Multitronic wystepowanie

Przez lata w Audi ze wzdłużnym silnikiem i napędem na przód jedyną dostępną automatyczną skrzynia była bezstopniowa Multitronic. Wielu kierowców obawia się jej z powodu opinii o jej usterkowościach i wysokich kosztach napraw.

Silnik spalinowy pracuje najbardziej efektywnie w określonym przedziale obrotów – w szczególności między obrotami maksymalnego momentu obrotowego i maksymalnej mocy. Aby było to możliwe, silnik musi zostać połączony ze skrzynią biegów. Im posiada ona więcej przełożeń, tym lepiej. W manualnych i automatycznych przekładniach o konwencjonalnej konstrukcji liczba biegów jest ograniczona – stanowi wypadkową między wygodą eksploatacji, kosztem produkcji czy masą i rozmiarami skrzyni. Problem ten praktycznie nie istnieje w bezstopniowych skrzyniach (CVT), które posiadają nieskończenie dużą liczbę przełożeń i na bieżąco dopasowują ją do zapotrzebowania na moc i moment obrotowy.

Multitronic - zuzyty lancuch
Przełożenie skrzyni Multitronic może być na bieżąco dopasowywane do zapotrzebowania na moc poprzez zsuwanie i rozsuwanie kół pasowych.

Przekładnię oznaczoną symbolem 01J na zamówienie Audi opracowała i wyprodukowała firma LuK. W zależności od konstrukcji i roku produkcji Multitronic jest w stanie przenieść 310, 380 lub 400 Nm. Z tego powodu tuning silnika w większości przypadków nie wchodzi w grę. Sytuacja jest wręcz odwrotna – Audi dławiło niektóre jednostki napędowe, by dopasować je do skrzyni biegów (np. 3.0 TDI w A7 z 450 do 400 Nm).

Zasada działania bezstopniowej przekładni przypomina nieco sposób pracy rowerowych przerzutek, które są w stanie zmieniać przełożenie na „wejściu” i „wyjściu”. W samochodowych skrzyniach nie jest to jednak realizowane kołami zębatymi, tylko kołami pasowymi o kształcie stożków – są połączone pasem lub łańcuchem, a przełożenie zmienia się w wyniku zsuwania lub rozsuwania kół.

Jak działa skrzynia Multitronic?

Sterownik przekładni Multitronic stara się dopasować obroty do sytuacji. Jeżeli kierowca lekko wciska pedał gazu, obroty są utrzymywanie na stałym poziomie poniżej 2000 obr./min, a samochód nabiera prędkości. Po pełnym otwarciu przepustnicy obroty będą utrzymywane na poziomie maksymalnej mocy – czyli ok. 4000 obr./min w dieslu i 6000 obr./min w silnikach benzynowych – aż do chwili osiągnięcia maksymalnej prędkości i zwolnienia pedału gazu. Wówczas obroty spadają do niższego poziomu, niż miałoby auto z ręczną skrzynią.

Ciągłość przenoszenia momentu obrotowego i związany z nim brak jakichkolwiek szarpnięć sprawia, że Multitronic jest ceniony przez spokojnie jeżdżących i oczekujących wysokiego komfortu kierowców. Takiej płynności jazdy nie zapewniają bowiem nawet najlepsze automaty z hydrokinetycznym konwerterem momentu.

Skrzynia Multitronic - zaledy i wady
W starszych wersjach Multitronic nie posiada sportowego trybu jazdy. Dostępna jest jednak funkcja ręcznej zmiany biegów – pozwala na wybieranie elektronicznie zaprogramowanych przełożeń.

Niektórych kierowców irytuje jednostajny odgłos pracy silnika na stałych obrotach, co rozwiązano możliwością manualnego przełączania elektronicznie zaprogramowanych biegów, a w nowszych Multitronikach (od 2002 r.) dodatkowo sportowym trybem pracy (w dolnym położeniu lewarka skrzyni znajduje się pozycja S), w którym wirtualne biegi są zmieniane przez elektronikę.

Tiptronic czy Multitronic – jak rozróżnić?

Handlarze wiedzą, że klienci obawiają się skrzyń Multitronic – w starszych autach koszt ich napraw może niebezpiecznie zbliżyć się do wartości pojazdu. Stąd w ogłoszeniach pomijana bywa nazwa przekładni bądź podawana nieprawdziwa informacja. Nie wszyscy sprzedający znają też handlowe oznaczenia stosowanych przez Audi automatycznych skrzyń. Co więcej, pod zastrzeżoną przez Porsche nazwą Tiptronic kryje się automatyczna skrzynia z funkcją ręcznego wybierania przełożeń. A takie rozwiązanie występuje także w przekładni Multitronic. I właśnie funkcja ręcznego wybierania biegów w starszych modelach pozwala na wstępne określenie, jaki typ skrzyni znajduje się w danym aucie. Identyfikacja nie jest jednak specjalnie trudna. W modelach ze wzdłużnie ustawionym silnikiem i napędem na przód, które były produkowane po 1999 r. zwykle znajduje się skrzynia Multitronic. Zwykle, gdyż np. oferowane do 2001 r. A4 B5, podobnie jak dostępne do 2002 r. A8 D2, otrzymywało przekładnie Tiptronic.

Multitronic - jak rozpoznac
Tak wyglądający selektor można spotkać także w modelach z klasycznym automatem. Aby wiedzieć, czy dane auto posiada skrzynię Multitronic, trzeba zagłębić się w jego specyfikację.

Najszybszym i najpewniejszym sposobem jest rozkodowanie numeru VIN w ASO, przez internet lub dzięki pomocy forów dyskusyjnych miłośników Audi, co pozwala na poznanie fabrycznego wyposażenia auta. Jeżeli po przestawieniu lewarka w położenie ręcznej zmiany biegów (+/-) na centralnym wyświetlaczu pojawiają się biegi 1-5, samochód posiada klasyczny automat Tiptronic. Jeżeli biegów jest 6 lub 7, dane Audi jest wyposażone w skrzynię Multitronic. W nowszych stosowano już Tiptroniki z większą liczbą biegów (do 8).

Skrzynia Multitronic – w jakich modelach występuje?

Audi oferowało Multitronic jako automatyczną skrzynię dla modeli z napędem na przednią oś. Dotyczyło to wszystkich modeli ze wzdłużnie ustawionym silnikiem.

W efekcie przekładnię Multitronic można spotkać w:
– Audi A4 B6 (1.8T, 2.0, 2.0 FSI, 2.4 V6, 3.0 V6, 1.9 TDI, 2.5 V6 TDI)
– Audi A4 B7 (1.8T, 2.0, 2.0 TFSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.5 V6 TDI, 2.7 V6 TDI)
– Audi A4 B8 (1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
– Audi A5 (1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI, 3.0 V6 TDI)
– Audi A6 C5 (1.8T, 2.0, 2.4 V6, 2.8 V6, 3.0 V6, 2.7 V6 T, 1.9 TDI, 2.5 V6 TDI)
– Audi A6 C6 (2.0 TFSI, 2.4 V6, 2.8 V6 FSI, 3.2 V6 FSI, 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI
– Audi A6 C7 (2.0 TFSI, 2.8 FSI, 2.0 TDI, 3.0 TDI)
– Audi A7 (2.8 V6 FSI, 3.0 V6 TDI)
– Audi A8 D3 (2.8 V6 FSI, 3.0 V6, 3.2 V6 FSI)
– Audi A8 D4 (2.8 V6 FSI)

Audi A4 B7 było punktem wyjścia do stworzenia Seata Exeo, który w wersjach z silnikami 2.0 TFSI oraz 2.0 TDI również mógł otrzymać skrzynię Multitronic.

Przekładnia Multitronic – żywotność i typowe usterki

Żywotność skrzyni Multitronic jest szacowana na 150-200 tys. km bezproblemowej jazdy. Mankamenty techniczne potrafią się jednak pojawić zarówno wcześniej, jak i później. Jednym ze skrajnych przykładów jest testowane przez redakcję „Auto Bilda” Audi A4 B8 2.0 TDI, w którym zespół napędowy hałasował przed osiągnięciem 70 tys. km. Producent zapewniał, że winę ponosiło połączenie między skrzynią i półosią, jednak profilaktycznie wymienił przekładnię. Czy dotrwałaby do końca testu, który momentami prowadzono intensywnie? Trudno wyrokować. Kierowcy narzekali też na podatność silnika na zdławienie podczas manewrowania. Znane są jednak A4 B8 2.0 TDI, które bezproblemowo przejechały ze skrzynią Multitronic 260 tys. kilometrów – obsługa serwisowa przekładni ograniczała się do wymiany oleju.

Multitronic - koszt naprawy
W skrzyni Multitronic moment obrotowy jest przenoszony przez łańcuch. Do kół stożkowych przylega on bocznymi krawędziami o niewielkiej powierzchni. Stąd niezwykle ważna jest okresowa wymiana oleju – od stopnia jego zużycia zależy czy skrzynia będzie właściwie chroniona przed zużyciem.

Nadejście poważnych problemów sygnalizuje szarpanie przy niskich obrotach i pełzanie samochodu, gdy lewarek skrzyni znajduje się w położeniu neutralnym (N). Automatycznie zdiagnozowane problemy ze skrzynią Multitronic prowadzą do wyświetlenia ostrzeżeń na panelu wskaźników. Jak podaje serwis prnd.pl, jednoczesne wyświetlenie się ikon wszystkich trybów jazdy oznacza konieczność poddania skrzyni diagnostyce. Jeżeli pod oznaczeniami PRND pojawia się czerwony prostokąt, usterka jest poważna. Gdy symbole zaczynają migać, ruszenie po zatrzymaniu lub powtórnym uruchomieniu silnika może nie być już możliwe.

Multitronic - wyswietlacz
W zależności od wersji Multitronic może mieć 6, 7 lub 8 biegów. Zawsze są one elektronicznie zaprogramowane – zamiast płynnie zmieniać położenie, pozycja kół pasowych zmienia się skokowo, co symuluje jazdę samochodem ze zwykłą skrzynią manualną bądź automatyczną z konwerterem momentu.

Nie brakuje opinii, że Multitronic nie jest najlepszym wyborem w używanym Audi i z czasem wymagająca napraw skrzynia stanie się balastem finansowym. Jak jest w rzeczywistości? Przede wszystkim nie należy zapominać, że S tronic również nie jest wieczny, a sama wymiana pakietu podwójnych sprzęgieł to koszt liczony w tysiącach złotych. W przypadku Multitronica częścią eksploatacyjną jest łańcuch, za który trzeba zapłacić ok. 1200 zł. Jeżeli uszkodzone są również koła pasowe, konieczne będzie dołożenie blisko 1000 zł na ich regenerację. Gdy koła nie nadają się do naprawy, za nowe trzeba zapłacić dwukrotnie więcej. Serwis policzy sobie także za wymianę oleju i robociznę. W grę wchodzą także defekty układu hydraulicznego i elektroniki. Dobra wiadomość jest taka, że usterki rzadko kiedy występują jednocześnie i pojawiające się kwoty rzędu 10 tys. zł za naprawę Multitronica okazują się znacznie przesadzone. Oczywiście przy założeniu, że naprawę przeprowadza się niezależnemu warsztatowi, a nie ASO. Wspomniane przystosowywanie skrzyni do przenoszenia coraz wyższych momentów obrotowych sprawiło, że im nowszy Multitronic, tym lepiej.

Żeby skrzynia posłużyła możliwie długo, powinna być regularnie serwisowana. Serwisy specjalizujące się w obsłudze skrzyń biegów rekomendują wymianę oleju co 60 tys. km. Ze swojej strony kierowca może dołożyć delikatne traktowanie przekładni podczas pierwszych kilometrów (szczególnie zimą), unikanie ostrych startów z gazem w podłodze oraz długotrwałej jazdy autostradą z wysoką prędkością, która powoduje grzanie się skrzyni.

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 3.6]

2 KOMENTARZE

    • Mam Audi A3 8L Automat z 2002 1,8 Turbo 150 KM i nic mi nie stuka.Bardzo udane autko.
      Radze zajrzec do amortyzatorow.Poduszki , lozyska itd.

Pozostaw odpowiedź Bobo Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here