W Polsce proceder kręcenia liczników to już zmora codzienności. Jakie powinny być średnie przebiegi samochodów z wybranych roczników? A jakie są w ogłoszeniach?
Cofanie części kilometrażu auta jest u nas na tyle popularna, że rzadko można znaleźć używany samochód z udokumentowanym (niekoniecznie niskim) przebiegiem. Winą za to nie możemy jednak obarczać wyłącznie handlarzy. Odpowiedzialni za to są także kupujący, którzy widząc w ogłoszeniu wysoki przebieg (powyżej 200 tys. km) automatycznie odrzucają samochód z kręgu zainteresowania. Nie zważają wtedy na to, że tamten duży przebieg mógł być w pełni udokumentowany i uczciwy. Bariera psychologiczna sprawia, że akceptujemy tylko auta mające przejechane mniej niż 200 tys. kilometrów.
Co kraj to stan licznika
Właśnie dlatego polscy sprzedający samochody postanowili się dostosować do potrzeb kupujących i zaoferować im odpowiednio niższy przebieg. Widać to zwłaszcza podczas porównywania aukcji z polskich i zagranicznych portali. U nas dostępne auta „oficjalnie” przejeżdżają 200-250 tys. km, a np. w Niemczech 300-500 tys. km. A przecież znacząca część aut w Polsce pochodzi właśnie z importu od zachodnich sąsiadów.
Oszustwo doskonale widoczne
Plagę „kręcenia” liczników doskonale widać, analizując przebiegi poszczególnych aut ze wszystkich lat produkcyjnych. Właśnie taką analizę przeprowadził tygodnik „Motor”, który wziął pod lupę 22 popularne auta na polskim rynku. Na ogół najstarsze pojazdy powinny mieć najwięcej przejechane, a przebieg powinien rosnąć wraz z upływem lat. W polskich ogłoszeniach wcale nie musi się to pokrywać. W niektórych przypadkach średni przebieg owszem rośnie wraz z rokiem produkcji, ale gdy dojdziemy do pierwszego to… nagle spada. Różnicę niekiedy nie liczy się w tysiącach, a w dziesiątkach tysięcy kilometrów. Poniżej przedstawiamy cztery auta, których przebieg jest najbardziej naginany.
Mazda 3 II
Najmłodsze egzemplarze kompaktowej Mazdy mają przejechane ok. 130 tys. km i przez pierwsze dwa lata ich przebiegi rosną. Pierwsze odstępstwo następuje przy autach z 2006 roku, których stan licznika zaczyna maleć. Potem znowu rośnie, by przebiegi najstarszych „trójek” ponownie zmalały do wartości aut o cztery lata młodszych.
Mercedes C W204
Mercedes klasy średniej ma tendencję typowo wzrostową, lecz przy „magicznej” barierze 200 tys. km następuje zawieszenie i samochody mające powyżej 10 lat już mają mniej przejechane od młodszych.
Opel Insignia
Podobna sytuacja jak w Mercedesie. Co rok stan licznika wzrasta o ok. 10 tys km, natomiast różnica między 2008 i 2009 rokiem jest już znacznie większa, bo wynosi aż 40 tys. km.
Mercedes E W211
Polacy wyraźnie boją się Mercedesów, które przejechały więcej niż 250 tys. km. Średni przebieg raz oscyluje w tej granicy, raz spada, by przy najstarszych egzemplarza konsekwentnie maleć.
Jak sprawdzić rzeczywisty przebieg samochodu?
Są na to trzy sposoby. Jeśli jesteśmy poważnie zainteresowani jakimś autem, warto zrobić mu przegląd w ASO, który kosztuje ok. 300-500 złotych. Pracownicy mają tam możliwość sprawdzenia historii konkretnego egzemplarza na podstawie wcześniejszych przeglądów, a opierają się na ogólnopolskich bazach serwisowych marek. Potrzebne informacje o stanie licznika możemy także wygenerować sami w Internecie np. na stronie historiapojazdu.gov.pl. W przypadku aut sprowadzanych z USA istnieje możliwość zamówienia raportu dotyczącego badań technicznych i zdarzeń drogowych.
Sprawdź wizualnie
Oprócz tego pomocny może się okazać specjalista od cofania liczników. Na podstawie dostępnej elektroniki, w której zapisuje się wiele danych, odczytanie prawdziwego przebiegu będzie możliwe do zrealizowania. Ostatecznie lepiej jeszcze ocenić stan tych elementów samochodu, które się najszybciej zużywają, jak fotele, kierownica, dźwignie. Jeśli wyglądają zbyt świeżo, być może handlarz je wymienił.
Średnie przebiegi z polskich ogłoszeń dla poszczególnych roczników
Marka/model | Audi A4 B7 | Audi A6 C6 | BMW 3 E90/E91 | BMW 5 E60/E61 | Citroen C5 II |
2003 | 240134 | ||||
2004 | 216545 | 238012 | 240970 | ||
2005 | 220188 | 242149 | 209167 | 246161 | |
2006 | 215836 | 241003 | 211311 | 239891 | |
2007 | 211873 | 235587 | 198458 | 223316 | |
2008 | 222618 | 191135 | 204129 | 184150 | |
2009 | 209440 | 183695 | 193452 | 177398 | |
2010 | 196861 | 173119 | 197558 | 169547 | |
2011 | 203064 | 150052 | 156801 | ||
2012 | 140284 | 152371 | |||
2013 | 139376 | ||||
2014 | 100044 | ||||
2015 | 44528 |
Marka/model | Ford Focus II | Ford Mondeo III | Ford S-Max I | Renault Laguna III | Honda Accord VII |
2003 | 201493 | ||||
2004 | 181851 | 218676 | |||
2005 | 186718 | 193137 | |||
2006 | 187402 | 192884 | 185137 | ||
2007 | 186693 | 200956 | 181660 | 174467 | 185457 |
2008 | 180547 | 198077 | 201787 | 190243 | 184129 |
2009 | 169169 | 194329 | 171510 | 175108 | 189169 |
2010 | 166650 | 182588 | 181189 | 174787 | |
2011 | 149099 | 174413 | 170289 | 156031 | |
2012 | 40320 | 163078 | 159559 | 131054 | |
2013 | 148648 | 153040 | 131365 | ||
2014 | 128647 | 135271 |
Marka/model | Mazda 6 II | Opel Astra IV | Renault Megane III | Peugeot 407 | Volkswagen Golf V |
2003 | 198967 | ||||
2004 | 196980 | ||||
2005 | 205814 | 190099 | |||
2006 | 197477 | 183714 | |||
2007 | 177832 | 196604 | 186465 | ||
2008 | 168057 | 140575 | 181916 | 187977 | |
2009 | 157873 | 154632 | 157087 | 173662 | 191422 |
2010 | 155178 | 141374 | 143116 | 188772 | |
2011 | 127961 | 130327 | 122500 | ||
2012 | 109282 | 121316 | 110430 | ||
2013 | 127072 | 116964 | |||
2014 | 94746 | 84092 | |||
2015 | 32038 | ||||
2016 | 24854 |
Marka/model | Volkswagen Passat B6 |
Volvo S40 II | Volvo S60 I |
2000 | 246870 | ||
2001 | 224454 | ||
2002 | 245506 | ||
2003 | 236228 | ||
2004 | 207001 | 210962 | |
2005 | 251894 | 194543 | 218104 |
2006 | 237839 | 196079 | 196331 |
2007 | 255065 | 187456 | 202344 |
2008 | 275911 | 175579 | 173421 |
2009 | 209760 | 163168 | |
2010 | 192699 | 142165 | |
2011 | 135498 | ||
2012 | 126633 |