Pod skórą może to być Mitsubishi ASX, ale Citroen wykonał świetną robotę, nadając C4 Aircross własny, charakterystyczny wygląd i charakter. Jakie są opinie o tym modelu i czy warto rozważyć jego zakup?
Czy Citroen C4 Aircross jest godny uwagi, skoro to „tylko” klon Mitsibishi ASX i Peugeota 4008? Po co w ogóle tyle zamieszania? Przede wszystkim dlatego, że misją Citroena C4 Aircross było bycie następcą C-Crossera, czyli najsłabiej sprzedającego się członka trio modeli Outlander/4007/C-Crosser. Francuzi zdecydowali się jednak przenieść do segmentu mniejszych crossoverów zamiast dużych i ociężałych SUV-ów. W ten sposób narodziło się trio Mitsubishi ASX/Citroen C4 Aircross/Peugeot 4008, a C4 AirCross jest najbardziej zbliżony do ASX-a. Jest to główny powód, dla którego C4 Aircross sprzedawał się tak dobrze, ponieważ bazował na reputacji i sukcesie ASX, choć z mocno zmienioną sylwetką, zgodną z francuskim gustem projektowania.
Używany Citroen C4 Aircross – nadwozie, wymiary
Oczywiste jest, że Francuzi skupili się na estetyce, bo tam mieli swobodę, podczas gdy Mitsubishi zadbało o aspekty mechaniczne. Widać to w charakterach samochodów, przy czym Mitsubishi ASX jest najbardziej podstawowy, C4 Aircross jest najbardziej stylowy i dobrze wyposażony, a Peugeot 4008 plasuje się gdzieś pomiędzy. Pewne jest to, że motyw C-Crossera jest kontynuowany, a C4 Aircross wydaje się być najlepiej wyposażonym i najdroższym w całej trójce. Co ciekawe, w wielu miejscach widać podobieństwa do ówczesnego Citroena DS4, choć oczywiście z nieco surowszym, skromniejszym charakterem. Przód ma smukłą podwójną osłonę chłodnicy, która zgrabnie łączy się z tradycyjnym logo Citroena, a następnie płynnie przechodzi w linię przednich kloszy lamp i skrywa w sobie nawet kierunkowskazy. W zderzaku znajdziemy także parę pionowych pasków LED, co jest ukłonem w stronę wspomnianego modelu DS4 oraz DS3. Jeszcze bardziej charakterystyczny jest jednak „pływający” słupek C, zaczerpnięty z DS5. Całość prezentuje się naprawdę nieźle i w połączeniu z żywym kolorem lakieru, nawet dziś wyróżnia się na ulicy. Citroen C4 Aircross mierzy 4340 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1625 mm wysokości. Rozstaw osi to 2670 mm.
Używany Citroen C4 Aircross – wnętrze, bagażnik
O ile z zewnątrz Citroen C4 Aircross prezentuje się świeżo i ma wiele ciekawych akcentów, tak wewnątrz jest już zupełnie inna historia, ponieważ większość architektury kokpitu i deski rozdzielczej została przeniesiona bezpośrednio z ASX. Nawet system nawigacji satelitarnej korzysta z oprogramowania Mitsubishi, a przycisk dezaktywacji systemu start-stop brzmi „AS&Go” – terminologia przeniesiona bezpośrednio z Mitsubishi. Na szczęście podczas gdy wnętrze ASX-a jest przytłaczające przez obfitość szorstkich i nieprzyjemnych plastików, Aircross otrzymuje miękką w dotyku powłokę na desce rozdzielczej i drzwiach. Szkoda, że styliści nie postanowili zmienić kilku detali, ale wydaje się, że księgowi na to nie pozwolili.
Jest dużo miejsca dla maksymalnie pięciu dorosłych osób, chociaż panoramiczny szklany dach pozbawia trochę miejsca nad głową. Bagażnik ma pojemność 384 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1219 litrów – to odpowiednio o 6 i 333 litry więcej niż w bezpośrednim rywalu – Nissanie Qashqaiu. Poręczny luk narciarski umożliwia również umieszczanie długich przedmiotów na całej długości kabiny. Jest również obszerny podłokietnik, kieszenie w drzwiach, a wysoki tunel środkowy co prawda nie pozwala rozsiąść się trzeciemu pasażerowi w środku, ale na krótkich miejskich dystansach nie powinno to być dużym problemem.
Używany Citroen C4 Aircross – silniki
Wybór jednostek napędowych był spory, dzięki czemu większość była w stanie znaleźć coś dla siebie. W palecie silników benzynowych była jednostka 1.6 o mocy 115 KM z momentem obrotowym 154 Nm, jak również mocniejszy wariant 2.0 generujący 148 KM oraz 197 Nm momentu obrotowego. W przypadku tego mocniejszego motoru, możemy liczyć na sprint od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy oraz prędkość maksymalną 200 km/h. Średnie spalanie – około 7,5 l/100 km.
Dla oszczędnych są również dwie propozycje z palety silników Diesla. Słabszą jest silnik 1.6 e-HDi o mocy 114 KM z momentem obrotowym 270 Nm, który rozpędza Citroena C4 Aircross od 0 do 100 km/h w czasie 11,3 sekundy. Prędkość maksymalna to 182 km/h a średnie spalanie to rozsądne 4,6 l/100 km. Mocniejszą alternatywą jest silnik 1.8 e-HDi o mocy 150 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Co ciekawe, osiągi są podobne i sprint do setki trwa około 10 sekund, ale zamiast tego można znaleźć wersję z napędem na cztery koła.
Używany Citroen C4 Aircross – opinie użytkowników
Zalety
„Całkiem niezła jakość materiałów we wnętrzu i spasowanie”.
„Rozsądny wybór jednostek napędowych, w tym oszczędne silniki wysokoprężne”.
„Znana z Mitsubishi solidność napędu i niezawodność”.
„Mimo podobieństw do C4, auto pozwala wyróżnić się z tłumu”.
Wady
„Trochę szkoda, że projektanci nie zmodyfikowali dość nudnego wnętrza ASX-a”.
„Izolacja akustyczna i spasowanie niektórych elementów wnętrza”.
„W przypadku silników Diesla, spore problemy z filtrem cząstek stałych”.
„Nie dla osób o mocniejszej budowie ciała – u konkurencji jest więcej miejsca”.
Używany Citroen C4 Aircross – awaryjność, typowe usterki
Mimo że Citroen C4 Aircross wydaje się być lepiej wyposażony niż ASX, nadal ma charakterystyczne dla Citroena problemy związane ze słabą izolacją akustyczną i skrzypiącymi plastikami wewnętrznymi. Poza tym hamulce tylne i hamulec postojowy mają krótszą żywotność niż oczekiwano, a na polskich drogach zawieszenie potrafi dawać o sobie znać już po 20-30 tysiącach kilometrów. Wracając do tematu silników wysokoprężnych, ponieważ można nie do końca zrozumieć, jak poważny jest to problem. Jeśli ktoś jeździ C4 Aircrossem tylko po mieście, ryzykuje zatkanie filtra cząstek stałych, zaworu EGR i zanieczyszczenie oleju paliwem, jeśli proces regeneracji DPF będzie często przerywany.
Używany Citroen C4 Aircross – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN wybito w komorze silnika w okolicach podszybia po prawej stronie. VIN znajduje się również na naklejce we wnęce lewych drzwi przednich oraz przy złączu OBD przy kierownicy po lewej stronie.
Używany Citroen C4 Aircross – sytuacja rynkowa, ceny
Na chwilę obecną w serwisie OTOMOTO.pl jest ponad 80 ogłoszeń dotyczących Citroena C4 Aircross. Przykładowo model z 2014 roku (z przebiegiem 180 000 kilometrów) z silnikiem 1.8 e-HDi o mocy 150 KM z napędem 4×4 i w wersji Exclusive trzeba zapłacić 38 000 złotych. Za około 49 000 złotych z kolei znajdziemy egzemplarz z 2016 roku z silnikiem 1.6 e-HDi o mocy 114 KM i z przebiegiem 135 000 kilometrów.
Używany Citroen C4 Aircross – podsumowanie
Citroen C4 Aircross to bardzo dobrze wyglądające kompaktowe auto rodzinne o wciąż modnym, ciekawym wyglądzie. To również jeden z pierwszych kompaktowych crossoverów marki. Jeśli ktoś chce niezawodnego, nieco wyższego samochodu, który dobrze wygląda i nie rozbija banku kosztami utrzymania, Citroen C4 Aircross jest bardzo interesującym wyborem.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 434/180/162 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 384-1219 l |
Silnik | 1.6 | 2.0 | 1.6 HDi | 1.8 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1590 cm³ | 1998 cm³ | 1560 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 148 KM | 114 KM | 150 KM |
Maks. moment | 154 Nm | 197 Nm | 270 Nm | 300 Nm |
0-100 km/h | 11,3 s | 9,3 s | 11,3 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 200 km/h | 182 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 7,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km |