UżywaneUżywana Kia Cee'd II (2012-2018) - który silnik wybrać?

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – który silnik wybrać?

Druga generacja Cee’da zyskała na wyglądzie i jest bardziej dopracowana od poprzedniczki. Jaki silnik wybrać w używanej Kii Cee’d II?

Niemal każdy kierowca kojarzy Kię Cee’d II chociaż z wyglądu – głównie za sprawą wieloletniej eksploatacji u służb mundurowych. W odróżnieniu od raczej zachowawczej pierwszej generacji, druga przyciąga uwagę efektowniejszą stylistyką nadwozia i deski rozdzielczej oraz lekką poprawą jakości wykończenia wnętrza. Zachowano trzy wersje nadwoziowe: 5-drzwiowego hatchbacka, odpowiednika 3-drzwiowego (Pro_cee’d) i kombi z pojemnym, 528-litrowym bagażnikiem. W gamie silnikowej obeszło się bez rewolucji: zachowano wolnossące jednostki o podobnych parametrach jak w Cee’dzie I, choć zrezygnowano z montażu silników 2-litrowych. Spore zmiany zaszły po liftingu (2015 r.), gdy pod maskami Cee’da zagościł downsizing.

Z jakim silnikiem warto kupić używaną Kię Cee’d II? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych tego auta.

Używana Kia Cee’d II – silniki benzynowe

  • 1.0 T-GDI (100 KM, 120 KM)
  • 1.4 CVVT (99 KM)
  • 1.6 GDI (135 KM)
  • 1.6 T-GDI (204 KM)

Rolę bazowej jednostki benzynowej przejął w Cee’dzie wolnossący 1.4 CVVT (czyli ze zmiennymi fazami rozrządu) – a w zasadzie dwa oddzielne silniki o takiej samej mocy (99 KM), ale różnej pojemności (1396 cm³, później 1368 cm³). Obydwa mają podobne parametry i osiągi, natomiast w nowszym (1368 cm³; od 2015 r.) wprowadzono system hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, co z pewnością docenią osoby chcące założyć LPG. Pod względem niezawodności silniki 1.4 reprezentują wysoki poziom: usterki ograniczają się do cewek zapłonowych i silniczków krokowych. Wada? Trochę za mało wigoru do auta kompaktowego.

Na lepsze parametry przyspieszenia można liczyć w montowanym przez cały okres produkcji 1.6 GDI. 135 KM pozwala osiągnąć 100 km/h w niecałe 10 sekund, bez większych wyrzeczeń w kwestii spalania (w porównaniu do 1.4). On także niezbyt często się psuje, chyba że ktoś pokusi się o zamontowanie do niego gazu (utrudnia to bezpośredni wtrysk paliwa). W Cee’dzie GT oferowano jego odmianę turbodoładowaną (T-GDI) z mocą podniesioną do 204 KM. Z uwagi na obecność turbosprężarki warto systematycznie sprawdzać poziom oleju silnikowego i pilnować terminów wymiany (co 15 tys. km).

Po liftingu do Cee’da trafił benzynowy silnik 3-cylindrowy spełniający kryteria downsizingu – 1.0 T-GDI o mocy 100 lub 120 KM. Mocne wysilenie tej jednostki nie odbiło się negatywnie na trwałości, przynajmniej na razie. Niektórzy skarżą się na problemy z chłodzeniem (konkretnie – chłodnicą), wskutek czego silnik się przegrzewa. Taki stan wybitnie mu nie służy, dlatego lepiej nie odkładać naprawy. Zwracajmy też uwagę na stan sprzęgła i turbosprężarki (czy np. nie dochodzą z niej niepokojące świsty). Wariant 1.0 T-GDI, podobnie jak pozostałe, łączono z 6-biegowymi skrzyniami (5-biegowe montowano tylko do starszych 1.4). Automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DCT przewidziano w opcji tylko dla 1.6 GDI.

Kia Cee’d II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 T-GDI1.0 T-GDI1.4 CVVT1.4 CVVT1.6 GDI1.6 T-GDI (GT)
Pojemność998 cm³998 cm³1368 cm³1396 cm³1591 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc100 KM120 KM99 KM99 KM135 KM204 KM
Maks. moment171 Nm171 Nm134 Nm137 Nm165 Nm265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s11,1 s12,7 s12,8 s9,9 s7,6 s
Prędkość maks.185 km/h190 km/h183 km/h182 km/h195 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km4,9 l/100 km6,0 l/100 km6,1 l/100 km6,1 l/100 km7,4 l/100 km
Kia Ceed II 1.6 GDI
1.6 GDI to udany silnik o wysokiej kulturze pracy. W Cee’dzie uchodzi też za całkiem dynamiczny.
Kia Ceed II 1.6 T-GDI
Cee’d II występował także jako hot hatch (GT) o mocy 204 KM.

Używana Kia Cee’d II – silniki Diesla

  • 1.4 CRDi (90 KM)
  • 1.6 CRDi (110 KM, 128 KM, 136 KM)

W pierwszych dwóch latach produkcji w Cee’dzie montowano budżetowego diesla 1.4 CRDi (90 KM). Po stronie zalet można postawić 4-cylindrową budowę i uproszczony osprzęt (bez koła dwumasowego), natomiast wadą są bez wątpienia przeciętne osiągi. Za ich sprawą stanowi on optymalną propozycję do eksploatacji miejskiej. Przynajmniej w teorii, bo niezbyt lubi ją montowany w 1.4 CRDi filtr DPF (często się zapycha). Właściciele zwracają też uwagę na słabą tolerancję niskiej jakości paliwa.

Prym w Cee’dzie wiodą wysokoprężne konstrukcje 1.6 CRDi w trzech wersjach mocy: 110, 128 lub 136 KM. Najsłabsza, podobnie jak 1.4 CRDi, również nie ma „dwumasy”, natomiast we wszystkich odmianach seryjnie montowano filtry cząstek stałych. Uchodzą za trwalsze od tych w słabszym silniku, natomiast w 1.6 CRDi zdarzają się przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu – a dodamy, że właśnie taki napęd rozrządu znajduje się w każdym silniku Cee’da II. Plus za zastosowanie elektromagnetycznych wtryskiwaczy (nawet w topowej odmianie 136 KM), które można bez problemu zregenerować. Turbodiesle łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (w 1.4 CRDi zdarzają się 5-biegowe) oraz dwoma rodzajami „automatów”: klasycznym (w 1.6 CRDi/128 KM) lub dwusprzęgłowym DCT (1.6 CRDi/136 KM).

Kia Cee’d II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi
Pojemność1396 cm³1582 cm³1582 cm³1582 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM110 KM128 KM136 KM
Maks. moment220 Nm260 Nm260 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s12,7 s10,9 s9,8 s
Prędkość maks.170 km/h185 km/h197 km/h196 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,1 l/100 km4,3 l/100 km3,6 l/100 km
Kia Ceed II 1.6 CRDi
Diesla 1.6 CRDi z powodzeniem montowano do wielu modeli Kii i Hyundaia. Zasłynęły z uproszczonego osprzętu słabszych wersji (np. wersja 110-konna nie ma koła dwumasowego).

Używana Kia Cee’d II – który silnik wybrać?

Wszystkie silniki zasługują na uwagę, dlatego wybór zależy od preferencji konkretnego użytkownika. Do LPG polecamy 1.4 CVVT, natomiast zwolennikom osiągów i bezproblemowej eksploatacji – 1.6 GDI. Warianty T-GDI są bardziej wysilone, stąd nie można wykluczyć poważniejszych problemów w przyszłości. Jeśli Cee’d z dieslem, to najlepiej 1.6 CRDi. Daje jasny wybór: albo zminimalizowanie kosztów jazdy (wersja 110 KM), albo użyteczność w trasie (mocniejsze).

Więcej informacji na temat używanej Kii Cee’d II:

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników

Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?

Kia Ceed II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji