NowościAktualnościSkoda jak Mercedes - Kamiq, Scala i nowa Octavia z inteligentną obsługą...

Skoda jak Mercedes – Kamiq, Scala i nowa Octavia z inteligentną obsługą głosową

W niektórych autach premium głosowo można m.in. zmienić ustawienia wentylacji, a poszczególne funkcje aktywuje się swobodnymi formułami, a nie określonymi poleceniami. Podobny system zaoferuje Skoda.

Mercedes ze swoim systemem multimedialnym MBUX i obsługą głosową aktywowanej hasłem „Hej Mercedes” zrewolucjonizował pojęcie asystenta głosowego w samochodzie – zamiast określonych poleceń reaguje bowiem na zupełnie swobodne sformułowania. Jak to działa? Wystarczy powiedzieć np. „Hej Mercedes, jestem głodny”, a system zaproponuje wytyczenie trasy nawigacji do najbliższej restauracji. „Hej Mercedes, zimno mi” – system zapyta, o ile zwiększyć temperaturę. Co istotne, obsługa działa szybko i reaguje również na bardzo niestandardowe polecenia (np. „Hej Mercedes, co myślisz o Audi?” – system odpowiada: „Najlepiej wygląda w moim lusterku wstecznym”). Podobne rozwiązania wprowadziło już m.in. BMW oraz Porsche.

Ale to wszystko producenci premium. W ślad za nimi chce iść Skoda, która zapowiedziała wprowadzenie asystenta głosowego w swoich nowych modelach – miejskim SUV-ie Kamiq, kompaktowej Scali oraz najnowszej, czwartej generacji Octavii (czytaj więcej na temat premiery modelu). Co ciekawe, obsługa głosowa nie będzie w ich przypadku aktywowana hasłem „Hej Skoda”, ale „OK Laura”. To najpewniej nawiązanie do Laurina i Klementa – założycieli czeskiej marki. Skoda miała już zresztą w swojej ofercie model Laura – tak nazywała się Octavia na rynku indyjskim.

Laura będzie dostępna dla samochodów z systemem multimedialnym Amundsem z 9,2-calowym ekranem (5250 zł dopłaty), początkowo w sześciu językach: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim i oczywiście czeskim. Polski oddział Skody ustala aktualnie, czy i kiedy funkcja zostanie wprowadzona w autach oferowanych w naszym kraju.

Na razie wiadomo, że Laurę będzie można poprosić o włączenie określonej stacji radiowej, znalezienie najbliższej kawiarni, księgarni czy bankomatu, stacji paliw oraz wykonanie połączenia telefonicznego do określonej osoby.

Atutem Laury ma być fakt, że można jej przerywać – czyli wydać nowe polecenie już w trakcie wypowiedzi asystenta (co przyspiesza obsługę), a także to, że system nie wycisza zupełnie muzyki, jaka jest akurat odtwarzana przez system audio. W przyszłości Laura ma zyskać także zdolność do prowadzenia niewyszukanych rozmów.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji