Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

Subiektywna opinia o luksusowym vanie Mercedesa, czyli klasie V w najmocniejszej wersji 300 d i z napędem na wszystkie koła 4Matic.

Najważniejszym spostrzeżeniem, jakie przychodzi do głowy po przejażdżce Mercedesem klasy V jest to, że ten van jest inny niż wszystkie pozostałe. Każdy tego typu pojazd od Forda Transita po Volkswagena Multivana powstał na bazie auta dostawczego. Choć klasa V też ma w sobie coś z dostawczego Vito, zwłaszcza pod względem wizualnym, to gen auta użytkowego w Mercedesie jest najmniej odczuwalny i to właśnie wyróżnia klasę V spośród wszystkich vanów. Jest jej po prostu najbliżej do auta osobowego.

Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive
Duża tylna szyba poprawia widoczność do tyłu.

Mercedes V – najbardziej osobowe auto dostawcze

Mercedes zrobił bardzo wiele, by ukryć dostawczy charakter klasy V, i trzeba przyznać, że mu się to udało. Atrakcyjna stylizacja zewnętrzna, luksusowo wykończone wnętrze, mnóstwo komfortowych dodatków, bogactwo systemów wspomagających kierowcę – to wszystko przyniosło zamierzony skutek. Jest prestiżowo i komfortowo. Takie przynajmniej wrażenie robi klasa V na pierwszy rzut oka. Wystarczy jednak spędzić kilka godzin za kierownicą, by się zorientować, że nie wszystkie cechy dostawczaka udało się całkowicie ukryć. Niestety do tych, które pozostały, należą fotele i pozycja za kierownicą. Ich siedziska są krótkie, a sama pozycja dość pionowa. W efekcie, na dłuższych trasach, po wielu godzinach za kółkiem odczuwa się różnicę w porównania do auta osobowego, niestety na niekorzyść V klasy. I to jest zdecydowanie najsłabsza strona tego auta i równocześnie największe negatywne zaskoczenie. Cóż, coś za coś. Reszta jest znakomita.

Mercedes V 300 d – wnętrze
Nowoczesny kokpit wersji V 300 d 4Matic Exclusive.

Klasa V – wyposażenie, komfort jazdy, bagażnik

To, co robi ogromnie pozytywne wrażenie, to wyposażenie. Żadne inne auto w tej klasie nie może pochwalić się tak bogatą listą wyposażenia seryjnego i dodatkowego. Dość powiedzieć, że w standardzie wersji Exclusive są ogrzewane i wentylowane fotele nawet w drugim rzędzie, a w schowku konsoli centralnej, pomiędzy fotelem kierowcy i pasażera, znajduje się lodówka. Komfort zwiększa adaptacyjne zawieszenie oraz 16-głośnikowy zestaw audio Burmester. Możliwości konfiguracji wnętrza klasy V jest wiele. Układ foteli opisywanej wersji to: 2+2+3. W pierwszym i drugim rzędzie zamontowano indywidualne fotele, a w trzecim rzędzie przesuwaną kanapę. Klasą V można przewieźć 7 osób w naprawdę wyjątkowo komfortowych warunkach. Miejsca na bagaż dla 7 osób nie pozostanie wtedy jednak zbyt wiele. Gdyby jednak wyjąć kanapę, przestrzeń bagażowa dla 4 osób byłaby niewyobrażalnie wielka. Warto też wspomnieć, że klasa V produkowana jest w aż trzech wersjach nadwoziowych:

  • kompaktowej (4,90 m, bagażnik 610-4200 l),
  • długiej (5,14 m, 1030-4630 l),
  • ekstradługiej (5,37 m, 1410-5010 l).

Każdy może więc dobrać sobie wielkość nadwozia i konfigurację foteli do własnych potrzeb.

Przestrzeń bagażowa – Mercedes klasa V
Bagażnik z dodatkową półką.
Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive
Wersja długa klasy V – długość 5,14 m.

Mercedes V 300 d 4Matic – osiągi, spalanie

Dodatkową zaletą tej wersji jest napęd na cztery koła, który wspólnie z aż 9-biegową skrzynią istotnie przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy. Dzięki tej skrzyni obroty, poziom hałasu i zużycie paliwa utrzymują się na rozsądnym poziomie. Przynajmniej do czasu wjechania na autostradę, gdy spalanie zaczyna przekraczać 11 l/100 km. Przy spokojnej jeździe V 300 d spala 7,5 l/100 km, szybszej ok. 9 l/100 km, a w mieście – 11 l/100 km.

Powyżej 140 km/h komfort jazdy zaczyna się już znacząco obniżać. Z kolei napęd na wszystkie koła przydaje się, gdy tym samochodem, który załadowany może ważyć ponad 3 tony, wjedzie się ma miękki grunt lub do ciągnięcia przyczepy.

2. rząd foteli – Mercedes klasy V
Indywidualne fotele w 2. rzędzie.
Fotele – Mercedes V 300 d
2. rząd – rozkładany stolik.
3. rząd foteli – Mercedes klasy V
Trzymiejscowa kanapa w 3. rzędzie.

Mercedes V 300 d 4Matic – PODSUMOWANIE

Najbardziej komfortowy van na rynku, któremu najbliżej do aut osobowych. Kosztuje też najwięcej, ale ma to swoje uzasadnienie. Jest szybki, luksusowy, przestronny, bogato wyposażony. Spośród wszystkich marek to właśnie Mercedesowi udało się uciec najdalej od auta dostawczego w klasie osobowych vanów. Jeśli ktoś szuka najwyższego komfortu w tym segmencie, to wybór jest oczywisty – klasa V.

MInilodówka – Mercedes V
Minilodówka w schowku pomiędzy fotelem kierowcy i pasażera.
Uchwyt na napoje – klasa V
Uchwyt na napoje. Podświetlany, podgrzewany, chłodzony.

MERCEDES V 300 d 4Matic Exclusive – DANE TECHNICZNE

Silnik – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

Turbodiesel, R4, 16V, z wtryskiem common rail, umieszczony wzdłużnie z przodu.
Pojemność skokowa 1950 cm³. Moc maksymalna 239 KM/4200 obr./min. Maks. moment obr. 500 Nm/1600 obr./min. Napęd na 4 koła. Automatyczna, 9-biegowa skrzynia biegów 9G-Tronic. Opony 245/45 R19. Masa własna 2220 kg. Ładowność 880 kg. DMC 3100 kg. Masa przyczepy 2500 kg.

Inne silniki

220 d (163 KM), 250 d (190 KM)

Bagażnik – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

Pojemność bagażnika: 1030-4630 l.

Osiągi – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

0-100 km/h: 9,3 s (dane fabr.)
0-100 km/h: 8,6 s (zmierzone)
Prędkość maks. 214 km/h

Spalanie – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

Średnie zużycie paliwa (dane fabr.): 8,6 l/100 km
Średnie zużycie paliwa (zmierzone): 9,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 57 l
Zasięg: 613 km (wg spalania zmierzonego)

 Zalety 

+ komfort jazdy
+ przestronność
+ silnik i napęd
+ bogate wyposażenie
+ mnogość konfiguracji

  Wady 

– krótkie siedziska foteli
– wysoka cena

Ceny – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

Ceny Mercedesa klasy V zaczynają się od 245 tys. zł.
Wersja 300d 4Matic Exclusive z wyposażeniem standardowym kosztuje 381 tys. zł.
Testowany egzemplarz Exclusive z wyposażeniem dodatkowym kosztuje ponad 414 tys. zł.

Wyposażenie standardowe – Mercedes V 300 d 4Matic Exclusive

  • 6 airbagów,
  • asystent znaków,
  • adaptacyjne światła LED,
  • aktywne zawieszenie,
  • 6 skórzanych foteli, w tym 4 z ogrzewaniem i wentylacją,
  • elektryczne sterowanie dwóch przednich foteli,
  • 3-strefowa klimatyzacja,
  • szklany dach,
  • oświetlenie nastrojowe,
  • nawigacja,
  • system audio Burmester,
  • konsola środkowa z lodówką,
  • asystent i czujniki parkowania,
  • kamery 360 stopni,
  • elektryczne sterowanie bocznych drzwi oraz tylnej klapy,
  • felgi 19’’

Główny rywal

Volkswagen Multivan

1 KOMENTARZ

  1. Nie wiem czemu, ale to wnętrze mercedesa a w szczególności deska rozdzielcza w ogóle mnie nie przekonuje. Bardziej podoba mi się design Audi oraz BMW jeśli chodzi o wnętrza. Nie zmienia to jednak faktu, że samochód z zewnątrz prezentuje się naprawdę fajnie i ma ciekawe osiągi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here