PoradyPoradyNumer alarmowy 112 – kiedy dzwonić? Jak zgłosić zdarzenie?

Numer alarmowy 112 – kiedy dzwonić? Jak zgłosić zdarzenie?

Gdy na drodze dojdzie do wypadku, szybkie wezwanie pomocy jest kluczowe dla zdrowia osób poszkodowanych. Sprawdź, o jakich zasad należy pamiętać, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Kiedy jesteśmy świadkami wypadku, do naszych obowiązków należy upewnienie się co do stanu wszystkich uczestników zdarzenia. Jeśli są osoby wymagające pomocy medycznej, musimy wówczas wezwać służby ratunkowe. Szybko udzielona pomoc może uratować zdrowie, a nawet życie rannych – z działaniem nie należy zatem zwlekać. Ujednoliconym dla całej Unii Europejskiej telefonem alarmowym jest numer 112. Oprócz tego, w Polsce wciąż funkcjonują równolegle numery 997, 998 i 999 – odpowiednio do policji, straży pożarnej oraz pogotowia. O jakich zasadach trzeba pamiętać zgłaszając zdarzenie? Tłumaczymy, jak prawidłowo wezwać pomoc.

Gdy uzyskamy już połączenie z dyspozytorem, należy starać się zachować spokój i jak najprecyzyjniej przekazywać niezbędne informacje. Warto również pamiętać o sugerowanej kolejności podawania danych o wypadku. Systematyzacja pozwala na szybsze przyjęcie zgłoszenia i wezwanie na miejsce odpowiednich służb. Oto, co powinniśmy przekazać dyspozytorowi:

  1. Rodzaj zdarzenia – co dokładnie się stało?
  2. Miejsce zdarzenia – gdzie to się stało?
  3. Liczba osób poszkodowanych – ile osób wymaga pomocy?
  4. Stan poszkodowanych – w jakim stanie są ranni?
  5. Nasze działania – jakie czynności podejmujemy, czy są inni świadkowie udzielający pomocy?
  6. Nasze dane – kim jesteśmy, jak się nazywamy?

Pierwsze dwa pytania są najbardziej istotne – jeśli z niezależnych od nas przyczyn rozmowa zostanie przedwcześnie przerwana, informacja o rodzaju wypadku i jego lokalizacji będzie kluczowa w zadysponowaniu na miejsce służb. Dyspozytor może zadawać nam również dodatkowe pytania co do szczegółów zdarzenia, na które należy udzielać zwięzłych odpowiedzi. Warto podkreślić, że nie powinniśmy rozłączać się, dopóki nie zrobi tego osoba po drugiej stronie słuchawki! Dyspozytor sam zadecyduje, kiedy zakończyć rozmowę, a zanim to nastąpi może instruować nas, jak pomóc poszkodowanym jeszcze zanim na miejsce dojedzie karetka pogotowia. W tym czasie odpowiednie służby są już wysyłane do wypadku.

Przeczytaj także:

Kolizja lub wypadek – jak się zachować, gdy dojdzie do zdarzenia?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji