NowościRozrywka10 najciekawszych sportowych modeli w historii Skody

10 najciekawszych sportowych modeli w historii Skody

W ponad 125-letniej historii Skody nie brakuje modeli, które wywołują u kierowcy szybsze bicie serca. Przedstawiamy 10 naszym zdaniem najciekawszych sportowych aut z Mlada Boleslav.

Samochody marki Skoda są zazwyczaj uważane za rozsądne i poprawne, dzięki czemu od lat są chętnie wybierane przez firmy i osoby prywatne. Jednak zarówno kiedyś, jak i dziś w gamie czeskiego producenta można znaleźć także sporo modeli, które podnoszą kierowcy poziom adrenaliny we krwi. Naszą dzisiejszą opowieść zaczynamy od przedwojennej Skody Popular Sport, a kończymy na najnowszej Octavii RS. Poniżej prezentujemy 10 najciekawszych według nas sportowych modeli z Mlada Boleslav.

1 Skoda Popular Sport (1936)

Skoda Popular Sport powstała z połączenia lekkiego nadwozia modelu Popular z mocniejszą jednostką napędową pochodzącą z modelu Rapid. Ten 4-cylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 rozwija 34 KM i pozwala osiągnąć 110 km/h. W 1936 roku Skoda Popular Sport ukończyła Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w swojej klasie.

Skoda Popular Sport
Skoda Popular Sport

120 lat Skoda Motorsport – od jednośladu po rajdowego elektryka

2 Skoda 1101 Sport (1949)

Skoda Sport została opracowana w 1949 roku na bazie modelu Tudor. Dwumiejscowe auto z otwartym nadwoziem wykonanym z aluminium zostało wyposażone w 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,1 l, który osiągał moc 50 KM. Dzięki niskiej masie własnej (ok. 700 kg) i opływowej karoserii Skoda Sport mogła rozpędzić się do 140 km/h. W 1950 roku czeski bolid wystartował w słynnym wyścigu 24h Le Mans, jednak z rywalizacji wyeliminowała go awaria.

Skoda Sport
Skoda 1101 Sport

Skoda 1101 Sport – historia modelu

3 Skoda 1100 OHC (1957)

Skoda 1100 OHC również powstała z myślą o starcie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale ze względu na ówczesne realia polityczne nigdy nie pojawiła się na francuskim torze Circuit de la Sarthe. Nie przeszkodziło to jednak w rywalizowaniu na zawodach w kraju i za granicą (w ramach bloku wschodniego), gdzie ten samochód wyścigowy odnosił spore sukcesy. Lekkie, otwarte nadwozie osadzone na ramie rurowej waży niecałe 600 kg, a wzmocniony do 92 KM silnik 1.1 pozwala osiągnąć nawet 200 km/h.

Skoda 1100 OHC
Skoda 1100 OHC

Skoda 1100 OHC – historia modelu

4 Skoda Octavia Touring Sport (1960)

Skoda Octavia TS ujrzała światło dzienne w 1960 roku i początkowo była dostępna z benzynowym motorem o pojemności 1089 cm3, który rozwija 50 KM oraz 74,5 Nm. W styczniu 1962 roku do oferty dołączyła wersja TS 1200 z silnikiem o pojemności zwiększonej do 1221 cm3, dzięki czemu moc wzrosła do 55 KM, a maksymalny moment obrotowy do 86,2 Nm. Skoda Octavia TS w latach 1961-1963 trzykrotnie wygrywała w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo.

Skoda Octavia TS
Skoda Octavia Touring Sport

5 Skoda 110 R (1970)

Skoda 110R za sprawą zgrabnego, dwudrzwiowego nadwozia bywa nazywana „czeskim Porsche”. Zaprezentowany w 1970 roku samochód bazuje na czterodrzwiowym modelu 100/110, a do jego napędu wykorzystano benzynowy silnik o pojemności 1,1 litra, który rozwijał 52 KM i pozwalał rozpędzić się do 145 km/h. W oparciu o ten model powstała Skoda 130 RS, która zwyciężyła w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku.

Skoda 110R
Skoda 110 R

Skoda 110R – historia modelu

6 Skoda 130 LR (1984)

Ostatnia tylnosilnikowa rajdówka z Mlada Boleslav otrzymała 1,3-litrową jednostkę napędową o mocy 130 KM. Maski i drzwi wykonano z aluminium, dzięki czemu gotowa do startu Skoda 130 LR waży zaledwie 730 kg. Ze względu na zmianę przepisów FIA kariera tego modelu na międzynarodowych rajdowych trasach trwała tylko dwa sezony (1985-1986), jednak obfitowała w sukcesy, z których największym jest zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 15. Rajdu Bosforu.

Skoda 130LR
Skoda 130 LR

Skoda 130LR – historia modelu

7 Skoda Octavia I RS (2000)

Współczesna Skoda Octavia „narodziła się” w 1996 roku, a 4 lata później do produkcji trafiła jej usportowiona odmiana. Została ona wyposażona w benzynowy silnik 1.8 T, który osiąga 180 KM i 235 Nm. Pierwsza Octavia RS była dostępna jako liftback oraz kombi. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 s, a jej prędkość maksymalna to 235 km/h.

Skoda Octavia I RS
Skoda Octavia I RS

Skoda Octavia RS – historia modelu

8 Skoda Fabia I RS (2003)

W 2003 roku podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowana została pierwsza Skoda Fabia RS. Była dostępna tylko jako hatchback, a pod jej maskę trafił wysokoprężny silnik 1.9 TDI o mocy 130 KM i momencie obrotowym 310 Nm. Fabia w takiej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, a maksymalnie może rozpędzić się do 204 km/h. To wszystko przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa – średnio 5,6 l/100 km.

Skoda Fabia I RS
Skoda Fabia I RS

9 Skoda Kodiaq RS (2018)

Najmocniejsza wersja Skody Kodiaq zadebiutowała w 2018 roku. Do jej napędu posłużył podwójnie turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,0 l, który rozwija 240 KM i 500 Nm. Kodiaq RS TDI osiąga „setkę” w 6,9 s, a jego prędkość maksymalna to 221 km/h. Warto też dodać, że swego czasu ten model ustanowił rekord okrążenia toru Nurburgring dla 7-osobowych SUV-ów z czasem 9 min 29,84 s. W ramach tegorocznego liftingu wysokoprężna jednostka 2.0 TDI została zastąpiona przez benzynowy motor 2.0 TSI (245 KM, 370 Nm), który zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 6,5 s i prędkość maksymalną na poziomie 234 km/h.

Skoda Kodiaq RS
Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS TDI – nasz test

10 Skoda Octavia IV RS (2020)

Najnowsza, czwarta generacja Octavii RS została oficjalnie pokazana na początku marca 2020 roku. Auto ponownie jest oferowane zarówno z nadwoziem liftback, jak i kombi, jednak po raz pierwszy w historii modelu klienci mogą wybierać między trzema rodzajami napędu – benzynowym (245 KM), wysokoprężnym (200 KM) i hybrydowym plug-in (245 KM).

Skoda Octavia IV RS
Skoda Octavia IV RS

Skoda Octavia RS (2022) – opis wersji i cennik

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji