Jeep Cherokee nigdy nie był specjalnie popularnym pojazdem na rynku europejskim, ale to nie zmienia faktu, że jest to model bardzo lubiany i szanowany przez miłośników tej marki. Jakie są opinie na temat czwartej generacji i czy warto rozważyć jej zakup?
Czwarta generacja Jeepa Cherokee zadebiutowała w 2007 roku na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku i rok później samochód trafił do sprzedaży. Oznaczony kodem KK, zbudowany na tej samej platformie, co mało znany, choć bardzo charakterystyczny model Dodge Nitro, mocno różnił się od swojego poprzednika (KJ). Zamiast krągłości i łagodnych linii, Cherokee IV stał się surowszy i w większym stopniu podobny do Wranglera. Co ciekawe, w 2012 roku zakończono produkcję, a następca pojawił się na rynku dopiero po roku przerwy. Zresztą to nie jedyny raz, gdy Cherokee znika z oferty, bowiem obecnie również nie znajdziemy w portfolio Jeepa tego modelu, a nowa generacja Grand Cherokee jeszcze nie jest dostępna w sprzedaży w Polsce.

Używany Jeep Cherokee IV – wymiary, nadwozie
Jeep nigdy nie był marką, która oferuje auta do lansowania się na bulwarach czy chwalenia się przed znajomymi. Były to zazwyczaj surowe stylistyczne samochody, które nie próbowały imponować wyszukanymi liniami nadwozia. Nie inaczej było z Cherokee IV, który mocno różnił się od swojego poprzednika: stał się surowszy, twardszy i wyglądał na jeszcze lepszego w terenie. Dopiero od niedawna auta tej marki zaczynają konkurować stylem z innymi markami, ale to również wpływ związku m.in. z Alfą Romeo i innymi markami koncernu Stellantis. Jeep Cherokee IV ma dość charakterystyczny przód z kwadratowymi reflektorami i mocno uwydatnionymi nadkolami. Widać od razu spokrewnienie ze wspomnianym Dodgem Nitro. Auto jest wyraźnie większe od poprzednika, m.in. ma większy o 50 mm rozstaw osi, rozstaw kół zwiększył się o około 25 mm, ale wysokość zmniejszyła się o około 75 mm. To wciąż nie jest kandydat na wielkie auto rodzinne, ale dość inteligentnie wykorzystuje swoją przestrzeń i gabaryty zewnętrzne. Cherokee IV mierzy 4493 mm długości, 1893 mm szerokości i 1797 mm wysokości. Rozstaw osi to 2694 mm, a prześwit – 198 mm.

Używany Jeep Cherokee IV – wnętrze, bagażnik
Jakość wykonania można najlepiej określić jako: przerost treści nad formą. Zamiast modnych kształtów, materiałów czy gadżetów – czysta ergonomia i funkcjonalność. Wydaje się, że amerykański rynek krajowy nie przywiązuje zbyt dużej wagi do jakości materiałów, a Cherokee zdaje się być idealnym tego przykładem. Wszystko jest kwadratowe, ma ostre kształty i wygląda, jakby było projektowane tylko przy użyciu ekierki. Ale czy to źle? Nie, bowiem Cherokee IV ma swój niepowtarzalny styl, a na plus należy zaliczyć fakt, że jest bardzo wytrzymały i banalnie prosty w obsłudze. Ogólne wrażenie jest o wiele bardziej męskie niż w przypadku jego zaokrąglonego poprzednika, samochodu, który – co ciekawe – był bardzo popularny wśród kobiet. W Cherokee IV znajdziemy wersje ze wstawkami przypominającymi drewno, ale wygląda to dość kiczowato i lepiej zdecydować się na wariant z wstawkami np. podobnymi do satynowego aluminium.

O ile wygląd wnętrza to kwestia gustu, tak przestrzeń i komfort docenią wszyscy. Z przodu miejsca nie brakuje, jest bardzo szeroki i komfortowy podłokietnik z pojemnym schowkiem i wygodne, obszerne fotele. Nie znajdziemy zbyt dobrej jakości materiałów, ale docenimy wytrzymałość tworzyw i łatwość w utrzymaniu czystości. Miejsca z tyłu jest trochę mniej, a szeroki i wysoki tunel środkowy z wystającymi uchwytami na kubki może przeszkadzać pasażerowi podróżującemu w środku. Docenić można również bagażnik. Nie jest specjalnie pojemny – 419/1404 litry – ale ma niemal idealnie płaską podłogę po złożeniu oparć kanapy, bardzo regularne kształty i sporo praktycznych rozwiązań jak uchwyty, podwójną podłogę itp.
Używany Jeep Cherokee IV – silniki
Oferta silnikowa Jeepa Cherokee IV składała się praktycznie z jednej pozycji – jednostki wysokoprężnej 2.8 CRD o mocy 177 KM i momencie obrotowym 460 Nm. Ten czterocylindrowy umieszczony wzdłużnie motor dość sprawnie napędzał to w sumie duże i ciężkie auto. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10 sekund to dość zacny wynik, podobnie jak prędkość maksymalna – 179 km/h. Również spalanie nie jest złe – średnio 9,2 l/100 km.

W ofercie był również silnik 3.7 V6 o mocy 205 KM i momencie obrotowym 314 Nm, ale był on bardzo rzadko spotykany na naszym rynku. Co ciekawe, oferował bardzo podobne osiągi, tj. około 10 sekund od 0 do 100 km/h i spalanie na poziomie blisko 12 l/100 km w cyklu mieszanym.

Używany Jeep Cherokee IV – opinie użytkowników
Zalety
„Wysoka funkcjonalność i walor praktyczny wnętrza”.
„Dość przestronne wnętrze oraz praktyczny bagażnik”.
„Całkiem niezłe właściwości terenowe, jak na Jeepa przystało”.
„Ciekawa stylistyka i oryginalność na drodze”.
Wady
„Znikomy wybór na rynku wtórnym i niewielkie szanse na znalezienie dobrej sztuki”.
„W zasadzie jedna jednostka napędowa do wyboru”.
„Wnętrze jest smutne, a materiały kiepskiej jakości”.
„Z tyłu mogłoby być więcej miejsca”.

Używany Jeep Cherokee IV – awaryjność, typowe usterki
Wybór na rynku wtórnym jest bardzo skromny, dlatego też szczególnie wskazane jest, aby podejść do Cherokee z pewną ostrożnością przede wszystkim dlatego, że jest to dość sprawny pojazd terenowy. W związku z tym poprzedni właściciel mógł go intensywnie wykorzystywać do jazdy w terenie. Poza tym jakość wykonania, mimo solidnych materiałów, nie zawsze była równa i na wysokim poziomie. Szczególnie w początkowych latach produkcji wykończenia i tworzywa sztuczne były przeciętnej jakości. Pomimo możliwości terenowych, można spotkać egzemplarze, które nie widziały niczego poza równym asfaltem i to są te sztuki, po które warto sięgnąć. Aby upewnić się, że dany model jest zadbany, wystarczy dokładnie obejrzeć spód w poszukiwaniu zadrapań, zarysowań, starego brudu itp. Oczywiście należy sprawdzić historię serwisową, bo w tym modelu regularne wymiany oleju były i nadal są kluczowe dla utrzymania dobrej pracy silnika. Filtry oleju, powietrza i paliwa są również ważne dla długiej żywotności.

Używany Jeep Cherokee IV – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Jeepie Cherokee KK znajduje się na prawym progu pod plastikową osłoną. Oprócz tego tabliczka znamionowa z numerem VIN znajduje się na lewym tylnym nadkolu oraz pod szybą czołową w lewym dolnym rogu.
Używany Jeep Cherokee IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie kilka ogłoszeń dotyczących używanego Jeepa Cherokee IV. Przykładowo egzemplarz z 2008 roku w wersji Limited z 2.8 CRD i przebiegiem 218 000 kilometrów to koszt około 39 000 złotych. Za około 57 000 złotych znajdziemy model z 2009 roku z przebiegiem około 250 000 kilometrów i 3.7 V6.
Używany Jeep Cherokee IV – podsumowanie
Jeep Cherokee IV może uchodzić za ciekawostkę, bowiem tych aut jest bardzo mało, a znalezienie zadbanego i niewyeksploatowanego egzemplarza jest bardzo trudne. Ale jeśli się uda, Cherokee zapewni świetne właściwości terenowe, zaskakującą solidność, komfort i, przede wszystkim, oryginalność na drodze.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:
Używany Jeep Wrangler JK (2006-2018) – opinie użytkowników
Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 449/183/179 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | 419-1404 l |
Silnik | 3.7 V6 | 2.8 CRD |
---|---|---|
Pojemność | 3700 cm³ | 2778 cm³ |
Paliwo | benzynowy | turbodiesel |
Maks. moc | 205 KM | 177 KM |
Maks. moment | 314 Nm | 460 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 193 km/h | 179 km/h |
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. | 11,7 l/100 km | 9,2 l/100 km |