Skoda 130LR

Skoda 130 LR to ostatnia tylnosilnikowa rajdówka z Mlada Boleslav. Przypominamy historię tego wyjątkowego auta, które rywalizowało w legendarnej rajdowej grupie B.

Na przełomie lat 70. i 80. skuteczną, rajdową bronią Skody był model 130 RS, jednak zmiana przepisów w 1982 roku (przekształcenie grupy 2 w grupę A) sprawiła, że czescy konstruktorzy musieli przygotować całkowicie nową rajdówkę. Ich wybór padł na młodszą konstrukcyjnie Skodę 105/120, którą przebudowano zgodnie z wymaganiami nowo powstałej grupy B.

Skoda 130LR

Rajdowa Skoda 130 LR została wyposażona w 1,3-litrowy silnik benzynowy z aluminiową głowicą i dwoma podwójnymi gaźnikami Weber DCOE. Ten 4-cylindrowy motor rozwija 130 KM, a w przekazywaniu siły napędowej na tylne koła pośredniczą 5-biegowa skrzynia manualna i mechanizm różnicowy ze „szperą”.

Skoda 130LR

Na tle rywali z grupy B moc 130 KM może wydawać się niewystarczająca, jednak Skoda 130 LR ma „asa w rękawie” w postaci niskiej masy własnej wynoszącej jedynie 730 kg. To efekt zastosowania maski i drzwi z aluminium oraz tylnych szyb z pleksiglasu, a także usunięcia z wnętrza auta wszystkiego, co nie jest niezbędne. Z kabiny zniknęły m.in. wykładziny, a w miejscu tylnej kanapy pojawiła się rozbudowana klatka bezpieczeństwa HEIGO.

Skoda 130LR

To jeszcze nie koniec zmian względem standardowego modelu – Skoda 130 LR otrzymała nową tylną oś, co pozwoliło na regulację prześwitu i zamontowanie stabilizatora. Modyfikacje objęły też przednie zawieszenie oraz układ hamulcowy (hamulce tarczowe na obu osiach, hydrauliczny hamulec ręczny). Zgodnie z ówczesnymi wymogami grupy B powstało 200 samochodów w takiej specyfikacji.

Skoda 130LR

Pod koniec 1984 roku Skoda 130 LR została oficjalnie homologowana przez FIA, a w lutym 1985 roku zaliczyła bardzo udany debiut podczas Valašská Zima Rally, zajmując pierwsze trzy miejsca. Pierwszy znaczący sukces międzynarodowy nastąpił pod koniec 1985 roku, kiedy to norweski kierowca John Haugland zajął 15. miejsce w klasyfikacji generalnej słynnego brytyjskiego rajdu RAC.

Skoda 130LR

W 1986 roku startująca Skodą 130 LR załoga Ladislav Křeček/Bořivoj Motl wygrała swoją klasę i zajęła 13. miejsce w klasyfikacji generalnej wymagającego Rajdu Akropolu, a podczas Rajdu San Remo udało im się jeszcze poprawić ten wynik, kończąc rywalizację na 6. pozycji w generalce. Największym osiągnięciem w sezonie 1986 było jednak zwycięstwo austriackiego duetu Gerhard Kalnay/Günter Tazreiter w Marlboro Günaydin Turkish Rally.

Skoda 130LR

Po serii śmiertelnych wypadków z udziałem rajdówek grupy B władze FIA podjęły decyzję o zamknięciu tej klasy wraz z końcem 1986 roku. Tym samym zakończyła się międzynarodowa kariera Skody 130 LR, która jeszcze przez dwa lata startowała w zawodach w kraju i za granicą w ramach bloku wschodniego. Ostatni tytuł mistrzowski dla rajdowej Skody z silnikiem umieszczonym z tyłu wywalczyła załoga Pavel Sibera/Petr Gross w Pucharze Pokoju i Przyjaźni w 1988 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here