UżywaneOpinieUżywany Jeep Wrangler JK (2006-2018) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Jeep Wrangler JK (2006-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Trudno znaleźć auto, które starzeje się z taką gracją. W sumie można nawet powiedzieć, że im starsze, tym lepsze, dlatego też wybór poprzedniej generacji Jeepa Wranglera wcale nie jest błędem czy przymusem oszczędności. Jakie są opinie o tym aucie?

Jeep Wrangler to bez wątpienia auto kultowe, znane od kilkudziesięciu lat i mające swoje korzenie w prawdopodobnie najsłynniejszym aucie terenowym w historii – Willys’ie MB produkowanym w latach 1941-1945. Oczywiście czasy się zmieniają, wraz z nim moda i potrzeby, ale wydaje się, że Wrangler zatrzymał się dość dawno temu i projektanci kontynuują sprawdzoną i nie zawsze zgodną z obowiązującymi trendami koncepcję. Idą na łatwiznę? Chcą oszczędzić? Nic z tych rzeczy! Po prostu wiedzą, że charakter Wranglera tkwi w jego prostocie i nieco staromodnym podejściu, a klienci właśnie to uwielbiają! Niektórzy uważają, że obecnie oferowany, zelektryfikowany Wrangler bez prawdziwego, mechanicznego napędu na cztery koła, to już nie to samo, więc wybór poprzedniej generacji, która swoją drogą prezentuje się niemal tak samo, nie jest wcale złym pomysłem.

Jeep Wrangler JK - tył
Krótka wersja to zdecydowanie najbardziej klasyczna odmiana Wranglera.

Używany Jeep Wrangler JK – wymiary, nadwozie

Początkowo Jeep Wrangler był prostym, wytrzymałym pojazdem terenowym. To cechy, które nadal można dostrzec w trzeciej generacji Wranglera. Jeśli chodzi o rywali, Wrangler ma niewielu podobnych do siebie konkurentów. Jeśli ktoś szuka czegoś mniejszego, może zwrócić uwagę na Suzuki Jimny. Jeśli ktoś chce coś oryginalnego, może zainteresować się Fordem Bronco, ale z nim będzie problem na polskim rynku. Ma być luksusowo, ale wciąż terenowo? Wtedy warto rozważyć Land Rovera Defendera lub Mercedesa Klasy G. Wrangler ma jednak swój niepowtarzalny styl i jest ikoną pod wieloma względami. Surowy, spartański wygląd, który przejawia się między innymi do bólu prostą konstrukcją nadwozia z wystającymi nadkolami, zawiasami, czy niemal płaskimi panelami drzwi. Zresztą wspomniane panele można zdemontować, tworząc z Wranglera auto ramowe bez drzwi (można je zamienić np. na wersję z grubej folii itp.), dachu lub z samym brezentem. Możliwości jest mnóstwo. Jedni zechcą zachować Wranglera w oryginalnej wersji, inni wpadną w szał modyfikacji i stworzą swoją własną wersję. To jest właśnie czar tego auta – ogromne możliwości personalizacji na własną rękę i imponujący rynek dodatków, akcesoriów, gadżetów etc. Jeśli chodzi o wymiary, wersja krótka mierzy 4223 mm długości, 1873 mm szerokości i 1865 mm wysokości przy rozstawie osi 2424 mm. Wersja długa (Unlimited) z kolei mierzy 4751 mm długości, 1877 mm szerokości i 1865 mm wysokości. Jej rozstaw osi to 2947 mm.

Jeep Wrangler JK - przód
Wrangler jako wygodna bulwarówka? Są lepsze propozycje do takiej roli, ale jeśli ktoś marzy o tym aucie, ale nie zamierza wjeżdżać w teren, to czemu nie?

Używany Jeep Wrangler JK – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Jeepa Wranglera trzeciej generacji to dwa różne światy – w zależności, czy jest to wersja przed czy po liftingu. Surowy klimat został zachowany w obu wersjach, ale odmiana przed zmianami naprawdę wygląda jak z poprzedniej epoki. Oczywiście kształty są jak ciosane siekierą – mało finezyjne, kwadratowe, proste i staromodne. Wszystko ma być funkcjonalne i solidne, a nie ładne i estetyczne. Okrągłe są praktycznie tylko pokrętła, nawiewy, zegary i kierownica – cała reszta jest jak projektowana ekierką. Czy to źle? Skąd! W tym samochodzie tak ma być, a priorytetem jest funkcjonalność i wygoda obsługi w każdych warunkach, nawet w grubych zimowych rękawicach. Dziś, korzystając z ekranów i paneli dotykowych, jest to nie do pomyślenia.

