Za nową szybę przednią trzeba zapłacić od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Alternatywą jest naprawa szyby samochodowej, która przywraca jej pierwotną wytrzymałość.

Przednia szyba samochodu, z racji budowy (dwie tafle szkła i warstwa tworzywa) nie rozbija się przy uderzeniu w drobny mak. W grę wchodzi jej pęknięcie lub powstanie punktowego odprysku, który można usunąć. W podobny sposób wykonywane są szklane (panoramiczne) dachy, które również można naprawiać.

Naprawa odprysku na szybie samochodu
Odpryski na szybie można naprawić. Po wypełnieniu żywicą stają się niemal niewidoczne.

Naprawa szyby samochodowej jest możliwa, gdy nie doszło do jej pęknięcia. Do ostatniego z wymienionych najczęściej dochodzi, gdy tafla szkła zostanie uderzona tuż przy krawędzi. Wówczas naprężenia towarzyszące jeździe zamieniają punktowe uszkodzenie w stale zwiększające swoją długość pęknięcie. Do pęknięcia szyby może dojść także w wyniku mocnego uderzenia (np. szybkiego najechania na krawężnik) lub błędów konstrukcyjnych (zbyt małej sztywności nadwozia, problem powszechny np. w Skodzie Felicia).

Naprawa przedniej szyby żywicą
Podczas naprawy uszkodzone miejsce jest oczyszczane z zanieczyszczeń i drobnych fragmentów szkła. Następnym etapem jest odsysanie powietrza i wprowadzanie żywicy, którą utwardza się poprzez podgrzanie i oświetlenie światłem UV (na zdjęciu).

Kiedy można naprawić szybę samochodową?

Przednia szyba samochodu nadaje się do naprawy tylko w określonych przypadkach:

  • Uszkodzenie może mieć średnicę 5 zł i znajdować się przynajmniej 10 cm od krawędzi
  • Ubytek powierzchni szkła nie może być większy niż 4 mm
  • Jeżeli na szybie są też inne uszkodzenia, muszą być oddalone od siebie o min. 10 cm
  • Z założenia nie naprawia się uszkodzeń znajdujących się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy – czyli na wysokości oczu (wypełnienie żywicą jest widoczne)
  • Kierowca musi zgłosić się na naprawę tuż po powstaniu uszkodzenia

Wytyczne dotyczące uszkodzenia szyby samochodowej nie są w 100% wiążące, ale podyktowane wytrzymałością materiału. Na wyraźne życzenie klienta warsztat może spróbować dokonać naprawy, jednak na pewno nie będzie za nią ręczył. Z kolei czas reakcji ze strony kierowcy jest ważny, gdyż szybkie uzupełnienie ubytku nie pozwala na nagromadzenie się w nim zanieczyszczeń. Jeżeli kierowca zwleka z naprawą, odprysk pod wpływem naprężeń i wahań temperatury może zamienić się w pęknięcie. Wypełnienie ubytku zajmuje fachowcowi niecałą godzinę, na naprawa szyby kosztuje zwykle 60-150 zł.

 

Pęknięta przednia szyba
Szyba uderzona przy krawędzi bardzo często pęka. Jeżeli jest wyposażona w podgrzewanie czy w warstwę refleksyjną dla wyświetlacza head-up, jej koszt z kilkuset złotych może wzrosnąć nawet do kilku tysięcy.

Ochrona przedniej szyby przezroczystą folią

W fabrycznie nowym aucie lub samochodzie z wymienioną przednią szybą można pomyśleć o jej zabezpieczeniu przezroczystą folią (np. dedykowaną do szyb Clearplex). Naklejana od zewnątrz folia posiada roczną gwarancję z limitem przebiegu (zwykle 20 tys. km). Jej obecność zmniejsza ryzyko zarysowania czy uszkodzenia przez drobne kamienie, żwir czy piasek wypadający spod kół innych pojazdów. Folia pochłania też promieniowanie UV, co ogranicza płowienie materiałów wykończeniowych w kabinie. Folie ochronne dla szyb są odporne na pracę wycieraczek, a do tego usprawniają spływanie deszczu czy płatków śniegu.

Oklejanie przedniej szyby folią ochronną
Im droższy samochód, tym zabezpieczenie przedniej szyby folią staje się bardziej zasadne. (fot. Newspress)

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here