W morzu nieciekawych miejskich crossoverów uchował się Jeep Renegade – samochód zwracający uwagę i mogący zapuścić się dalej w teren. Co o używanym Jeepie Renegade sądzą właściciele?
Na fali dynamicznie rozwijającego się segmentu niewielkich crossoverów swoje propozycje przedstawiło większość kluczowych na rynku producentów. Nie inaczej zrobił Jeep. Na platformie użytej m.in. w Fiacie 500X opracował niewielkiego, bo mierzącego ok. 425 cm Renegade’a. Trzeba przyznać, że auto do dzisiaj zwraca uwagę na tle projektowanych „na jedno kopyto” crossoverów. Nawiązujący do Wranglera pas przedni od razu przypomina, z jaką marką mamy do czynienia. Wysoką, pudełkowatą karoserię malowano w ciekawe, jaskrawe kolory. Jeep nie ograniczał odbiorców do kilku wersji wyposażeniowych: oferował nastawionego na jazdę w terenie Renegade’a Trailhawk czy opracowanego na 75-lecie Jeepa Renegade’a 75th Anniversary. Do najmocniejszych silników producent przewidział zaawansowany napęd 4×4 z czterema trybami pracy, a pod maskami zawitały sprawdzone we wcześniejszych modelach jednostki Fiata.

Jeep Renegade szybko zyskał w sobie sympatię odbiorców szukających czegoś pomiędzy prawdziwą „terenówką” a SUV-em. Nie da się jednak ukryć bliskiego pokrewieństwa z Fiatem, a dla wielu to prawdziwa blokada. Czy słusznie? Jak sprawują się używane Jeepy Renegade w opiniach użytkowników?

Używany Jeep Renegade – wnętrze
Wnętrze Jeepa Renegade’a nie robi takiego wrażenia jak karoseria, ale na pewno nie należy do najnudniejszych. Co ważne, obsługa wszelkich instrumentów nie sprawia kłopotów: niektóre funkcje, np. przyciski za kierownicą, dodatkowo ułatwiają codzienne obcowanie z Jeepem. Wykończenie też pozytywnie zaskakuje (miękka górna część deski rozdzielczej), natomiast ergonomia – niekoniecznie: mowa m.in. o zbyt nisko umieszczonym panelu klimatyzacji i pokrętła wyboru trybu jazdy terenowej. Pomimo niezłego przeszklenia nadwozia widoczność w Renegacie jest co najwyżej wystarczająca – to efekt zastosowania grubych słupków bocznych. Nie da się jednak oprzeć wrażeniu, że całość sprawia solidniejsze wrażenie niż u innych miejskich crossoverów.

Spora wysokość i prosty szkic nadwozia dały efekt w postaci całkiem przestronnego wnętrza Renegade’a. Miejsca na pewno nie zabraknie na wysokość, może go natomiast brakować na szerokość w drugim rzędzie siedzeń. Tamtejsi pasażerowie siedzą zresztą na nieco zbyt twardej i kiepsko wyprofilowanej kanapie. Kierowca Jeepa dysponuje fotelem z szerokim zakresem regulacji, umieszczonym wyjściowo w wysokiej pozycji. Bagażnik co prawda nie imponuje „na papierze” (351-1297 l), ale jest bardzo pakowny za sprawą sporej wysokości i niemal pionowej tylnej klapy.
Używany Jeep Renegade – silniki benzynowe
W gamie nowoczesnego Jeepa Renegade’a znalazło się miejsce na wolnossącą jednostkę benzynową (1.6 E-torQ). Trochę nie pasuje do tego samochodu i nie zadowala ani pod kątem dynamiki, ani spalania. Ciekawszą, choć droższą w serwisowaniu propozycję stanowi 1.4 MultiAir w dwóch wersjach mocy: 140 i 170 KM. Tylko druga z nich łączyła się z napędem 4×4, jak i 9-stopniowym automatem. Wielu użytkowników ma zastrzeżenia do jego pracy (niepotrzebnie przeciąga biegi), zatem nie warto go polecać. Wszystkie opisane silniki z powodzeniem tolerują instalację gazową, gdyż nie mają wtrysku bezpośredniego. Trafił on dopiero do zupełnie nowych silników montowanych po liftingu (od 2018 r.), czyli 1.0 T-GDI i 1.3 T-GDI.

Używany Jeep Renegade – silniki Diesla
Wysokoprężne Jeepy Renegade mają pod maskami jednostki 1.6 MultiJet (95/120 KM) i 2.0 MultiJet (140/170 KM). Obie pochodzą ze stajni Fiata i należą do grona polecanych współczesnych turbodiesli. Dwulitrowy silnik obligatoryjnie łączył się z napędem 4×4, 170-konna odmiana także z 9-stopniową skrzynia automatyczną (140-konna: tylko z „manualnem”).

Używany Jeep Renegade – opinie użytkowników
Zalety
„Dzięki kanciastej bryle nadwozia w środku jest zaskakująco dużo miejsca, zwłaszcza nad głowami”
„Solidne blachy, wręcz pancerna budowa. Bardzo wysoka jakość wykończenia”
„Renegade jeździ niczym przyklejony do jezdni. Twardo zestrojone zawieszenie mocno trzyma w ryzach wysokie nadwozie”
„Bagażnik krótki, ale za to wysoki i foremny. Zmieści więcej niż można się spodziewać”
Wady
„Żałuję, że wybrałem automat. Szarpie i trzyma wysokie obroty przed zmianą na wyższy bieg”
„Od 130 km/h słychać szumy powietrza omiatającego kanciaste nadwozie”
„Mizerna jakość tarcz i klocków hamulcowych. Z układu szybko słychać popiskiwanie”
„System start-stop wydaje się niedopracowany. Jego działanie powinno być niezauważalne, a niestety jest”
Używany Jeep Renegade – awaryjność, typowe usterki
Jeep Renegade to stosunkowo młody samochód i na razie nie zdołał nadmiernie naprzykrzyć się użytkownikom. Ci najczęściej zgłaszają niedomagania w pracy elektroniki pokładowej: wiesza się radio (lub całkowicie wyłącza), psują czujniki w oponach, z opóźnieniem zwalnia się hamulec ręczny. Do innych newralgicznych dolegliwości Jeepa zaliczane są nietrwałe elementy układu hamulcowego (klocki i tarcze), na szczęście można już kupić niedrogie zamienniki. Sporadycznie trafiają się doniesienia na temat awarii modułu MultiAir w silnikach 1.4 turbo. Wydatki na doprowadzenie turbodiesli do porządku wynikają z zużycia eksploatacyjnego, nie ponadprzeciętnej awaryjności.

Używany Jeep Renegade – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN umieszczono w przedniej szybie w okolicach lewej wycieraczki oraz na naklejce w słupku przy drzwiach kierowcy.
Używany Jeep Renegade – sytuacja rynkowa
Moda na crossovery przyczynia się do powolnego spadku cen używanych Renegade’ów: na razie ciężko znaleźć cokolwiek sensownego za mniej niż 50 tys. zł. Optymalny budżet na używanego Jeepa Renegade to ok. 60-70 tys. zł (roczniki 2015-2016), a uwaga: w chwili pisania tego artykułu ceny nowych Jeepów startowały od… 74 tys. zł. Ogłoszenia zdominowały Renegade’y z silnikami benzynowymi: zaledwie co 9. Jeep ma pod maską jednostkę wysokoprężną. A tylko co 5… napęd 4×4.
Używany Jeep Renegade – podsumowanie
Wygląda na to, że największy spadek cen używanych Renegade’ów dopiero przed nami. Na razie samochód jest drogi, ale wciąż wygląda świeżo i właściwie się nie psuje. I przy tym jest „jakiś”: zwraca uwagę na ulicy, zapuści się trochę dalej w teren, a nawet posłuży jako pojazd rodzinny. To bez wątpienia ciekawa propozycja w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Polecamy nasze artykuły o innych używanych Jeepach:
Używany Jeep Wrangler TJ (1996-2006) – opinie
Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 424-426/180/170-173 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Pojemność bagażnika | 351-1297 l |
Silnik | 1.4 MultiAir | 1.4 MultiAir | 1.6 E-torQ | 2.4 Tigershark |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ | 2360 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 140 KM | 170 KM | 110 KM | 182 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 152 Nm | 232 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 8,8 s | 11,8 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 181 km/h | 196 km/h | 177 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet | 2.0 MultiJet | 2.0 MultiJet |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 10,2 s | 9,5 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 167 km/h | 178 km/h | 182 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,9 l/100 km |