Po liftingu wszystko się zmieniło a przypominająca szafę transformatorową deska rozdzielcza nabrała łagodnych kształtów, ładnych linii, odrobiny stylistycznych wstawek i otrzymała duży ekran systemu info-rozrywki. Wciąż jest dość surowo i spartańsko, ale w wyższych wersjach wyposażenia dostaniemy srebrne wstawki, jasną skórę etc. Ortodoksyjni fani kręcili nosem na widok nowych rozwiązań, ale nie każdy kupuje Wranglera tylko po to, aby od razu zmieniać go na przeprawówkę. Odrobina luksusu, ale wciąż w specyficznym klimacie Wranglera dość dobrze się przyjęła i jeśli ktoś potrzebuje samochodu o ponadprzeciętnych właściwościach terenowych, ale chce korzystać z tego samochodu jak z normalnego auta na co dzień, powinien poszukać właśnie takiej odmiany. Oczywiście miejsca nie brakuje i jeśli ktoś potrzebuje dużej przestrzeni, powinien wybrać dłuższą odmianę. Oprócz tradycyjnego trzydrzwiowego wariantu z krótkim rozstawem osi, była to pierwsza generacja Wranglera, która zawierała bardziej praktyczne nadwozie pięciodrzwiowe. Podczas gdy krótszy Wrangler jest odpowiedni dla tych, którzy jeżdżą w terenie i podróżują głównie sami, większy pięciodrzwiowy model jest bardziej wszechstronny. Pasażerowie mają łatwiejszy dostęp do tylnych siedzeń, a za tylną kanapą znajduje się przyzwoity bagażnik o pojemności 498 litrów (do linii oparć). Po złożeniu oparć przestrzeń bagażowa rośnie do imponujących 2320 litrów (do linii dachu).

Używany Jeep Wrangler JK – silniki

Oferta silnikowa nie jest specjalnie bogata, daje podstawowy wybór, ale silniki są idealnie dobrane do tego typu auta. W tej generacji (jeszcze) nie było miejsca na elektryfikacje, hybrydy, udawane napędy na cztery koła, mniejsze silniki montowane w imię redukcji spalania czy emisji spalin. Jest prosto, ale bardzo satysfakcjonująco. W pierwszych latach produkcji montowano silnik benzynowy 3.8 V6 o mocy 200 KM i momencie obrotowym 315 Nm. Oczywiście to wolnossąca jednostka widlasta z wielopunktowym wtryskiem paliwa, która była prawdziwym wołem roboczym i sprawiała, że krótki Wrangler dzielnie parł do przodu w każdych warunkach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to przyzwoite 11,2 s, prędkość maksymalna – 172 km/h, a średnie spalanie to 11-12 l/100 km. Po liftingu pod maską lądował silnik 3.6 V6 Pentastar o mocy 284 KM i momencie obrotowym 347 Nm. To nowocześniejsza, 24-zaworowa jednostka, która zdecydowanie poprawiała osiągi. W wersji krótkiej sprint od 0 do 100 km/h zajmował imponujące 8 sekund, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Spalanie – podobne, tj. 11-12 l/100 km w cyklu mieszanym.

Jeep Wrangler JK - silnik
Silnik 3.6 V6 to świetna propozycja dla tych, którzy oczekują naprawdę niezłej dynamiki i sprawności w każdych warunkach.

Dla zwolenników silników wysokoprężnych również coś przygotowano. Pod maską Wranglera, przez cały okres istnienia trzeciej generacji, pracował jeden diesel, tj. rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany 2.8 CRD o mocy 200 KM i momencie obrotowym 400 Nm. To niewysilona i niemal pancerna jednostka napędowa, zapewniająca przyspieszenie do setki w 11,7 sekundy oraz 180 km/h prędkości maksymalnej przy średnim spalaniu około 10-11 l/100 km oleju napędowego.

Jeep Wrangler JK - silnik
Jednostka wysokoprężna to tradycyjne, niezawodne rozwiązanie. Nie jest specjalnie oszczędna, ale zapewnia mobilność nawet w trudnych warunkach terenowych.

Używany Jeep Wrangler JK – opinie użytkowników

 Zalety 

„Kultowy, prosty i niestarzejący się wygląd”.

„Fantastyczne właściwości terenowe i solidny napęd”.

„Do bólu proste, ale praktyczne i funkcjonalne wnętrze”.

„Ogromne możliwości personalizacji oraz imponujący rynek części zamiennych”.

 Wady 

„Nie jest to auto dla osób poszukujących komfortu”.

„Auto średnio się czuje na autostradach – opór powietrza, hałas, spalanie etc.”.

„Wysokie spalanie i kiepskie osiągi praktycznie każdej wersji”.

„Prawdziwie surowy, twardy charakter nie każdemu odpowiada”.

Używany Jeep Wrangler JK – awaryjność, typowe usterki

Do Jeepa Wranglera należy podchodzić jak do każdego auta terenowego. Jest spore prawdopodobieństwo, że większość egzemplarzy dość często zjeżdżało z ubitego szlaku, więc podczas oględzin warto szukać uszkodzeń podwozia, zawieszenia czy ognisk rdzy przy mocowaniach różnych elementów. To wytrzymałe auto, ale luzy w zawieszeniu są niemal zawsze, więc tym nie ma sensu się przejmować, choć w skrajnych przypadkach, przy zaniedbanych egzemplarzach, bardzo zużyte elementy zawieszenia i układu kierowniczego mogą doprowadzić do poważnych problemów z utrzymaniem stabilności nawet przy niskich prędkościach. Podczas oględzin należy również zweryfikować stan opon, również od wewnątrz, pod kątem pęknięć i uszkodzeń. Warto także sprawdzić koło zapasowe, bowiem narażone na słońce i inne warunki zewnętrzne może być w słabym stanie i do niczego się nie nadawać. Oprócz tego zbadajmy stan mechanizmów różnicowych i unikajmy aut, które mają duże wycieki.

Jeep Wrangler JK - dach
Wrangler często wykorzystywany jest w trudnych warunkach, a modułowa konstrukcja zachęca do jazdy np. bez dachu. Warto sprawdzić wnętrze pod kątem zalania czy znacznych uszkodzeń.

Używany Jeep Wrangler JK – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Jeepie Wranglerze JK znajduje się za szybą, w lewym dolnym rogu na tabliczce. Oprócz tego numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej na drzwiach pasażera po prawej stronie oraz w bagażniku tuż przy uszczelce drzwi pod wykładziną.

Jeep Wrangler JK numer VIN

Używany Jeep Wrangler JK – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 120 ogłoszeń dotyczących używanego Jeepa Wranglera. Przykładowo model z 2015 roku w wersji Unlimited Sahara z silnikiem 3.6 V6 Pentastar i przebiegiem 100 000 kilometrów to koszt około 130 000 złotych. Za około 90 000 złotych można znaleźć model z 2009 roku w wersji krótkiej z silnikiem 3.8 V6 i przebiegiem 90 000 kilometrów.

Używany Jeep Wrangler JK – podsumowanie

Jeep Wrangler to świetne auto dla tych, którzy wiedzą, czego szukają i na co się piszą. Nie będzie to łagodny crossover do miasta, który zapewni przyjemne prowadzenie, komfort i relaks. To auto dla ludzi, którzy chcą wykorzystać możliwości terenowe, zmodyfikować to auto lub utrzymać w oryginalnej kondycji, ale nie idealnym stanie. Jazda w terenie sprawia, że pojawiają się zarysowania, pęknięcia i otarcia, ale to jest koszt świetnej zabawy. Dla tych, którzy szukają miejskiego crossovera, jest mnóstwo innych, lepszych do tego zadania propozycji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:

Używany Jeep Wrangler TJ (1996-2006) – opinie użytkowników

Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie użytkowników

Jeep Wrangler JK - bok

Jeep Wrangler JK – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 422-475/187/186 cm
Rozstaw osi 242-294 cm
Pojemność bagażnika 3d 142-714 l, 5d 498-2320 l
Jeep Wrangler JK- dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 3.6 V6 3.8 V6 2.8 CRD
Pojemność 3605 cm³ 3778 cm³ 2777 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy turbodiesel
Maks. moc 284 KM 200 KM 200 KM
Maks. moment 347 Nm 315 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 11,2 s 11,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 174 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. 11,6 l/100 km 11,5 l/100 km 10 l/100 km

Używany Jeep Wrangler JK – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji