia, że sylwetka auta jest lżejsza. Z tyłu również sporo się dzieje. Klapa bagażnika jest mocno wyprofilowana, klosze lamp duże i szerokie, zaś zwieńczeniem całości jest chromowana listwa nad tablicą rejestracyjną oraz dwie końcówki układu wydechowego w nietypowym kształcie. Lexus RX IV mierzy 4890 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1720 mm wysokości. Rozstaw osi to 2789 mm. Przedłużony RX L (od 2017 r.) jest o 11 cm dłuższy (równe 5 metrów długości), ale rozstaw osi pozostał w nim nietknięty.

Lexus RX IV - przód
Charakterystyczny przód z ogromnym grillem i stosunkowo wąskimi światłami. Typowo japońska stylistyka.

Używany Lexus RX IV – wnętrze, bagażnik

Niekonwencjonalna stylistyka przenosi się również do wewnątrz, gdzie znajdziemy również fantastycznej jakości materiały i solidne spasowanie. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie niezwykle solidnej i wygląda bardzo atrakcyjnie, z zamaszystymi liniami i kilkoma schludnymi akcentami stylistycznymi. Kilka elementów sprawia nieco tańsze wrażenie, część z nich możemy również znaleźć w modelach Toyoty, ale i tak ogólny efekt jest wystarczająco dobry, aby RX był pełnoprawną alternatywą dla niemieckich SUV-ów. Co prawda miłośnicy gadżetów i nowoczesnych rozwiązań mogą nieco narzekać na brak niektórych funkcji lub nieco staroświecki system info-medialny, ale pod względem ergonomii i funkcjonalności nie ma na co narzekać. A jak jest z przestrzenią?

W tym segmencie nie powinno jej brakować w żadnym aucie i podobnie jest z Lexusem RX, ale jeśli ktoś liczył np. na dodatkowe dwa miejsca w trzecim rzędzie, tu tego nie znajdzie. Dopiero rzadko spotykany model RX L dostał trzeci rząd siedzeń, ale w „zwykłym” musimy obejść się smakiem. Przestrzeni w drugim rzędzie jest za to pod dostatkiem, a możliwość regulacji kanapy w przód/tył pozwala zagospodarować wnętrze wg potrzeb, tj. albo więcej miejsca w bagażniku, albo na nogi dla pasażerów. Miejsca nad głową jest sporo, ale opadający dach w parze z opcjonalnym oknem dachowym sprawia, że wysocy pasażerowie mogą mieć pewne problemy z zajęciem optymalnej pozycji. Na szczęście podłoga jest całkiem płaska, więc środkowy pasażer może zająć przyzwoitą pozycję na krótką wycieczkę. Bagażnik jest pokaźny, po złożeniu oparć ma równą podłogę, ale trochę nieregularne kształty boczków przeszkadzają w ułożeniu bagażu. Jeśli chodzi o pojemność, mamy do dyspozycji 553 litry (539 litrów w wersji hybrydowej). Jak to zwykle bywa w autach marki Toyota i Lexus, trudno o tradycyjne informacje dot. pojemności bagażnika po złożeniu oparć do dachu, choć są informacje o pojemności do linii okien – 924 litry. Co więcej w wersji L pojemność bagażnika to 211 litrów w konfiguracji 7-osobowej, 652 litry w konfiguracji 5-osobowej i 924 litry po złożeniu wszystkich oparć (do linii dachu).

Używany Lexus RX IV – silniki

Jak wspomniałem, Lexus RX IV nie jest autem dla osób, które poszukują emocji. Nie znajdziemy tu więc odpowiednika BMW X5 M czy Mercedesa GLE w wersji AMG. Mocy oczywiście nie zabraknie do wygodnej i dość dynamicznej jazdy, ale lepiej zapomnieć o sportowych doznaniach (mimo, iż w ofercie była wersja F Sport). Poza tym wybór jest prosty i ogranicza się do dwóch wersji: RX 300 (oznaczany także jako 200t) oraz RX 450h. W pierwszym przypadku jest to wersja konwencjonalna z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 238 KM i momencie obrotowym 350 Nm, który przekazuje napęd na przednią oś lub na wszystkie koła za pośrednictwem klasycznej 6-biegowej skrzyni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w takiej wersji zajmuje 9,2 sekundy a prędkość maksymalna to 200 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 7,8 l/100 km.

Lexus RX IV - silnik
Wersja 200t (lub 300) to podstawowy konwencjonalny wariant, który nie wyróżnia się ani dynamiką, ani niskim spalaniem.

Alternatywą jest wersja RX 450h, czyli wyposażona w napęd hybrydowy składający się z jednostki benzynowej 3.5 V6, którą wspomaga zespół dwóch silników elektrycznych. Moc systemowa takiego zestawu to 313 KM, a moment obrotowy sięga 335 Nm. Tutaj napęd trafia na wszystkie koła (choć jest to napęd hybrydowy 4×4) za pośrednictwem przekładni bezstopniowej E-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna również wynosi 200 km/h. Spalanie to średnio 7,6 l/100 km i te wyniki możemy osiągnąć zarówno w mieście, jak i w trasie. Oczywiście pod warunkiem delikatnego traktowania pedału gazu, a w tak ciężkim aucie jest to dość trudne.

Lexus RX IV - silnik
Hybryda z dużym silnikiem spalinowym o wiele lepiej pasuje do charakteru RX-a.

Używany Lexus RX IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niekonwencjonalna stylistyka nadwozia i wnętrza”.

„Przestronne i fantastycznie wykończone wnętrze”.

„Wysoki komfort podróży i niezłe wyposażenie”.

„Oszczędny napęd hybrydowy”.

 Wady 

„Raczej przeciętne właściwości jezdne”.

„Silnik benzynowy nie jest ani dynamiczny, ani oszczędny”.

„Niektórym może brakować najnowocześniejszych rozwiązań”.

„Brak mocniejszych wersji silnikowych”.

Używany Lexus RX IV – awaryjność, typowe usterki

Nie słyszeliśmy o żadnych poważnych problemach pojawiających się regularnie w modelach RX IV, więc nie ma nic szczególnego, na co należy zwracać uwagę podczas oględzin. Warto mieć jednak oko na typowe usterki spowodowane nieostrożną eksploatacją. Mimo faktu, iż jest to duży i luksusowy SUV, RX często pełni rolę samochodu rodzinnego, co wiąże się z ryzykiem drobnych uszkodzeń wnętrza, bagażnika, okolic drzwi, zderzaków itp. Każda wersja ma czujniki parkowania, ale jazda po mieście może przynieść skazy w postaci zadrapań czy zarysowań felg.

Lexus RX IV - ekran
W sumie oprócz przeciętnego systemu i słabej jakości kamer, trudno mieć do RX-a jakiekolwiek poważne zastrzeżenia.

Używany Lexus RX IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Lexusie RX IV znajduje się na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu, widoczny przez szybę czołową. Oprócz tego VIN znajdziemy na słupku środkowym B po lewej stronie na tabliczce, jak również na podłodze przed fotelem pasażera, pod plastikową osłoną.

Lexus RX IV - VIN

Używany Lexus RX IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 80 ogłoszeń dotyczących używanego Lexusa RX IV. Przykładowo model z 2016 roku w wersji RX 300 z wyposażeniem Elegance i przebiegiem 100 000 kilometrów to koszt około 139 000 złotych. Za około 200 000 złotych można znaleźć model z 2019 roku w wersji 450h L i wyposażeniem Prestige oraz przebiegiem 75 000 kilometrów.

Używany Lexus RX IV – podsumowanie

Lexus RX IV z pewnością nie jest propozycją dla wszystkich, bowiem specyficzny styl, wygląd oraz ograniczona oferta silnikowa sprawia, że miłośnicy sportowej jazdy i nieco ostentacyjnej, niemieckiej stylistyki nie będą mieli tu czego szukać. Jeśli ktoś jednak lubi rzucać się w oczy, ale w nieco inny, elegancki sposób i preferuje spokojną jazdę, poczuje się w tym SUV-ie premium bardzo dobrze.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Lexusach:

Używany Lexus NX I (2014-2021) – opinie użytkowników

Używany Lexus RX III (2009-2015) – opinie użytkowników

Lexus RX IV - bok

Lexus RX IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 489-500/190/169-171 cm
Rozstaw osi 279 cm
Pojemność bagażnika 553 l (539 l w hybrydzie), 652 l w wer. L
Lexus RX IV – dane techniczne, osiągi (silnik benzynowy i hybryda)
Silnik 2.0 (RX 200t/300) 3.5 V6 (RX 450h)
Pojemność 1998 cm³ 3456 cm³
Paliwo benz., turbo benz. + elektr.
Maks. moc 238 KM 313 KM
Maks. moment 350 Nm 335 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 7,7 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,8 l/100 km 7,6 l/100 km

Używany Lexus RX IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji