Inżynierowie Toyota Gazoo Racing przygotowali nowy model, bazujący na najnowszym Yarisie. Dowiedz się więcej o Toyocie GR Yaris.
Podczas trwającego salonu samochodowego w Tokio japoński producent pokazał sportową wersję najnowszego wcielenia Yarisa. To drugie, po Suprze, auto przygotowane przez oddział Toyota Gazoo Racing. W prezentowanym modelu inżynierowie wykorzystali wiedzę zdobytą podczas startów w rajdach WRC. Nie dziwi więc, że GR Yaris ma się stać także bazą do stworzenia nowej rajdówki.
Agresywny wygląd, stonowane wnętrze
Patrząc na zdjęcia sportowej „Yariski” widać, że ten samochód nawet nie próbuje ukryć swoich możliwości. Trzydrzwiowe nadwozie, z obniżoną o 91 mm linią dachu, otrzymało wyraziste poszerzenia. Do tego dochodzą rozbudowane zderzaki (przedni ze sporym wlotem, zapewniającym odpowiedni dopływ powietrza do silnika) oraz 18-calowe felgi aluminiowe.
Na tle tak zaprojektowanej karoserii wnętrze auta prezentuje się bardzo zachowawczo. Po otwarciu drzwi i zajrzeniu do środka w oczy rzucają się przede wszystkim sportowe fotele z logo GR, skórzana kierownica oraz aluminiowe nakładki na pedały. Deska rozdzielcza tylko nieznacznie różni się od „cywilnych” wersji nowego Yarisa.
Nowa Toyota GR Yaris – dane techniczne, moc
Sercem opisywanej Toyoty jest nowa, trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności dokładnie 1618 cm³. Dzięki turbodoładowaniu ten silnik generuje moc 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w coupe GT86, w sportowej „Yarisce” zastosowano układ D-4S, z podwójnym wtryskiem paliwa (bezpośrednim i pośrednim). Jednostka napędowa została sprzęgnięta z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów.
W przypadku tak mocnego auta pozostawienie przedniego napędu oznaczałoby jedno – spore problemy z trakcją. Dlatego inżynierowie z oddziału Gazoo Racing opracowali zupełnie nowy napęd na cztery koła o nazwie GR-Four. Za płynne rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Dopłacając za opcjonalny Pakiet Circuit otrzymamy dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen.
Do dyspozycji kierowcy oddano trzy tryby jazdy. W standardowym ustawieniu 60% mocy trafia na przednie koła, a 40% na tylne. Tryb Sport preferuje tylną oś (30:70), żeby zapewnić większą radość z jazdy na torze czy krętych drogach. Z kolei w trybie Track moc jest rozdzielana w równej proporcji 50:50, zapewniając lepsze prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. Oprócz tego w każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze. W określonych sytuacjach do 100% siły napędowej może trafić w całości tylko na przednią lub tylną oś.
Pomimo zastosowania napędu AWD masa gotowego samochodu to tylko 1280 kg, co oznacza świetny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM, co jest zasługą m.in. zastosowania dachu z włókna węglowego. Takie parametry przekładają się również na niespotykane w tym segmencie osiągi. Przyspieszenie do „setki” Toyocie GR Yaris zajmuje mniej niż 5,5 s, a jej prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.
W przednim zawieszeniu Toyoty GR Yaris znajdziemy kolumny MacPhersona, a z tyłu – podwójne wahacze. Standardowy model korzysta z belki skrętnej.
O skuteczne hamowanie tej 261-konnej „Yariski” dbają nacinane i wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu oraz o średnicy 297 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami z tyłu. Na wspomniane 18-calowe felgi założono opony Dunlop SP Sport MAXX w rozmiarze 225/40 (wraz z Pakietem Circuit pojawiają się kute obręcze z oponami Michelin Pilot Sport 4S).
GR Yaris powstaje w zakładach Motomachi, w których wcześniej powstawał m.in. Lexus LFA. Sprzedaż nowej, sportowej Toyoty ruszy w drugiej połowie 2020 r.