Skoda 110R jest uważana za jedno z najpiękniejszych aut produkowanych za żelazną kurtyną. Dowiedz się więcej na temat „czechosłowackiego Porsche”.
W ubiegłym roku Skoda 110R świętowała swoje 50-lecie, więc to dobra okazja, aby przybliżyć jej historię. Losy tego auta są nieodzownie związane z fabryką w czeskich Kvasinach. To właśnie tam w 1966 roku zespół inżynierów i projektantów pod kierownictwem Frantiska Chamrada rozpoczął prace nad następcą modelu MBX. Bazę dla nowego coupe stanowiła Skoda 100/110, którą w tym samym czasie opracowywano w Mlada Boleslav.
W listopadzie 1967 r. konstruktorzy z Kvasin dostali zielone światło i mogli zacząć przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji Skody 110R (wówczas jeszcze pod roboczą nazwą 1100 Coupe). W marcu 1968 r. ukończono pierwszy prototyp i od razu przystąpiono do testów drogowych.
Gotowy samochód został po raz pierwszy przedstawiony w sierpniu 1970 r. podczas prezentacji dla dziennikarzy, a oficjalna premiera nowej Skody odbyła się miesiąc później na targach w Brnie. Do końca roku z zakładów w Kvasinach wyjechało 180 egzemplarzy modelu 110R Coupe. Liczba produkowanych aut stopniowo rosła, by w 1974 r. osiągnąć swój szczyt – 7566 sztuk.
W miarę upływu lat Skoda 110R traciła kolejne ozdobne detale, ale za to była stale poprawiana od strony technicznej. Model roku 1972 został pozbawiony chromowanych listew z logo marki na przednich błotnikach, a wlew paliwa (dotąd subtelnie ukryty pod jednym z emblematów) znalazł się pod znacznie mniej finezyjną klapką. Wówczas uproszczono również wygląd pasa tylnego – stylowa, siatkowa osłona wylotów powietrza (jak w egzemplarzu ze zdjęć) ustąpiła miejsca aluminiowej wytłoczce, stosowanej w modelach 100/110.
Na rok modelowy 1973 Skoda 110R otrzymała charakterystyczny pas przedni z czterema reflektorami, fotele z zagłówkami oraz wydajniejsze ogrzewanie, a dwa lata później wprowadzono zmiany w geometrii przedniego zawieszenia. Od roku 1977 opisywane auto zyskało większe hamulce tarczowe oraz szereg modyfikacji mających na celu unifikację podzespołów z nowością Skody – modelem 742 (105-120).
30 grudnia 1980 r. ostatnia Skoda 110R zjechała z linii montażowej. Przez ponad dekadę w zakładach w Kvasinach wyprodukowano 57 090 egzemplarzy tego modelu. Dziś w tej samej fabryce powstają Karoq, Kodiaq oraz Superb.
Zobacz również: