Jeep Renegade

W morzu nieciekawych miejskich crossoverów uchował się Jeep Renegade – samochód zwracający uwagę i mogący zapuścić się dalej w teren. Co o używanym Jeepie Renegade sądzą właściciele?

Na fali dynamicznie rozwijającego się segmentu niewielkich crossoverów swoje propozycje przedstawiło większość kluczowych na rynku producentów. Nie inaczej zrobił Jeep. Na platformie użytej m.in. w Fiacie 500X opracował niewielkiego, bo mierzącego ok. 425 cm Renegade’a. Trzeba przyznać, że auto do dzisiaj zwraca uwagę na tle projektowanych „na jedno kopyto” crossoverów. Nawiązujący do Wranglera pas przedni od razu przypomina, z jaką marką mamy do czynienia. Wysoką, pudełkowatą karoserię malowano w ciekawe, jaskrawe kolory. Jeep nie ograniczał odbiorców do kilku wersji wyposażeniowych: oferował nastawionego na jazdę w terenie Renegade’a Trailhawk czy opracowanego na 75-lecie Jeepa Renegade’a 75th Anniversary. Do najmocniejszych silników producent przewidział zaawansowany napęd 4×4 z czterema trybami pracy, a pod maskami zawitały sprawdzone we wcześniejszych modelach jednostki Fiata.

Jeep Renegade
Jeep Renegade z napędem 4×4 oferuje tryby jazdy w trzech rodzajach terenu (błoto, śnieg, piach) oraz tryb Auto. Naciśnięcie przycisku Lock uruchamia funkcję równego rozdziału momentu obrotowego na obie osie.

Jeep Renegade szybko zyskał w sobie sympatię odbiorców szukających czegoś pomiędzy prawdziwą „terenówką” a SUV-em. Nie da się jednak ukryć bliskiego pokrewieństwa z Fiatem, a dla wielu to prawdziwa blokada. Czy słusznie? Jak sprawują się używane Jeepy Renegade w opiniach użytkowników?

Jeep Renegade
Na zdjęciu: przygotowana na 75-lecie Jeepa odmiana „75th Anniversary” ze zdejmowanymi dwoma panelami dachowymi. W salonach kosztowała blisko 130 tys. zł, stąd w ogłoszeniach trafia się sporadycznie.

Używany Jeep Renegade – wnętrze

Wnętrze Jeepa Renegade’a nie robi takiego wrażenia jak karoseria, ale na pewno nie należy do najnudniejszych. Co ważne, obsługa wszelkich instrumentów nie sprawia kłopotów: niektóre funkcje, np. przyciski za kierownicą, dodatkowo ułatwiają codzienne obcowanie z Jeepem. Wykończenie też pozytywnie zaskakuje (miękka górna część deski rozdzielczej), natomiast ergonomia – niekoniecznie: mowa m.in. o zbyt nisko umieszczonym panelu klimatyzacji i pokrętła wyboru trybu jazdy terenowej. Pomimo niezłego przeszklenia nadwozia widoczność w Renegacie jest co najwyżej wystarczająca – to efekt zastosowania grubych słupków bocznych. Nie da się jednak oprzeć wrażeniu, że całość sprawia solidniejsze wrażenie niż u innych miejskich crossoverów.

Jeep Renegade
Na kokpicie (i nie tylko) Renegade’a widać wiele nawiązań do terenowej tradycji Jeepa. Opiszemy je w galerii w dalszej części tekstu.

Spora wysokość i prosty szkic nadwozia dały efekt w postaci całkiem przestronnego wnętrza Renegade’a. Miejsca na pewno nie zabraknie na wysokość, może go natomiast brakować na szerokość w drugim rzędzie siedzeń. Tamtejsi pasażerowie siedzą zresztą na nieco zbyt twardej i kiepsko wyprofilowanej kanapie. Kierowca Jeepa dysponuje fotelem z szerokim zakresem regulacji, umieszczonym wyjściowo w wysokiej pozycji. Bagażnik co prawda nie imponuje „na papierze” (351-1297 l), ale jest bardzo pakowny za sprawą sporej wysokości i niemal pionowej tylnej klapy.

Używany Jeep Renegade – silniki benzynowe

W gamie nowoczesnego Jeepa Renegade’a znalazło się miejsce na wolnossącą jednostkę benzynową (1.6 E-torQ). Trochę nie pasuje do tego samochodu i nie zadowala ani pod kątem dynamiki, ani spalania. Ciekawszą, choć droższą w serwisowaniu propozycję stanowi 1.4 MultiAir w dwóch wersjach mocy: 140 i 170 KM. Tylko druga z nich łączyła się z napędem 4×4, jak i 9-stopniowym automatem. Wielu użytkowników ma zastrzeżenia do jego pracy (niepotrzebnie przeciąga biegi), zatem nie warto go polecać. Wszystkie opisane silniki z powodzeniem tolerują instalację gazową, gdyż nie mają wtrysku bezpośredniego. Trafił on dopiero do zupełnie nowych silników montowanych po liftingu (od 2018 r.), czyli 1.0 T-GDI i 1.3 T-GDI.

Jeep Renegade
1.4-litrowy silnik z turbodoładowaniem idealnie pasuje do Renegade’a. Zastosowany w nim system sterowania zaworami MultiAir swego czasu sprawiał problemy użytkownikom, ale w Jeepie Renegade skala usterek wyraźnie spadła.

Używany Jeep Renegade – silniki Diesla

Wysokoprężne Jeepy Renegade mają pod maskami jednostki 1.6 MultiJet (95/120 KM) i 2.0 MultiJet (140/170 KM). Obie pochodzą ze stajni Fiata i należą do grona polecanych współczesnych turbodiesli. Dwulitrowy silnik obligatoryjnie łączył się z napędem 4×4, 170-konna odmiana także z 9-stopniową skrzynia automatyczną (140-konna: tylko z „manualnem”).

Jeep Renegade
Wysokoprężne Jeepy Renegade stanowią margines rynkowy. Jeśli już, to częściej trafiają się odmiany 2-litrowe.

Używany Jeep Renegade – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki kanciastej bryle nadwozia w środku jest zaskakująco dużo miejsca, zwłaszcza nad głowami”

„Solidne blachy, wręcz pancerna budowa. Bardzo wysoka jakość wykończenia”

„Renegade jeździ niczym przyklejony do jezdni. Twardo zestrojone zawieszenie mocno trzyma w ryzach wysokie nadwozie”

„Bagażnik krótki, ale za to wysoki i foremny. Zmieści więcej niż można się spodziewać”

 Wady 

„Żałuję, że wybrałem automat. Szarpie i trzyma wysokie obroty przed zmianą na wyższy bieg”

„Od 130 km/h słychać szumy powietrza omiatającego kanciaste nadwozie”

„Mizerna jakość tarcz i klocków hamulcowych. Z układu szybko słychać popiskiwanie”

„System start-stop wydaje się niedopracowany. Jego działanie powinno być niezauważalne, a niestety jest”

Używany Jeep Renegade – awaryjność, typowe usterki

Jeep Renegade to stosunkowo młody samochód i na razie nie zdołał nadmiernie naprzykrzyć się użytkownikom. Ci najczęściej zgłaszają niedomagania w pracy elektroniki pokładowej: wiesza się radio (lub całkowicie wyłącza), psują czujniki w oponach, z opóźnieniem zwalnia się hamulec ręczny. Do innych newralgicznych dolegliwości Jeepa zaliczane są nietrwałe elementy układu hamulcowego (klocki i tarcze), na szczęście można już kupić niedrogie zamienniki. Sporadycznie trafiają się doniesienia na temat awarii modułu MultiAir w silnikach 1.4 turbo. Wydatki na doprowadzenie turbodiesli do porządku wynikają z zużycia eksploatacyjnego, nie ponadprzeciętnej awaryjności.

Jeep Renegade
Na razie awaryjność Jeepa Renegade’a ogranicza się głównie do problemów z działaniem wyposażenia. Mechanicy przyznają jednak, diagnostyka tego modelu nie należy do najłatwiejszych.

Używany Jeep Renegade – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN umieszczono w przedniej szybie w okolicach lewej wycieraczki oraz na naklejce w słupku przy drzwiach kierowcy.

Jeep Renegade - gdzie jest VIN

Używany Jeep Renegade – sytuacja rynkowa

Moda na crossovery przyczynia się do powolnego spadku cen używanych Renegade’ów: na razie ciężko znaleźć cokolwiek sensownego za mniej niż 50 tys. zł. Optymalny budżet na używanego Jeepa Renegade to ok. 60-70 tys. zł (roczniki 2015-2016), a uwaga: w chwili pisania tego artykułu ceny nowych Jeepów startowały od… 74 tys. zł. Ogłoszenia zdominowały Renegade’y z silnikami benzynowymi: zaledwie co 9. Jeep ma pod maską jednostkę wysokoprężną. A tylko co 5… napęd 4×4.

Używany Jeep Renegade – podsumowanie

Wygląda na to, że największy spadek cen używanych Renegade’ów dopiero przed nami. Na razie samochód jest drogi, ale wciąż wygląda świeżo i właściwie się nie psuje. I przy tym jest „jakiś”: zwraca uwagę na ulicy, zapuści się trochę dalej w teren, a nawet posłuży jako pojazd rodzinny. To bez wątpienia ciekawa propozycja w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Jeepach:

Używany Jeep Wrangler TJ (1996-2006) – opinie

Używany Jeep Compass I (2007-2016) – opinie

Jeep Renegade

Jeep Renegade – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.424-426/180/170-173 cm
Rozstaw osi257 cm
Pojemność bagażnika351-1297 l
Jeep Renegade – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 MultiAir1.4 MultiAir1.6 E-torQ2.4 Tigershark
Pojemność1368 cm³1368 cm³1598 cm³2360 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc140 KM170 KM110 KM182 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm152 Nm232 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s8,8 s11,8 s8,3 s
Prędkość maks.181 km/h196 km/h177 km/h203 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km6,9 l/100 km6,0 l/100 km7,6 l/100 km
Jeep Renegade – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 MultiJet1.6 MultiJet2.0 MultiJet2.0 MultiJet
Pojemność1598 cm³1598 cm³1956 cm³1956 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM120 KM140 KM170 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s10,2 s9,5 s8,9 s
Prędkość maks.167 km/h178 km/h182 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km4,6 l/100 km5,1 l/100 km5,9 l/100 km

Jeep Renegade – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here