Jeep Compass I

Compass to eksperyment Jeepa w segmencie kompaktowych SUV-ów. Po latach okazuje się, że niezbyt udany. Oto opinie kierowców na temat Jeepa Compassa I.

Na rosnącej kilkanaście lat temu fali popularności SUV-ów i crossoverów Jeep postanowił zawalczyć o nowych klientów i w 2006 roku zaproponował dwa modele: lifestylowego Compassa i bardziej klasycznego Patriota. Oba auta bazowały na jednej płycie podłogowej (dzielonej z Dodge’em Caliberem i kilkoma Mitsubishi: Lancer VIII, Outlander II, ASX) i zachowały tradycyjny design marki. Compassa, z uwagi na liczne obłości karoserii, uważano za propozycję bardziej dla kobiet. Choć to samochód amerykański (produkowany także w USA), w gamie silnikowej zagościły turbodiesle kupowane od… europejskich producentów. Początkowo był to, podobnie jak w Caliberze, volkswagenowski 2.0 TDI (w Jeepie jako 2.0 CRD), po modernizacji z kolei równie popularna konstrukcja Mercedesa (2.1, określana tu jako 2.2 CRD). Po stronie odmian benzynowych przewidziano autorskie jednostki 4-cylindrowe: 2.0 oraz 2.4. Compass w 2011 roku przeszedł gruntowny lifting, który znacząco zmienił część przednią auta i deskę rozdzielczą. Jak przystało na Jeepa, wszystkie auta z początku produkcji mają napęd na cztery koła i dość wysoki prześwit (20 cm), dzięki czemu Compass nieźle radzi sobie w terenie (jak na kompaktowego SUV-a). To wyróżnia go na tle typowo szosowych konkurentów. Jednak uterenowione Jeepy nie są już tak przyjemne na asfalcie, a to ze względu na miękkie zawieszenie i spory hałas w kabinie.

Jeep Compass I
Napęd 4×4 w Compassie to układ Freedom Drive z dołączaną, w razie potrzeby, tylną osią i możliwością zblokowania obu dźwignią w kabinie. Nie trafiał on jedynie do benzynowego 2.0 i 136-konnego 2.2 CRD.

Nie da się ukryć, że Jeep Compass I to propozycja niszowa na rynku wtórnym, spychana na drugi plan nawet przez fanów marki, uznających go za niegodnego przynależności do gamy samochodów Jeep. Czy mimo wszystko warto go rozważyć? Czy montaż niemieckich silników korzystnie wpływa na dostępność części zamiennych do tego auta? Zobaczmy, co o używanych Compassach sądzą właściciele.

Jeep Compass (2021) – opis wersji i cennik

Jeep Compass I
Kontrowersyjna stylizacja była jednym z kilku powodów składających się na kiepskie wyniki sprzedaży Compassa w Polsce. Auto nabrało blasku dopiero po liftingu z 2011 r. Był on na tyle poważny, że niektórzy uważają go za drugą generację modelu.

Używany Jeep Compass I – wnętrze

Deski rozdzielcze Compassów sprzed i po liftingu na tyle się różnią, że można je uznać za pochodzące z zupełnie różnych samochodów. Starsze auta otrzymały dość toporny kokpit z niezbyt estetycznymi, srebrnymi elementami ozdobnymi. Całość z kolei zmontowano z typowo amerykańską precyzją, czyli mało imponującą. Poprawa nastąpiła po modernizacji: zarówno w kwestii materiałów wykończeniowych, jak i od strony wizualnej. Obydwie deski można jednak na swój sposób polubić, zwłaszcza że dopracowano je pod kątem ergonomii. Użytkownik z reguły ma do dyspozycji dużo opcji wyposażenia, np. podgrzewane i/lub elektrycznie regulowane fotele, wielofunkcyjną kierownicę, kolorowy ekran nawigacji, tempomat czy klimatyzację automatyczną.

Jeep Compass I mierzy tyle, co większość kompaktowych SUV-ów, czyli prawie 4,5 m na długość. Rozstaw osi również ustalono na typowe w tej klasie 264 cm. Pod względem przestronności w środku ten model nie ma się czego wstydzić, ale trudno uznać Compassa za pełnoprawne auto 5-osobowe z uwagi na wysoki tunel środkowy z wbudowanymi uchwytami na napoje. Są użyteczne podczas wyjazdów w dalsze trasy, ale tylko wtedy, gdy z tyłu podróżują dwie osoby: trzeciej ewidentnie brakuje miejsca na nogi. Dobrze przynajmniej, że kanapa posiada funkcję regulowania kąta oparcia. Przednie fotele można uznać za wystarczające. W uterenowionym Jeepie tylko naprawdę wysokim osobom zabraknie miejsca na głowy. Rozczarowuje bardzo płytki, zaledwie 320-litrowy bagażnik ograniczany przez wielkie nadkola i wbudowany subwoofer. Po złożeniu kanapy pojemność rośnie do 1270 l.

Używany Jeep Compass I – silniki

Jeep zaproponował dwa autorskie, 4-cylindrowe silniki benzynowe z łańcuchem rozrządu i wtryskiem wielopunktowym: 2.0 (156 KM) i 2.4 (170 KM). Słabszego wprowadzono po modernizacji, podczas gdy 2.4 montowano przez cały okres produkcji, dlatego łatwiej go znaleźć w ogłoszeniach. Użytkownicy benzynowych Jeepów najczęściej skarżą się na wysokie zużycie paliwa. Rachunki na stacjach da się zmniejszyć, montując do Compassa instalację gazową (silniki dobrze znoszą zasilanie LPG). Z oszczędnego charakteru słynie z kolei turbodiesel montowany w samochodach przedliftowych. 140-konny 2.0 CRD to nic innego jak 2.0 TDI kupowany od Volkswagena. Niestety, Jeep kupował wyłącznie odmiany zasilane pompowtryskiwaczami, a więc te bardziej awaryjne od nowszych wersji z common rail. Być może z tego powodu po liftingu wprowadzono już innego turbodiesla, ale nadal niemieckiego – opracowanego przez Mercedesa 2.1 CDI (136/163 KM; w Jeepie pod nazwą 2.2 CRD). Nie jest idealny, ale solidniejszy od 2.0 CRD, choć spala nieco więcej oleju napędowego. Napęd 4×4 standardowo oferowano w Compassach 2.4, 2.0 CRD i 2.2 CRD/163 KM. Automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów zestawiano wyłącznie z benzynowym 2.4 (opcjonalnie).

Jeep Compass I silnik
W przypadku wysokoprężnych Jeepów panuje jasny podział: przedlifowe auta zawsze mają pod maską 2.0 CRD od Volkswagena, poliftowe – 2.2 CRD kupowane od Mercedesa.

Używany Jeep Compass I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niebanalny wygląd, dobre prowadzenie, wygodne wnętrze i pozycja za kierownicą”

„Duży prześwit. Jeep dobrze radzi sobie w lekkim terenie. Jak na SUV-a, ma wydajny napęd 4×4”

„Silnik dość głośny, ale oszczędny. Nie ujawniła się żadna awaria znana z Volkswagenów, a auto ma przebieg 170 000 km”

„Kompaktowy SUV, a miejsca z przodu całkiem sporo, z tyłu zmieszczą się 2 osoby dorosłe średnich gabarytów lub 3 dzieci”

 Wady 

„Toporne – to określenie najlepiej pasuje do plastików, z których wykonano deskę rozdzielczą”

„W trakcie 3 lat eksploatacji Compass trzy razy trafił na lawetę – psuły się układ chłodzenia i elektronika”

„Na dłuższą trasę się nie nadaje, jest za głośny i za bardzo buja. SUV dla ludzi jeżdżących po drogach gruntowych”

„Biegi za krótkie. Jeżeli chcemy pobawić się w próbę ekonomicznej jazdy po mieście, rozboli nas ręka”

Jeep Patriot
Jeep Patriot to techniczny „brat” Compassa, osadzony na tej samej platformie i wykorzystujący identyczne silniki. Ten model wyróżnia bardziej kanciasta bryła nadwozia.

Używany Jeep Compass I – awaryjność, typowe usterki

Oferowany w Compassie 2-litrowy turbodiesel spędzał sen z powiek wielu właścicielom Volkswagenów. Zdarzyć się w nim mogło właściwie wszystko: od zatarć turbosprężarek, awarie pompowtryskiwaczy, pęknięcia głowic, po kompletną destrukcję silnika wskutek usterki pompy oleju. Podobno w Jeepach skala problemów nie jest aż tak duża, niemniej może to wynikać z ograniczonej popularności samego modelu (a na pewno na tle wielu Volkswagenów). Odmiany 2.2 CRD uchodzą za trwalsze, a za ich słabe punkty uważa się wtryskiwacze (można je zregenerować). Jednostki benzynowe dla odmiany spisują się bez większych zarzutów. Dla świętego spokoju lepiej omijać skrzynie CVT, gdyż niewiele warsztatów potrafi je sensownie naprawić w akceptowalnej cenie. Skargi tyczą się skrzypiącego zawieszenia (zużyte elementy gumowe w wahaczach) i korozji atakującej podwozie i krawędzie drzwi. W przypadku Jeepa mogą wystąpić problemy z dostaniem dedykowanych do niego części zamiennych. Tu zdecydowanie procentuje wachlarz tanich zamienników do niemieckich turbodiesli.

Jeep Compass I głośniki
Odchylany, wbudowany w klapę bagażnika głośnik przydaje się podczas wypadów Jeepem w plener.

Używany Jeep Compass I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.

Jeep Compass I numer VIN

Używany Jeep Compass I – sytuacja rynkowa, ceny

Bezwypadkowe egzemplarze kosztują minimum 20 tys. zł. Na Compassa sprzed modernizacji (silniki 2.4 lub 2.0 CRD) trzeba przeznaczyć ok. 22-30 tys. zł. Poliftowe są sporo droższe, bo kosztują w okolicach 35-50 tys. zł. W ich przypadku można trafić na benzynowego 2.0, ale głównie trafiają się 2.2 CRD. Praktycznie wszystkie samochody wyposażono w napęd 4×4 i ręczne skrzynie biegów.

Używany Jeep Compass I – podsumowanie

Jeep specjalizuje się w produkcji najlepszych terenówek, natomiast w jego kompaktowych SUV-ach nie znajdziemy już trwałości i jakości z droższych modeli. Compass nie jest autem na trasę, a idealnym dla osób jeżdżących sporo po nieutwardzonych nawierzchniach. Do jego zakupu zachęcają rozsądne ceny (jak na ten rocznik) i niezły napęd 4×4 połączony ze sporym, 20-centymetrowym prześwitem.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Jeepach:

Używany Jeep Renegade (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH; 2004-2010) – opinie użytkowników

Jeep Compass I

Jeep Compass I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.441-447/181/163-172 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnika320-1270 l
Jeep Compass I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.02.42.0 CRD2.2 CRD2.2 CRD
Pojemność1998 cm³2359 cm³1968 cm³2143 cm³2143 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc156 KM170 KM140 KM136 KM163 KM
Maks. moment190 Nm220 Nm310 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s10,7 s11,0 s10,9 s9,7 s
Prędkość maks.185 km/h187 km/h189 km/h180 km/h201 km/h
Śr. zużycie paliwa7,6 l/100 km9,0 l/100 km6,5 l/100 km6,0 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Jeep Compass I – galeria