Auta zza Żelaznej Kurtyny trudno oceniać jednoznacznie – powstawały zarówno dobre, jak i bardzo nieudane modele. Oto samochody, które wyróżniały się spośród innych produkowanych w państwach bloku wschodniego.
1. Tatra 603
Luksusowe auto produkcji czechosłowackiej, napędzane chłodzonym powietrzem silnikiem V8 zlokalizowanym z tyłu pojazdu. Na kartach historii zapisał się nietuzinkowy design oraz niezwykle aerodynamiczna sylwetka nadwozia. Produkowany w latach 1956-1975 model był bardzo chętnie wykorzystywany przez wysokich rangą urzędników państwowych.
2. Skoda 1100 MBX
Najmocniejsza i zarazem najrzadsza wersja popularnej Skody 1000 MB. Umieszczony z tyłu silnik o pojemności 1107 cm³ generował moc 52 KM. Auto wyróżniało się ponadto dwudrzwiowym nadwoziem. Produkcja trwała bardzo krótko, pomiędzy 1968 a 1969 rokiem, a niski nakład sprawił, że model jest obecnie wysoko ceniony przez kolekcjonerów.
3. Skoda Felicia
Dwudrzwiowy kabriolet produkowano równocześnie ze Skodą Octavią. Auto napędzała benzynowa jednostka o pojemności 1,1 litra i mocy 50 KM, która świetnie sprawdzała się w ważącym 863 kg nadwoziu. Wygląd samochodu również mógł się podobać, dzięki czemu auto osiągało dobre wyniki sprzedaży w krajach Europy Zachodniej.
4. Skoda 110R
Zaprezentowana w 1970 roku Skoda 110R jest przez wielu postrzegana jako jeden z najpiękniejszym samochodów zza Żelaznej Kurtyny. Ze względu na swój wygląd auto było nazywane „czechosłowackim Porsche” i, podobnie jak wcześniej Felicia, eksportowane z powodzeniem do innych państw. Łącznie wyprodukowano niemal 57 tys. egzemplarzy modelu.
5. Łada Niva
Niva weszła do sprzedaży w 1977 roku, jako samochód terenowy, który nada się jednocześnie do codziennej jazdy i będzie przy tym tani w utrzymaniu. Prosta budowa i stały napęd na obie osie pozwoliły SUV-owi zdobyć popularność na całym świecie i w nieznacznie zmienionej formie pozostawać w sprzedaży przez kilkadziesiąt lat.
6. ZAZ 966
Design dwudrzwiowego sedana inspirowany był podobno Chevroletem Corvair, jednak auto w momencie zaprezentowania w 1966 roku wyglądało niemal identycznie jak NSU Prinz. Z tyłu samochodu zlokalizowany został chłodzony powietrzem czterocylindrowy silnik. Zaparożca produkowano na terenach dzisiejszej Ukrainy w niewiele zmienionej formie aż do 1994 roku.
7. Oltcit Club
Efekt porozumienia Citroena z rumuńskim rządem pod koniec lat 70. Oltcit z wyglądu mocno przypominał model Citroen Visa, jednak z produktem francuskiej marki dzielił jedynie silnik o pojemności 652 cm³. Auto to tak naprawdę niezrealizowany projekt o nazwie Y, nad którym Citroen pracował kilka lat wcześniej wraz z Fiatem. Wykonanie Oltcita pozostawało bardzo wiele do życzenia, przez co nawet egzemplarze sprzedawane w innych krajach europejskich jako Citroen Axel co chwila trafiały na naprawy gwarancyjne.
8. FSR Tarpan
Polski samochód dostawczy zaprojektowany w latach 70. XX wieku przy wykorzystaniu elementów z Żuka i silnika od Warszawy. Produkowany w Poznaniu pick-up cechował się bardzo niską jakością wykonania. Z czasem pod maskę Tarpana trafił silnik od Fiata 125p, a następnie także jednostka wysokoprężna Perkinsa wykorzystywana w… ciągnikach Ursus C-360.
9. Yugo Koral
Pierwsze Yugo Koral opuściły fabrykę w 1980 roku. Jugosłowiańskie auto w całości bazowało na Fiacie 127. Dla chcących wyróżnić się z tłumu, w ofercie nadwoziowej oprócz klasycznego hatchbacka znalazł się z czasem również dwudrzwiowy kabriolet. Za ciekawostkę można uznać fakt, że auto z powodzeniem eksportowano do Stanów Zjednoczonych, gdzie model stanowił wówczas jedno z najtańszych aut na rynku.