UżywaneOpinieUżywany Jeep Compass II (od 2017 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Jeep Compass II (od 2017 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeśli ktoś szuka nowoczesnego, ale wciąż tradycyjnego i nieco spartańskiego Jeepa, model Compass przed liftingiem jest bardzo dobrą propozycją. Posiada nowoczesne systemy, ale pod maską wciąż znajdziemy tradycyjny napęd. Jakie są opinie o drugiej generacji Jeepa Compassa?

Jeep Compass II to świetny przykład tego, jak w obrębie jednej generacji może zmienić się auto. Lifting z 2021 roku zmienił nie tylko wygląd, ale przede wszystkim ofertę silnikową i jeśli ktoś planował kupić mocnego diesla z napędem na cztery koła, w modelu po liftingu tego nie znajdzie. Zamiast tego może wybrać mocną hybrydę plug-in z napędem na cztery koła, który realizowany jest przez silnik elektryczny. Również z zewnątrz i wewnątrz auto mocno się zmieniło i zamiast surowych, nieco staroświeckich kształtów znajdziemy świetnej jakości materiały i eleganckie linie. Fakt, lifting mocno zmienił charakter auta i Compass II z nieco spartańskiego i prostego Jeepa z prawdziwym napędem 4×4 zmienił się w modną i wygodną bulwarówkę do miasta. Nie każdemu się to podoba, dlatego też warto rozejrzeć się za odmianą sprzed liftingu.

Jeep Compass II - tył
Jeep Compass to crossover, który potrafi sobie poradzić w cięższym terenie.

Używany Jeep Compass II – wymiary, nadwozie

Druga generacja Jeepa Compassa prezentuje już nowoczesny styl tej marki, ale przesiąknięty w wielu miejscach tradycją. Mamy więc klasyczny siedmiożeberkowy grill przedni z niewielkimi, ale smukłymi światłami po bokach, które posiadają ładną sygnaturę LED w wyższych wersjach. Jest również agresywnie narysowany zderzak z solidnymi nakładkami. Dodatki z tworzywa znajdziemy zresztą w wielu miejscach i praktycznie całe nadwozie jest otoczone listwami w czarnym, matowym kolorze. Dodaje to Compassowi terenowej agresywności, ale i praktycznego wymiaru – elementy w newralgicznych miejscach chronią lakier przed zarysowaniami. A te zarysowania i uszkodzenia mogą powstać podczas jazdy w terenie, bowiem Jeep ze swoim prześwitem 216 mm zapewne zajedzie dalej, niż zwykły crossover. Z tyłu mamy niewielką klapę bagażnika i duże klosze lamp z ładną linią LED wewnątrz. Nad linią okien biegnie chromowana listwa, która schodzi również na dolną część okna w klapie bagażnika. Całość prezentuje się naprawdę dobrze, a w różnych odmianach np. S lub Trailhawk, auto nabiera nieco innego charakteru. Jeśli chodzi o wymiary, Jeep Compass II mierzy 4394 mm długości, 1819 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi to 2636 mm.

Jeep Compass II - przód
Jeep Compass II w wielu aspektach nawiązuje do swojej tradycji i dziedzictwa.

Używany Jeep Compass II – wnętrze, bagażnik

Jeśli spojrzymy na wnętrze Jeepa Compassa II przed liftingiem, zobaczymy prostą, dość spartańską i nieco staromodną deskę rozdzielczą z dużą ilością twardego plastiku, niskim tunelem środkowym i wieloma elementami z połyskującego plastiku, który po pewnym czasie nie prezentuje się najlepiej. W środkowej części oprócz lewarka zmiany biegów, znajdziemy również pokrętło do sterowania napędem (o ile dany model posiada 4×4). Pokrętło jest duże, więc łatwo z niego korzystać nawet w rękawiczkach. Zresztą wszystkie przyciski są dość duże, więc korzystanie ze wszystkich funkcji jest bezproblemowe i wygodne. W centralnej części mamy duży ekran w proporcjach 4:3, który obudowano szeroką ramką z połyskującego plastiku. Przed oczami kierowcy z kolei widnieją tradycyjne zegary w tubach, a w centralnej części spory ekran komputera pokładowego. Całość sprawia wrażenie solidności i prostoty, ale pod względem stylistycznym jest po prostu średnio.

Po liftingu z 2021 roku deska rozdzielcza została całkowicie przebudowana i trudno znaleźć wspólne elementy. Zrobiło się nowocześnie i stylowo, tunel środkowy stał się wyższy, zamiast pokrętła do zmiany trybów jazdy jest duży przełącznik, zmienił się również panel do sterowania klimatyzacją, a duży ekran systemu info-rozrywki wystaje teraz ponad obrys deski rozdzielczej. Pojawiły się nowe materiały, kształty i faktury, ale niestety nie zrezygnowano z połyskującego plastiku, którego jest za dużo. Ekran przed kierowcą jest duży, ale raczej nieczytelny, ma małe czcionki i jego obsługa jest nieintuicyjna. Warto pochwalić fotele, które są wygodne i nieźle wyglądają. Również kierownica jest solidna i ma gruby wieniec. Kanapa jest wygodna i obszerna, środkowy pasażer ma pod nogami niewysoki, ale dość szeroki tunel środkowy. Bagażnik jest przyzwoity, choć plastikowe boczki będą się rysować, nie wspominając o hałasujących luźnych przedmiotach. Pojemność to rozsądne 438 litrów, a po złożeniu oparć kanapy (na płasko) przestrzeń rośnie do 1693 litrów. W wersji z hybrydą plug-in bagażnik ma pojemność odpowiednio 420 i 1230 litrów.

Używany Jeep Compass II – silniki

Ofertę silnikową Jeepa Compassa II można śmiało podzielić na erę przed i po liftingu, bowiem zmiany były dość radykalne i nie przypadły do gustu miłośnikom tradycji tej marki. Początkowo w ofercie był silnik 1.4 MultiAir o mocy 140 lub 170 KM. Ten mocniejszy, z momentem obrotowym 250 Nm mógł być łączony z napędem 4×4 oraz 9-biegowym automatem. Nie był specjalnie oszczędny, ale pozwalał na bardzo sprawną jazdę w terenie oraz oferował przyzwoite osiągi, jak na taki pojazd – 9,5 sekundy do setki i 200 km/h prędkości maksymalnej. W 2020 roku w ofercie pojawił się silnik 1.3 GSE o mocy 130 lub 150 KM. Były także silniki Diesla, tj. 1.6 MJD o mocy 120 KM oraz 2.0 MJD o mocy 140 lub 170 KM. Ten mocniejszy oferował moment obrotowy 370 Nm i robił z Compassa prawdziwą terenówkę, która przewyższała niemal wszystkie crossovery na rynku właściwościami jezdnymi. Nie był szybki, ale dość oszczędny – 6 l/100 km – i fantastycznie radził sobie w trudnych warunkach.

Jeep Compass II - silnik
Silnik 1.4 MultiAir to świetna równowaga pomiędzy komfortem, oszczędnością i dynamiką.

W 2020 oferta silnikowa została przebudowana i nastała era hybryd plug-in. W ofercie pojawił się napęd 1.3 GSE PHEV o oznaczeniu 4xe o mocy systemowej 190 lub 240 KM. To spore wartości, które generują całkiem niezłe osiągi, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mocniejszej odmianie zajmuje zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Napęd trafia na koła za pośrednictwem 6-biegowego automatu. Dla wielu minusem jest napęd na cztery koła, który nie jest realizowany przez tradycyjny mechanizm z blokadą, ale przez silnik elektryczny i elektroniczne sterowanie. Do tego dość ciężka bateria o pojemności 11 kWh, mniejszy bagażnik oraz zbiornik paliwa – 37 litrów – wprowadzają sporo ograniczeń. Po rozładowaniu baterii w hybrydzie, spalanie jest dość wysokie, co w parze z małym bakiem daje absurdalnie niski zasięg na poziomie 350-400 kilometrów na jednym tankowaniu. Jeśli ktoś nie chce hybrydy PHEV, może postawić na silnik 1.3 GSE o mocy 130 lub 150 KM, 1.5 z miękką hybrydą MHEV o mocy 130 KM lub silnik Diesla 1.6 MultiJet II o mocy 130 KM. Sęk w tym, że w żadnej wersji nie dostanie napędu 4×4 – ten został zarezerwowany tylko do hybrydy PHEV. W chwili pisania artykułu w ofercie Compassa II w ogóle nie było jednostki wysokoprężnej ani tradycyjnej benzynowej – same hybrydy PHEV i jedna MVEV.

Jeep Compass II - silnik
Jeśli ktoś celuje w silnik wysokoprężny, musi ograniczyć się tylko do wersji sprzed liftingu.

Używany Jeep Compass II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ciekawa, dynamiczna i wciąż tradycyjna dla Jeepa stylistyka”.

„Dość obszerne i proste w obsłudze wnętrze”.

„Świetne właściwości terenowe i napęd 4×4”.

„Po liftingu bardzo dobrze wykonane i estetyczne wnętrze”.

 Wady 

„Wersja sprzed liftingu jest dość spartańska we wnętrzu”.

„Raczej kiepskie osiągi i wysokie spalanie”.

„Po liftingu brak tradycyjnego napędu 4×4”.

„Bardzo niski zasięg w wersji PHEV”.

Jeep Compass II Trailhawk
Dla najbardziej wymagających kierowców, którzy oczekują sprawności w terenie, przygotowano wersję Trailhawk.

Używany Jeep Compass II – awaryjność, typowe usterki

Jeep Compass w wyższych wersjach przed liftingiem był kupowany w dość jasnym celu – do jazdy w terenie. Należy zatem dokładnie sprawdzić nie tylko nadwozie i felgi, ale również spód samochodu, aby upewnić się, że nie został mocno uszkodzony. Warto też sprawdzić elementy elektryczne we wnętrzu, jak również zajrzeć pod dywaniki w poszukiwaniu ewentualnych śladów zalania. Silniki tutaj są znane z innych modeli Fiata i było wiele zgłoszonych problemów. Jeśli kupujesz jeden z modeli z silnikiem Diesla, warto zwrócić uwagę na to, że filtry cząstek stałych są podatne na zatykanie. W niektórych samochodach występowały problemy z silnikami wysokoprężnymi, często związane z długotrwałymi zaniedbaniami dotyczącymi filtrów DPF oraz zbyt wysokim poziomem oleju po zanieczyszczeniu go paliwem. Jeep nie jest autem niezawodnym, choć sprawia wrażenie solidnego, dlatego też warto dokładnie sprawdzić upatrzony egzemplarz.

Jeep Compass II - zegary
System wirtualnych zegarów po liftingu nie należy do zbyt intuicyjnych i czasami sprawia problemy.

Używany Jeep Compass II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Jeepie Compass na elemencie stałym znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera. Tabliczka z numerem VIN znajduje się również na obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie oraz na środkowym słupku po lewej stronie.

Jeep Compass II numer VIN

Używany Jeep Compass II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 150 ogłoszeń dotyczących Jeepa Compassa. Przykładowo model z 2018 roku z silnikiem 1.4 MultiAir o mocy 140 KM z napędem na przednią oś z przebiegiem 80 000 kilometrów to koszt około 76 000 złotych. Za około 100 000 złotych można znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 2.0 MJD, napędem na cztery koła i przebiegiem 37 000 kilometrów.

Używany Jeep Compass II – podsumowanie

Jeep Compass II to dość specyficzny samochód skierowany do konkretnej grupy klientów, szczególnie w przypadku modeli sprzed liftingu. Jeśli dla kogoś priorytetem jest mobilność nawet w ciężkim terenie, przyjemność z jazdy w trudnych warunkach, a nie stylowy wygląd i eleganckie wnętrze, powinien celować w modele z pierwszych lat produkcji. Po liftingu charakter auta mocno się zmienił, tzn. stało się nowoczesne i stylowe, ale straciło klimat surowego i spartańskiego woła roboczego.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:

Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie użytkowników

Używany Jeep Renegade (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Jeep Compass II - bok

Jeep Compass II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 439/181/160 cm
Rozstaw osi 263 cm
Pojemność bagażnika 438-1693 l; PHEV 4xe 420-1230 l
Jeep Compass II – dane techniczne, osiągi (silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir 1.3 MultiAir 1.3 MultiAir 1.6 MJD 2.0 MJD 2.0 MJD
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 170 KM 130 KM 150 KM 120 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 270 Nm 270 Nm 320 Nm 350 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,5 s 10,3 s 9,2 s 10,6 s 10 s 9,5 s
Prędkość maks. 192 km/h 200 km/h 192 km/h 199 km/h 194 km/h 188 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 7,0 l/100 km 5,7 l/100 km 5,5 l/100 km 6,3 l/100 km 5,2 l/100 km 6,0 l/100 km
Jeep Compass II – dane techniczne, osiągi (silniki hybrydowe MHEV i PHEV)
Silnik 1.5 MHEV T4 1.3 GSE T4 PHEV 1.3 GSE T4 PHEV
Pojemność 1469 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³
Paliwo benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr.
Maks. moc 130 KM 190 KM 240 KM
Maks. moment 240 Nm 270 Nm (spalinowy) 270 Nm (spalinowy)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10 s 7,9 s 7,3 s
Prędkość maks. 193 km/h 183 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 1,9 l/100 km 1,9 l/100 km

Używany Jeep Compass II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji