PoradyPoradyPołączenie alarmowe eCall. Co to jest, jak działa, czy można wyłączyć?

Połączenie alarmowe eCall. Co to jest, jak działa, czy można wyłączyć?

Jeżeli dojdzie do wypadku, nowoczesne auto jest w stanie samodzielnie wezwać pomoc. Służy do tego system eCall, który w razie potrzeby można też ręcznie uruchomić przyciskiem z napisem SOS.

Unia Europejska narzuciła na producentów samochodów wyposażanie ich w system automatycznego wzywania pomocy. Jest ono wymagane we wszystkich autach osobowych i lekkich dostawczych, które homologowano od kwietnia 2018 r. Rozwiązanie to jest nazywane „połączeniem eCall” czy funkcją SOS. Nawiązuje ono połączenie z numerem alarmowym 112, czemu towarzyszy transmisja danych na temat pojazdu i jego położenia. Działanie połączenia alarmowego eCall jest niezależne od sparowania telefonu komórkowego z pojazdem – system działa dzięki zainstalowanej w pojeździe karcie SIM.

Celem systemu eCall jest usprawnienie wzywania pomocy. Kiedy dochodzi do wypadku każda sekunda jest na wagę złota. Jeżeli kierowca podróżuje sam w środku nocy na bocznej drodze może być z tym problem – wystarczy, że na skutek uderzenia straci przytomność, a pomoc nadejdzie po długich godzinach.

Jak działa system eCall w aucie?

Automatyczne nawiązanie połączenia może nastąpić, gdy zapłon jest włączony, a w przypadku auta elektrycznego – gdy pojazd jest gotowy do jazdy. System eCall jest dostępny także 10 minut po przestawieniu wyłącznika zapłonu w położenie Stop.

By poznać szczegóły na temat działania systemu eCall wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. My sięgnęliśmy po dokumentację nowego Fiata 500. Okazuje się, że w przypadku uderzenia o znacznej sile, które zostało odnotowane przez czujniki pojazdu i spowodowało odpalenie poduszek powietrznych system automatycznie nawiązuje połączenie z numerem alarmowym.

Gdy połączenie eCall zostanie nawiązane, do centrum alarmowego zostaną przesłane następujące dane:

– typ połączenia: ręczne (za pomocą przycisku SOS) lub automatyczne (na skutek kolizji)
– data, godzina i minuta rozpoczęcia połączenia
– numer identyfikacyjny pojazdu (VIN)
– rodzaj napędu (elektryczny, benzyna, diesel, LPG
– typ pojazdu (samochód osobowy lub dostawczy)
– wiarygodność wysłanej pozycji (w zależności od jakości sygnału GPS w momencie nawiązywania połączenia)
– pozycja w momencie nawiązywania połączenia
– jeśli połączenie zostało nawiązane w miejscu, w którym dostępny jest sygnał GPS, wówczas zostanie wysłana pozycja samochodu z chwili rozpoczęcia połączenia
– w przypadku niedostępności sygnału GPS (np. w tunelu), zostanie wysłana ostatnia dostępna pozycja
– dwie pozycje poprzedzające wysłaną pozycję główną i kierunek jazdy samochodu
– identyfikator wysłanego pakietu danych

Automatycznie nawiązane połączenie alarmowe nie może zostać przerwane przez kierowcę czy pasażera, a jedynie przez operatora w centrum obsługi połączeń alarmowych. Nastąpi to w sytuacji, gdy upewni się on, że nikt nie wymaga pomocy medycznej.

W instrukcji nowego Fiata 500 znajdziemy również informację, że w sytuacji, gdy system eCall nie jest w stanie nawiązać połączenia głosowego lub gdyby doszło do rozłączenia linii z powodu braku zasięgu sieci telefonicznej, spróbuje on przez 5 minut ponownie nawiązać połączenie z numerem 112. Aby ułatwić prowadzenie akcji ratowniczej, system eCall przez kolejne 120 minut może też automatycznie przyjąć połączenie przychodzące.

Uszkodzenie akumulatora nie będzie tu problemem – eCall posiada niezależną baterię. W przypadku jej zużycia kierowca zostanie o tym fakcie poinformowany komunikatem na panelu wskaźników. Bez względu na stan akumulator ten powinien być wymieniany co 5 lat – przynajmniej w przypadku Fiata 500.

Czym jest system eCall
Nowoczesne samochody nie tylko świetnie chronią kierowcę i pasażerów przed skutkami zderzeń. W razie potrzeby są w stanie samodzielnie wezwać pomoc.

Znajdujący się zazwyczaj w panelu na podsufitce przycisk SOS pozwala na ręczne wezwanie pomocy dla osoby znajdującej się w potrzebie. Wystarczy wcisnąć go na dwie sekundy. Uwaga! Pod żadnym pozorem nie należy „testować” sprawności systemu poprzez próbę nawiązania połączenia. Nie połączymy się bowiem z centrum informacyjnym danej marki, tylko operatorem numeru 112. Tym samym zajmiemy linię, z którą ktoś może próbować się połączyć w celu wezwania pomocy. Ewentualną niesprawność system zgłosi komunikatem na panelu wskaźników. Jeżeli przypadkowo wciśniemy przycisk SOS, możemy w ciągu 10 sekund nacisnąć go ponownie w celu anulowania procesu nawiązywania połączenia.

W instrukcji nowego Fiata 500 czytamy też, że opartej o GPS lokalizacji pojazdu nigdy nie można wyłączyć, ponieważ ma to zasadnicze znaczenie w celu świadczenia usługi „Połączenie eCall”. Położenie samochodu będzie analizowane nawet po wyłączeniu usług geolokalizacyjnych w systemie multimedialnym. Nie oznacza to jednak, że należy obawiać się o swoją prywatność. Konstrukcja systemu eCall sprawia, że dane z jego pamięci nie są dostępne poza systemem poza nawiązaniem połączenia alarmowego. Co więcej, informacje są w ciągły sposób nadpisywane w wewnętrznej pamięci systemu, by zapisać maksymalnie trzy ostatnie pozycje samochodu, niezbędne do normalnego działania systemu. Nawet jeżeli funkcja automatycznego połączenia zostanie aktywowana, w przypadku Fiata 500 dane zostaną zachowane nie dłużej niż na 13 godzin od momentu nawiązania połączenia.

Przycisk Assist – wzywanie pomocy drogowej

W wielu nowoczesnych samochodach obok przycisku SOS znajdziemy przycisk Assist, czasami oznaczany symbolem klucza francuskiego. Nie należy ich mylić, a tym bardziej używać zamiennie. Dlaczego? SOS służy do nawiązywania połączenia z numerem 112. Z kolei Assist służy do wzywania pomocy drogowej.

Przycisk Assist
Jeszcze do niedawna spotykana w autach z górnej półki funkcja Assist obecnie jest na pokładzie miejskich samochodów – w tym nowego Fiata 500.

Naciśnięcie przycisku Assist wysyła informacje na temat pozycji samochodu do centrum obsługowego i powoduje nawiązanie połączenia głosowego z operatorem.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji