Samochód rekreacyjny w pełnym tego słowa znaczeniu – na tle współczesnych aut kilkunastoletni Jeep Wrangler ma wiele słabości, ale w zamian potrafi dać prawdziwe poczucie wolności.
Niemcy mają Gelendę (Mercedesa klasy G), Japończycy Land Cruisera, Brytyjczycy Defendera (no, mieli), a Amerykanie – Wranglera. Jeśli spojrzeć na drzewo genealogiczne rodziny Jeepów, terenowa legenda zza Atlantyku wywodzi się wprost od pierwszego Jeepa w historii – modelu CJ (Civilian Jeep), produkowanego od 1947 do 1986 r. Wtedy pojawił się pierwszy Wrangler (YJ), koncepcyjnie wierny protoplaście, ale bardziej komfortowy. Prezentowany samochód to przedstawiciel drugiej generacji modelu – TJ, wytwarzanej w latach 1996-2006. W tym przypadku Jeep znów skupił się na poprawie komfortu jazdy i użyteczności na co dzień – m.in. w miejsce resorów piórowych pojawiły się sprężyny śrubowe.
Jeep Wrangler TJ: eksploatacja na co dzień
Oczywiście, Wrangler jest prawdziwym samochodem terenowym i to raczej starszej daty: został zbudowany na ramie i ma ręcznie dołączany napęd 4×4 (czyli nie do stałej jazdy po asfalcie). Żeby zamknąć w nim drzwi, trzeba solidnie trzasnąć, przednie fotele są płaskie, a deska rozdzielcza – mało finezyjna. Z przodu miejsca jest sporo, ale z tyłu i w bagażniku już bardzo niewiele. Na zmiany kierunku jazdy Jeep reaguje opornie, w trasie jest stosunkowo głośny, a zużycie paliwa wersji 4.0 w mieście to kilkanaście litrów na 100 km. Z drugiej strony ten spartański charakter ma swój urok – w zamian Jeep potrafi dać prawdziwe poczucie wolności. Dzięki modułowej konstrukcji karoserii można zdjąć nie tylko dach, ale i drzwi oraz złożyć przednią szybę. Dodajmy do tego wyśmienite zdolności terenowe, a także stosunkowo prostą, niezawodną konstrukcję oraz przyzwoite na tle Defendera czy Gelendy ceny zakupu i eksploatacji. Nic dziwnego, że właściciele swoje Wranglery po prostu uwielbiają.
Jeep Wrangler TJ: rama, korozja
Kupując używanego Wranglera, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na stan ramy i karoserii. Sama rama ma solidną konstrukcję, więc korozja nie jest dla niej groźna – nie należy obawiać się rdzawych wżerów. Wyjątkiem są egzemplarze po wypadkach i odbudowie – dlatego przy zakupie auta z rynku wtórnego należy obligatoryjnie wykupić raporty CarFax i Auto Check celem sprawdzenia wypadkowości. Gorzej jest z karoserią. Jej wannowa konstrukcja ze zgrzewanymi elementami sprawia, że skuteczna naprawa skorodowanego egzemplarza jest bardzo trudna, jeśli nie niemożliwa. Dlatego przy wyborze Wranglera należy rozglądać się za „zdrowym” egzemplarzem, a nie do remontu.
Zobacz też: Poradnik – sprawdzanie używanego samochodu w internecie
Jeep Wrangler TJ: polecane silniki
Prezentowany Wrangler był dostępny z dwoma rodzajami silników: 2.4/2.5 R4 oraz rzędową „szóstką” o pojemności 4 l. Ta druga jest optymalnym wyborem – osiąga moc blisko 200 KM i solidne 320 Nm maksymalnego momentu. Jednostka jest trwała i trapiona głównie drobnymi usterkami osprzętu oraz wyciekami, których nie powinno się zaniedbywać (m.in. spod „dekla”). Bardzo dobrze wypadają również 3- lub 4-biegowe automaty (z rzadka trafiają się też 5-stopniowe „manuale”). Rujnuje je głównie brodzenie w głębokiej wodzie – należy wtedy podnieść lokalizację odpowietrzenia.
Przy zakupie warto zrobić małe śledztwo i poszukać informacji (np. na forach internetowych) o tym, czy właściciel brał udział w imprezach off-roadowych i wybadać, czy używał napędów zgodnie z przeznaczeniem.
Jeep Wrangler TJ: awarie, usterki
Na szczęście Wrangler ma nieskomplikowane zawieszenie (najszybciej „padają” końcówki drążków kierowniczych oraz centralne drążki). Nie najlepszą opinią, jeśli chodzi o trwałość, cieszą się fabryczne mosty Dana 30/35 – w przeciwieństwie do montowanych w niektórych egzemplarzach mostów Dana 44 (opcja lub wyposażenie seryjne).
Z rzadka we Wranglerach zawodzi elektronika, np. komputer lub sterownik PCM – przede wszystkim z powodu podtopienia.
Niestety, polecana wersja 4.0 bez modyfikacji jest najtrudniejsza do kupienia, a więc najdroższa. Mimo to właśnie takiego auta warto szukać. Trzeba zwracać przy tym uwagę na historię serwisową, zwłaszcza na regularnie przeprowadzane wymiany „płynów ustrojowych” (w tym w mostach).
Opony w teren to tzw. „emteki” (MT); do jazdy po utwardzonych drogach − „ateki” (AT). Komplet nowych opon to wydatek 2-3 tys. zł.
Nabywca Wranglera ma do dyspozycji wyjątkowo szeroką ofertę akcesoriów do jazdy w terenie. Co istotne, minęły już czasy, gdy trzeba było je importować z USA (i płacić cło) – wiele elementów można już kupić w Polsce. Także oferta zamienników i ich ceny nie pozostawiają powodów do narzekań.
Zakup Wranglera otwiera wreszcie drzwi do bardzo przyjaznej społeczności „Jeepowców” i udziału w wielu fantastycznych imprezach. Oczywiście poza asfaltem.
Sytuacja rynkowa: pochodzenie ma znaczenie
W przypadku zakupu używanego Jeepa Wranglera liczy się głównie historia eksploatacji. Najtańsze egzemplarze z silnikami 2.5 nadają się do rekreacyjnej jazdy. Optymalna jest wersja 4.0: na jej zakup warto przeznaczyć minimum 40 tys. zł. Modyfikacje mogą podnieść cenę nawet o 20-30 tys. zł.
Nasz specjalista: uwaga na rdzę
Oględziny auta terenowego trzeba przeprowadzić staranniej niż „zwykłej” osobówki. Najpoważniejszym problemem Wranglera może być rdza – przy czym chodzi o nadwozie, bo rama jest wytrzymała, o ile nie była wcześniej uszkodzona. Silnik – najlepiej 4.0. Nie ma co bać się automatów – są bardzo trwałe. Należy jednak zwrócić uwagę na wszelkie wycieki z napędu. Z dostępnością części zamiennych nie ma żadnego problemu, a ich ceny nie różnią się od aut europejskich. Droższe mogą być wybrane elementy zawieszenia. Bardzo szeroka jest też oferta akcesoriów do przeróbek, choć już „cywilny” Wrangler daje mnóstwo frajdy – mówi Marcin Fogiel, serwis Jeepów „Smary Mary” w Warszawie (ul. Mlądzka 17).
Jeep Wrangler TJ 4.0 − dane techniczne
Cena ok. 35-100 tys. zł (zależy od stanu auta)
Silnik benzynowy, R6, 12V, 3956 cm3
Moc 184-193 KM przy 4600 obr./min
Maks. moment obrotowy 301-319 Nm przy 2800-3200 obr./min
Napęd 4×4, 5-biegowa skrzynia manualna lub 3-/4-biegowy automat
Zawieszenie osie sztywne, sprężyny śrubowe, wahacze pchane (przód) oraz wleczone (tył)
Długość/szerokość/wysokość 395/169/178 cm
Rozstaw osi 237 cm
Średnie zużycie paliwa 12,5 l/100 km
Masa własna od 1495 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s (manual)
Prędkość maksymalna 170 km/h (manual)