Jeep Patriot - przód

Jeśli ktoś szuka kompaktowego SUV-a, który ma nie tylko terenowy wygląd, ale i właściwości jezdne, a jednocześnie chce się wyróżnić, powinien zwrócić uwagę na model Jeep Patriot. Jakie są opinie o tym aucie? Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

SUV-y i wszelkiej maści crossovery – od miejskich z segmentu B, po duże i komfortowe w segmencie D i wyższych – wciąż nie mają zbyt dobrej opinii wśród kierowców preferujących tradycyjną motoryzację. Jest w tym trochę prawdy, bowiem ogromna większość jedynie wygląda terenowo, ale przeciętny prześwit i napęd na przednią oś skutecznie studzą zapędy do jazdy w trudniejszym terenie. Na szczęście są auta, które z jednej strony zapewnią przestrzeń i komfort auta rodzinnego, z drugiej zaś pozwolą poznać choć namiastkę jazdy poza twardym i przyczepnym asfaltem. Przykładem może być Jeep Patriot, który stara się być cywilizowany, ale wciąż zachowuje swój surowy, nieco siermiężny wręcz charakter. Wystarczy rzut oka na nadwozie, które wygląda niemal jak ciosane z kawałka kłody nieostrą siekierą. Niemal prostokątna sylwetka, niewiele obłości i łagodnych kształtów. Nawet nadkola są niemal kwadratowe, a tylna klapa opada niemal pionowo i ma bardzo proste, regularne kształty.

Jeep Patriot - tył
Tej kwadratowej sylwetki nie sposób pomylić z żadnym innym modelem… chyba że Jeepem np. Grand Cherokee.

Przód tak samo – aż dziwne, że klosze lamp i świateł przeciwmgielnych są okrągłe, co stanowi cechę charakterystyczną całego auta. Do tego wielkie lusterka, słuszny prześwit, felgi z oponami o dużym profilu – typowy Jeep. Z jednej strony taka stylistyka o niemal zerowej finezji może budzić niechęć wśród miłośników np. Alfy Romeo, z drugiej zaś strony ten typowo amerykański styl przeniesiony na europejskie drogi w nieco zmniejszonej skali staje się niezwykle ciekawym i rzucającym się w oczy widokiem. Swoją drogą, taki paradoks – obecnie Alfy Romeo i Jeepy mają te same płyty podłogowe, silniki itp. Tak czy inaczej Jeep Patriot może się podobać i jeśli ktoś szuka samochodu naprawdę oryginalnego, niecodziennego, o mocno surowym, terenowym charakterze, to może być bardzo dobry adres. Jeśli chodzi o wymiary, auto ma 4410 mm długości, 1756 mm szerokości i 1637 mm wysokości. Rozstaw osi to 2635 mm. Nie jest to więc jakiś gigant, więc w mieście również sobie poradzi.

Jeep Patriot - przód
W tym aucie na pewno warto od czasu do czasu zapuścić się poza twardy asfalt.

Używany Jeep Patriot – wnętrze, bagażnik

We wnętrzu mamy również skrajnie amerykański styl. Jest prosto, nieco spartańsko i plastikowo. Srebrne panele na desce rozdzielczej lub drzwiach po wielu latach noszą widoczne ślady zużycia, kształty również wyglądają tak, jakby projektant miał do dyspozycji tylko kątomierz, a niewielka ilość dużych przycisków sugeruje banalnie prostą obsługę. Po liftingu sporo się zmieniło, a wnętrze nabrało nowocześniejszych kształtów. Nawiewy zmieniono na okrągłe, w wyższych wariantach w części centralnej zagościł duży ekran systemu info-rozrywki, zmieniono także pokrętła klimatyzacji, kształt kierownicy itp. Jedno jest pewne – przed i po liftingu wnętrze ma specyficzny styl i zapewne nie każdemu przypadnie do gustu. Nie można mu jednak odmówić oryginalności oraz tego, że jest „jakieś”. Z drugiej strony, wnętrza Volkswagena np. modelu Tiguan także nie charakteryzują się finezją i stylistycznym kunsztem. Po prostu – co kto lubi.

Polubić można z pewnością wygodne i obszerne fotele, które co prawda nie mają zbyt dobrego trzymania bocznego, a w lekkim terenie to by się przydało, ale otulają miękkim materiałem i gąbkami podczas długich podróży. Jeśli ktoś lubi komfort i miękkość domowych foteli, tutaj poczuje się wyśmienicie. Całkiem nieźle poczują się także pasażerowie na kanapie pod warunkiem, że będą to maksymalnie dwie osoby. Pasażer w środku dostanie płaskie siedzisko, bardzo wysoki tunel środkowy z uchwytami na kubki. Raczej mało komfortowe warunki. Miejsca na nogi dla dwóch pasażerów na skrajnych miejscach nie zabraknie, podobnie jak miejsca nad głową – poziomo poprowadzona linia dachu pokazuje swoje zalety. Nie można także narzekać na bagażnik, który ma równą podłogę nawet po złożeniu oparć. Mogą przeszkadzać nadkola, które bardzo wyraźnie wnikają do wnętrza, ale pojemność bagażnika po złożeniu oparć – 1357 litrów do wysokości dachu – nie rozczarowuje. Minimalna pojemność bagażnika to 320 litrów i ta wartość jest już mało imponująca.

Używany Jeep Patriot – silniki

Oferta silnikowa była skromna. Jeep Patriot mógł być napędzany albo silnikiem benzynowym 2.4 DOHC 16V o mocy 170 KM, albo jednostką wysokoprężną 2.0 CRD DOHC 16V o mocy 140 KM. Zdecydowanie rzadziej pojawia się w ofertach model z benzyną, a szkoda. Wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności 2360 cm³ generuje 170 KM oraz 223 Nm momentu obrotowego, co wystarczy na sprint od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy w wersji z 5-biegową skrzynią manualną i napędem 4×4. Zresztą Patriot był dostępny zarówno z 5- lub 6-biegowym manualem (w silniku Diesla), jak i bezstopniową skrzynią CVT oraz napędem na przód lub na cztery koła.

Jeep Patriot - silnik
Benzynowy silnik wolnossący to bardzo ciekawy kąsek. Jest dynamiczny, bezproblemowy, ale niemal nieosiągalny na rynku wtórnym.

Oczywiście najciekawszą wersją jest model z napędem na cztery koła i 5-biegową skrzynią manualną. Nie każdy lubi i potrafi jeździć autem z przekładnią CVT. Tak czy inaczej alternatywą był silnik wysokoprężny 2.0 CRD o mocy 140 KM i momencie obrotowym 310 Nm. To również nie jest zła jednostka, tym bardziej, że była dostępna z 6-biegową przekładnią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11 sekund, a średnie spalanie to około 6,6 l/100 km. Po liftingu w 2011 roku pod maskę trafił mercedesowski silnik 2.2 CRD o mocy 163 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Nie był on jednak zbyt popularny i na rynku wtórnym jest niemal nieobecny.

Jeep Patriot - silnik
Silnik wysokoprężny również nie ma problemów z dynamiką i jest dość oszczędny.

Używany Jeep Patriot – opinie użytkowników

 Zalety 

„Tradycyjny, nieco siermiężny, ale bardzo oryginalny styl Jeepa”.

„Jak na Jeepa przystało – dobre właściwości terenowe w wersji 4×4”.

„Daje pewność zarówno w terenie, jak i złych warunkach pogodowych”.

„Przestronna, niemal kwadratowa kabina i świetna widoczność”.

 Wady 

„Bardzo słabej jakości materiały, przede wszystkich w starszych wersjach”.

„Praktycznie brak wyboru jednostek napędowych”.

„Duży hałas w środku przy wyższych prędkościach”.

„Raczej bezsensowne są wersje z napędem na przednią oś”.

Jeep Compass - przód
Jeep Compass to bliźniaczy model, który po 2011 roku niemal całkowicie zmienił swoją stylistykę.

Używany Jeep Patriot – awaryjność, typowe usterki

Jeep Patriot to dość prosty i w miarę bezproblemowy samochód, szczególnie w wersji z wolnossącym silnikiem benzynowym, napędem 4×4 i pięciobiegową skrzynią ręczną. Największym problemem tego auta jest jakość materiałów, ich spasowanie oraz działanie systemów elektrycznych i elektronicznych. Podczas jazdy próbnej należy sprawdzić działanie radia, systemu i wszystkich elementów komfortowych typu podgrzewane fotele czy klimatyzacja. Warto oczywiście też zweryfikować stan zawieszenia na nierównej drodze. Wszelkie stuki, brzęczenie i skrzypienie mogą być objawami zmęczenia elementów np. ostrą jazdą w terenie. Poza tym Patriot nie słynął z pancernego zawieszenia, a wielu użytkowników dość wcześnie zgłaszało problemy z różnymi elementami, głównie z przegubami czy drążkami kierowniczymi. Na szczęście części nie są drogie, a wymiana bezproblemowa. Nieco więcej problemów może sprawić skrzynia CVT. Jeśli podczas jazdy przyspieszenie nie jest płynne i/lub dziwnie powolne, może to oznaczać problem z komputerem sterującym np. po poważniejszej awarii.

Jeep Patriot - panel klimatyzacji
Przed zakupem warto sprawdzić działanie wszystkich funkcji i systemów.

Używany Jeep Patriot – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Jeepie Patriot znajduje się m.in. na obudowie deski rozdzielczej po stronie kierowcy, jak również na podłodze przed fotelem pasażera.

Jeep Patriot - VIN

Używany Jeep Patriot – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie 25 ogłoszeń, z czego większość dotyczyła pojazdów sprowadzonych np. z USA z silnikami 2.0 CRD. Przykładowo egzemplarz z 2008 roku w wersji Limited z napędem 4×4 i przebiegiem 209 000 kilometrów to koszt 29 000 złotych. Za około 44 000 złotych kupimy model z silnikiem benzynowym z 2014 roku z przebiegiem 70 000 kilometrów.

Używany Jeep Patriot – podsumowanie

Jeep Patriot to bardzo nietypowa propozycja dla tych, którzy chcą auta nietuzinkowego, wyróżniającego się z tłumu, o bardzo konkretnym, funkcjonalnym charakterze. Z jednej strony prosta, niemal surowa konstrukcja i stylistyka, z drugiej przestronne wnętrze i niezłe właściwości terenowe. Do tego atrakcyjna cena, ale wybór modeli na rynku wtórnym bardzo niewielki, więc należy uważać na niepewne lub mocno zużyte egzemplarze.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:

Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie użytkowników

Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH (2004-2010) – opinie użytkowników

Jeep Patriot - bok

Jeep Patriot – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.441/174/163 cm
Rozstaw osi263 cm
Pojemność bagażnika320-1357 l
Jeep Patriot – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.4 DOHC 16V2.0 CRD DOHC 16V
Pojemność2360 cm³1968 cm³
Paliwobenzynowyturbodiesel
Maks. moc170 KM140 KM
Maks. moment223 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s 11 s
Prędkość maks.183 km/h189 km/h
Śr. zużycie paliwa8,4 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Jeep Patriot – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj