toyota gr supra test 01

Toyota Supra powraca – na początek z silnikiem 3.0 R6 turbo (340 KM). Piąta generacja słynnego modelu powstała we współpracy z BMW. Ile w niej niemieckiej techniki, a ile ducha japońskich aut sportowych? Oto relacja z pierwszych jazd nową Toyotą Suprą w Hiszpanii, w tym na torze Jarama pod Madrytem.

Powrót Supry wzbudza wiele kontrowersji – samochód zbudowano na platformie, z której korzysta również najnowsze BMW Z4. W pierwszej chwili na usta ciśnie się pytanie, dlaczego obaj producenci – to w końcu wielkie, dochodowe koncerny – nie skonstruowali tych aut na własną rękę. Zwłaszcza że chodzi o modele z bogatą tradycją.

Tradycja nie przekłada się jednak na sprzedaż – zarówno Z4, jak i Supra to niszowe pojazdy o niewielkiej popularności. Gdyby chcieć budować je osobno, mogłyby… w ogóle nie powstać. Przedstawiciele Toyoty przyznają wprost, że samodzielne opracowanie samochodu trwałoby dłużej i pochłonęło więcej środków. A BMW dostarczyło to, czego japońskiej firmie brakowało najbardziej – gotową rzędową „szóstkę”, która była wizytówką wszystkich poprzednich pokoleń Supry.

Kształt lamp nowej Supry wyraźnie nawiązuje do designu poprzedniczki z lat 1993-2002.
toyota gr supra test 03
Wybrzuszenia na dachu sprawiają, że w kabinie jest dużo miejsca nad głowami.

W nowym formacie

Pozostaje pytanie, dlaczego Toyota nie skorzystała z większej, własnej platformy, na której „jeździ” udany Lexus LC. W tym przypadku wśród przyczyn również wymienia się wysokie koszty, które wpłynęłyby na cenę samochodu w sprzedaży. Poza tym Lexus LC ma kabinę 2+2, a nowa Supra (A90) – wyłącznie 2-osobową. To wyjaśnia, dlaczego jest nie tylko krótsza od poprzedniczki z lat 1993-2002 (A80) – mierzy 438 wobec 452 cm, ale i dlaczego jej rozstaw osi jest mniejszy niż w tańszym modelu GT86 – 247 wobec 257 cm. Należy bowiem pamiętać, że zarówno generacja A80, jak i GT86 mają też (umowne) miejsca z tyłu.

Toyota Supra A80
Toyota Supra A80

Zwarte nadwozie nowej sportowej Toyoty przynosi jej zresztą szereg korzyści: nisko umieszczony środek ciężkości (46,1 cm; GT86: 46,8 cm), optymalny rozkład mas (50:50) oraz niewielki, „gokartowy” stosunek rozstawu osi do rozstawu kół, co ma kluczowe znaczenie dla stabilności. Przełomu nie ma natomiast pod względem masy własnej – 340-konna Supra waży przeciętne 1495 kg, czyli o około 100 kg więcej od konkurencyjnego Porsche 718 Caymana.

Od strony użytkowej nowe coupe okazuje się praktycznym samochodem: ma szerokie wnętrze, w którym z powodzeniem zmieszczą się dwaj rośli mężczyźni, nieduży (290 l), ale użyteczny bagażnik z hakami na torby i ergonomiczną deskę rozdzielczą z dopracowanym systemem multimedialnym z BMW.

toyota gr supra wnętrze deska rozdzielcza kokpit
Kokpit Supry sprawia nieco klaustrofobiczne wrażenie, ale wnętrze zapewnia sporo przestrzeni. Deska rozdzielcza bazuje na elementach z BMW. Jest ergonomiczna, łatwa w obsłudze i porządnie wykonana.

Z charakterem

Najważniejsze jednak jest to, jak nowa Supra jeździ. Toyota samodzielnie „dostroiła” podwozie auta oraz działanie systemu stabilizacji. W trakcie testów wzmocniono też tylną część nadwozia, które w rezultacie jest sztywniejsze niż w Lexusie LFA.

Efekt: na drodze Supra przekonuje do siebie typowym dla japońskich aut zbalansowaniem. Kierowca siedzi tu niemal na tylnej osi, subtelne przechyły nadwozia informują go o zmianach obciążenia, a bezpośredni układ kierowniczy imponuje „czytelnością” przekazu w środkowym położeniu. Na suchej nawierzchni Toyota ma duże pokłady trakcji, w czym pomaga jej aktywny tylny dyferencjał. Jednocześnie zupełnie nie jest męcząca – pozostaje w bliskim kontakcie z kierowcą, nie zmusza go jednak do nieustannej koncentracji.

Tłumienie jest sztywne, ale nie twarde, a praca adaptacyjnych amortyzatorów odczuwalnie zależy od wybranego trybu jazdy. Tryby na szczęście są tylko dwa: „codzienny” Normal, o całkiem komfortowych nastawach, i sztywniejszy Sport (można go personalizować). Zawieszenie pracuje cicho, nadwozie sprawia wrażenie bardzo sztywnego, a wygodę jazdy zwiększa niezłe wyciszenie. Mimo sportowego układu wydechowego (bez żadnych sztucznych „wzmacniaczy”) poziom hałasu w kabinie podczas jazdy autostradą pozwala na swobodną rozmowę.

Na torze Supra nie jest tak skupiona ani narowista jak Porsche, nie prowadzi się też z lekkością Alpine – ale to nie wady. Wóz prowadzi się bardzo intuicyjnie, nie jest ociężały i zachwyca komunikacją z przednimi kołami. Ma typowy dla klasycznych tylnonapędowych aut rozkład obciążenia i skłonność do jazdy poślizgami, o co niełatwo u centralnosilnikowych rywali. W sportowym trybie układ kontroli stabilności DSC dba jednak o jak najlepszą trakcję i koncentruje na precyzyjnym utrzymaniu toru jazdy, na szczęście bez nadwrażliwych reakcji – czuć, że główną rolę odgrywa tu „szpera”, czyli blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Uwagi? Po kilku sesjach torowej jazdy pedał hamulca stał się miękki (układ hamulcowy Brembo z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu) – hamulce w Porsche 718 potrafią znieść takie obciążenia bez szwanku.

Zapewne w kwestii zaostrzenia charakteru Supry, podobnie jak w przypadku poprzedniczki, Toyota zostawiła pole do działania tunerom. W kwestii osiągów trudno jednak chcieć więcej – 340-konny silnik 3.0 turbo (twin-scroll) tryska energią (0-100 km/h w 4,3 s), ma aksamitne brzmienie i świetnie dogaduje się z szybkim, 8-biegowym automatem z pełnym trybem manualnym. Przekładnia błyskawicznie zmienia biegi w górę i redukuje – nie gorzej niż porównywalna skrzynia dwusprzęgłowa, od której według inżynierów Totyoty jest lżejsza. Brakuje jej tylko funkcji „przegazówki”, która zapewniałaby dodatkowy efekt akustyczny przy zmianie przełożenia.

Toyota GR Supra – dźwięk silnika

toyota gr supra silnik 3.0 biturbo 340 km
340-konny silnik R6 turbo (twin-scroll) ma mnóstwo siły w niemal całym zakresie obrotów. Szlachetnie brzmi.

Toyota GR Supra – cena w Polsce, kiedy w sprzedaży

Sprzedaż nowej Supry w Polsce już trwa, choć szczegółowe cenniki pojawią się wkrótce. Egzemplarze z pierwszej partii – w topowej wersji – wyceniono na 315 tys. zł. Jeszcze w tym roku w ofercie zadebiutuje też 4-cylindrowa wersja 2.0 turbo (258 KM). Nowa Toyota Supra jest produkowana w fabryce Magna Steyr w Austrii.

Toyota GR Supra – naszym zdaniem

Pomijając kwestię tożsamości, Toyota zbudowała atrakcyjny samochód sportowy – mocny, z dopracowanym podwoziem, a do tego… wygodny. Zapowiada się ciekawa alternatywa dla Porsche 718 i Alpine A110.

toyota supra pierwszy test opinia
Marcin Sobolewski, dziennikarz tygodnika „Motor” i serwisu wyborkierowcow.pl.

Takie auta powstają, by dawać radość, i Supra w pełni się z tego zadania wywiązuje. W zestrojeniu jej podwozia czuć japońską szkołę inżynierską.

Toyota GR Supra – skrócone dane techniczne

silnik: benzynowy, turbo (twin-scroll), układ i liczba cylindrów/liczba zaworów: R6/24V, pojemność skokowa: 2998 cm3, moc: 340 KM przy 5000-6500 obr./min, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm przy 1600-4500 obr./min, masa własna (bez kierowcy): 1495 kg, prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 s, średnie zużycie paliwa wg producenta (NEDC): 7,5 l/100 km

Toyota GR Supra – galeria zdjęć

Toyota GR Supra
Długa maska, cofnięta kabina – wszystko zgodnie ze sztuką.
Toyota GR Supra (2019)
Fotele – zaprojektowane przez Toyotę. Plus za niską pozycję za kierownicą i regulowaną szerokość boków, minus za niezbyt wydatne podparcie.
Toyota GR Supra (2019)
Bagażnik jest nieduży (290 l), ale z łatwym dostępem i foremny. Brakuje jednak oddzielenia od kabiny. Za fotelami – głośniki.
Toyota GR Supra (2019)
Czytelne cyfrowe wskaźniki bez większych możliwości personalizacji. Jest za to kolorowy wyświetlacz head-up. Obsługa komputera pokładowego – jak w BMW.
Toyota GR Supra (2019)
Intuicyjne sterowanie multimediami kontrolerem. Obok – m.in. klawisz wyboru trybu jazdy (Normal i Sport z opcją personalizacji).
Toyota GR Supra
Czcionka napisu „Supra” przypomina krój stosowany w poprzedniczce. Nowy model oficjalnie nazywa sie jednak „GR Supra” – od Gazoo Racing, nazwy fabrycznego zespołu Toyoty.
Toyota GR Supra
Przedstawiciele Toyoty sami przyznają, że zasłonięte wloty stanowią „zaproszenie” dla… tunerów.
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra (2019)
Toyota GR Supra
Toyota GR Supra (2019)
Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here