Komis samochodowy

W Polsce proceder kręcenia liczników to już zmora codzienności. Jakie powinny być średnie przebiegi samochodów z wybranych roczników? A jakie są w ogłoszeniach?

Cofanie części kilometrażu auta jest u nas na tyle popularna, że rzadko można znaleźć używany samochód z udokumentowanym (niekoniecznie niskim) przebiegiem. Winą za to nie możemy jednak obarczać wyłącznie handlarzy. Odpowiedzialni za to są także kupujący, którzy widząc w ogłoszeniu wysoki przebieg (powyżej 200 tys. km) automatycznie odrzucają samochód z kręgu zainteresowania. Nie zważają wtedy na to, że tamten duży przebieg mógł być w pełni udokumentowany i uczciwy. Bariera psychologiczna sprawia, że akceptujemy tylko auta mające przejechane mniej niż 200 tys. kilometrów.

Co kraj to stan licznika

Właśnie dlatego polscy sprzedający samochody postanowili się dostosować do potrzeb kupujących i zaoferować im odpowiednio niższy przebieg. Widać to zwłaszcza podczas porównywania aukcji z polskich i zagranicznych portali. U nas dostępne auta „oficjalnie” przejeżdżają 200-250 tys. km, a np. w Niemczech 300-500 tys. km. A przecież znacząca część aut w Polsce pochodzi właśnie z importu od zachodnich sąsiadów.

Oszustwo doskonale widoczne

Plagę „kręcenia” liczników doskonale widać, analizując przebiegi poszczególnych aut ze wszystkich lat produkcyjnych. Właśnie taką analizę przeprowadził tygodnik „Motor”, który wziął pod lupę 22 popularne auta na polskim rynku. Na ogół najstarsze pojazdy powinny mieć najwięcej przejechane, a przebieg powinien rosnąć wraz z upływem lat. W polskich ogłoszeniach wcale nie musi się to pokrywać. W niektórych przypadkach średni przebieg owszem rośnie wraz z rokiem produkcji, ale gdy dojdziemy do pierwszego to… nagle spada. Różnicę niekiedy nie liczy się w tysiącach, a w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Poniżej przedstawiamy cztery auta, których przebieg jest najbardziej naginany.

Mazda 3 II

Mazda 3Najmłodsze egzemplarze kompaktowej Mazdy mają przejechane ok. 130 tys. km i przez pierwsze dwa lata ich przebiegi rosną. Pierwsze odstępstwo następuje przy autach z 2006 roku, których stan licznika zaczyna maleć. Potem znowu rośnie, by przebiegi najstarszych „trójek” ponownie zmalały do wartości aut o cztery lata młodszych.

Mercedes C W204

Mercedes Klasy C W204Mercedes klasy średniej ma tendencję typowo wzrostową, lecz przy „magicznej” barierze 200 tys. km następuje zawieszenie i samochody mające powyżej 10 lat już mają mniej przejechane od młodszych.

Opel Insignia

Opel InsigniaPodobna sytuacja jak w Mercedesie. Co rok stan licznika wzrasta o ok. 10 tys km, natomiast różnica między 2008 i 2009 rokiem jest już znacznie większa, bo wynosi aż 40 tys. km.

Mercedes E W211

Mercedes klasy E W211Polacy wyraźnie boją się Mercedesów, które przejechały więcej niż 250 tys. km. Średni przebieg raz oscyluje w tej granicy, raz spada, by przy najstarszych egzemplarza konsekwentnie maleć.

Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu?

Jak sprawdzić stan samochodu w internecie – PORADNIK

Są na to trzy sposoby. Jeśli jesteśmy poważnie zainteresowani jakimś autem, warto zrobić mu przegląd w ASO, który kosztuje ok. 300-500 złotych. Pracownicy mają tam możliwość sprawdzenia historii konkretnego egzemplarza na podstawie wcześniejszych przeglądów, a opierają się na ogólnopolskich bazach serwisowych marek. Potrzebne informacje o stanie licznika możemy także wygenerować sami w Internecie np. na stronie historiapojazdu.gov.pl. W przypadku aut sprowadzanych z USA istnieje możliwość zamówienia raportu dotyczącego badań technicznych i zdarzeń drogowych.

Sprawdź wizualnie

Oprócz tego pomocny może się okazać specjalista od cofania liczników. Na podstawie dostępnej elektroniki, w której zapisuje się wiele danych, odczytanie prawdziwego przebiegu będzie możliwe do zrealizowania. Ostatecznie lepiej jeszcze ocenić stan tych elementów samochodu, które się najszybciej zużywają, jak fotele, kierownica, dźwignie. Jeśli wyglądają zbyt świeżo, być może handlarz je wymienił.

Średnie przebiegi z polskich ogłoszeń dla poszczególnych roczników

Marka/modelAudi A4 B7Audi A6 C6BMW 3 E90/E91BMW 5 E60/E61Citroen C5 II
2003240134
2004216545238012240970
2005220188242149209167246161
2006215836241003211311239891
2007211873235587198458223316
2008222618191135204129184150
2009209440183695193452177398
2010196861173119197558169547
2011203064150052156801
2012140284152371
2013139376
2014100044
201544528

 

Marka/modelFord Focus IIFord Mondeo IIIFord S-Max IRenault Laguna IIIHonda Accord VII
2003201493
2004181851218676
2005186718193137
2006187402192884185137
2007186693200956181660174467185457
2008180547198077201787190243184129
2009169169194329171510175108189169
2010166650182588181189174787
2011149099174413170289156031
201240320163078159559131054
2013148648153040131365
2014128647135271

 

Marka/modelMazda 6 IIOpel Astra IVRenault Megane IIIPeugeot 407Volkswagen Golf V
2003198967
2004196980
2005205814190099
2006197477183714
2007177832196604186465
2008168057140575181916187977
2009157873154632157087173662191422
2010155178141374143116188772
2011127961130327122500
2012109282121316110430
2013127072116964
20149474684092
201532038
201624854

 

Marka/modelVolkswagen
Passat B6
Volvo S40 IIVolvo S60 I
2000246870
2001224454
2002245506
2003236228
2004207001210962
2005251894194543218104
2006237839196079196331
2007255065187456202344
2008275911175579173421
2009209760163168
2010192699142165
2011135498
2012126633
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 1]