Oferowany od 2017 roku Citroen C5 Aircross ma jedno, podstawowe zadanie – zapewnić komfort podróżującym w każdych warunkach. Jeśli ktoś szuka SUV-a przestronnego, wygodnego i typowo francuskiego, powinien sprawdzić opinie o Citroenie C5 Aircross.
Citroen od zawsze słynął z oferowania dość ekscentrycznie zaprojektowanych, ale niezwykle komfortowych i wygodnych samochodów. Czasy trochę się zmieniły, ale dla wielu kierowców priorytety zostały takie same – komfort przede wszystkim. Być może Citroen C5 Aircross nie jest tak nietypowy i charakterystyczny, jak C5 z początku lat dwutysięcznych czy np. Xantia, ale z pewnością na brak komfortu nie można narzekać. Poza tym Aircross wygląda dobrze oraz wpisuje się w modę na podniesione i uterenowione auta rodzinne. Propozycja Francuzów jest nietypowa, ma ciekawe elementy stylistyczne, ale nie ma miejsca na skrajne udziwnienia. Najciekawszym i chyba najbardziej niekonwencjonalnym elementem jest przedni pas z dzielonymi, wąskimi światłami, które łączą się wizualnie z ciekawym grillem i wkomponowanym weń logo producenta.

Oprócz tego na uwagę zasługują dość szerokie nakładki z tworzywa sztucznego, głównie na bocznych panelach, które mają funkcje nie tylko wizualną, ale i ochronną np. przed obiciami na parkingach. Ponadto w zależności od konfiguracji, na panelach bocznych oraz w zderzaku, obok świateł przeciwmgielnych, można było zastosować kolorowe wstawki, kontrastujące z kolorem nadwozia. To wszystko, wraz z ładnymi kloszami lamp tylnych, dużymi felgami i stylistycznymi smaczkami, tworzy spójny obraz dużego, przestronnego SUV-a we francuskim stylu. Citroen C5 Aircross mierzy 4500 mm długości, 1840 mm szerokości i 1670 mm wysokości. Rozstaw osi to 2730 mm.

Używany Citroen C5 Aircross – wnętrze, bagażnik
Czasami bywa tak, że po zachwycie nad ciekawym nadwoziem, czar pryska po wejściu do wnętrza. Tu jest inaczej. Ba! To we wnętrzu można się zakochać, a niektóre konfiguracje np. z brązową skórą potrafią zachwycić. Chodzi nie tyle o jakość wykonania i materiałów, ale o sam projekt, który sprawia wrażenie niezwykle przytulnego, domowego wręcz wnętrza. Fotele i kanapa są niezwykle wygodne, obszerne i świetnie spisują się podczas długich podróży. Nie liczmy jednak na dobre trzymanie w zakrętach – to zupełnie nie ten adres. W ogóle Citroen C5 Aircross ma niewiele wspólnego ze sportem, ale nie po to sięga się po ten model.
Miejsca nie brakuje, zarówno z przodu, jak i na kanapie – na nogi, na szerokość i nad głową. Poza tym kanapa dzielona jest na trzy osobne i niezależnie regulowane siedziska, które można dowolnie przesuwać, aranżując wnętrze dla 2 lub 3 pasażerów, jak również regulując pojemność bagażnika, zyskując kilka centymetrów na długość. Ze względu na fakt, że te trzy osobne siedziska mają niemal identyczne wyprofilowanie i wielkość, bez problemu zasiądą tam trzy osoby, a pasażer w środku nie będzie miał powodów do narzekań również jeśli chodzi o przestrzeń na nogi – tunel środkowy jest tylko nieznacznie zaznaczony. Aż szkoda, że na środkowym miejscu nie zastosowano uchwytu IsoFix. Jeśli chodzi o bagażnik, jest całkiem nieźle – 580/1630 litrów. Po złożeniu oparć podłoga jest niemal płaska, choć brakuje praktycznych dodatków pomagających w ułożeniu bagażu.
Używany Citroen C5 Aircross – silniki
Początkowo w ofercie Citroena C5 Aircross wybór był całkiem niezły – dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne o niemal identycznych rozpiętościach mocy. W ofercie silników benzynowych podstawą był motor 1.2 PureTech o mocy 130 KM, a alternatywą 1.6 PureTech generujący 181 KM i 250 Nm momentu obrotowego. To świetna propozycja dla tych, którzy często podróżują, oczekują dynamiki w trasie, ale i sprawności w mieście. Alternatywą były jednostki wysokoprężne. Bazowa 1.5 BlueHDi o mocy 131 KM i momencie obrotowym 300 Nm była przeznaczona głównie dla spokojnych i często podróżujących, którzy niechętnie wciskali pedał gazu i wystarczała im nieśpieszna prędkość „przelotowa” przy średnim spalaniu na poziomie nawet 4,5 l/100 km. Mocniejszy silnik 2.0 BlueHDi o mocy 178 KM i 400 Nm to idealne rozwiązanie dla wymagających i często podróżujących z cała rodziną. Całkiem niezłe osiągi (8,6 s do setki) oraz spalanie na poziomie 5 l/100 km to wystarczające argumenty przemawiające za tą jednostką.

W 2020 roku pojawiła się hybryda plug-in na bazie jednostki 1.6 PureTech. Moc systemowa układu to 225 KM. Silnik elektryczny generuje 110 KM i 320 Nm momentu obrotowego, a dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnej o pojemności 13 kWh, zasięg bezemisyjny to około 50 kilometrów. Niezłe są również osiągi, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Należy jednak pamiętać, że auto ma zmniejszony bak do 43 litrów, co przekłada się na mniejszy zasięg. Przy okazji warto wspomnieć, że w 2022 roku auto przeszło facelifting, który ograniczył ofertę jednostek konwencjonalnych do bazowych 1.2 Puretech i 1.5 BlueHDi.

Używany Citroen C5 Aircross – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna, typowo francuska stylistyka, szczególnie w wyższych wersjach”.
„Niewielki, ale wystarczający wybór jednostek napędowych”.
„Bardzo dobrej jakości, komfortowe wnętrze”.
„Regulowane siedziska kanapy i bardzo pojemny bagażnik”.
Wady
„Miękkie i lekko rozkołysane zawieszenie nie każdemu pasuje”.
„System info-rozrywki jest mocno przestarzały i nieintuicyjny”.
„Bazowe silniki o mocy ok. 130 KM są za słabe do tego auta”.
„Szkoda, że nie ma wersji z napędem 4×4”.

Używany Citroen C5 Aircross – awaryjność, typowe usterki
Szukając stosunkowo nowego egzemplarza, warto zwrócić uwagę na ofertę dealerów – wybrane modele mogą mieć gwarancję, a ich stan będzie zapewne lepszy, niż w tradycyjnych ogłoszeniach. Tak czy inaczej, Citroen C5 Aircross często pełnił rolę miejskiego auta rodzinnego, więc należy sprawdzić wszelkie ślady ewentualnych stłuczek czy szkód parkingowych. Jeśli chodzi o konkretne usterki, wielu kierowców narzeka na działanie systemu info-rozrywki – pojawiają się błędy, zawieszenia systemu itp. Jest to szczególnie irytujące, bowiem sterowanie klimatyzacją i nawiewami odbywa się tylko i wyłącznie poprzez ekran dotykowy.

Używany Citroen C5 Aircross – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Citroenie C5 Aircross znajdziemy m.in. na podszybiu w lewym dolnym rogu, jak również na słupku środkowym lewym pod drzwiami.
Używany Citroen C5 Aircross – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 120 ogłoszeń dotyczących Citroena C5 Aircross. Przykładowo model z 2018 roku z przebiegiem 90 000 kilometrów, z silnikiem wysokoprężnym 2.0 BlueHDI, automatem i wyposażeniem Shine, to koszt 110 000 złotych. Model z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech z podobnym przebiegiem, z rocznika 2019 to koszt 95 000 złotych.
Używany Citroen C5 Aircross – podsumowanie
Citroen C5 Aircross to kandydat na świetne auto rodzinne. Jest niezwykle komfortowy, przyjemny w prowadzeniu, przestronny i funkcjonalny. Na uwagę zasługuje przede wszystkim przyjemne wykończenie oraz regulowana kanapa. Silniki są wystarczająco dynamiczne i jeśli ktoś nie oczekuje zbyt wiele, nawet 1.2 PureTech wystarczy. Niestety ceny są dość wysokie, a ilość ofert ograniczona.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen DS4 (2011-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C3 Picasso (2009-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 450/184/167 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Pojemność bagażnika | 580-1630 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 PureTech | 1.5 BlueHDI | 2.0 BlueHDI | 1.6 PHEV |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1499 cm³ | 1997 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | benz., turbo + elektr. |
Maks. moc | 130 KM | 181 KM | 131 KM | 178 KM | 225 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 400 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 8,2 s | 10,4 s | 8,6 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 219 km/h | 189 km/h | 211 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,8 l/100 km | 1,5 l/100 km |
Przejechałem C5 Aircross z silnikiem 1,5HDi 35 tys. km. Żadnych awarii. Moc 130KM jest absolutnie w ystarczająca nawet przy 5 osobach na pokładzie i pełnym bagażniku. Nic się nie wiesza, wszystko działa. To mój trzeci Citroën i następny też będzie te j samej marki. Pozdrowienia.
Ta sama wersją przejechałem 90 tyś km – i wrażenia jak wyżesj – nic sie nie psuło, wszystko działało – wspomaganie kierowcy i tempomat adaptacyjny super (dużo lepiej niz w VW tiguanie, którym teraz jezdze), zawieszenie super…
polecam
Podrowienia