Na stronie UOKiK pojawiły się informacje o nowych akcjach naprawczych. Fiat, Ford, Land Rover, Mercedes, Toyota i Volvo wzywają auta do serwisów. Sprawdź szczegóły.

Wśród producentów, którzy w ciągu ostatniego miesiąca powiadomili Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o nowych kampaniach serwisowych, znaleźli się Fiat, Ford, Land Rover, Mercedes, Toyota i Volvo. Poniżej zamieszczamy szczegółową listę.

Fiat 500

Akcja serwisowa dotyczy 153 egzemplarzy, wyprodukowanych w Polsce. Z powodu nieprawidłowości materiału może nastąpić pęknięcie półosi, co może skutkować niekontrolowanym zachowaniem samochodu podczas jazdy. Właściciele samochodów zostaną listownie zaproszeni do ASO w celu sprawdzenia / wymiany zamontowanych półosi kół przednich.

Ford S-Max, Ford Galaxy oraz Ford Mondeo

Na polskim rynku kampania naprawcza dotyczy łącznie 1943 aut z silnikami 1.6 EcoBoost, wyprodukowanych w fabryce Genk od 04.08.2010 r. do 07.03.2014 r. (S-Max i Galaxy) oraz od 04.08.2010 r. do 30.06.2014 r. (Mondeo). Może w nich dojść do przegrzania głowicy silnika, co może doprowadzić do jej pęknięcia, a w konsekwencji do wycieku oleju na gorącą powierzchnię, stwarzając ryzyko pożaru w komorze silnika. Właściciele samochodów objętych kampanią będą proszeni o kontakt z ASO w celu usprawnienia układu chłodzenia poprzez zamontowanie czujnika poziomu płynu chłodzącego oraz aktualizacji oprogramowanie w pojeździe, co umożliwi generowanie akustycznych i wizualnych ostrzeżeń, jeżeli ilość płynu chłodzącego spadnie poniżej wymaganego poziomu.

Land Rover Defender oraz Land Rover Discovery

W Polsce akcją przywoławczą objęto łącznie 24 samochody z roku modelowego 2021, wyprodukowane w Wielkiej Brytanii. Może w nich dojść do przeciążenia 48-woltowego układu elektrycznego, które w konsekwencji może spowodować zwarcie w przetwornicy prądu stałego, gdzie może nastąpić zwarcie 12-woltowego układu elektrycznego z masą pojazdu. W skrajnych przypadkach pasażerowie pojazdu mogą poczuć zapach spalenizny lub dym wewnątrz samochodu. W sytuacji, w której drzwi, okna i/lub okno dachowe będą otwarte, może dojść do pożaru pojazdu. Właściciele wszystkich aut sprzedanych na rynku polskim zostali poinformowani o ogłoszonej kampanii i konieczności skontaktowania się z serwisem w celu przeprowadzenia stosownej naprawy.

Mercedes Vito/eVito/Klasa V/EQV (Typ 447)

Akcja naprawcza dotyczy łącznie 9774 aut, wyprodukowanych w Hiszpanii. System przywoławczy (eCall) może nie działać poprawnie. Chwilowy spadek napięcia w pokładowej instalacji elektrycznej w wyniku wypadku może oznaczać, że położenie pojazdu przekazane w wezwaniu alarmowym może nie odpowiadać rzeczywistemu położeniu. W rezultacie przyjazd pojazdów ratowniczych może być opóźniony, co może zwiększyć konsekwencje wypadku. Dla samochodów, których dotyczy problem, w dniu 26.07.2021 r. uruchomiona została zdalna aktualizacja oprogramowania w celu aktualizacji jednostki sterującej HERMES. Zdalne aktualizacje oprogramowania są automatycznie pobierane i bezpłatnie instalowane w aucie klienta za pośrednictwem łącza danych modułu komunikacyjnego bez dodatkowej wizyty w warsztacie. Jeżeli warunki użytkowania samochodu nie pozwalają na zdalną aktualizację oprogramowania, klienci zostaną zawiadomieni listownie o konieczności umówienia wizyty w ASO Mercedes-Benz w celu aktualizacji oprogramowania.

Mercedes Sprinter (Typ 907/910)

W naszym kraju kampania przywoławcza dotyczy 544 samochodów, wyprodukowanych w Niemczech. Przewód hamulcowy przedniej osi może stykać się i ocierać o wewnętrzne wykończenie nadkola. Może to powodować przetarcia, a tym samym wyciekanie płynu hamulcowego podczas eksploatacji pojazdu. Właściciele aut zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do ASO, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Mercedes Vito (Typ 447)

Akcją serwisową objęto 358 egzemplarzy z silnikiem wysokoprężnym, manualną skrzynią biegów i przednim napędem, wyprodukowanych w Hiszpanii. Funkcja czujnika rozpoznawania biegów może być tymczasowo zablokowana po włączeniu biegu wstecznego do następnej zmiany zapłonu lub uruchomienia silnika. W rezultacie oświetlenie za pojazdem może być niewystarczające dla kierowcy podczas cofania bez światła cofania. W takim przypadku dla innych użytkowników drogi może nie być oczywiste, że pojazd może cofać. Właściciele samochodów zostaną poinformowani o prowadzonej kampanii i konieczności zgłoszenia się do ASO, w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności naprawczych.

Toyota GR Supra

Na naszym rynku kampanią serwisową objęto 62 egzemplarze, wyprodukowane w Austrii od 31.07.2019 r. do 15.06.2021 r. Oprogramowanie zarządzające pracą silnika może spowodować uszkodzenie pompy oleju/próżniowej, która dostarcza podciśnienie do urządzenia wspomagającego hamowanie, powodując utratę wspomagania hamowania. W pełni mechaniczne hamowanie (bez wspomagania) nie jest zakłócone i pozostaje dostępne. Może to skutkować wydłużeniem drogi hamowania i zwiększyć ryzyko wypadku. Podczas wizyty w autoryzowanym serwisie zostanie zmienione oprogramowanie jednostki sterującej silnikiem (ECU).

Toyota Corolla, Highlander, Mirai, RAV4 i Yaris oraz Lexus UX

Kampania naprawcza dotyczy łącznie 20 054 aut, wyprodukowanych w Japonii, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Stanach Zjednoczonych od 08.06.2020 r. do 14.07.2021 r. Ze względu na błąd aktualizacji oprogramowania moduł wymiany danych DCM (Data Communication Module) nie będzie w stanie nawiązać połączenia alarmowego. Jeżeli dojdzie do spełnienia tych warunków, użytkownik pojazdu nie jest ostrzegany o braku możliwości nawiązania połączenia z numerem alarmowym, z wyłączeniem sytuacji, gdy podejmuje on próbę ręcznego nawiązania połączenia (np. połączenie alarmowe lub połączenie w ramach usług „connected services”). Właściciele samochodów objętych kampanią będą zapraszani do ASO, w celu zmiany oprogramowania modułu wymiany danych (DCM). W przypadku stwierdzenia uszkodzenia modułu zostanie on wymieniony.

Volvo S60, Volvo V60, Volvo S90 i Volvo V90

Akcja przywoławcza dotyczy łącznie 16 samochodów z roku modelowego 2022. Gdy moduł informacyjny kierowcy (DIM) wskazuje 150-250 km do wyczerpania paliwa, może dojść do zatrzymania pracy silnika. Właściciele aut zostaną poinformowani o prowadzonej akcji i konieczności zgłoszenia się do autoryzowanych serwisów, w celu pobrania nowego oprogramowania.

Zobacz również:

Akcje serwisowe – jak z nich skorzystać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here